Alla inlägg den 5 september 2019

Av maria tafvelin - 5 september 2019 05:37

Torsdag morgon. 5 grader och supervacker himmel, sådär rosa och blå. Appen säger att det ska regna från typ kring 7-snåret fram till kring 16. Hela arbetsdagen med andra ord. Men sedan klarnar det upp några timmar innan solen går ner :)  I morgon spås underbart väder för att sedan, vad det verkar, ska regna en vecka i streck. Nästan mysigt ... då får man vara inomhus och tända ljus och mysa ner sig i soffan hur mycket man vill :)


Igår var det kul på jobbet i vanlig ordning. Lagade fisk med spenatstuvning till lunch, stekte kyckling och gjorde en lasagne som "fröknarna" ska ha med sig till Hemavan i helgen. Jag trodde ju att jag skulle behöva jobba över, men det behövdes inte alls. Hann gott och väl det jag skulle göra, utan att förta mig på något sätt. De här dagarna har flera kommit in i köket och varit rädda att jag känner mig stressad (mycket pga alla dessa äpplen och bär som plockats in). Nej, jag blir inte stressad. Jag är inte den typen, jag har det inte i mig. Jag fokuserar på det jag har framför mig just NU, inget annat. Minns att jag sa till dem som jobbade på Fridas café, som blev superstressad när det blev lång kö - 

- Står du i kassan, fokusera enbart på den du har framför dig. Bemöt den människan glatt och ge full service till just Den. Bry dig inte om kön, fokus ska ligga på den du just NU har framför dig. Lär dig var du kan vara effektiv och snabb, så att det inte upplevs segt dock. 

- Fyller du på i bakelsekylen eller drickeskylen, fokusera på att göra just Det, tänk på att göra det snyggt, inte hafsigt. Låt dig inte stressas av kön, din uppgift är att fylla på, inget annat. 


Såhär tänker jag och så lever jag. Jag försöker, och lyckas oftast, leva i nuet. Jag tror att om man fokuserar på det man har framför sig just NU blir man mer effektiv och det blir snabbare gjort än om man flaxar runt och försöker hinna en massa olika saker, även om det bara är i skallen man flaxar runt. Oftast sitter väl stressen just i skallen, det är DÄR inne det sker för mycket aktivitet. I min skalle försigår inte så mycket aktivitet ... fniss. 


 Direkt efter jobbet åkte jag till 4H och red. 

 

Tengil går så himla bra på hackamore, han trivs verkligen bettlöst och det är superkul att rida honom. Synd att det är älgjakt bara, så att man inte vill he sig ut i skogen. En timme på hästryggen, mest skritt, ett par lite längre töltpass, det känns att han börjat bygga upp sig och orkar hålla ihop tölten mer än några steg. Kul! När jag kom hem blev det en runda med hundarna, sedan värmde jag lite rester som jag tryckte i mig framför tvn. Ett par lugna timmar innan det var dags att ta en snabb dusch och hoppa isäng. 


Nä, nu är det dags att sparka av tofflorna och hänga upp  morgonrocken. Förhoppningsvis hinner vi morgonrundan i skogen innan det börjar regna. Ha en fin torsdag och försök tänka på det där att leva i Nuet, fokusera på det du har framför dig .... det kan vara Värt att pröva, eller hur?


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards