Direktlänk till inlägg 28 juni 2020

Såhär ska det va!

Av maria tafvelin - 28 juni 2020 08:10

Söndag morgon.16 grader och klarblå himmel. Igår var det helt underbart, precis lagom varmt. Det verkar bli så även idag :)  Det är ju såhär det ska vara på sommaren :)


Igår, efter härlig morgonrunda, startade jag en tvätt, sedan blev det lite småstädning innan jag åkte och handlade. När jag kom tillbaka, spände jag Alice för skrindan och körde bort lite ogräs och döda grenar. När vi var färdiga gömde jag korvbitar i hundgården och släppte in Theo för att hitta dem. En mittpådagenpromenad i helt perfekt temperatur, det blåste åxå, vilket gjorde att mygg, knott och broms höll sig undan. 

För ett tag sedan, köpte jag in de här

 

Man har dem i tvättmaskinen för att bli av med hundhåren. De funkar faktiskt! Jag provade ju för flera år sedan med tvättlappar, som skulle vara så bra. Funkade inte alls. Men, de här kletiga grejerna funkar. Det är inte så att håren fastnar på dem, utan de ser till att håren lossnar från det man tvättar, och ut i avloppet. Första tvättarna tänkte jag att jag kanske hade tur att det inte var så mycket hår på det jag tvättade, men igår tvättade jag hundfiltarna, och till och med dem var hårfria efter tvätten, så ja- det funkar :)


Till middag igår grillade jag chorizo och gjorde potatisklyftor i airfryern (kokade dem först en stund och lät dem kallna)  

 

Till det lite strimlad vitkål, hamburgerdressing, bostongurka och en helt suverän rabarberchutney. Efter maten sjönk jag ner i soffan och slötittade på tv en stund, innan jag fick feeling och drog iväg på cykeltur runt lillbyn med hundarna. Vi kom tillbaka kring 20.00 och spenderade resten av kvällen framför tvn

 


Nu är det bara en veckas jobb kvar, sedan är det semester i 4 veckor. Måndag, onsdag och fredag börjar jag kl 06 och tar emot de första barnen som kommer. Tisdag och torsdag börjar jag kl 07 .... fast ... jag brukar alltid vara där senast 6.30 ändå ... fniss.  På onsdag blir det surströmming till lunch, och jag längtar!  :)


Nä ... om jag skulle sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hundarna har busat en bra stund, men nu ligger de i soffan och väntar på frukost och morgonpromenad. Vi får se vad dagen har att erbjuda. Tror jag ska gå ut och plocka in några rabarberstjälkar och koka rabarberchutney. 


Ha en superfin söndag. Fyll dagen med värda grejer. Ibland kan det vara värt att inte göra ett smack, utan bara sitta och njuta av dagen. Lyssna på fåglarna, insupa miljön, titta på blommorna ... 


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Av maria tafvelin - Lördag 16 mars 08:46

Lördag morgon. 3 minusgrader och halvklart. Sol upp 5.46 och ner 17.40 Har precis ätit en rostad macka med avocado och rödlök efter morgonpromenad med hundarna. "Ring så spelar vi" ljuder från högtalaren :)   Då var det helg igen, veckorna går fo...

Av maria tafvelin - Söndag 10 mars 15:11

Söndag eftermiddag. 3 plusgrader och strålande sol. Sol upp 6.07 och ner 17.22   Kom precis in från en längre promenad med hundarna. Men så helvetiskt härligt med sol och några plusgrader! Det gäler att passa på att njuta innan sommaren kommer me...

Av maria tafvelin - Torsdag 7 mars 15:21


HÖrrni. Det är väder, det är SOL, det är soluppgång, men flera timmar till solnedgång. Dagar har gått, mat har lagats och ätits, tårar har runnit (av glädje) skratt har bubblat....    Dag Sixten Ingemar Johansson. Född 2/3 kring 18-snåret. Lagom ...

Av maria tafvelin - Söndag 3 mars 11:44

Söndag mittppådagen. 2 plusgrader och molnigt.... solen Vill lysa igenom men orkar inte riktigt. Sol upp 6.33 och ner 17.00   Igår blev jag mormor igen, till en liten kille :) :) :)  Hannah och Robbans första barn <3 Man svävar som på moln kan...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards