Alla inlägg den 26 september 2019

Av maria tafvelin - 26 september 2019 05:15

Torsdag morgon. 2 grader och halvklart, ser ut att ska bli full sol direkt solen stiger upp :)


Igår lagade jag asiatisk fisk till lunch på jobbet. Kokade ihop kokosmjölk, red curry pasta, färsk riven ingefära och hällde över kokt fisk. Barnen är så tacksamma att laga mat till, de gillar ju allt, och äter med god aptit. Jag slutade mitt på dagen, efter att ha diskat bort och paketerat brödet jag bakat och lagt i frysen, samt förberett mellis. Jag hade ju lämnat hundarna inomhus då jag inte visste hur de skulle bete sig i hundgården. Åkte hem, gick en runda med dem, sen släppte jag in dem i hundgården. Jag kunde ju studera från köksfönstret.


  När jag åkte iväg för att rida fick de vara kvar i hundgården och när jag kom tillbaka låg Alice i yttre delen av hundkojan, och Theo, han satt i buren som står utanför kojan. Idag ska jag lämna dem där när jag åker på jobbet och det är klart, jag skulle ju vilja se att de kryper in i den isolerade delen .... men det kanske de gör om de börjar tycka att det är för kallt ute. Så länge det är sol är det ju frid och fröjd att få  vara utomhus :)


Kapitlet Greta Thunberg fortsätter att röra och uppröra. Det är ett jävla rabalder.  Följande bild delas vilt på facebook nu

 

Varför denna rubrik? Hur ska man någonsin få någon att engagera sig och yttra sig utanför hemmets dörrar, när inte bara orden bespottas och hånas, utan även utseende, minspel, ett foto taget i ögonblicket för att sedan raljeras. Hur kan det komma sig att man konsekvent vägrar lyssna på orden och innebörden i det som framförs, utan fokuserar på helt andra saker, som vad hennes föräldrar gör eller inte gör, om hon inte borde gå i skolan istället, varför hon inte satsar på att strejka för de äldres rätt till bra omvårdnad eller annat. Vad är det för fel på folk som genomgående söker fel, vägrar ta till sig, och gärna spottar på de som faktiskt VILL förändra det som är fel? Naturligtvis är det viktigt att även bekämpa brottslighet, jobba för att de äldre ska få bra omvårdnad, jobba för att kvinnor ska få känna sig trygga när de går ut, men .... det ena får inte utesluta det andra. Vi måste ju för tusan även jobba för Allas Lika Värde och massor med andra frågor. Gör vi verkligen det på bästa sätt genom att tex dela bilder som ovanstående, slå sig för bröstet och känna sig vuxen?


Nä hörrni, nu är det dags att sparka av tofflorna, hänga upp morgonrocken och ropa ner hundarna. Jo, att byta sängvärmen mot hundkojan kanske inte är vad de önskar just Nu, men jag hoppas att de kommer att tycka att det är rätt kul att vara ute på dagarna :)


 Det blir korv och makaroner till lunch, sedan ska jag göra pizzadeg inför morgondagens pizzabuffé på förskolan :) 

Ha en superbra Torsdag, fyll den värt!


Gomorron 


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards