Alla inlägg den 1 januari 2020

Av maria tafvelin - 1 januari 2020 09:10

Onsdag morgon. 1 plusgrad och regn. Första dagen på det nya året :)


Igår hade jag en toppendag helt enkelt. Tog hundarna och sparken på morgonrundan och tänkte sparka runt byn, alltså den lite längre svängen. Det bar sig inte bättre än att det var lite för välsandat så efter en dryg kilometer vände jag. Då hade Pernilla precis ringt och frågat om vi skulle följas ut på promenad, hon skulle ha Otto i pulkan. Japp, jag lämnade sparken hemma och vi följdes en runda istället :)  Hem, frukost, iväg och handla lite inför middagen .... köpte innanlår som jag kryddade med timjan, rosmarin och svartpeppar innan jag la den i zip-påse och startade Sous vide. 55 grader i 5 timmar. Till det blev det potatisbakelse och kantarellsås, men innnan dess en underbart god förrätt som Pernilla gjort och gav mig, en räkcheescake! Tyvärr hamnade den inte på bild. 


Jag fick äran att ha middagsgäst åxå :)

     

Han fick sin middag när jag åt förrätt, sedan blev det ett bad för honom :)

 

Han plaskade på en dryg halvtimme, sedan blev det pymme på, och lite lek. Jag såg att han började bli trött, så vi satte oss i soffan och kollade lite på Babblarna. Efter 2 sånger med Babblarna, la han sig mot mig i soffan och drog på sig filten. Då insåg jag att det var läge för tandborstning, välling och gonatt. Jag hade ställt resesängen uppe i sovrummet bredvid min säng, så jag la honom och satt med honom och höll hans hand medans han drack sin välling, sedan sa jag gonatt och gick ner. Han grät en stund medans jag gjorde iordning potatisbakelsen, så jag gick upp och strök honom på ryggen, gick sedan ner igen. Sen somnade han. Kl 19 sov han. 


Maten blev förträfflig

 

Kring 22 hade jag pinkat hundarna och kröp isäng. Hann dock inte somna förrän fyrverkerierna och smällarna drog igång på allvar. Redan kl 15 small det och Theo sprang och kissade på hallmattan, sedan small det kring 20 och han pinkade en skvätt på vardagsrumsgolvet. När fyrverkerierna drog igång, då var det kört. Han sprang upp och ner, upp i sängen, ner igen, ner på nedervåningen, upp ... flåsade som en galning. Precis när man trodde att det var över, så drog en ny salva igång. 01,30 gick jag ner och satt med honom inne på toa. Tack och Lov sov Otto igenom hela natten. Han vaknade inte förrän 06.05  Då hade jag knappt hunnit somna, men huvudsaken Otto fått sova gott. 


Klev upp, fixade en flaska välling som han låg i sin säng och drack, sedan låg han och tjollrade till kl 7. Klev upp och kokade kaffe medans Otto sprang runt och glatt lekte med mina tofflor ... fniss

 

Kring 8 fick han gröt, hundarna fick mat, sedan klädde jag på honom och la honom i vagnen och gick en morgonpromenad med vagnen och hundarna. Det snöade när vi gick, men hann övergå i regn innan vi var tillbaka. Nu ligger han härute och sover och jag har hunnit ställa in disken i maskinen. 


Nu ska jag förbereda lite lunch till lillgrabben så att det är klart när det blir dags. Ha en riktigt fin dag, såhär första dagen på året. För många blir det nog vila som står som Mest värt den här dagen ... för mig åxå ... fniss. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards