Alla inlägg den 21 juli 2019

Av maria tafvelin - 21 juli 2019 07:39

Söndag morgon. 19 grader och klarblå himmel. Nu är sommaren här på riktigt, och en av änglatrumpeten har äntligen slagit ut i en blomma, men nu börjar de andra få knoppar, så om några dagar gissar jag att det äntligen blir några blommor. Torde börja hända grejer i växthuset åxå :)


Efter morgonrundan var det dags att börja baka ut mjukkakorna. Direkt jag var färdig med första laddningen, gjorde jag en ny deg. När den var färdigjäst hade jag hunnit paketera undan den första omgången och kunde börja grädda. Innan dess gjorde jag en tredje deg. Hundarna fick ligga ute på gården och tugga på ben, jag bakade och spelade musik på hög volym ... fniss. 


Ulrik och Per kom och hämtade sina 10 mjukkakor, och lämnade blommor som jag fick :)  Krukväxter som är jättefina :)  Annelie hämtade sina mot eftermiddagen, och jag levererade ett gäng in till stan, då jag passade på att hämta ut ett paket på OK kanalgatan. Mjukkakorna som inte hämtats eller levererats, lade jag i frysen, då jag idag ska leverera 2 beställningar frysta. Jag kilade över till grannen Öhrlund, en snäll farbror som vinkar med hela armen när han passerar med sin bil. När man möter honom så både vinkar och blinkar han med helljuset. En vithårig farbror som ofta (varje dag) sitter på ljugarbänken på IcaMaxi och surrar med andra farbröder. Han blev både snopen och jätteglad när jag gav honom en påse mjukkaka. Vi pratade på ett tag. 

- Jag måste fråga, är det svårt att komma in i Boviken, sa han

Jag blev lite ställd ... vad svarar jag på det? Jag menar .... jag är inte den som umgås överhuvudtaget, har aldrig gjort, var jag än bott. 

- Nä, det tycker jag inte, svarade jag. Det kunde jag ju ärligt säga, det hade ju varit en annan sak om jag verkligen försökt komma in i någon gemenskap, men upptäckt att det inte går. 

- Så du tycker inte att det är som klanbildning här?

- Nä, det har jag aldrig upptäckt. Hoppas han slutar fråga nu. 

- ja, vi är väl för liten by kanske, det finns ju ingen naturlig mötespunkt, jag brukar fara på gubbdagis i Drängsmark, och på IcaMaxi. 

Farbror Öhrlund har ett stort behov av social samvaro märker man. Jag kände att jag nog måste säga som det är, så jag inte har honom bakom dörren var och varannan dag

- Ja alltså, jag har aldrig umgåtts med grannar egentligen, eller med nån mer än mina närmsta vänner förutom mina barn, är mest en ensamvarg som trivs med att vara själv. 


Då var det sagt. Phu, det kändes bra att klargöra. Tänker nu på att jag i slutet haft flera samtal om det här med att gå i pension. Den här rara gamla tanten som bjöd på muffins och läsk härom veckan när vi storstädade hennes trapphus, hon sa

- Det blev så ensamt när man gick i pension. Pratade med en vän häromdagen om just det där - hur tvärt ensamt det kan bli när man går i pension. Kanske jag slipper känna så, när den dagen kommer. Jag känner mig Aldrig ensam, aldrig någonsin. Men, så är jag ju aldrig ensam heller, jag har ju hundarna :)


Jag slog på stort och gjorde tvårätters igår. Till förrätt blev det laxmacka med västerbottensost och citronmajonnäs

 

Dillen pallade jag från Hannah och Robbans trädgård


Till varmrätt blev det citron och dillfylld rödspätta med pressad mandelpotatis

 

Riktigt mumsigt kan jag säga :)   Jag får rätt så ofta kommentaren:

- Men hur orkar du laga så god (och snygg ) mat när du är ensam?  Hur orkar du lägga ner så mycket krut på det? Skulle jag vara ensam så skulle det bli nudlar eller korv och makaroner 7 dagar per vecka. 


Jomen .... det är ju så himla KUL att laga mat! Visst äter jag åxå korv och makaroner ibland, men då är det ju festligt ifall man kanske skär korven på ett snyggt sätt, lägger upp på en snygg tallrik, eller på annat sätt piffar till det. Det blir ju så mycket roligare då :)  Tänkte faktiskt på det när jag gjorde lasagne häromdagen. Hackade omsorgsfullt morot,lök och  vitlök. För mig FÅR det ta tid. Jag har ingen brådska när det gäller matlagning.

   

Idag ska jag åka och klippa på RackArena. Jag tar Lilly med mig eftersom jag inte kunnat cykla med henne som det var tänkt, och hon behöver faktiskt få röra på sig ordentligt. Hon ska ju hålla för jaktsäsongen, så hon får inte tappa kondis nu bara för att Hannah och Robban är borta. 


Nä, nu börjar det vara dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ha en riktigt Skön söndag! För er som älskar värme kommer dagen att vara värd bara för det :)


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards