Direktlänk till inlägg 23 november 2019

Är du dum? Ät broccoli

Av maria tafvelin - 23 november 2019 07:54

Lördag morgon. 1 plusgrad och mulet. Soluppgång 8.36 och solnedgång 14.07  igår var det 8.32 resp. 14.10, det är ju rätt stor skillnad egentligen. Lite fränt faktiskt :)


Från högtalarna ljuder "ring så spelar vi" ... eller, just nu är det nyheter, och det är faktiskt intressant det som sägs ...  Om man lägger ut bilder på sociala media, på tex sin superdyra smyckessamling eller klocka, och sedan blir bestulen, kan försäkringsbolaget tycka att man varit oaktsam. ÄR det inte så att MITT är MITT, och DITT är DITT, oavsett hur mycket jag skryter om saken, och visar upp det?  Helt plötsligt känns det som att det blir MITT fel om någon tar MINA grejer! Fast ... iofs är det lite samma sak ifall någon tar min bil eller cykel, om de inte varit låsta .. Folk ska väl ändå ge Fan i andras grejer!!


Igår lagade jag helstekt fläskytterfilé, potatisgratäng och svampsås till lunch på förskolan. Det blev veckans favorit, jädrar va barnen åt

 


Jag hade tagit fram kycklingfilé ur frysen innan jag åkte till jobbet, men när jag kom hem, varit ute med hundarna .... så var jag inte så pepp på att laga mat... ville bara sjunka ner i soffan, så det var precis vad jag gjorde. Två hårdbrödmackor med ost och gurka, plus ett glas jouice, fick det bli till middag .... fniss. Kycklingen får bli idag istället :) 


Efter middagen körde jag lite godissök för hundarna

     

 

Sen blev det Idol :)

 

Var faktiskt uppe ända till 22.30, men då var det skönt att lägga sig faktiskt. Vaknade rätt tidigt, och när jag visar Alice att jag är vaken så vill hon ju vara så nära som det bara går

     

Himmel så mycket jag lärt mig den senaste tiden! Jag har börjat ta reda på saker kring mat, för att barnen på förskolan ska få så bra mat som möjligt. Det ska ju inte bara vara gott, det ska ju vara bra åxå. Många saker hade jag ingen aning om, och vissa saker visste jag kanske, men har glömt. Nu ska jag plugga vidare kring tex vitaminupptag. Betakaroten i morot är ju ett förstadie till vitamin A. A-vitamin är ett fettlösligt vitamin, vilket innebär att det bevhös lite fett i maten för att kroppen ska kunna ta upp det. Fick av en pedagog tipset att ha lite rapsolja på de rivna morötterna till barnen, för att de lättare ska kunna svälja det .... men förstår ju nu att det inte alls är därför man ska ha det, det är ju för att kroppen ska kunna ta upp vitaminet. Det gäller ju åxå att ha RÄTT fett, dvs inte smacka på mer smör, utan nyttiga fetter som olja, avocado, solrosfrön etc. 


I messmör och leverpastej finns järn, och är ett bra pålägg. Jag införde messmör under veckan som gick, så nu finns följande pålägg till frukost och mellis-mackorna: Ägg, ost, leverpastej och messmör, brukar åxå ha skivad gurka. Vet ni att gurka innehåller mer än vatten ... fniss.... den är rik på kalium, järn, kalcium, fosfor och magnesium och är ett bra komplement på mackan. På tal om järn, förr sades ju att man skulle dricka apelsinjouice för att kunna ta upp järnet i maten, tex till blodpudding. Det där stämde ju inte, sen har det varit att man Inte ska dricka mjölk till blodpudding, eftersom det kan hämma upptaget av järn. Här kände jag mig osäker faktiskt, så jag har kollat upp det. Det stämmer inte heller, så livsmedelsverket har slopat den infon. För att det ska ha någon  negativ effekt att dricka mjölk till järnrika livsmedel, så ska man ha direkt järnbrist. Har man normala järnvärden så tillför mjölken tillräckligt mycket för att man ska kunna dricka det till. 


Att broccoli är nyttigt, det vet ju de flesta, men vad innehåller den som gör den så nyttig?  Broccoli hjälper hjärnan att rensa ut dåliga ämnen. Whoot? Oj ... många  som skulle behöva äta mer broccoli ... fniss 


Finns mycket att lära, och jag lär mig gärna :)  Kommer nog att ägna några timmar i helgen åt att ta reda på så mycket som möjligt :)


Oj, nu är det hög tid att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Det blir nog en promenad runt byn nu på morgonen, sedan ska jag iväg och handla och fixa lite saker inför morgondagens födelsedagskalas. 


Ha en superbra dag, se till att fylla dagen med saker du tycker är värda. 


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Av maria tafvelin - Lördag 16 mars 08:46

Lördag morgon. 3 minusgrader och halvklart. Sol upp 5.46 och ner 17.40 Har precis ätit en rostad macka med avocado och rödlök efter morgonpromenad med hundarna. "Ring så spelar vi" ljuder från högtalaren :)   Då var det helg igen, veckorna går fo...

Av maria tafvelin - Söndag 10 mars 15:11

Söndag eftermiddag. 3 plusgrader och strålande sol. Sol upp 6.07 och ner 17.22   Kom precis in från en längre promenad med hundarna. Men så helvetiskt härligt med sol och några plusgrader! Det gäler att passa på att njuta innan sommaren kommer me...

Av maria tafvelin - Torsdag 7 mars 15:21


HÖrrni. Det är väder, det är SOL, det är soluppgång, men flera timmar till solnedgång. Dagar har gått, mat har lagats och ätits, tårar har runnit (av glädje) skratt har bubblat....    Dag Sixten Ingemar Johansson. Född 2/3 kring 18-snåret. Lagom ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards