Alla inlägg under juli 2019

Av maria tafvelin - 15 juli 2019 05:30

Måndag morgon. 12 grader och molnigt, regnet hänger i luften. Hundarna sover och jag har precis sörplat i mig första koppen. Läser samma artikel i Norran som jag läste igårkväll, men förstår fortfarande inte - att 9 personer omkommit i en flygolycka i Umeå. Så fruktansvärt tragiskt. Fallskärmshoppare som förmodligen skulle ut och hoppa, göra något de verkligen tyckte om .... så slutade allt i en krasch. 


Igår efter morgonrunda med hundarna, åkte jag iväg och handlade lite för att kunna dra igång projekt "bagarstuga". Jag fick en beställning på mjölkproteinfri mjukkaka, och köpte så att jag även kunde prova baka surdegsbröd. När jag kom hem körde jag igång degen till surdegsbrödet då jag såg att det skulle jäsa först en timme, sedan skulle man vända degen och jäsa en timme till, forma det till bröd för att sedan jäsa ytterligare en timme. Mellan jäsningarna bakade jag mjukkakan

 

Direkt det svalnat frös jag in det, då det skulle hämtas ikväll måndag, eller på onsdag. Nu blev det så att det hämtades igår i alla fall, men då låg det i frysen. Surdegsbrödet blev inte riktigt som jag ville ... vet inte vad som gick fel .... ska prova igen och se om det blir bättre. 


Mot aftonen tog jag hundarna och cyklade runt lillbyn, sedan klippte jag det gräs jag hade kvar att klippa, och efter det blev det soffan

   

 

Nä, nu är det dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hoppas hinna ut med hundarna innan det börjar regna.... nähäpp, för sent,  ser precis att det visst redan börjat. Nåja. Hoppas att det inte börjar spöregna i alla fall :)


Ha en bra måndag, ta vara på dagen och alla chanser till att göra nåt värt av den. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 14 juli 2019 07:12

Söndag morgon14 grader och rätt så molnigt, ska visst inte bli en solig dag idag. Soligt var det igår däremot! Efter kort morgonrunda lastade jag Lilly och drog iväg på RackArena där jag klippte färdigt. 

 

Kolla in Lillys tofflor .... fniss. 

När jag kom hem klippte jag gräset här på gården, har bara kvar att klippa lite kring Hannah och Robbans hus, sen är allt klippt. Satte ut Lilly och Milo i hundgården och cyklade en sväng med Theo och Alice, sen var det dags att duscha och klä sig för sommarteater. För några veckor sedan såg jag på västerbottensteaterns facebooksida om årets sommarteater "Bröderna Lejonhjärta"  Jag har aldrig varit på sommarteater tidigare men kände att den skulle jag faktiskt vilja se. En av kommentarerna där på teaterns facebookinlägg om föreställningen var från en tjej(typ 40 år) som ville se den, men inte hade råd. Jag skrev ett pm till henne att jag bjuder dig om vi följs, för jag vill åxå se den. Hon trodde nog knappt att jag talade sanning .... fniss. 


Vi hördes av så att vi skulle kunna berätta för varandra vilka kläder vi hade på oss, så att vi skulle hitta varandra. Vi möttes på parkeringen utanför Medlefors och följdes till parken där föreställningen skulle vara. Waow, vilken vacker park!!! Vi hade superbra sittplatser, solen sken (det blev väldigt varmt kan jag säga) massor med folk och i samma stund som föreställningen började, så var jag uppslukad. Hade tänkt ta många foton, men var så inne i berättelsen att jag bara tog ett enda

 

Det var gripande, roligt, så otroligt bra, välgjort, vackert ... jo, jag fällde inte bara EN tår ska jag säga. Under den 20 minuter långa pausen pratade vi hund, och lite allmänt, sen drog akt 2 igång och man var uppslukad igen. Grät en skvätt till slutscenen, applåderade så händerna sved, tackade främlingen för sällskapet och åkte hem. Ut med hundarna en sväng, sedan matlagning.

 

Grillad karré - så himla gott!!!  Hämtade in Lilly och Milo, sjönk ner i soffan för att titta på tv. Hade köpt en såndär pytteliten ostkrokspåse. Har inte ätit en enda ostkrok sedan februari, tidigare åt jag en påse varje fredag typ. 

 

Jag blev jättebesviken. Det var ju inte gott!! provade några krokar till, med samma resultat. Nä ... inte alls gott. Vek ihop påsen och la den i hundarnas skåp i köket. Får ha det som belöningsgodis till dem istället. 


Idag passar det fint att det är mulet, för jag ska dra igång min bagarstuga :)  Jag har fått en beställning på mjölkproteinfri mjukkaka, så jag ska baka det idag. Förutom att klippa gräset och baka, ska jag inte göra nåt alls i princip, utan bara ta det lugnt och återhämta mig. Vaknade kl 06 - nähääää, somnade om och vaknade kl 07. På vippen att vägra kliva upp ... men .... ok då. Låg kvar en liten stund bara innan jag svingade benen över sängkanten

 

Har precis druckit mina tre koppar och känner mig redo att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ha en underbar dag och lägg på minnet att om du gör något för någon annan som den uppfattar som värt, så blir det värt även för dig. 


Gomorron


Av maria tafvelin - 13 juli 2019 08:19

Lördag morgon. 16 grader  och klarblå himmel. Igår blev det ju faktiskt riktigt varmt ... eller, lagom varmt skulle jag säga, med knappa 20 grader. Jag hann umgås med ungdomarna och Otto en stund innan de åkte iväg på semestertrippen till Gotland. Jag fick bada lilleman :)


           

Jag har fotat de två översta bilderna, resten har Pernilla fotat :)


Efter middagen hämtade jag in Lilly och Milo från hundgården, och Lilly har så mycket energi, Robban brukar ju cykla med henne så att hon får dra. Nu tänkte jag ... - fasen ... jag måste prova ta henne, Theo och Alice på en cykeltur. Inte så att hon får dra, men åtminstone trava på och jobba lite. Sagt och gjort. 


  Lite småspännande var det allt ... fniss ... men det funkade faktiskt :)  Idag ska Lilly få följa med till RAckArena, jag har ca en timmes klipptid kvar där, då får hon springa lite fritt. 


Hörrni, vet ni en sak? Idag är det 9 år sedan jag började blogga. 9 år, redan???  Helt sjukt känns det. Mycket har hänt på de här 9 åren, och jag är glad att jag har det på pränt. Satt det bara som minnen i skallen så skulle man väl tro att man blivit tokig, för alla de där sanslösa sakerna kan väl knappt ha hänt på riktigt, men så läser man och inser att det ju faktiskt VAR så .... fniss. 


En annan 9-åring är Milo. Han blir 9 nu den sista i denna månad. Igår skulle han in på tandsanering, men han har så stort blåsljud på hjärtat, så de söver honom inte, så han fick åka hem igen. Mer medicin och tillbaka om ett par veckor. Lite orolig blir man ju .... han har ju ätit medicin ett tag nu för blåsljud och vätska i lungorna .... precis samma sak hade ju Kelly <3   


I morse vaknade jag först 5.45  . Aldrig i livet, tänkte jag. Somnade om och vaknade 07 - nope. Somnade om och vaknade kl 8. Ok då :) Såhär såg det ut på vänster resp. höger sida om mig.


   


Nä, om jag skulle sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Efter att ha klippt på arenan ska jag småstäda lite, hoppas hinna putsa lite fönster, men kl 15 ska jag vara på plats på sommarteatern :)   Det blir första sommarteatern för mig - Bröderna Lejonhjärta med västerbottensteatern. Spännande :)


Ha en superhärlig lördag och tänk - om 9 år kan du gå tillbaka till den här lördagen och se vad för slags värda grejer du fyllde den Här dagen med :)


Gomorron


Av maria tafvelin - 12 juli 2019 05:23

Fredag morgon. 9 grader och klarblå himmel, det blir en fin dag :) Morgondagen ser åxå ut att bli solig och fin, sedan ska det visst mulna på för att på måndag bli regn. Fast, det kan ju komma att ändra på sig innan vi är där. 


Igår när jag kom hem från jobbet blev det en kort sväng med hundarna, äta lite, sedan gå över till Hannah och Robban dit Pernilla kom med Otto. Jag skulle hålla ett öga på Otto medans Pernilla och Hannah fixade med bröllopstårtor. 

   

Otto kröp omkring på golvet och jagade en boll, vi busade, han åt, sen blev han trött och somnade i vagnen. Jag var lika trött, så jag gick hem och sov en stund jag åxå. Det var behövligt! Vaknade, kollade lite på tv, cyklade en sväng runt lillbyn med hundarna, sen var det bara att gå isäng "på riktigt"

 

Somnade handlöst och vaknade 4.15  Skönt, då får jag somna om i 45 minuter till. Gjorde det, vaknade när alarmet drog igång. Känner mig rätt så utvilad nu faktiskt. Perfekt när det börjar bli helg :)


Idag åker Pernilla, Mattias, Otto, Hannah och Robban mot Gotland med husvagnen. De blir borta 1.5 veckor, det känns jättelänge. Hoppas de får riktigt bra väder, och en fantastisk semestertripp. Jag blir hemma och håller ställningarna :)


Idag ska jag iväg till Bureå och städa. Jag har tur att ungdomarna inte åker förrän på eftermiddagen, jag kan ju inte åka hem på lunch. Chefen går på semester i afton och som jag förstått det så ska jag storstäda trappuppgångar på Erikslid m omnejd de kommande 4 veckorna, då hinner jag ju hem på lunchen för att gå ut med hundarna. 


Nä ..... kanke jag skulle sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Det känns som att jag har bra med tid att ta en längre morgonrunda. Det blir nog den längre i skogen. Lite frukost på det, och sen iväg. Ha en superFin fredag! Ska vi försöka räkna hur många värda grejer en sånhär fredag kan rymma?  :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 11 juli 2019 05:56

Torsdag morgon. 8 grader och halvklart. Igår blev det faktiskt, precis som appen sa, aldrig varmare än 16 grader. Efter jobbet åkte jag bara hem och bytte kläder, sedan lastade jag hundarna och drog iväg för gräsklippning på RackArena. Det var nästan lite småkyligt att ratta runt partnern,  men det blir väl såna enorma fartvindar ... fniss. 


Kom hem 19.30 och gick då över till Hannah och Robban, där Pernilla, Mattias och Otto åxå var. Pernilla och Hannah pysslade med dekorationer till de bröllopstårtor de ska göra i morgon, och jag fick umgås med Otto en stund :)  Jag var dock såpass trött att jag gick hem ganska snart, men i afton ska jag sköta honom mer, då de ska göra stommarna till bröllopstårtorna, samt packa iordning inför Gotlandsresan på fredag. 


När alarmet drog igång kl 05 trodde jag knappt att det var sant. Herregud, jag har ju knappt hunnit somna! Låg kvar en stund och funderade på att ställa fram alarmet, men då kom jag på - nä, jag ska ju skriva ihop den där jobbansökan :)  Så, jag har, medans jag druckit kaffe, knåpat ihop och skickat iväg en jobbansökan. 


Vet ni, igår tog jag inte ett endaste foto. Måste ju vara första gången!  INte ett enda!  Att jag inte fotade middagen känns naturligt, för det blev en grillad korv med bröd på OK Solbacken. Att jag inte fotade hundarna på RackArena måste ju bero på hjärnsläpp .... fniss. 


Nä jädrar, bäst att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, väcka hundarna och ta en morgonrunda. Storstädning i trappuppgångar väntar. Wihoooo!! ... fniss.  


Ha en fin torsdag! Även om man redan nu börjar snegla mot morgondgen FREDAG, så ska man inte förringa torsdagen med allt värt den kan föra med sig :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 10 juli 2019 05:25

Onsdag morgon. 14 grader och halvklart. Appen säger att det inte ska bli varmare än 16 grader idag, men det synar jag. 


Igår städade jag en cool etagelägenhet. JÄdrar va fönster det var ... fniss. Idag ska jag på ett repstäd, så jag slipper trappuppgångarna ett par dagar. Eller, blir nog bara i morgon torsdag jag städar trappuppgångar, för på fredag ska jag iväg och städa nåt annat. 


Efter jobbet lastade jag hundarna och åkte på lite miljöträning

 

Precis när jag lyft upp Theo upptäckte jag att han hade en fästing. Å Nej så vidrigt! Det är typ den tredje fästingen jag ser i hela mitt liv. Den första satt på mig själv, det är mer än 30 år sedan och jag var i Stockholm. Den andra var för ca 15 år sedan, på en katt vi hade. Jag kan säga att efter att ha nypit bort den och tränat klart, gick jag och köpte en fästingborttagare. 


Åkte hem, fixade middag

 

Det blev räksallad. Mums!  Lite tv, som Allsång på Skansen och till kvällspinket blev det en cykeltur bort till båthamnen

   

   

Underbart väder, lugnt och stilla, doften av sommar


Idag efter jobbet ska jag åka iväg och klippa gräset på RackArena, hundarna får följa med. Nästa gång jag klipper, tar jag nog med Lilly, då är ju Hannah och Robban borta och Lilly har mycket energi, och henne vågar jag nog inte cykla med, det kan sluta hur som helst .... fniss. 


Nä ... om jag skulle ta och sparka av mig tofflorna och hänga upp  morgonrocken. Morgonpromenad, frukost och sen iväg på jobbet. Idag står ju vågskålen på mitten, i morgon tippar den över mot helg. Ha en fin onsdag, jag tycker att vi gör precis om vanligt - försöker fylla dagen med värda grejer. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 9 juli 2019 05:32

Tisdag morgon. 9 grader och klarblå himmel. Blir en fin dag idag, hoppas det inte börjar blåsa så förbannat. Det kan man lugnt säga att det gjorde igår, ända fram till mot kvällen, då det lugnade av. Precis NU är det inte en endaste krusning på bladverken härute på träden. 


Igår fick jag ju åka iväg och extrastäda några nybyggda lägenheter, bara ta fönster och golv inför inflyttning. Lägenheterna hade använts som visningslägenheter. Rätt kul att få komma på nya ställen och se planlösningar och material. De här lägenheterna var enligt mig inget vidare, inget jag skulle vilja bo i. Stora fönster - fint ljusinsläpp ... men insynen direkt från grannarna var rent makaber i samtliga rum. Två 2-rummare och en 1:a städade jag ... och ettan var inte rolig alls i sin planlösning. Men, som sagt, kul att få se :)


Efter att ha städat dem, blev det storstädning i trapphus igen. Jag var ensam till strax efter 14, då anslöt hjälp. Han är åxå bara anställd över sommaren och jag fick nästan krupp. Han slarvar så otroligt  mycket. Jag hade tagit fönster, väggar, element och hissen. Han skulle ta golven, dvs lister, gnugga trappstegen samt gnugga längs listerna och en bit ut på golvet med en rätt hård svamp ... där skurmaskinen inte kommer åt, och sedan moppa hela golvet. Jag skulle ta itu med cykelförråd, källargångar och tvättstugan. Nu var det någon som låst tvättstugan med sin låskolv, så vi kom inte in där, men jag sa att vi kan ju fixa allt annat först, och se om vi kommer in i tvättstugan det sista vi gör. 


Jag hann inte ens klart i källaren så kom han och sa att han var klar med golven, och att tvättstugan var öppen nu, så han skulle ta den. Under tiden han var i tvättstugan så kollade jag golven. Grus i precis varenda hörn, sand i hörnen på trappstegen, fläckar på golven. Sådär som det absolut INTE får vara, så jag tog mopp, skrapa och hörn-pensel och gjorde om alltihop. När jag kom till tvättstugan så sa han att det bara var att moppa, så jag klev in där med moppen och började. Då kom det in en kvinna och frågade:

- Tar ni taken?

- Vi har tagit rören i taket, svarade han, min kollega

- Men här är det jättemycket damm, sa hon och pekade.

Jag stod närmast, så jag gick dit. Pinsamt. Hur mycket damm som helst uppe vid rören.

- Ta dammvippan och fixa det där, sa jag åt honom. 


Kikade bakom tvättmaskinerna. Massor med damm, både på rör och vägg. Kollade väggarna och såg att han inte torkat dem överhuvudtaget. Jag ställde bort moppen, tog en trasa och började skrubba väggen.

- Det där har jag försökt få bort men det gick inte. 

Jag svarade inte, utan fortsatte gnugga. I princip allt försvann

- Får du bort något, frågade han

- ja, alltihop. 


- Har du tagit kaklet?

- Jo, det har jag.

Kan säga att det hade han INTE, så jag tog trasa och medel och började skrubba kaklet. Insåg att jag nog måste kolla elementet åxå. Mycket riktigt - massor med damm bakom elementet och på rören ner i golvet. 

- Men här är det ju massor med damm åxå, kom med dammvippan.


Kollade bort mot torkskåpet. Japp, mycket damm. Ett filter vid ... ja ... vad det nu är för slags anordning på väggen - absolut full i damm. Kvinnan såg ju inte direkt imponerad ut och jag skämdes. Skämdes oerhört. 


Jag blir så himla trött och less. Jag vill inte vara en bitter surkärring. Jag vill vara den glada Maria, som jag typ alltid varit. Jag vill fortsätta vara den som tvärt sjunger en stump, skrattar, har kul på jobbet. Jag vill känna mig nöjd med utfört arbete. Jag vill gå hem och känna att jag gjort en Bra dag på jobbet. Det gör jag inte. 


Chefen ringde igår afton efter att jag kommit hem från jobbet och berättade att jag skulle börja dagen idag med att städa ur en lägenhet, inte en full städning, utan "bara" köksluckor och badrum vad jag förstod. Sedan hjälpa kollegan "slarvPelle" med fortsatt storstädning i trapphusen. Vet faktiskt inte hur jag ska göra. Att "skvallra" till chefen att han slarvar så förbannat att jag inte ens vill jobba med honom, eller säga direkt till snubben att han tamigfan får skärpa sig, han skämmer ut oss om han inte klarar av att städa bättre. Jag vet inte. 


Igår till middag gjorde jag en fräsig korvgryta med morot, chorizo, purepasta ris, krossade tomater , nektarin.... ja ... jag minns inte riktigt vad jag mer hade i ... fniss ... men gott var det :)

 

Mot kvällningen blev det en härlig cykeltur med hundarna, sen ringde kompisen Annica, och hips vips var det dags att gå isäng :)

   

Nä, nu är det dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Det blir skogspromenad på morgonrundan, sedan frukost och iväg på jobbet. Det vore väl fan om inte den här dagen ska bli bra ändå .... ska hitta nån bra lösning på problemet jag skrivit om idag. 


Värda grejer och Gomorron

Av maria tafvelin - 8 juli 2019 05:26

Måndag morgon. 12 grader och mulet, men appen säger att det ska spricka upp. Även om det inte varit så soligt och varmt de senaste dagarna så har det varit andra fördelar 

-det har inte blåst så förbannat mycket 

-myggen har frusit ihjäl

-jag kunde ha den långärmade blusen jag fick till morsdag, på Pernillas lunchbjudning igår :)


Nu står det minus 15.5 kg på vågen :)   Jo, det går lite sakta nu, men ... jag har ingen direkt brådska. Vad som däremot gått jädrigt snabbt är de senaste 10 åren. I sommar har jag varit singel i 10 år och det är väl så att tiden går fort när man har roligt .... fniss. 


Igår kom Pernilla kring 10.30 och vi fixade sallad och sås till lunchen. Tacopajen åkte in i ugnen i samma veva, vi fixade ute i inglasningen hos Hannah och Robban, där bjudningen skulle äga rum, och sen var det bara att kamma till sig och byta om för gästerna började strömma till. 16 stycken var vi som åt lunch tillsammans, verkligen supertrevligt! Pernilla hade bakat kakor, och gjort en helt fantastisk tårta!

 

När alla gästerna hade åkt gick jag ut med hundarna en sväng, hängde en tvätt och sjönk sedan ner i soffan. Hann dock inte sitta så länge så ringde Pernilla och frågade om jag kunde komma över till Hannah och Robban och passa Otto medans de åkte iväg till Kåge för att äta. Otto sov i vagnen och hade sovit knappt nåt alls under dagen, så de hade inte hjärta att väcka honom. Självklart sprang jag över :)   Han vaknade efter en liten stund

       

Alltså, han är så underbart söt så jag kan inte se mig mätt på honom <3


Nu går vi in i andra veckan av Juli månad. Det verkar ska bli lite sommarkänsla över vädret, och inget regn på hela veckan. På fredag åker ungdomarna iväg till Gotland på semestertripp så jag ska vara hundvakt åt Milo och Lilly. 


Inne på andra koppen .... kanhända det dröjer till kopp nr 3 innan jag piggnar till, för hittils har jag inte gjort det i alla fall ... fniss. Nu börjar det klarna upp lite härute ser jag. Såg även att ena änglatrumpeten blåst omkull, så tydligen har det blåst åtminstone en stark lokal pust. De har verkligen fått mycket däng hittils i sommar mina trumpeter. HOppas de börjar blomma nu när det faktiskt blir lite varmare. 


Oj, här hoppade jag in i att läsa norran och aftonbladet, så jag har hunnit dricka även kopp nr 3. Nu är det dags att sparka av tofflorna och hänga upp  morgonrocken, ropa ner hundarna och ta på arbetskläderna. Ha en bra måndag, fyll den så värt det bara går!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards