Alla inlägg den 1 maj 2020

Av maria tafvelin - 1 maj 2020 07:28

Fredag morgon. 1:a Maj . 1 plusgrad och nästan klarblå himmel, fastän appen säger "mestadels molnigt". Appen säger åxå att det ska regna en hel del från och med i morgon, och veckan som kommer.  Det är nog bra, även om det bär emot. Nu är i alla fall våren här. 


Hörrni, igår hade jag ju ont lillfingret, eller, det har jag idag åxå, men i alla fall ... Jag hade ju en glasklar plan för gårdagen, då jag skulle baka bröd direkt på morgonen, sätta degen det första jag gjorde, baka ut den direkt efter frukost, förbereda för potatisgratängen genom att skala och  skiva potatisen, koka den i gräddmjölk, grädda brödet medans potatisen kokade, och sedan lägga potatiskoket  i formar och in i ugnen. Direkt den kom in i ugnen skulle jag vispa ihop glassen och lägga den i frysen, och sedan steka kycklingen som skulle gå färdigt i ugnen, då potatisgratängen var klar och kunde tas ut, täcka med folie och bli perfekt ättemperatur och konsistens. Allt sprack. 


Jag skalade all potatis för hand, då potatisskalaren är allt annat än samarbetsvillig, men det hade jag räknat med så där var allt i ordning. Småjobbigt med lillfingret, men det gick. När allt var skalat skulle jag hämta matberedaren med knivbrickan, så att skivandet skulle ta ca 2 minuter. Letade som en galning. Den stod inte uppe på hyllan bredvid potatisskalaren där den brukar stå. What? Men, jag har ju varit hemma och sjuk en vecka, så Sara som är tvåa i köket, har väl ställt den någon annanstans av någon anledning. Kollade i alla skåp flera gånger, dubbelkollade alla skåp ett par gånger... började känna mig lite irriterad. Kollade lådor och ställen där jag egentligen inte förväntade mig att den skulle finnas. Nej. Precis då kom Sara in så jag frågade henne:

- Vet du var maskinen är som stod bredvid potatisskalaren?

- Jo, den har jag kastat bort

-??

- Den var ju värdelös, skivan satt ju snett i den

- Men, det var ju bara rivskivan, knivbrickan funkade ju alldeles utmärkt

Här insåg jag att det skulle bli att skiva all potatis för hand. Sara bad miljoner gånger om ursäkt, själv blev jag faktiskt arg. Varför i helvete hade jag inte fått frågan om den skulle kastas eller om jag använde den, ELLER, åtminstone fått veta att den var kastad och inte ersatt. 


Ja, det säger sig ju själv att det tar betydligt längre tid att skiva 5 kg potatis för hand än i maskin. Dessutom var det sjukt små potatisar alltihop, vilket jag ju fick erfara redan när jag skalade. Att sedan lillfingret skrek i protest gjorde ju inte saken direkt lättare. Nu var jag tvungen göra om schemat i skallen, för jag förstod ju att planen inte höll överhuvudtaget. Glassen fick jag hoppa över, som jag tänkt bjuda på som extra smarrigt mellis. Det var mest bara att hoppas hinna få potatisgratängen färdig överhuvudtaget. 


Resultatet blev ju inte som jag hoppats, då jag fick koka potatisen helt färdig i pannan, typ vrålkoka i gräddmjölk, annars hade den aldrig hunnit bli klar. Ja ... det blir inte alls samma konsistens, men ... vad göra? Det är ju viktigt att de minsta barnen, som ska sova direkt efter lunch, får sin mat i tid, annars orkar de inte äta och måste gå och sova utan mat. Att ge dem gröt eller fil till lunch istället, känns helt uteslutet. De ska åxå få det jag planerat. 

 


Maten blev bara 5 minuter sen, men då var jag inte helt nöjd med resultatet, och besviken att jag inte skulle hinna göra glassen, men ... jag får göra den nästa vecka typ.  


Direkt jag fått ut melliset på borden dekorerade jag den beställda smörgåstårtan

 

Efter det, sedvanlig disk och städning, torka golven i matsalen och köket, bära ut alla sopor, plast och kartong och tacka för dagen. Jag älskar verkligen mitt jobb och fick frågan idag av en av de nya pedagogerna:

- Blir du aldrig less att vara i köket?

- Nej, aldrig, det är det roligaste jag vet  :)


Hem, kort sväng med hundarna, telefonsamtal med både Hannah och Pernilla för att kolla in deras planer för kvällen. Hannah var trött och gäspade hela tiden, jag med. Hur trött som helst. Pernilla skulle göra "tråkiga men nödvändiga praktiska pappersjobb" och planerade inget firande alls.Inte jag heller. Till middag stekte jag en hamburgare och brände några skivor rostbröd i stekpannan.  Det blev en cykeltur med hundarna och jo, jag höll kopplen väldigt löst så att jag skulle hinna släppa dem om det behövdes ... fniss. 

 

När jag precis kommit upp på cykeln mötte jag Robban som kom med bilen, han vevade ner rutan och sa:

- Akta diket .... 

Fniss


Jag tog mig säkert runt lillbyn, parkerade cykeln och gick in.Satte mig en stund framför tvn men det blevinte länge.Jag var så sjukt trött. Kl 21 gick jag isäng efter att ha pinkat hundarna här på gården. Somnade nästan direkt och vaknade kl 7. Pigg? - nä, som överkörd ... fniss ... kanske sovit för mycket.


Idag ska jag på ett möte kl 13-14, och sedan i eftermiddag kommer min prins Otto och ska sova över tills i morgon :)  Så underbart roligt! Hoppas det inte regnar hela dagen i morgon, så att vi kan vara ute, gå till lekparken och sådär. 


Nä, nu ska jag sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, ta en morgonpromenad och sedan städa lite. Ha en fin Första Maj, gör nåt värt av dagen!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards