Direktlänk till inlägg 14 oktober 2019

Den där bagaren ... <3

Av maria tafvelin - 14 oktober 2019 05:19

Måndag morgon.  4 minusgrader och klart. Det ser ut att bli en solig och vacker dag :) Läste nyss ett gammalt inlägg på min blogg, från den 14/10 2014. Jag hade samma uppfattning om tid då, som nu. Idag skulle mamma ha fyllt 76 år. Det känns jättekonstigt att tänka, hon blev ju bara 61. 


Igår när jag tog ut hundarna på morgonpromenad, mötte jag Pernilla och Otto borta vid bönhuset, jag vände då och följde dem hem, väntade tills Pernilla packat Ottos ryggsäck, sedan tog jag med mig Otto hem till mig. 

 

Det var både sångstund och lek, blöjbyte och lunch, men framför allt - vi gjorde en deg :)

           

åh, den där bagaren <3  

När jag senare återlämnat Otto till Pernilla, bakade jag ut degen - mjukkaka som Sara i Hjoggböle beställt. Innan jag åkte iväg och levererade dem lade jag ner middagen i slowcookern - i botten skivad lök, sedan lite vitkål, några bitar färsk ingefära, några skivor apelsin, en skivad morot samt en kycklingfilé. Jag kan säga så mycket som att när det var matdags 7 timmar senare, var jag INTE besviken. OJ så gott!

 

På tal om mat och matlagning, läser precis det kocken Paul Svensson brinner för - att ta tillvara, att svinnventera, att inte handla på rutin, utan faktiskt gå igenom vad man har hemma .... ofta handlar man alldeles för mycket, och för ofta, och man kastar för mycket. Att många stirrar sig blinda på bäst-före-datum, det vet man ju .... och att många kastar livsmedel direkt bäst-före passerats, utan att ens lukta eller smaka på det. Det är ju faktiskt som Paul säger - "Alla kockar vet att en råvara är som allra bäst precis innan den blir dålig".  Jag ska bli ÄNNU bättre på det där. Framför allt att inte åka och handla i onödan, utan inventera kyl, frys och skafferi, och göra en meny utifrån det, för att hellre ha helt tomt innan jag fyller på. 


Idag blir det fläsklägg och rotmos på förskolan. Jag såg när jag kollade igenom förra veckans erbjudanden från butiken, att fläsklägg var på extrapris, därav att jag bestämde att ha det på menyn idag. Jag kokade fläskläggen i fredags, då det ju tar dryga 2 timmar. I veckan är det extrapris på kassler, så den krämiga pastan som står på menyn på onsdag, kommer att ha kassler i sig. 


Nä ... om jag skulle ta och sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Det är dags för hundarna att få frukost, sedan ska vi ta en promenad innan jag åker på jobbet. Ha en fin måndag, glöm inte att fylla dagen med nåt värt!


Gomorron

 
 
Ingen bild

Liselotte

14 oktober 2019 08:41

Det är den absolut sötaste bagaren mina ögon skådat.Ha en fin måndag.

maria tafvelin

14 oktober 2019 09:31

Visst är han ljuvlig!!! Ha en fin måndag du åxå :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Av maria tafvelin - Lördag 16 mars 08:46

Lördag morgon. 3 minusgrader och halvklart. Sol upp 5.46 och ner 17.40 Har precis ätit en rostad macka med avocado och rödlök efter morgonpromenad med hundarna. "Ring så spelar vi" ljuder från högtalaren :)   Då var det helg igen, veckorna går fo...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards