Alla inlägg den 15 januari 2020

Av maria tafvelin - 15 januari 2020 05:26

Onsdag morgon. 0-gradigt och mestadels klart. Herregud så milt väder, undrar när kylan ska komma, det brukar ju ligga kring -30 den här tiden. Men ... det kommer väl så småningom


Igår serverade jag önskelunch på förskolan - ugnspannkaka. Det har varit så att från det år barnet fyller 3 år, så får de önska lunch. Vi har dock beslutat att ta bort det från nyår, de som fått önska den här veckan är barn som fyllde år i december. Igår pratade vi kring vad vi ska göra istället och beslutade att duka fint för födelsedagsbarnet. Jag involverar ju gärna barnen mer kring maten, så jag föreslog att vi provar att ha "matråd" där jag en gång i veckan sitter med tex 3 barn och planerar meny för nästkommande vecka. På så sätt får barnen vara med och påverka menyn. Vi ska tex fortsätta ha vegetariskt på onsdagar och fisk på torsdagar, men då får matrådet vara med och bestämma HUR det ska tillagas, vad det ska smaka. Där får man åxå möjlighet att prata kring varför man inte bör äta tex pannkaka 7 dagar per vecka, vi har möjlighet att prata kring vad som är bra för kroppen, titta på kostcirkeln mm. Känns otroligt kul att prova


Jag började gårdagen med en sparktur där kring 5-snåret. Pannlampa på då gatubelysningen inte tänts vid den tiden. Jag drog iväg runt lillbyn och sparkföret var bra. När jag var på långa rakan hemåt såg jag sopbilen åka mot oss ... oj ... stod verkligen våra soptunnor ute vid vägen? Jag delar ju tunnor med Hannah och Robban, och det har förvisso bara hänt En enda gång att de glömt ställa fram dem ... men .... stod de där när jag sparkade iväg?  Började sparka som besatt för att åtminstone hinna ställa dem på andra sidan vägen så att han kunde tömma dem på tillbakavägen, ifall de glömt ställa ut .... å jisses vad jag sparkade .... och när jag kom hem så såg jag att de hade kommit ihåg att ställa ut dem. Nåja ... ett litet kondispass på morgonen är inte att förakta. 


Efter jobbet igår sprang jag ner på Clas Olssons och köpte ett skal till mobilen. Äntligen. Sedan hem för att ta ut hundarna. Jag har börjat fundera kring det här att jag är så tät i näsan ... i slutet har jag dessutom flera gånger haft svid och kli i ögonen. Det här är nog ingen förkylning kanske .... är det nåt jag reagerar på? 


Nåja ... det blev en kväll framför tvn med hundarna

   

Jag hade tänkt avsluta gårdagen med att ta en sparktur ... men kände att jag inte ville använda Hannah och Robbans lilla spark igen, den är så låg att ryggen går av. Skrev och bad Robban laga min spark som stått lite trasig några veckor nu, så han gjorde det. Det hann dock inte bli någon sparktur igår, jag hade tänkt ta det nu på morgonen istället, men jag skjuter fram det till efter jobbet känner jag. 


Dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Idag ska jag tillaga grön paella med tofu, det blir spännande. Det kan ju vara så att DET blir dagens värda, att lyckas med en rätt man aldrig lagat tidigare. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards