Alla inlägg den 1 oktober 2020

Av maria tafvelin - 1 oktober 2020 05:24

Torsdag morgon. 10 grader och mulet, säger appen. Tja, vad vet jag, det är kolsvart :)  Hoppas dimman lättat i alla fall, de senaste dagarna har sikten varit minst sagt begränsad pga dimman. 


Igår var det fisk på förskolan. Jag hittade på lite allteftersom, och det blev riktigt bra

 

Det kom in en mamma till en av barnen, och frågade vad jag lagade i fredags, för hennes barn tyckte det var så otroligt gott. Det var en fiskrätt, och barnet vägrar äta fisk hemma. Det var den här pajen barnet menade:

 

 - jag skickar receptet på sms, sa jag 

Direkt jag fick en lucka, skickade jag iväg receptet och hon tackade så mycket :)


Idag är det vegetariskt och jag tänker bjuda på kikärtscurry och bulgur. 


Jo, mer om igår. Jag hade potatis i kylen på jobbet som var över från både förra veckan, och måndagens korv m potatis. Jag gjorde kroppkakor av dem, så att de inte skulle förfaras. Smart, smidigt och lätt att göra några kroppkakor när man får potatis över :)   Dessutom bakade jag bullar på en liter, som jag la i försäljningsfrysen. Det är ju kanelbullens dag på söndag :)


Jag har fått in en middagsbeställning till i början på november. Det blir en kul utmaning eftersom det är skickat en meny de vill att jag ska tillaga. 


Förrätt

Hummersoppa med krondillsmarinerade handskalade räkor och vitlöksrostade krutonger


Varmrätt

Helstekt örtmarinerad oxfilé med tryffelkokta vaxbönor, mustig portvinssås samt selleripuré och friterad senapskål


Dessert

Créme brûlée med färska bär


Tårta enl anvisningar


Det är ju en fräsig beställning, eller hur? :)


Nu går vi in i oktober månad. Lite tvärt kan man tänka: Var tog september vägen? Dagarna, veckorna, månaderna, går verkligen fort, och det gäller att ta tillvara på Nuet, för det är det enda vi har kontroll över.  Nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken på kroken, dagen har börjat. Hörde att Theo kom tassande nerför trappen och hoppade upp i soffan i avvaktan på morgonpromenad. Alice ligger kvar däruppe i sängen, så henne får jag ropa ner.  Ha en riktigt bra torsdag - fyll den med nåt värt!


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards