Direktlänk till inlägg 18 oktober 2020

På med hjälmen, nu kör vi!

Av maria tafvelin - 18 oktober 2020 08:04

Söndag morgon. 1 minusgrad och snöfall. Just nu känns det inte bra att första lediga tid för att skifta till vinterdäck, är måndag den 26:e. Vad som känns bättre är gårdagen :)


Direkt efter morgonrundan åkte jag iväg till Önnesmark för att umgås med Pernilla och Otto. Pehr är jägare, så han var inte hemma, förutom en kort stund då han dök upp för att fika, kul att hinna träffa honom en stund åxå. Otto och Pernilla stod i köksfönstret och vinkade när jag rullade in på gården. När jag klev ur bilen kunde jag höra Otto genom fönsterrutan 

- Hej mommo!

- Heej Otto, ropade jag tillbaka

När jag kom in mötte han upp i hallen, sedan var det full fart :)  Pernilla satte igång med att baka ett proteinbröd (återkommer till det senare), jag och Otto tittade på. Här kom Pehr hem för att fika, så det blev lite trevligt surrande. Jag satte Otto på köksbänken så att han skulle få titta på när köksmaskinen gick, och det slutade med att han ville hoppa från bänken i min famn. När han hoppat några gånger sprang han till hallen för att hämta sin hjälm

     

Han såg ut som ett backhopparproffs, där han tog en ordentlig sats :)


Vi klädde på oss och gick ut en stund, då brödet skulle vara i ugnen. Jag drog Otto på traktorn en sväng, han åkte lite ruchkana, sen gick vi in igen, då det började närma sig lunchdags. Pher hade gjort en supergod köttgryta, Pernilla kokade potatis, sedan åt vi tillsammans. Efter maten la vi Otto i vagnen, tog taxen Taxa med oss och gick en promenad för att söva Otto. Han ville inte somna på en gång om vi säger så, han ville kika, prata, kolla runt ..både jag och Pernilla blev så full i skratt när en bil stannade vid ett hus, och en farbror klev ur. Otto tittade dit och sa ... - gubbe .... fniss. . Till slut, efter ca 3.5 km somnade han, och vi vände för att gå tillbaka :)  Medans Otto sov, hjälpte jag Pernilla att kånka lite möbler från ett rum till ett annat på övervåningen, då de ska flytta upp sovrummet. Där får Otto ett eget sovrum åxå. Pernilla har målat båda rummen, och det blir supersuperfint :)   Det som är sovrum nu, på nedervåningen, blir Ottos lekrum. Det kommer att bli jättebra.


När Otto vaknade blev det lite mer lek och bus, sedan mellis. Vi smakade av brödet Pernilla bakat på morgonen, och jädrar så gott det var! Havregryn, ägg, keso, solroskärnor, bakpulver, salt. Pernilla skar ner några torkade aprikoser åxå. Jag tog receptet, för det där ska jag prova själv :)


Efter mellis drog Pernilla igång med att baka hamburgerbröd. Medans hon gjorde degen, kröp jag och Otto omkring på golvet i inglasningen, vi hade bordet som koja

           

- Mommo kypa hää, sa Otto och kröp. Jag kröp efter

- Mommo kypa hää, sa Otto och kröp under stolen, mellan pinnarna. 

 - Nä, mommo kan inte krypa där, det är omöjligt

Då skrattade han bara.... fniss. 


Vi gick in i köket och kollade när Pernilla bakade ut hamburgerbröden. Jag satte honom i barnstolen där han har en bricka, så fick han en egen degklump att "baka" med. Oj vad han höll på länge med den degklumpen. Jag hämtade hans lilla kavel, och han kavlade, rullade, kavlade igen .... han fick en kniv och en gaffel så han kunde skära i bitar och göra mönster med gaffeln ... sedan rulla och kavla ut på nytt. Pehr ringde från jaktskogen och meddelade att en av hans hundar tyvärr skadat sig så han var tvungen åka till veterinären i ånäset, han var på gång att åka hem egentligen, men när hunden kom tillbaka till honom så var han illa skadad i ett ben. Då klockan började vara kring 15 så sa Pernilla att hon skulle ta Otto och åka in till Lövånger och hitta någon lekpark som utflykt så att han skulle få vara utomhus ännu mer. Jag skulle packa ihop och åka hem, då jag och min bästa kompis Annica bestämt att ha vinkväll med surr. 

- Kom Otto, vi ska klä på oss och åka på lekpark, sa Pernilla. Vet ni .... han vägrade släppa degklumpen

- Otto ta med den, sa han

- Ja, ta med den du, svarade Pernilla

Jag satte mig i hallen och tog på Otto overallen, tennisskorna, mössan ... hela tiden höll han degklumpen i handen. 

- mamma får ha den i bilen, så du inte sätter den i halsen, sa jag

- Otto ta med den

- jo, men mamma får hålla den i bilen

- aaa

En stor kram, sedan satte jag mig i bilen och körde hem. Tänk vilken glädje man fylls med!


Till middag blev det stekt karrékotlett (givetvis stekt i gjutjärnspannan) Jag hade förkokt potatisklyftor som jag körde i airfryern, kokade en ruggigt god kantarellsås, till det ett glas rött

 

När jag ätit färdigt, skickade jag ett foto till Annica

 

Tyvärr kunde inte Annica ha någon vinkväll. Tidigt på morgonen hade hon åkt iväg för att fira en 60-åring, och trodde i sin enfald att hon skulle vara tillbaka hemma på eftermiddagen.... men det där firandet tog lixom aldrig slut, så hon var inte hemma på flera timmar än. Nåja, vi får ta det en annan gång, jag sjönk ner i soffan med hundarna, sippade vin och kollade på tv


Planer för idag? Jag har inga :)  Hela dagen är öppen för spontana händelser, och det älskar jag. Jag ska kolla med Hannah vad hon har för sig, kanske har hon tid att umgås lite :)


Nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hundarna har kommit ner och ligger ihopkurade i soffan i avvaktan på att jag ska kliva upp härifrån och starta dagen. Ha en riktigt skön söndag, se till att fylla dagen med nåt värt!


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards