Alla inlägg den 18 september 2019

Av maria tafvelin - 18 september 2019 05:16

Onsdag morgon. 5 grader och molnigt. Säger appen alltså, det är ju kolsvart så man ser inte själv :) Ser dock ut att kunna bli sol frampå dagen. 


Idag blir det korv stroganoff och potatis på förskolan. Jo, jag vet att man oftast har ris till, men det har varit såpass många rätter med ris nu, så jag valde potatis istället. Igår efter jobbet hämtade jag upp Otto och åkte hem till mig medans Pernilla tränade. När hon tränat klart kom hon förbi och plockade upp honom och jag tog med klippgrejer och gick över till Hannah och Robban för att klippa Robban. Hem för en lugn tv-kväll, kvällspink och gonatt. Vaknade även inatt och hostade, men jag tror att det är på bättringsvägen nu. Förhoppningsvis var det sista natten jag vaknade av hosta. 


Idag är det onsdag, och det innebär ridning. Jag tar med ridkläderna och åker till stallet direkt efter jobbet, och byter om där. Jag ska ta lektion för Malin, hon är verkligen en superbra instruktör och jag är så glad över att hon tar sig tid att ha privatlektion med mig. 


På tal om att vara superbra. Såg att Greta Thunberg fått ytterligare priser utomlands. Jag tycker att hon är fantastisk, och i ett klipp jag såg igårkväll från en intervju, bemöter hon näthatet på ett sånt utomordentligt härligt sätt. På engelska förklarar hon att hon bara vidarebefordrar vad forskningen kommit fram till, att hon pekar på en eld och säger: Det brinner där. Istället för att fokusera på elden och försöka släcka den, så tittar många på elden, sen tittar de på mig och säger: VAd har hon på sig?  DET var ett sånt klockrent uttalande, och det känns typiskt svenskt att faktiskt göra så. Att gå till personangrepp, gärna i fråga om utseende och klädval, när frågan handlar om nåt helt annat. Har sett så oerhört många elaka, kränkande, helt oresonliga kommentarer, mestadels från svenska medelålders människor. Greta fortsätter:

- Jag vet inte hur många gånger jag skrattat åt dessa kommentarer, jag har ju vunnit eftersom de har slut argument.


Ja, så är det. De som börjar kasta skit mot en människa som bevisligen gör skillnad, som bevisligen gör sig hörd, inte bara här i Sverige, utan runt hela världen, som får ta emot stora priser just för att hon har modet och styrkan att stå upp för något som forskare kommit fram till, något som engagerar starkt, som BORDE engagera ännu fler ... De som kastar skit mot denna människa ... ja ... den har helt enkelt slut argument. 


Det börjar så smått ljusna därute och det här inlägget har tagit rätt lång tid att skriva. Har bara kommit ett par meningar så hakar allt upp sig och jag måste tålmodigt vänta tills det snurrat klart och jag kan fortsätta. Har i lugn och ro hunnit in och fylla på kaffekoppen, snyta mig, druckit vatten mellan varven. Nu är det dags att sparka av tofflorna, hänga upp morgonrocken och ropa ner hundarna. En helt ny dag väntar. Kanke en dag när man tänker extra mycket på miljön, och att göra något man inte gjort tidigare för att bli mer miljövänlig? DET kan vara EN värd grej för den här dagen :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards