Alla inlägg den 17 januari 2020

Av maria tafvelin - 17 januari 2020 05:21

Fredag morgon. 2 plusgrader och klart. Helt sjukt milt, och knappt nån snö har vi heller. Ser på facebook att vänner runt om i landet har samma funderingar kring vädret den här vintern. Det blommas, växer, knoppas, hundarna fäller .... det är ur led helt enkelt. 


Jag har varit lite tyst under den här veckan. Inte för att jag haft "bloggtorka", den åkomman har jag aldrig lidit av ... det är snarare så att det finns FÖR mycket, men det går lixom inte skriva om. Hursom, så återgår allt till någon form av normalitet, även om det tar tid. 


Igår vaknade jag kl 02, låg vaken till 03 sedan klev jag upp, då jag förstod att jag inte skulle kunna somna om. 4.30 åkte jag iväg på jobbet men när jag kom fram så hittade jag inte extranycklarna så jag kom mig inte in. Satt i bilen en timme och väntade tills pedagogen som öppnade, kom. Till lunch lagade jag något som blev väldigt uppskattat, lax i ugn med potatismos och dillsås. Så himla lättlagat och gott


 

Till mellis kokade jag en äppelkräm. Men, innan mellis hade "Matrådet" sitt första möte. Jag hade kallat 3 barn ur den äldsta gruppen för att samtala kring mat, få höra deras åsikter och önskemål. Jag visade kostcirkeln och tallriksmodellen, vi pratade om varför man måste få i sig Rätt mat. Det blev ett oerhört intressant möte, och jag ska redan idag prova några saker vi pratade om - krydda grönsakerna och tillaga på andra sätt, så att barnen får smakprover på annorlunda grönsaker. Jag ska tex prova steka broccoli i sweet chilisås  :)  Nästa vecka kommer jag att köpa in saker vi inte provat hittills, och hitta olika kryddsättningar. 


Idag blir det önskelunch - hamburgare med bröd. Den här veckan ser det inte ut som att det blir någon rätt att skriva under rubriken "veckans bottennapp". Nästa vecka provar vi helt nya rätter

Måndag- pastagratäng med köttfärs

Tisdag- Djungelgryta

Onsdag- Chili sin carne

Torsdag- Fiskbollar

Fredag- panerad schnitzel med stekt potatis

plus som sagt lite nya grönsaker, och uppdaterade versioner av grönsaker vi redan kör. 


Efter jobbet hämtade jag Otto på förskolan, vilket är det roligaste som finns. Han fick följa mig in på Ica i Kåge för att handla, och han spred sin charm och lockade människor till skratt och leenden. Han har den effekten :)

Hem, ut med hundarna, hade fått kortet till bankdosan jag beställde i början på veckan. Men ... själva bankdosan?  Ringde handelsbanken för att fråga när den kommer. Satt i telefonkö i 40 minuter ... fick veta att dosan skulle kommit i samma brev?  Ja .... nu gjorde den inte det. Så ... den kommer nästa vecka. 


Jag var så fruktansvärt trött och slut, det blev ingen sparktur, ingen promenad ... det blev pink på gården för hundarna och 21.30 stöp jag isäng och somnade direkt. Vaknade och tänkte: herregud säg att det inte är morgon redan. Nej, mycket riktigt, klockan var 23.45  Somnade om relativt snabbt och sov fram till morgonmelodin började spela kl 5. 


Nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Jag är försiktigt optimistisk tror jag. Ha en bra fredag. Ge någon lite omtanke, och ta emot omtanke du får av andra. Det är värda grejer. 


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards