Alla inlägg under september 2020

Av maria tafvelin - 2 september 2020 10:08

Onsdag morgon. ... eller förmidag kanske jag ska säga. 15 grader och klarblå himmel. Hösten har verkligen visat sig från sin allra vackraste sida, såhär långt. Inatt har hostan från Hell hållit mig vaken fram till typ 05, då somnade jag äntligen. Jisses så less man blir på att hosta ! Provsvaret kom nu på morgonen - Jag har INTE covid, precis som jag trodde. Bara en helt vanlig jävla förkylning. :)  Så, om jag bara får styr på hostan, så jobbar jag i morgon :)


Om jag åker iväg på stora coop idag och byter perkon, samt skyndar mig att handla lite, så kanske jag kan klara mig.. jag tänker , om jag hostar, kan jag ju skynda mig att ropa ut att jag är testad Negativ - finns ingen anledning till oro :)


Igår på morgonrundan, tog jag lilla skogssvängen .... å herregud så slut jag var innan vi var hemma igen. Det är ju ett faktum att kroppen inte blir pigg på en gång, trots att skallen kvicknat till. Tar samma sväng idag igen tänkte jag. 


Igår var första dagen i förkylningen som jag ville ha annat än typ rostad macka. Jag hittade en liten klump köttfärs i frysen, så jag gjorde en tunn stackars lasagne. Ser inte mycket ut för världen, men den var jättegod

 

Idag Måste jag handla lite .... morötter var de enda grönsaker jag hade i kylen. Hannah jobbar sent idag, annars hade jag kunnat skicka henne att handla ... men jag tror att jag ska våga besöka affären själv. Morgonrunda, lite frukost, en dusch, sedan är jag nog i form att åka en sväng hoppas jag. 


Beroende på temperatur idag, så tänkte jag ta en lätt dw-runda med hundarna. Den säsongen kommer ju igång mer nu när det blir lite svalare temp. Ska höra när Hannah har tid att hjälpa mig fixa punkan på cykeln åxå ... tänk ... haha. nuförtiden fixar jag nästan ingenting själv. Förr fanns det väl ingenting jag inte gjorde själv.... men ... jag måste ju låta andra glänsa åxå ;)


Det känns som att det börjar spritta lite i benen faktiskt. Härlig känsla, och ett tecken på att jag börjar bli frisk på allvar. Ok, jag har ju snytpapper här bredvid, och hostar rätt illa än .. men ... till i  morgon är jag nog säkert helt återställd :)


Dags att göra en försiktig toffelkick, och lite elegant kasta upp morgonrocken på kroken. Ha en superfin onsdag, ju piggare man känner sig, desto mer värt kan man peta in i dagen  :)  


Gomorron

Av maria tafvelin - 1 september 2020 08:29

Tisdag morgon. 7 grader och strålande sol. Idag känner jag att det har vänt. Halsen känns helt ok, känner nästan lite smak av kaffet tror jag, nu är det "bara" hosta i princip. Fast, hostan är rätt jobbig på natten.... det är ju inte så att man direkt sovit inatt. Men, jag är helt säker på att provsvaret för covid är negativt, såpass mycket bättre känner jag mig. Att man måste vara hemma nån dag NU, är för att det vore najs att få sova åtminstone hyfsat bra en natt, innan man återgår till jobbet. 


Igår tog jag ju testet, och i övrigt gjorde jag inte så mycket mer. Hundarna fick hänga med över till Hannah och Robbans gård för att plocka fallfrukt från äppelträdet. Ska ta med till jobbet och koka äppelkräm och äppelmos. Ja, det var vad som hände igår. Det är nog därför jag känner att det har vänt, jag har verkligen Vilat! Jag ska fortsätta med det idag. 


Det har alltså inte hänt mycket de senaste dagarna .... och då är det ju mindre som kan gå åt helvete .... fniss. 


Precis nu gick det förbi en tjomme med en, vad jag skulle gissa, irländsk varghund. Stor som ett as ... i flexikoppel. Det är väl helt ok att ha den i flexikoppel, men det är INTE ok att låta hunden springa in på andras gårdar och pissa på soptunnan tex, som den  nu gjorde hos grannen. Det är förmodligen den hunden som pissat på grindstolpen härute, varför Theo plötsligt börjat göra det. Såg för ett tag sedan, borta vid brevlådorna, där någon av grannarna har en sån där stor brevlåda, som satt en lapp på den: Vi är less på att få vår post nerpissad. HUR kan man låta sina hundar pissa var som helst? Jag fattar inte. Aldrig i livet att mina hundar skulle få pissa mot  husväggar, postlådor, staket, soptunnor mm. En del hundägare verkar tro att hunden MÅSTE pissa överallt där den VILL pissa. Helt sjukt. 


Nu börjar det vara dags att styra av mig tofflorna och kränga upp morgonrocken för att förbereda inför morgonpromenad. Tror jag ska prova ta åtminstone korta skogssvängen få se. Känner ett spirande hopp om att orka göra nåt idag.... Vad, låter jag vara osagt. Direkt jag får/vågar åka nånstans, ska jag dra iväg på stora Coop  med perkolatorn(förutsatt att det finns garanti kvar, men det tror jag) eftersom den, direkt jag trycker igång den, signalerar att den är färdig. Minns att det blev så med den förra åxå, och jag fick byta till den här. Det sätt jag kokar kaffe på nu, är inte direkt super ..... kokar upp vatten och kaffepulver i kastrull, sedan väntar jag bara nån minut innan jag häller det i koppen. Ok, det funkar ju .... men det är ju nåt visst med att lyssna på perkon åxå :)


Ha en fin tisdag. Oavsett om du är frisk eller sjuk, finns alltid NÅT litet värt att få in i dagen. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards