Alla inlägg under november 2020

Av maria tafvelin - 14 november 2020 08:16

Lördag morgon. 5 plusgrader och helgrått även idag. Inatt har jag hostat mer än någonsin, till och med så att Alice hoppade ner från sängen och förflyttade sig till nedervåningen där kring 1.30  Hon lämnade mig ensam mitt i natten pga hostan. Då är det illa. 


Klev upp kl 08, fixade kaffe, sitter nu och lyssnar på "ring så spelar vi" i vanlig ordning. Bra att det är lördag, så det finns chans och möjlighet att sova lite under dagen. 


Igår på morgonrundan, gick jag nedanför Olles, som blivit en form av stående inslag i vardagen. Hundarna får springa lösa, men även lite träning i form av lydnadsmoment.

 

I övrigt en lugn dag, som vanligt . Videosamtalade med Pernilla och Otto, vilket var oerhört kul :) På aftonen några telefonsamtal gällande 4H, pratade bland annat med representant från studiefrämjandet, som meddelade att alla aktiviteter ställs in pga corona. För vår del blev det ju ingen skillnad, för vi har inte fått igång några aktiviteter än, och i nuläge blir det tufft för oss.


Till middag fixad jag en hamburgertallrik

 

Idol på tv, några korta promenader med hundarna, tja ... sen var fredagen slut. 


I morgon är planen att åka till Önnesmark och baka med Otto och Pernilla :)  Jag hostar oerhört mycket, men har svårt att tro att jag smittar nu, det är ju ändå 10 dagar nu.


Nä, kanske dags backa ur tofflorna och hänga upp morgonrocken, sedan är det bara att låta dagen ta fart. Ha en superfin lördag, fyll dagen med nåt värt!


Gomorron


Av maria tafvelin - 12 november 2020 10:10

Torsdag förmiddag. 2 plusgrader och mestadels molnigt. Säger appen alltså. Jag skulle nog kunna sträcka mig ännu längre, och säga totalmolnigt. Det är helgrått helt enkelt. 


Nu har jag varit förkyld en hel vecka, och det suger. Det värsta är väl att det känns knappt nåt bättre alls, den här hostan kan ju driva vem som helst till vansinne, och näsan är helt igentäppt. Hostmediciner och nässpray hjälper inte mycket. Förlåt att jag låter lite bitter, men nu får det fanimig vara nog!


Det blir ju inte direkt några långa promenader, var nyss på morgonrundan, den kortare skogssvängen... hostade nästan skallen av mig, allra värst när man kommer inomhus igen. Jag har varit nedanför Olles några gånger, så att hundarna får springa som idioter, och söka godisbitar på ett större område. Det funkar ju rätt bra. 


  Funkade i alla fall rätt bra, fram tills Alice tog fel väg, missbedömde sin hoppförmåga, och hamnade i plurret. Eftersom det bara var någon plusgrad, så var det bara att gå hem efter det :)


  Den här dagen blir rätt lik föregående dagar - dricka massor med te och ligga i soffan under täcket och kolla på tv. Jo, lite frisk luft får jag ju, för hundarna måste ju få komma ut oavsett. Några kulinariska maträtter blir det dock inte. Hårdmacka med kokt ägg och en kopp te är ungefär vad jag tillagar de här dagarna. 


Jag längtar tillbaka på jobbet. Nu är det ju så kort tid jag har kvar där, så jag vill inte missa mer tid nu. Men, realistiskt sett så blir jag hemma i morgon åxå. Även om jag testat negativt på Covid, så vill jag ju inte smitta ner någon med den här jävla förkylningen. Hoppas vid gudarna att jag är frisk på måndag. 


Nu ska jag fixa mig en kopp te, hämta ner täcke och kudde och placera mig i soffan. Hundarna har redan parkerat där, så de väntar väl bara på att jag ska komma. Ha en fin torsdag - Är du frisk så är det ju värt hur mycket som helst - är du sjuk så är det ju värt att få vila och ta det lugnt. 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 9 november 2020 07:52

Måndag morgon. 3 grader och klar himmel. Verkar bli en solig och fin dag. Den här natten har varit oerhört lång. Årets längsta natt faktiskt.Såhär mycket har jag nog aldrig hostat tidigare. Förstod ju redan igår på dagen att natten skulle bli tuff, men trodde aldrig att det skulle bli såhär. 


Igår på morgonrundan, tog jag den längre skogsrundan. Hur jag än mår, måste hundarna få promenader, de kan inte ligga stilla hur många dagar som helst. Efter det så drog jag igång prepp för middagen som skulle bli den där biten älgkött som jag sparade ur påsen "grytbitar", fast sous vide den här gången. Ställde in 55 grader i 5 timmar, sen sköter det sig ju själv. 


Kring mitt på dagen tog jag ut Theo på en solorunda. Gick nedanför Olles, där han fick springa lös

     

Vi var ute ca 40 minuter, sedan fick Alice vara ute på gården och söka korvbitar. Hon har inte lika stort behov av att röra sig, hon är lite mer av en soffpotatis. 


Månne har jag kraftigt överdoserat hostmedicin, men jag har fått i mig en dryg flaska och nu är det slut. Jag måste faktiskt åka och köpa mer, för det känns inte som att det kommer att gå över idag heller. 


När det var ca en timme kvar på köttet, gjorde jag potatisrosor och drog igång en kantarellsås. När middagen var färdig, såg det ut såhär:

 

Det blev super!  Det blir nog att äta kött ikväll åxå, eftersom det blev över en del. Skönt att smak och luktsinnet inte blivit direkt påverkade av den här förkylningen, brukar ju vara standard annars. 


 Undrar om jag måste maila veterinären .... Theo har fått klåda, mest på bakkroppen... har försökt kolla själv om jag ser något konstigt, men min syn är ju inte den bästa. Kanske provar bada honom i medicinskt schampo först få se om det blir någon skillnad. 


Nu ska jag glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ha en bra dag och försök fylla dagen bäst det går, med värda grejer. 


Gomorron





Av maria tafvelin - 8 november 2020 08:56

Söndag morgon. 1 plusgrad och klarblå himmel. Idag är en sån där dag då man önskar att man orkar vara ute och gå hela dagen i princip. Inatt sov jag hyfsat fram till 2.30, då drog hostan igång på allvar. Jag klev upp ett par gånger för att det skulle gå lättare att hosta, jag drack vatten, tog nässpray.... men jag hostade såpass mycket att det inte gick att somna om. Nu är det bara att hålla tummarna för att den här  dagen är tillräcklig för att bli frisk :)


Igår tog jag fram en påse med märkningen" Grytbitar-19" som jag fått av Pehr. när jag tinat den såg jag att det inte var skuret i småbitar, utan 2 lite större bitar. Jamen perfekt. Jag skar den ena i bitar och la den andra i kylen. Fram med slowcookern, ner med kött, fårticka som jag hade kvar i frysen,lök, vatten rött vin, balsamvinäger, kryddor och startade. Efter ca 6 timmar kokade jag lite morötter och broccoli, då jag ville ha kvar spänst i dem. Pytsade ner lite grädde i cookern och lät den jobba ett tag till. Till detta kokade jag bulgur

 

Det blev Riktigt gott! Idag ska jag köra den andra köttbiten sous vide tänkte jag. En bra sak i den här förkylningen är att smaken inte försvunnit.... hoppas den inte gör det idag heller. 


Igår, efter morgonrundan nedanför Olles, gick  jag över till Hannah och Robban, ställde mig i hallen med min kaffeburk och frågade om jag kunde knycka några mått kaffe.Jag hade ju druckit kaffe innan jag gick ut med hundarna, men tänkte att jag skulle se till att inte bli utan nu på morgonen.  NU är alltså kaffet slut, som jag "jobbade ihop" förra julen, då jag tomtade. Det här blir alltså första gången jag måste köpa kaffe på hela året :) 


Oj, nu har jag suttit och drömt bort rätt mycket tid... dags att försiktigt kicka av tofflorna och hänga upp morgonrocken och gå ut med hundarna. Ytterligare en väldigt stillsam dag väntar, jag menar, man ska ju tänka på vilodagen :) hoppas att jag kan blogga i morgon bitti och berätta att jag mår sååå mycket bättre :)


Ha en skön söndag. Har ni en pappa att fira - gör det, de kan ju vara värt :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 7 november 2020 08:39

Lördag morgon. Osannolika 9 plusgrader, molnigt och det verkar blåsa som attan. Ser dock att det verkar klarna upp. "Ring så spelar vi" ljuder ur högtalarna i vanlig ordning. Inatt har jag verkligen inte sovit mycket. Herregud vad jag hostat! Jag fick provsvaret igårkväll - jag har INTE Covid 19 :)  Tack, det var skönt!


Igår på morgonrundan, gick jag ner bakom Olles så hundarna fick springa lösa en stund. Efter det gjorde jag väl inte så mycket mer. Det blev mycket tv-tittande och vilande. Stora koppar te, många shots hostmedicin. Lunch blev det kring 14.30 - spagetti med köttfärssås

   

Idag blir det nog inte så mycket mer gjort gissar jag.... känns ju inte som om det spritter i benen direkt om vi säger så. 


Nä hörrni, nu tror jag att jag ska försöka styra loss tofflorna från fötterna och hänga upp  morgonrocken. Hundarna behöver få komma ut en sväng. Ha en fin lördag, fyll dagen med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 6 november 2020 08:00

Fredag morgon. 7 plusgrader och molnigt,  men det verkar ska kunna bli en solig och fin dag, och det verkar ska hålla i sig en hel vecka, enligt appen. Någon enstaka minusgrad på nätterna, men plusgrader på dagarna, och soligt. Ingen snö i sikte vad jag kan se. All snö är borta nu, det är lite trist ... blir ju så mycket ljusare ute med snön, och barnen på förskolan skulle ju hålla sig torrare om gården inte bestod av stora vattenpölar. 


Igår var jag ju och lämnade Covid 19-test. Jag kan säga såhär: jag var inte ensam om att lämna test. Jädrar vilken kö det var, helt sanslöst, och bilar bara fortsatte att strömma in på parkeringen. Innan jag åkte dit, var jag på rinken med hundarna. De fick springa rejält och busa, sedan godissök. Medans de var upptagna med att söka godis på själva planen, gick jag runt sargen och gömde små leverpastejbitar i håligheter på olika höjder, sedan fick de från varsitt håll, söka av sargen. Återigen slås jag av att Theo är så forserad och slamsig i sitt söksätt, medans Alice är mer sansad och fokuserad. De höll på ett bra tag med att hitta alla små bitar och när vi sedan åkte därifrån, knorrade de ihop sig, nöjda. 


Kokade en kopp te och sjönk ner i soffan när jag kom hem. Fick ett telefonsamtal som innebär att jag har nytt jobb efter nyår, då mitt vik. på förskolan går ut. Jag har redan gråtit x antal gånger för att jag måste sluta, och jag kommer förmodligen att gråta många gånger till, men det är ändå skönt att veta att jag inte behöver gå arbetslös. Var det nya jobbet blir, talar jag om när jag har det på papper. 


Idag blir det att shotta hostmedicin,för jädrar vad jag hostar. Blir en och annan balja te åxå. Nu har jag druckit morgonkaffet, så det blir inget mer kaffe idag. Nu är det dags att hasa ur tofflorna och hänga upp morgonrocken, klä på sig och gå ut med hundarna. En långsam promenad får det bli, sedan blir det nog soffan och glutta på tv gissar jag. Till frukost tänkte jag göra en smoothie, såg att jag har broccoli och spenat... har nog nåt annat jag kan dra ner åxå.  Ha en superbra fredag, se till att fylla dagen med nåt värt. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 5 november 2020 08:22

Torsdag morgon. 5 plusgrader och molnigt. Utomhus alltså. Inombords är jag 38.3 grader, och det är väl något mulet där åxå, känner mig rätt vissen. Japp, jag har blivit förkyld ... igen. Tack och lov att jag hann göra den här fina 4-rätters middagen igår som jag hade beställning på, tyvärr det enda som hamnade på bild var tårtan

  '

Bilden blev inte bra, den visar inte hur grön den faktiskt var. Nåja .... jag fick ett sms av beställaren igårkväll:

"Du gjorde det igen!!!!

Förväntningarna var höga, men du levde som vanligt upp till dem. Bostontårtan smakade som den skulle, varmrätt och efterrätt grymt goda, för att inte tala om soppan. Tror varken jag, (makens namn), mamma eller pappa har smakat en sån len och god soppa, någonsin "


Till förrätt var det jordärtskocksoppa med parmachips. Till varmrätt helstekt örtmarinerad oxfilé med portvinssås, selleripuré och tryffelkokade vaxbönor. Till efterrätt creme bruleé med färska bär, och bostontårtan -. den på bilden, bakade jag egna bottnar på mandelmassa och äggvita, fyllde med egenkokad hallonsylt, vaniljkräm blandat med grädde smaksatt med pistagearom, samt några droppar grön karamellfärg. Spritsade samma grädde uppepå, och gjorde chokladflarn som dekoration. Så kul att höra att de var nöjda :)


Efter att ha levererat maten blev det järnet hem och ta ut hundarna, sedan bara sjönk jag ner i soffan. Kollade tempen, då jag kände mig vissen ... 38.2   Ingen hög siffra i sig, men jag har väl runt 36.5 i vanliga fall. Somnade på soffan en timme, vaknade kring 22 ... då var det bara att ta med sig nässpray, toapapper, strepsils och ett glas vatten upp, efter att ha pinkat hundarna förstås. 


Sömnen har ju varit värdelös, men det blir ju så när man hostar, måste snyta sig, har ont i halsen, ja ni vet. Nu blir det att köra ett covid-test IGEN, innan det blir aktuellt att jobba igen. Så tragiskt!


Har druckit upp mitt kaffe, så det är väl dags att hasa sig ur tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hoppas du mår bra och kan fylla dagen med nåt värt. För min del blir det värda att vila så att jag snabbt återhämtar mig. Måste väl köra ner och göra covid-test, i övrigt bara - ingenting. Tror jag tar med hundarna och släpper dem i rinken så får de springa utan att jag behöver gå en meter. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 3 november 2020 19:22

Tisdag kväll. 4 plusgrader och molnigt. Igår var det ett sjuhelvetes oväder. Precis när jag fixat lunchen, försvann ju strömmen, och den var inte tillbaka när jag slutade för dagen. Jag bjöd btw på fiskpytt med kall citronsås

  

Det blir ju en del disk efter lunch, men eftersom vi inte hade någon ström, var det bara att lämna. Det här gav åxå att jag började jobba kl 05 i morse :)  då jag visste att jag hade ett par timmars disk att ta hand om. Fick veta att strömmen kom tillbaka där kring 16, så det var ingen fara för kyl och frysvaror - tack och lov. 


Så, i morse klev jag upp 3.45, för att hinna gå ut med hundarna innan det var dags att åka på jobbet. Idag bjöd jag på köttbullspanna med makaroner

 

 Det funkade riktigt bra :)


I morgon afton har jag en superkul middagsbeställning - 4 rätters :)  Det blir jordärtskocksoppa med parmachips till förrätt, helstekt örtmarinerad oxfilé med selleripuré och tryffelkokta vaxbönor, porvinssås och friterad senapskål, till varmrätt, creme brulée med färska bär till efterrätt, samt en tårta. Det blir superkul att tillaga :)


Nä, nu ska jag sjunka ner i soffan med hundarna, det har varit rätt fullt upp efter jobbet. Ha en härlig tisdagskväll , hoppas du lyckats fylla dagen med nåt värt :)


Tjing så länge

   

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards