Alla inlägg den 22 juni 2019

Av maria tafvelin - 22 juni 2019 06:37

Lördag morgon. 15 grader och sol .... några vita fluffiga moln seglar runt däruppe, men solen överväger. 


Igår efter att ha varit ute på morgonrundan, blev det lite städning och fippel härute på gården tillsammans med Hannah och Robban, sedan tog jag ut Theo och Alice var för sig och tränade en sväng. De fick även ligga ute på gården och tugga ben, då det var för varmt för någon vidare aktivitet.


   


Hade egentligen tänkt äta en sill-lunch, men jag glömde bort det i hastigheten, det blev en kall öl på uteplatsen istället

 

Sedan blev det dags för midsommarmeny, och till förrätt blev det sillmacka med västerbottensost. 

 

Appen hade ju hotat med att det skulle regna, och vara sol bara där kring kl 17. Jag kan säga att appen var helt ute och cyklade, då det var sol och varmt hela dagen, och hela kvällen. Till middag blev det grillad fläskytterfilé och potatissallad

 

Det smakade alldeles förträffligt. Senare på kvällen gick jag över till Hannah och Robban, där var även Pernilla, Mattias, Otto och ett helt gäng gäster. Jag blev kvar till strax efter 01. 


Mitt hjärta blöder idag. Det är på dagen 9 år sedan Paddy kom in i mitt liv

         

   

 

Paddy var den vänaste av alla själar jag mött. Han var en stor filosof .... satt ofta och tittade i fjärran och bara .... funderade, det såg man. Vad han funderade på, det vet jag dock inte. Han var tystlåten, försiktig och mjuk. Han hade ett stort, varmt hjärta. 


Den här dagen för 3 år sedan, miste jag Cornelis.   

       

           

Cornelis, han var allt annat än tystlåten och försiktig. Han var som en bulldozer som brötade sig fram genom livet. Han var tung, stark, omöjlig att stoppa .... men han hade precis som Paddy, ett stort, varmt hjärta. 


Idag ska jag ägna Paddy och Cornelis många tankar. Jag vill hålla liv i minnena, och på årsdagar blir det extra starkt.


Solen gick precis i moln och det ser faktiskt ut som om det skulle kunna börja regna inom kort. Såpass fort kan det ändra sig .... skrev ju nyss att solen övervägde, och att det endast var några vita fluffiga moln .... hips vips är läget annorlunda ... precis som livet. Jag är glad över att jag var vaken tidigt, så att jag hann se solen. Man vet aldrig hur länge den ska stanna ... hur länge den ska skina ....  Man vet aldrig hur länge man har den framför sig. Man vet bara att den skiner just i det ögonblick man ser den. Det ögonblicket ska man ta vara på. 


Igårkväll kring 20-snåret, kände jag mig amazing. 

 

Den känslan ska jag försöka återskapa idag. 


Idag, Midsommardagen, har jag inget planerat. Det får bli som det blir. Enligt appen (jo, jag kollar mycket på den, och försöker ha tillit till den ... fniss) så blir det inte varmare än 17 grader idag, och DET passar mig alldeles utmärkt. Kanske både blir spår till hundarna, samt cykeltur :)   Igår var det ju så sjukt varmt, men jag sa flera gånger högt:

- Jag ska INTE klaga på värmen idag. Just Idag ska jag hålla käft. 


Det här med att hålla käft är ju inte min starkaste sida. Ibland vore det smidigt om jag faktiskt gjorde det. Höll käft. Var som alla andra och bara gled med .... utan att ifrågasätta. Höll käft och simmade med strömmen. Simmade tyst, utan att promt måsta upp till ytan och rasta rösten. Höll käft och gled runt .... Tyst. Bara log åt allt .... log ... men framför allt HÖLL KÄFT. 


Klockan är snart 7.30 och det är drygt 40 minuter sedan jag startade perkon. Jag ska hälla upp tredje koppen, sörpla i mig den och sedan lite försiktigt dra igång dagen. Sparka av mig tofflorna, hänga upp morgonrocken och låta dagen bli som den blir. 


Ha en bra Midsommardag. Fyll den värt!


Gomorron




Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards