Direktlänk till inlägg 6 november 2019

I varje andetag

Av maria tafvelin - 6 november 2019 05:11

Onsdag morgon. 15 minusgrader och mest klart. Ser dock inte ut som att det ska bli lika soligt som det varit de senaste dagarna. Man förstår ju någonstans att det inte kan vara för evigt det där oerhört vackra vädret, och jag är glad över att jag fått se så mycket sol på dagarna :)


Igår gjorde jag köttfärsbiffar på jobbet. Hade lite stekt bacon kvar i kylen sedan i fredags, så jag hackade ner det i färsen.

   

Oj vad barnen åt! Det blev bara över 3 små biffar. Det mjuka brödet blev slut till frukost, så jag bakade. Hade överbliven havregrynsgröt i kylen .... tog med lite kokta kalla potatisar i degen åxå. Det blev nygräddat mjukbröd till mellis, och det blev poppis det åxå :)  Måste ändå baka mer idag, då det är tomt i försäljningsfrysen. Håller på att vara barskrapat på matlådor åxå, så jag måste se till att fylla på. 


Till middag blev det falafel med vitlökssås. Undrar när jag köpte den där påsen falafel .... den låg rätt långt in i frysen, och senast jag åt falafel gjorde jag egen .... fniss

 

Oj, tiden rusade iväg lite ... fastnade i att läsa på Norran om bland annat hastighetssänkningar, polisens larm om två döda i västerbotten och flera till sjukhus efter överdos av okänt preparat, samt hemlösa i Skellefteå. I senaste bomätningen som gjordes 2018 framgick att 18 personer i Skellefteå befinner sig i en situation som innebär akutboende, jourboende eller att de är uteliggare. Bedömningen nu är att 7-8 personer är uteliggare. Personligen tror jag att det är fler. Hur jag kan tro det, beror på att när jag jobbade på städfirman under sommaren, stötte på flertalet trapphus där det bevisligen sover människor på nätterna. Vore ju väldigt märkligt om alla 7-8 stycken fanns i typ samma kvarter i stan. Minns när jag jobbade på socialkontoret, hade då några hemlösa missbrukare som klienter. Inte många hyresvärdar var intresserade av att hyra ut en lgh till dessa, trots att soc. stod för hyran. Men, det fanns även de som inte ville bo utanför centrum, och därför tackade nej till en lgh om den låg flera km utanför stan. DÅ tyckte jag att det var mer än besynnerligt och korkat att de tackade nej, nu kan jag väl se lite annorlunda på saken, de har lixom inget annat liv än det som finns mitt i stan. De tar sig inte in dit om de hamnar utanför centrum, och kan inte se sig själv sitta helt ensamma i en lgh, utan möjlighet att ta sig på systemet tex. De hade helt enkelt inte samma värderingar i fråga om boende, de värdesatte inte själva boendet högre än vad det var som drev dem att befinna sig i centrum. Det var helt ok att sova i en trappuppgång, om alternativet var att inte ta sig in till stan. 


Det här att gå en mil i en annan människas skor innan man dömer, är en bra regel. Eller, det handlar i många fall inte om att döma, utan helt enkelt bara kunna se genom andra människors glasögon. Om man försöker sätta sig in i en människas situation, och provar tänka utanför sina egna ramar, då plötsligt kan man förstå hur och varför. Tänker på tiggarna helt plötsligt .... hur kan det komma sig att de sitter nere på stan, dag ut och dag in, vecka ut och vecka in, år efter år. Lättförtjänta pengar? knappast nån hög timlön. Är de hotade? Tvingade? Vad är deras alternativ? Själv har jag ingen aning om bakgrunden, har ingen aning om omständigheterna. Det enda jag vet med säkerhet är att jag hoppas att jag aldrig någonsin i återstoden av mitt liv, hamnar i en situation som ens är i närheten av det liv de lever. 


Nä, nu är det dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner mina fina hundar, ge dem mat, ta på mig mina varma kläder och min reflexväst, stoppa ner några hundbajspåsar i jackfickan och bege mig ut på morgonrunda. Sedan sätta mig i min fina bil, varm och go efter att kupévärmaren värmt upp den, köra iväg på ett jobb som jag älskar. Fy fan vad jag har det bra. Det är ju värda grejeri  precis vartenda andetag. 


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards