Alla inlägg den 1 januari 2021

Av maria tafvelin - 1 januari 2021 10:15

Nyårsdagen. Första dagen på 2021. 1 minusgrad och molnigt. Det har fortsatt snöa, så det blir att skotta idag igen, men det gör jag med glädje, så fint när det är snö.


Igår afton dukade jag fint på matsalsbordet

   

Den fantastiska blombuketten jag fick av min bästa kompis Annica, delade jag, tog tillvara de blommor som fortfarande var i sin fullaste prakt, och satte ner i små flaskor. 


Till förrätt hade jag gjort en skagenbakelse. Jag fick för mig att jag hade en påse blandsallad i kylen, men när jag tog fram den, visade det sig vara spenat. Nåja, det funkade åxå :)

 

 

Kring kl 19, innan varmrätten, gick jag ut med hundarna på gården, tänkte det är bäst att försöka pinka dem så ofta som möjligt innan det är dags att gå isäng.  Theo skulle precis till att pinka, där det brände av några smällare... då var det ju kört. Han vägrade pinka, och slet mot ytterdörren för att få gå in. Jag väntade dock så att Alice hann pinka, innan vi gick in. 


Till varmrätt blev det rådjursfilé, en rödvinssås, och en potatis/svampbakelse med västerbottensost och parmesan. Supergott!!

   

Jag hoppade efterrätt, hade köpt både chips och ostkrokar :)


Nu minns jag inte riktigt vad klockan var, när jag gick ut med hundarna igen, men den gången gick det bra, inga smällare eller fyrverkerier. Tycktes minnas att det förra året inte var några fyrverkerier....inte ens några smällare.Efter vad som skedde senare under gårkvällen, gjorde att jag nu idag kollade tillbaka i bloggen, för att se om jag mindes rätt. Jag menar, Otto sov ju här då, och i mitt minne, sov vi gott allihop hela natten. Det stämde inte, visade det sig. Då gick jag och la mig i vanlig tid, eftersom jag misstänkte att Otto skulle vakna tidigt. När vi lagt oss, jag och hundarna, drog det igång och det slutade med att jag satt inne på toa med Theo några timmar, och därmed knappt sov något alls under natten. 


Igårkväll drog det igång innan vi hunnit isäng. Jag hade nån typ av tanke att jag skulle vara vaken till 12-slaget för en gångs skull..... och jo, nog var jag vaken .... fick snabbt borsta tänderna och dra på pymmen, stänga in oss i sovrummet, dra för gardinerna och spela musik på högsta volym på telefonen. Då var klockan strax innan 23. Innan dess hade Theo sprungit runt här nere, flåsande, helt uppjagad, försökte gömma sig i garderoben, pinkade på vardagsrumsgolvet.... INte för att han direkt var lugn uppe i sovrummet heller, men eftersom det var helt mörklagt, och musiken var så otroligt hög .... så pinkade han inte på sig mer i alla fall. Jag spelade till ca 01, och det är klart, min tinnitus blev ju inte bättre, men förhoppningsvis så dämpar den sig under dagen. 


Jag har sagt det förut, jag säger det gärna igen - Om bara folk höll sig till ett skjutfönster på 00.00-00.30 skulle det inte vara nåt problem. Då skulle man vara förberedd, kunna vara ute med hundarna i lugn och ro , rigga för 12-slaget .... men som det är nu, när det börjar nån dag innan, och sedan sporadiskt skjuts hela tiden, från alla möjliga håll ... då blir det ju omöjligt. 


Jag har lite svårt att förstå den totala avsaknaden av empati och hänsyn som gör att folk fullständigt skiter i hur andra, både två- och fyrbenta mår, av deras agerande. JAG mår definitivt inte bra av att se en av mina hundar fara så illa. Många butiker väljer att INTE sälja fyrverkerier, då djuren blir så drabbade. INte ens DÅ förstår en del budskapet. Noll empati. Noll hänsyn. 


Alice är helt obrydd, men det är klart hon reagerade på Theos beteende, vilket är förståeligt.


Tack och lov är nyårsafton över, hoppas de kringboende lyckades göra slut på alla smällare och fyrverkerier så att det inte skjuts idag åxå, det vore ju najs. 


Såg följande på facebook, så jag delade. Tycker att den är rätt bra, även om jag inte själv slutar visa hänsyn bara för att andra beter sig som rövhål.


 

Med det sagt, och med morgonkaffet uppdrucket, ska jag nu sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. HOppas på en tyst, stilla morgonpromenad med hundarna, sedan blir det skottning, och disk förstås .. ser ut som ett bombnedslag på diskbänken... fniss..... hann inte ta itu med det igår. Torde väl bli pizza till middag, det är ju sen gammalt att det ska vara pizza på nyårsdagen. Får göra en deg direkt efter morgonrundan. 


Ska vi göra så att vi under detta år, visar varandra Mer hänsyn, än förra året? nu pratar jag inte bara smällare, utan överhuvudtaget. Vi börjar redan idag tycker jag. DET vore sjukt värt!


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards