Alla inlägg den 11 januari 2020

Av maria tafvelin - 11 januari 2020 08:42

Lördag morgon. 1 minusgrad och mestadels molnigt. "Ring så spelar vi" på radion och kaffe i koppen, haft en rejäl sovmorgon och känner mig på topp :)  Nu kanske den förkylning jag dragits med länge, ger med sig. 


Igår bjöd jag på dillkött på förskolan,

 

och NU blir det roligt ... i tisdags var det korvlåda - den funkade, i onsdags var det vegetarisk stroganoff - den blev uppskattad, i torsdags var det fiskburgare - tumme upp från barnen, och igår dillkött - Två tummar upp. Inga bottennapp den här veckan! NU har jag börjat lyckas med det där att införliva mindre älskade rätter, i älskade rätters skepnad. Fisk blir supergott om man gör en burgare med bröd, dressing och sallad. Vegetariskt blir plötsligt supergott, om man tillagar en rätt som ser ut, och smakar som korv stroganoff. Kött blir fantastiskt om man kokar det så att det är riktigt mört, och en god sås till. Det riktigt klivar i fingrarna att skapa rätter på det här sättet - kolla på bottennappen, göra om dem till favoriter genom enkla medel.  Nästa vecka blir det dock inte så mycket experimenterande - det är 3 önskeluncher. Måndag- köttbullar, sås, spagetti. Tisdag-ugnspannkaka och fredag hamburgare med bröd. Onsdag och torsdag styr jag själv, och onsdag är ju vegetarisk dag så det blir grön paella med tofu, och torsdag är det fiskdag, då blir det fiskbollar med potatis. 


Till mellis igår gjorde jag små fruktspett

 

Jag åkte ju på jobbet en timme tidigare igår, så jag började kl 6. Kl 15 hade jag torkat golvet och diskat bort och var redo att åka hem. Lastar med det som ska på återvinning - kartong och plast och svänger förbi och kastar det på Erikslid varje dag. Hem, ut med hundarna, gick över till Hannah och Robban där Pernilla och Otto var. Tjejerna passade på att åka iväg och handla lite medans jag gav Otto middag. Han har blivit så himla duktig på att äta själv med skeden :)  


Gick över till mig, klippte klorna på hundarna, lagade sedan middag. Det blev kebabtallrik

 

Jag hittade på ett nytt sätt att göra pommes .... skar potatisen i stavar och kokade ett par minuter, innan jag la dem i airfryern. Jag var helt enkelt så hungrig att jag inte hade lust att det skulle ta så lång tid ... fniss ...så jag tänkte att det går snabbare om jag kokat potatisen lite. Det blev inte bara snabbare tillagsningstid, det blev mycket bättre åxå. Beror gissningsvis på att man dragit ur stärkelsen lite genom kokningen. Det blev så bra att jag måste göra om det ikväll :)


Kring kl 11 ska jag iväg och köpa en grej till "Otto-rummet" som jag hittade på facebook. Så småningom blir det ett riktigt kul lekrum för honom :)


Dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och låta lördagen rulla på. Vad jag ska fylla dagen med, det vet jag inte riktigt än ... men börjar med morgonpromenad, så får jag se vad jag blir sugen att sätta klorna i. Vad gör Du idag?  "Make today amazing"


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards