Alla inlägg den 25 augusti 2019

Av maria tafvelin - 25 augusti 2019 09:22

Söndag morgon. 16 grader och lite molnigt. Appen spådde tidigare att det skulle regna hela förmiddagen, men det där har skjutits fram, få se om det ens blir nåt regn. Hoppas inte :)


Igår kl 10 klev jag in i stallet hos Malin, hästarna var sadlade och klara. Jag och Tengil, Tilde och Heidi, Cornelia och Domino, samt Malin och Venus. Helt underbart väder och 1.5 timmars ridtur framför oss. Malin är en helt fantastisk instruktör. Vi hade bara skrittat ett par hundra meter så sa hon:

- Jag ser att du tagit till dig, han går på i fin form

- Ja, jag försöker komma ihåg allt du sagt, och göra så 

Skritt blandat med tölt, samla och få honom i form, fri gångart mellan varven där han bara fick "skaka av sig", sedan samling, skritt och tölt igen. Ta och lätta, driva, halvhalt. En gång galopp, men i övrigt skritt och tölt. Gick supersuperbra!  

- BRA Maria, utbrast Malin ... Det kan inte hjälpas, då blir man lycklig som ett barn :)    Vi red även en stund på banan, då fick jag rida Heidi, vars tölt är helt klockren, mycket för att få känna hur det ska kännas när hästen verkligen bär upp sig och töltar i balans. Då vet jag lixom vartåt jag strävar med Tengil. 


Hem, duscha, äta lite, sen iväg för att handla. Började på Lindex, där jag köpte ett par jeans i rätt storlek ... fniss. De jag haft hittils är nu 2 storlekar för stora. SEn på IcaMaxi, handla, åka hem.  Packa in varorna, sen godissök för hundarna ute på gården, en halvtimme var. Hannah stack ut skallen på bron och frågade om jag kunde klippa henne lite, så när hundarna sökt klart tog jag saxen och gick över. Efter en kopp kaffe klippte jag henne, sedan gick jag över till mig igen. 


Byafest väntade, så jag kammade till mig, tog på nya jeansen och linnet och blusen jag fått av barnen på morsdag, och väntade in ungdomarna. Festen var härborta vid bönhuset, dukat i logen och grillarna var tända när vi kom dit. 

 

Direkt jag ätit gick jag hem, bytte om, tog ut hundarna på en pink, fotade änglatrumpeterna

   

sedan cyklade jag iväg till Pernilla och Mattias för att byta av fammo och faffa som barnvakt. Spolade upp ett bad

 

sen blev det pymme och välling. La honom i spjälsängen och satte mig på en stol bredvid och sjöng för honom. Alltså .... det är helt omöjligt att hålla sig för skratt när han sätter igång. Han ställde sig upp, skakade spjälsängen så den nästan flyttade sig, han tjollrade, klappade händer, viftade med armarna, log och skrattade .... varenda gång jag la ner honom igen, och det var typ 20 gånger, så skrattade han, ställde sig upp, skakade spjälsängen, klappade händer, tjollrade ....   inga sura miner, inte ledsen, inga skrik - bara skratt och tjoller. Till slut orkade han inte ställa sig upp igen, utan somnade. 


  Då var klockan 21. Strax efter 22 var jag så trött själv att jag la mig på sängen bredvid hans spjälsäng. Låg och tittade på honom tills jag somnade, och vaknade när Pernilla kom hem där vid midnatt. Då var det bara att cykla hem ... jädrar så kolsvart det var! ... gå ut med hundarna och krypa isäng. Om fredagkvällen var värd, så var lördagen ÄNNU mer värd :)  Vaknade kl 7 - nope, kliver INTE upp, somnade om och sov till 8.45.   Upp, starta perkon, göra en deg - det blir mjukkakebak som Sara ska hämta mitt på dagen. Nu har jag sörplat i mig kaffet, ska sparka av mig tofflorna, hänga upp morgonrocken och ropa ner hundarna. Efter bakningen har jag tänkt börja jobba med hundkojan, slipa ner den gamla röda färgen och förbereda för ommålning. 


Ha en superhärlig söndag, nu fyller vi ytterligare en dag med värda grejer!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards