Alla inlägg den 30 juli 2020

Av maria tafvelin - 30 juli 2020 09:07

Torsdag morgon. 15 grader och appen vill vara lite positiv, för den säger "Lätt regn" ... och det är klart, "Lätt regn" låter betydligt snällare än bara "regn" ... fniss. 


Igår kom ju Mattias och lämnade Otto hos mig strax efter kl 7. Vi började med att äta frukost - havregrynsgröt med nektarin. Mums :)  När vi ätit färdigt ville Otto gå upp och åka "kana" som han säger. Gud vad han börjat säga många ord, och 2 i följd ofta. Vi gick upp och lekte en stund, sedan ville han gå över till Hannah och Dobban. Där tog han frukost nr 2 - en rostad macka ... <3 När vi gick därifrån ville han gå till lekstugan och laga lite mat

         

Jag hämtade ut Alice och spände henne för skrindan och tog en promenad. När vi nästan var hemma igen dök Pernilla och Pehr upp, så Pernilla fick testa åka lite skrinda hon åxå :)  De gick in till Hannah och Robban, själv skulle jag åka på Ica lite tvärt för att kompletteringshandla inför middagen. När jag kom tillbaka var det lunchdags för Otto, och jag fixade lite lax och potatismos åt honom. Han var trött, så Pernilla la honom i vagnen och jag gick en sväng med honom, sedan sov han härutanför medans ungdomarna åkte iväg på lite ärenden. Efter 1.5 timmar vaknade han, på ett strålande humör, och då ska ni veta, då blev det att gå upp och åka kana, både för Otto och mommo. 

- Mommo åka, sa han och pekade på ruchkanan

- va, ska mommo åka?

- mmm

Tja, jag klättrade upp, försökte pressa ner röven i den något smala kanan, och dundrade ner. 

- Akta, sa Otto, och flyttade några leksaker som låg lite för nära enligt honom. Han bar dem i säkerhet och sa sedan

- Till, mommo åka

- Ska mommo åka en gång till?

- aaaaa

hahahaha, ja, det blev några varv med Otto ståendes bredvid, hoppandes, klappande i händerna och tjutande av förtjusning.  Ungdomarna kom tillbaka och Pernilla och Hannah kom in. 

- Mamma åka, sa Otto 

Ja, det var ju bara för mamma att äntra ruchkanan

- Mocket åka, sa Otto

ja, då var det mosters tur. 

Det slutade med att Pehr blev inkallad att åka han åxå ... fniss. 


Här ungefär gick de till Hannah Robban, då jag skulle börja med middagen. Det blev -

- Kycklingfilé sous vide

- Köttgryta

- Ost/skinkpaj

- Nudlar&zucchini

- Bulgur

samt några kalla röror. 


När maten var klar, ringde jag och sa att det var bara att komma. Då var klockan 17. Maten blev väldigt uppskattad, och jag förstår faktiskt inte varför jag inte fotade, det brukar jag ju göra. Synd att jag inte fotade och filmade mer under dagen överhuvudtaget, för Otto bjöd på show, inte bara En gång <3


Otto åt för första gången någonsin, inte upp sin mat. Han sköt undan tallriken och ville gå upp och åka kana. Vi fick honom att sitta kvar en stund till, men sedan var det bara att låta honom gå från bordet. Pernilla hämtade ner ruchkanan så att han kunde åka nere. Om vi säger såhär: Det var inte bara ETT varv ... herregud så han älskar att åka ruchkana. Ett av det bästa köpen jag gjort :)


Efter kaffet var det dags för ungdomarna att bryta upp, det började närma sig Ottos läggdags, men han bjöd glatt på en dansshow jag aldrig glömmer, innan det var dags att pussa mommo hej då. 


Trots att det inte finns så många foton från dagen, så finns den inristad i mitt hjärta för evigt. 


Nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ha en fantastisk torsdag, fyll den värt. Har ni en ruchkana i närheten - ta ett åk vettja, det kan bubbla upp ett skratt i den mest bistre, av att åka en sväng :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards