Alla inlägg den 9 januari 2020

Av maria tafvelin - 9 januari 2020 05:27

Torsdag morgon. 3 plusgrader och mest molnigt. Glashalt ute och har varit så rätt länge nu känns det som. Såg en rubrik i Norran igår att akuten fått in typ 9 frakturer bara under förmiddagstimmarna. Ja ... inte utan mina icebugs säger jag bara. 


Igår bjöd jag på vegetarisk stroganoff på förskolan. Det gick hem. Det är kanske den första vegetariska rätten som verkligen funkar, och det är ju precis det här jag är ute efter - att förvandla barnens minst gillade rätter, till en rätt som efterliknar en favoriträtt så mycket som möjligt

 

Jag strimlade och stekte sötpotatis och morot och la i en stor gryta, sedan fräste jag lök och la ner. Kryddade med salt, peppar och paprikapulver. Fräste sedan strimlad vitkål och paprika tills det var mjukt, kryddade med lite salt samt vitvinsvinäger ... tänkte att både sötpotatis, morot och vitkål smakar sött, så det behövs lite syra. Rörde ihop allt i grytan och tillsatte krossade tomater och tomatpuré, en skvätt grädde och en skvätt mjölk, sedan fick det puttra ihop sig en stund. Kokade ris till, och serverade med grönsaker. 


Idag blir det fiskburgare med bröd. Det blir åxå spännande :)


När jag kom hem från jobbet igår tog jag en runda med hundarna och avslutade med en koll borta i brevlådan. Åh, påsen med kläder jag beställt på nätet. Ett par jeans och en top. Tyckte att texten på topen talade direkt till mig :)

   

Det är ju inte riktigt VARJE gång man beställt över nätet och fått hem, då kläderna sitter som en smäck. Till och med jeansen alltså :)  Superkul!  Satte mig sedan och skrev in menyer i min nya anteckningbok

 

Värmde lite rester, kollade på Sveriges mästerkock, tvättade jobbskjortor, sedan var det hux flux dags att ta kvällsrunda med hundarna. 

   

Sen var det bara hopp i säng :)


Nä, om jag skulle ta och sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och vispa igång dagen. Ringde förresten handelsbanken igår om dosa med sladd. Jag måste personligen in på banken för att beställa en ny. Gudarna vet när jag får tillgång till bankID och swish igen .... fniss. 


Hörrni, fyll dagen med värda grejer, köp en t-shirt med en passande text till exempel, det kan göra underverk för själen :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards