Direktlänk till inlägg 30 maj 2019

Japp, PISTOLSKOTT !!!!

Av maria tafvelin - 30 maj 2019 06:56

Torsdag morgon. 7 grader och strålande sol. Verkar ska vara så åtminstone fram tills mitt på dagen då det ska mulna på. Igår var inte heller någon vanlig dag.... fniss. Nog för att jag alltid säger att alla dagar är unika, så INGEN dag kan ju egentligen kallas vanlig .... 


Jag fick ju med mig hjälp för att städa de sista två trappuppgångarna plus tvättstugorna i det skakiga kvarteret, och vi var färdiga just innan kl 12. Vi brukar ju ha lunch 11-12, men vi jobbade undan så att vi var färdiga i Skelleftehamn, och vände sedan in mot stan för att ta lunch. Jag ringde chefen på vägen och sa att vi var färdiga. Han blev lite ställd då han trodde att det skulle ta hela dagen, vilket det hade gjort om jag varit ensam, men nu var vi ju två. 

- ja, jag hinner inte ordna fram nåt nytt åt er, så ni får väl gå hem. Ni får betalt för 5 timmar. Det var lite snopet, visst, skönt att sluta mitt på dagen .... men jag vill ju jobba heltid av en anledning, och det är ju att jag behöver pengarna. Nåja ... det var ju bara att åka hem. 


När jag kom hem och skulle gå ut med hundarna tänkte jag - äh, jag lastar dem i bilen och drar till nya promenadmarker. Solen sken, lagom varmt .... toppen helt enkelt. Kl 13 lastade jag ur dem uppe på Vitberget, där finns det ju massor med leder och stigar. Har bara varit där typ 1 enda gång vad jag minns ... det var när jag och Hannah provade dw. Hannah med Milo och jag med Molly. Det var ju några år sedan :)  Nåja ... jag började gå utan att egentligen veta hur och var .... men när jag gått en bra stund så kom det ju skyltar, varav en där det stod 3 km, och en där det stod 5 km. Jamen .... 5 km låter väl lagom tänkte jag. Fanns ju även 10 km, och det var olika färger och pilar och ... jamen ni förstår.  Äh, jag går bara ....


 

Såhär i efterhand när jag tittar på det här fotot som jag tog rätt tidigt på promenaden, så riktigt SER jag hur skeptiska hundarna ser ut. De kanske anade vad som väntade .... hundar har ju intuition. 


Vi gick och vi gick. Tyckte det var lite märkligt att vi inte kommit oss de där 3 km ännu .... men ... tja ... bevisligen hade vi inte det. När vi gått ytterligare en halvtimme så började jag tänka - och det är nog nu det börjar gå fel .... - alltså, vi borde ska gå uppåt om vi snart ska vara tillbaka på toppen .... så .... jag följde min inre magkänsla och bytte stig helt enkelt. Var nog i tanken inne på att någon varit och jävlats med de där skyltarna, och vridit pilarna åt fel håll ....   


Vi gick och vi gick .... ibland gick vi förbi nån karta, och jo, jag kollade ..... men det verkade som att vi aldrig hamnade närmare toppen .... tvärtom .... åt vilket jävla håll vi än gick så verkade det vara fel håll. Nu var det bara att inse fakta - Vi var vilse. Totalt vilse. Nu hade vi gått i nästan två timmar, och jag insåg att jag gått i en cirkel, för här hade vi ju varit förut. Hur många gånger vi vände för att gå tillbaka, och sen bytte håll .... för att fortfarande enligt kartan vara helt off .... det vet jag inte, men när solen försvann och det började åska och spöregna, då ville jag faktiskt bara hem. 

- Alltså, var fan är vi, sa jag högt flera gånger. Hade jag sett någon människa så hade jag nog bett om hjälp ... kanske ... fniss, men det enda jag såg var ryggen på en snubbe som sprang, och han var på en annan stig ... i övrigt var det inte en kotte ute. Dyngblöt och smått uppgiven, törstig och hungrig .... (jo, jag hade slut havregryn så det blev ingen grötlunch, utan jag tog två rödbetsknäcke med kokt skinka innan vi åkte .... skulle ju stanna till och handla på vägen hem, och jag hade ju tänkt vara borta typ en timme) 


Jahapp, här var den där stora spånhögen igen ..... hur många gånger har vi inte passerat den?  Det slutade regna och solen började lysa igen. JAPP .... PISTOLSKOTT !!!!  Va i helvete, har jag hamnat i skakiga kvarter? Är det gängkrig? Ska jag kasta mig under ett träd?   Nähä ... ok ... pistolskytteklubben. 


Plötsligt trodde jag att jag visste var jag var, solen värmde såpass att jag tog av mig jackan ... bra, då torkar t-shirten upp. 


 

Hundarna verkar tänka - men äntligen går vi åt rätt håll, här framme är bilen :)


Phu ... 2.5 timmars promenad  blev det :)


 


Jag kan tillägga att kvällspromenaden blev kort. Totalt blev det 22 480 steg igår. Det fick räcka.  Jag hade tänkt starta grillen ... ja alltså, den tanken hade jag INNAN jag gick på promenad. När jag kom hem hade jag slagit den tanken ur skallen för flera timmar sedan .... fniss.   Men .... kanske ikväll? :)


Jo, fotograf Marianne ringde på eftermiddagen och sa att beställningen kommit, så på lördag åker jag in till stan och hämtar upp den. Åh vad jag längtar :)


Nä hörrni .... vad ska man hitta på idag då?  Tja ... man vet ju aldrig vad som händer ... fniss. Snart är det i alla fall dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Sen är det morgonpromenad. Tror jag håller mig till bekanta svängar den här dagen ... fniss.   Kanske kånka ut de stora änglatrumpeterna? Man behöver vara minst två stycken, kanske tre, ska höra vad Hannah och Robban gör idag. 


Ha en härlig dag, fyll den värt!


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards