Direktlänk till inlägg 20 februari 2020

När bönan går hem

Av maria tafvelin - 20 februari 2020 05:27

Torsdag morgon. 13 minusgrader och klart. Jahapp, blir att klä sig ordentligt på morgonpromenaden, man är ju helt ohärdad när det gäller minusgrader den här vintern. Igår började jag tidigare, därav att jag inte bloggade innan jag åkte iväg på jobbet, jag bara klev upp, klädde på mig, tog en morgonrunda med hundarna, och sedan iväg. På tisdagen lagade jag fläsklägg och rotmos, funkar ju alltid på barnen. Igår lagade jag något som blev en jordskredsseger för bönorna!! Lagar ju alltid vegetariskt på onsdagar, och igår gjorde jag en variant på Minestronesoppa. Jag fräste morot, vitkål, rotselleri och purjolök i olja och la över i en stor kastrull. Hällde i vatten och krossade tomater, grönsaksbuljong, salt, peppar och timjan. Det fick puttra ganska länge, några minuter före servering la jag ner kidneybönor och stora vita bönor, samt äggnudlar som jag mosat till småbitar i händerna. På morgonen hade jag bakat småfrallor som serverades till soppan.

     

Alla tre grupper - de yngsta, mellangruppen och äldsta gruppen, åt med mycket god aptit och båda tummarna upp. Det roliga var att många av barnen ville ha mer bönor i sin tallrik, tidigare har ju bönorna varit det de gärna petat bort. Äntligen en storfavorit där bönor spelar roll. När bönan går hem, helt enkelt  :)  


Efter jobbet tog jag ut hundarna på pink, sedan avvaktade jag tills Pernilla och Otto kom "hem". De bor ju hos Hannah och Robban för tillfället. Gick över och fick umgås med dem en stund, sedan följdes vi åt på en promenad på skoterspåret, jag, hundarna, Pernilla och Otto.Otto fick åka pulka och hundarna fick springa lösa.  Det hann ju skymma en hel del, men den gigantiska lappugglan som håller till kring lägdorna rakt nedanför mig, fick vi beskåda då den kom flygande på låg höjd, flög förbi oss och satte sig i ett träd. När vi passerat, flög den förbi igen och satte sig ännu längre fram, så att den kunde hålla koll på oss :)


Idag blir det fisktacos på förskolan. Fiskpinnar, lite tillbehör och tortillabröd. Enkelt och förhoppningsvis gott :) I afton får jag hämta Otto på förskolan, det är ju så himla kul. Hörrni, Pernilla och Otto söker en lgh kring Kåge/Skellefteå att hyra, med SNAR inflyttning. Storleken spelar ingen roll, hon behöver hyra den i ett par månader. Vet du av någon? Vet du någon som kanske Vet av någon? HÖr av dig isåfall!


Nä, tror att jag ska sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Jag satte ju inte i motorvärmarsladden igårkväll, var helt oförberedd på att det skulle vara såhär pass kallt idag .... hinner ha i den 45 minuter om jag skyndar mig lite :)  Ha en superfin Torsdag, gör nåt värt av dagen. Ikväll kl 00 är dagen över, och har man lyckats fylla den med nåt värt, så känner man sig nöjd och tillfreds över att man kunnat påverka tiden som gått. 


Gomorron


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards