Direktlänk till inlägg 22 november 2019

Propp eller fartdåre?

Av maria tafvelin - 22 november 2019 05:26

Fredag morgon. 1 plusgrad  och molnigt. Riktigt pissigt och svinhalt. Soluppgång 8.32 och solnedgång 14.10 så det är inte bara pissigt och svinhalt, det är mörkt nästan hela dagen åxå ..... fniss .... sådär, nu har jag vräkt ur mig all negativitet :)


Igår fick jag en middagsbeställning av ett föräldrapar på förskolan. De har beställt en gång tidigare, då blev det kyckling med ugnsrostade grönsaker. Den här gången vill de ha "västerbottensinspirerad" varmrätt, då de får långväga besök. 

- Du kan väl tänka på saken, så hörs vi av

- Japp, ska klura på en meny

Igår kväll hade jag ett förslag som jag delgav per sms. 

"Souvidad älgstek med pressad potatis, kantarellsås, lingonreduktion och mandelpotatischips"  ... kan det vara något?

fick omgående svar:

- JAAAAAA  

Älg, kantareller, lingon, mandelpotatis.... ganska simpelt :)  Till dessert ska jag göra en grön marsipantårta som ser ut som en gran. Kan inte vara så svårt det heller. Ska bli superkul :)


Idag bjuder jag på helstekt fläskytterfilé med potatisgratäng och svampsås till lunch, få se vad jag styr ihop till middag, ska dyka i frysen när jag druckit upp kaffet. 


Läser Norran ... bland annat en insändare kring hastigheter på vägarna ... eller rättare sagt, ett ifrågasättande om varför många inte anpassar hastighet efter väglag. Läser kommentarer på detta inlägg och inser att i trafiken kommer vi aldrig att bli överrens. Många tycker att, är det halt, snö, regn, dålig sikt, så MÅSTE man inte hålla den hastighet som står på skylten, utan tänker själv och anpassar hastigheten, dvs SÄNKER hastigheten. Andra tycker att man inte bör köra 70 på en 80-väg, då orsakar man olyckor pga man bildar en propp. Som sagt, vi kommer aldrig att vara överrens. Själv försöker jag agera hyfsat säkert, har bestämt att aldrig behöva hosta upp flera tusen kronor för att jag kör för fort, försöker använda insidan av skallen när jag vet att det är halt, dämpar hastigheten både vid dimma och motsol .... tycker väl att det är mest logiskt att göra så, men vad vet jag?  fniss. 


Nä, nu ska jag med hög hastighet dra iväg mot badrummet, sänka hastigheten när jag kommer till köket, för att klara av kurvan mot badrummet, sparka av tofflorna i farten, hänga upp morgonrocken på kroken, försöka att inte bli traumatiserad när jag ser min spegelbild, kamma till luggen å allt det där, ropa ner hundarna och slira igång dagen. Fyll den här fredagen med värda grejer, så att ni får en superbra dag :)


Gomorron


Idag efter jobbet ska jag fixa present till Otto. Han fyller ju 1 år på söndag, så då blir det kalas :) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Av maria tafvelin - Lördag 16 mars 08:46

Lördag morgon. 3 minusgrader och halvklart. Sol upp 5.46 och ner 17.40 Har precis ätit en rostad macka med avocado och rödlök efter morgonpromenad med hundarna. "Ring så spelar vi" ljuder från högtalaren :)   Då var det helg igen, veckorna går fo...

Av maria tafvelin - Söndag 10 mars 15:11

Söndag eftermiddag. 3 plusgrader och strålande sol. Sol upp 6.07 och ner 17.22   Kom precis in från en längre promenad med hundarna. Men så helvetiskt härligt med sol och några plusgrader! Det gäler att passa på att njuta innan sommaren kommer me...

Av maria tafvelin - Torsdag 7 mars 15:21


HÖrrni. Det är väder, det är SOL, det är soluppgång, men flera timmar till solnedgång. Dagar har gått, mat har lagats och ätits, tårar har runnit (av glädje) skratt har bubblat....    Dag Sixten Ingemar Johansson. Född 2/3 kring 18-snåret. Lagom ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards