Alla inlägg den 3 juli 2019

Av maria tafvelin - 3 juli 2019 05:38

Onsdag morgon. 9 grader och klarblå himmel. Snäppet varmare än kylskåpskallt, och jag förstår faktiskt de som älskar värme, att de är besvikna och frustrerade över temperaturerna. Men håll ut, nästa vecka ser det ut att ska bli varmare. Fredag - måndag ska det regna, men SEDAN!  Skit förresten om det regnar fredag - måndag .... Pernilla och Mattias ska måla huset i helgen var tanken. 


Igår direkt på morgonen, skulle jag iväg på ett städ där en privatperson gjort en flyttstädning som inte godkändes. Det var dock inte så många punkter som skulle åtgärdas, det var 

- ugnen

- ugnsplåtarna

- diskbänken

- kaklet och blandaren i köket

- mellan fönsterrutorna i ena rummet


Fick nyckeln av chefen och åkte dit, lastade ur de grejer jag behövde, låste upp, öppnade dörren .... och väckte en främling. 

- Ehh .... Gomorron, sa jag och hann få en snabb tanke om utifall jag skulle måsta ta det på engelska åxå

- God morgon, sa han på lite halvdålig svenska

- Jag är hitskickad för att städa

- Så bra


Det var alltså den nya hyresgästen som hunnit ta dit en madrass och ett par flipflop typ. Han tuggade i sig lite frukost, sedan gick han ut. Bra, då får man jobba i lugn och ro. Upptäckte att inget av fönstren var torkade överhuvudtaget, så jag gjorde faktiskt alla fönster. Började med att spruta in ugnsrengöring i ugnen och på plåtarna, putsade fönstren och polerade kaklet ..... när jag skulle ta loss glasskivan till ugnsluckan blev det värre. Vad i helvete var det där för anordning, aldrig stött på den typen tidigare. Hur jag än försökte förstå hur jag skulle få loss glaset, så gick det inte. Google är en god vän, så jag googlade på modellen, hittade en sida med bruksanvisning, men den fungerade inte. Till slut, efter väldigt många om och men, ringde jag på Elektrolux och fick prata med en väldigt tillmötesgående support. Hon läste innantill från en manual, och jag begrep absolut ingenting. Det slutade med att hon skickade beskrivning via mail. 


När mailet kom, och jag förstod hur man skulle göra, kände jag bara - Jädra tur att jag alltid har en stjärnskruvmejsel i byxfickan, annars hade jag inte fått loss glasskivan!  Phu, det löste sig :)


Efter det städet åkte jag till trappuppgångarna igen, där Hassan startat upp ensam. Jag har börjat känna av ena axeln, fönsterputsning varje dag, samt rörselsen när man ska gnugga trappsteg ... för all del när man ska torka väggarna åxå ... har börjat sätta sina spår. Igår fick Hassan ta fönsterna, kvar är då gnugga trappsteg, torka väggar räcken och golvlister, samt moppa golven. Plus att kånka alla prylar och hinkar mellan trapphusen. Idag jobbar jag ensam, då Hassan är på flyttstäd och Hugo är sjuk. KÄnns sådär, kan jag säga, men då blir tempot därefter åxå. 


På hemväg från jobbet åkte jag förbi coop Erikslid och handlade lite. Bland annat en nygrillad kyckling. Ut med hundarna, sedan blev det varm kyckling i sallad. Mums!


 

Trött, var bara förstavelse till förnamnet som jag kände sedan. Klockan var väl runt 19.30 när jag gick över till Hannah en sväng, mest för att hålla mig vaken. Såg att Ottos barnvagn stod där, men han sov. Hade väl kunnat cykla eller nåt med hundarna, men orkade helt enkelt inte. Kl 21 var det kvällspink och isäng. Orkade ändå inte kliva upp kl 5, utan låg till 5.30   Nu ser jag att jag måste skynda på lite, det blir ju vissa konsekvenser av att ligga längre ... fniss. 


Sparka av tofflorna, hänga upp  morgonrocken, ropa ner hundarna - Det blir startskottet för den här dagen. Sen är det bara att börja fylla dagen med grejer - vissa känns mest som måsten, vissa är verkligen värda. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards