Alla inlägg den 13 juni 2019

Av maria tafvelin - 13 juni 2019 05:35

Torsdag morgon. 8 grader och molnigt. Ser några små små blå fält bland molnen, men de är som sagt var pyttesmå ... och inte särskilt många heller. I helgen ska det bli kring 24 grader igen. Det är bara för att jävlas, det är jag säker på. Endera för varmt, eller för kallt .... fniss. 


Igår var jag ju på ett hemstäd. Det var en supersöt liten "tant" som bodde i en stuga. Samma köksluckor som jag har, samma bruna kakel med samma mönster (fast mitt är ju numer vitt), samma furutak (fast mitt är ju numer vitt). Allt eftersom dagen gick, insåg jag hur lik hon var min mamma, på många sätt. Svor rätt friskt, lyssnade på dansbandsmusik, hade många prydnadssaker precis likadana som mamma hade, ett par tavlor med samma motiv, och det klassiska - älskade att baka och blev småsur när jag tackade nej till en kaka .... fniss. 


Kl 9 kokade hon kaffe och bjöd på hembakad mjukkaka. Hon hade en bagarstuga på gården, där två kvinnor faktiskt var och bakade igår. Hon hade dukat fram några kakor åxå, men det tog jag inte. 

- ska du inte ha en kaka, frågade hon

- nej tack, jag avstår, svarade jag.

Kl 12.30 tog jag min medhavda sallad och satte mig ute på hennes lilla uteplats och åt. Hon kom ut med en tallrik bryta för att äta själv, hon sa:

- ja, inte vet jag om du vill ha mitt sällskap men ...

- jo men jättegärna, svarade jag. 

Hon gick in igen och hämtade en bit hembakt tunnbröd med smör på, och gav mig. Så gulligt!

När hon ätit klart gick hon in och hämtade kaffe på maten. .... och ett fat med några kakor. Tackade nej till kaka även denna gång ... vilket roade henne lite, samtidigt som hon nog blev lite småputt.


Hon var så rolig att konversera med och hon berättade om sina sjukdomar, sin cellgiftsbehandling .... på många sätt liknade hon som sagt min mamma. Hon såg knappt nåt heller, därav att hon hade svårt att städa. Nåja, hon erkände åxå att hon tyckte att det var skittråkigt ... fniss.Hon sa några gånger - men åh vad jag känner mig onyttig som bara går här och släpar fötterna ...  då sa jag åt henne att gå och lägga sig och sova ... fniss. Hon skrattade högt och gick och la sig. 


Kl 14 var det kaffedags igen tyckte hon. Vi satte oss ute och hon sa snabbt:

- Ingen kaka, förstår jag

Vi skrattade båda två, och jag berättade för henne om min mamma, hur hon rent blev sur på hemtjänstpersonalen om de tackade Nej till fika. 


-Kommer du tillbaka i morgon, frågade hon.

- Nej, jag stannar nog över nån timme idag, så hinner jag klart, svarade jag. 

- Du kan väl komma förbi här någon gång om du har möjlighet?


Jag blev rent tvungen svälja några gånger. 

- Om jag är häråt så lovar jag att titta in, svarade jag. 


17.15 var jag klar, och jag fick en stor kram när jag skulle åka. 


Kom hem, gick ut med hundarna, tog fram smörgåstårtstommarna, möblerade om i kylen så att jag skulle få in dem även dekorerade, i kartong. Såhär blev de:

   

Efter det var jag så himla trött, så jag landade i soffan efter att ha tuggat i mig vattenmelon, jordgubbar och vindruvor .... kom på precis nu att jag åt inget mer sedan ... men det var nog lika bra ... fniss. När jag satt i soffan upptäckte jag att jag nu faktiskt med lätthet får upp foten i knät och kan själv plocka ut hundhår som jag trampat in. För några månader sedan var det helt omöjligt. 

 

Ytterligare en positiv effekt av att ha gått  ner i vikt :)


Nä ... bäst att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hoppas myggen har frusit ihjäl så att man kan gå i skogen :)


Ha en superbra Torsdag! Många ser ju torsdagen bara som en transportsträcka till fredagen .... gör inte det. En torsdag kan bli alldeles underbar, förutsatt att man fyller den med värda grejer :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards