Alla inlägg den 15 augusti 2019

Av maria tafvelin - 15 augusti 2019 05:34

Torsdag morgon. 11 grader och knallgrått. Det blir regn idag med. Jädrar vad det regnade igår när åskan drog förbi. Har aldrig tidigare varit med om att  trafiken stannade ute på E4:an för att det vräkte ner, men igår gjorde den det. Bra att det blöts på i marken. 


Igår direkt efter jobbet, gick bara ut med hundarna en sväng, sen bar det av till stallet och ridtur på Tengill. Pigg, öronen framåt, bara nåt enstaka bråk där han tänkte tvärvända och springa hem igen

   


  En timme var vi ute, sedan var han svettig och nöjd över att få gå in i boxen och äta lite. Notera att det blev sol och varmt, inte en droppe regn :)


Lugn kväll som avlutades med en cykeltur med hundarna

 


En sak som jag tänkt på ett tag, som jag finner både skrämmande och märkligt - Varifrån kommer allt hat? Just den här gången tänker jag på Greta Thunberg. Den här superstarka tjejen som vågar göra sin röst hörd, som gång på gång får ta emot spott och spe på nätet, men hon ger sig inte. Hon ger sig inte förrän politiker (och andra) verkligen LYSSNAR.

 

Hon har fått massor med utmärkelser

https://sv.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg#Priser_och_utm%C3%A4rkelser_samt_nomineringar 


Läs där, och försök förstå vidden av hur djupt intryck hon gjort över hela världen. Hon är en modern symbol för ett starkt kämpande för en sak man finner viktig, och som i ärlighetens namn, FLER borde se som viktiga. Vad gör vi i Sverige? Jo, många väljer att i kommentar efter kommentar på nätet, håna, trycka ner och förlöjliga hennes kamp. Det är helt sinnessjuka kommentarer man får läsa. Allt ifrån- 

"hon borde kanske gå i skolan istället" til "Vart ska hon kasta bajset nu när hon är ute och seglar" När någon påpekar att hon gått ut skolan med toppbetyg, i anpassad skolgång, blir kommentarerna "jaha, särskola åxå"  ... nä ... anpassad för att hon av rektor fått tillstånd att vara borta från skolan på fredagar. Det kommenteras att hon är för ung, man ska inte lyssna på ungar. Varför då?  HOn har ju inte snickrat ihop forskningen (som hon hänvisar till) själv, utan hon läser, tar till sig och försöker få andra människor att förstå det hon har förstått. Varför hata det? Vadå för ung att lyssna på?  Vilken åldersgrupp är "vettig" att lyssna på? Är det åldern det sitter i?  Om någon är gammal och uttrycker sig, så kommer motargumentet "Hen är gammal, det är inte så NU, det går inte applicera på nutiden"  Är det typ mellan 25 och 40 man är "smart" och värd att lyssna på?  Eller?


Kommer osökt att tänka på en annan filur som gjort ett väldigt stort intryck på väldigt många, och hans uttryck som som passar in på sitt sätt här:


När jag INTE HAR pengar, då KAN jag inte köpa sockerdricka, när jag HAR pengar, då FÅR jag inte köpa sockerdricka. När i HUNDAN ska jag köpa SOCKERDRICKA?????


Är man ung, är det ingen som lyssnar. Är man äldre, är det ingen som lyssnar. Vem i hundan ska man lyssna på?


Att våga säga sin mening, att stå upp för något, att vara stark nog att stå rakryggad trots att man blir både bespottad och hånad. Inte alla fixar det, och vi ska vara rädda om de som Orkar. Det är SÅNA människor som orkar, vågar och vill göra skillnad. Inte bara skillnad för sig själv, utan även för oss andra. Hylla dem istället. Ropa åt Greta och andra som är som hon: 


Det du gör är VÄRT !!!!  VÄRT för oss ALLA !!!!


Dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Det är torsdag och den här dagen ska bli Värd!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards