Alla inlägg den 6 mars 2021

Av maria tafvelin - 6 mars 2021 08:26

Lördag morgon. 2 minusgrader och molnigt. Idag ska jag plocka ner vintergardinerna och hänga upp sommarvarianten. Jag brukar vara snabbare, men det har inte blivit av än bara. "Ring så spelar vi" ljuder ur högtalarna, hundarna har röjt runt och lekt en stund och ligger nu i soffan och vilar. 


Igår var det ju Mommo-Otto-dag. Han kom strax efter 7.30, då blev det gröt med äppelmos och äggmacka. Vi lekte en stund, sedan åkte vi på Solbacken och köpte färgkritor och "pluppbräda". Hem för att prova nya grejerna :)

 

       

Vi tränade på färger, och han satt rätt länge med plupparna :) 

Till lunch åt vi torskrygg, potatis, ärtor, majs och broccoli. Rörde ihop creme fraiche med torkad dill och lite citronpeppar till en sås. Mitt i alltihop utbrister han:

Mommofjeeda,med ett stort leende :)

 

Efter lunch var det sovstund. När han vaknade såg han att Robban backat ut traktorn på gården, så han ville klä på sig och gå ut. Med bestämda steg gick han fram till moster och dobbans dörr, knackade två gånger, öppnade dörren och ropade:

- Dobban, köja tjaktoj ällä?

Robban jobbar hemma, så han satt upptagen i telefon. Vi satte oss i trappan och väntade tills han pratat klart. När han kom ner, frågade Otto igen

- köja tjaktoj ällä?

- nja, jag jobbar, så jag har inte tid nu

- Vi kan gå ut och titta på traktorn, sa jag, så får Robban jobba klart

- Aaaa, sa Otto, och i samma andetag höjde han armen mot Robban och sa

- Häj då


Otto ville naturligtvis sitta i traktorn och ratta, så vi hoppade in. Vi satt en bra stund och rattade och låtsades köra. Tittade på klockan och insåg att vi var tvungna lägga på ett kol, vi skulle åka förbi på Ica Maxi och handla åt Pernilla och Pehr. Det skedde en liten fadäs när vi skulle ur traktorn ... jag fick inte upp dörren ... fniss. Ja, det slutade med att jag ringde Hannah och frågade hur jag skulle få upp den. Hon försökte beskriva, men det gick inte. Till slut utbrast hon

- Men, vi facetimar

Sagt och gjort, och via den fenomenala uppfinningen facetime, kunde hon guida mig rätt, fniss. 


Otto har både ett otroligt minne, och en fantastisk verbal förmåga ... så den händelsen lär han berätta många gånger, hahahahahaha


Vi handlade och begav oss sedan mot Önnesmark. Han satt där bak och nådde en av kassarna med varor. Ja, han fick upp tuben med kaviar, skruvade upp korken... som ramlade ner någonstans. Han plockade upp tandkräm och slet sönder förpackningen .... 

- Ä de en gujka? frågade han. Jag hade backspegeln riktad så att jag såg vad han pysslade med

- Nej, det är en palsternacka

-Otto öppna den.. (inplastad)

- Gör det du


Vi sjöng björnen sover, många gånger. Vi sjöng Lilla snigel, många gånger. Blinka lilla stjärna, och Pippi långstrump. När vi var framme, satt han fortfarande med förpackningen Ben & Jerrys i händerna. Pernilla kom ut till bilen precis när jag spänt loss Otto och lyft honom ur bilen. När Otto såg mamma utbrast han:

- Häj mamma, häj kommej glassen!


Jag upptäckte då att han tagit en tugga ur palsternackan, men han tyckte nog inte om den, för det låg utspottat på baksätet ... fniss


Jag blev kvar på tacofredag innan jag återvände hem.


Idag är planen att åka ner på stan för att köpa hundmat, sedan dra iväg till Östanbäck för att hjälpa till med att packa potatis. Ja, och att byta gardiner och städa lite åxå. 


Ha en superhärlig lördag, se till att fylla den med värda grejer!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards