Alla inlägg den 22 mars 2021

Av maria tafvelin - 22 mars 2021 07:10

Måndag morgon. 10 minusgrader och strålande sol. Det var soligt och vackert igår åxå, såg jag när jag kom förbi fönstret på jobbet... men det blåste ordentligt. Idag verkar det inte blåsa alls ... vad jag kan se. 


I lördags bjöd jag ju på middag. Hannah, Robban, Pernilla, Pehr och Otto fick sig lite mat. Jag ville köra nya airfryern, och jo, jag använde både den nya och den gamla för menyn såg ut som följer:


Kycklingben. Här använde jag mig av en "smet" på filmjölk, oregano och senap som jag rullade kycklingbenen i, sedan rullades dem i panko. 

Vårrullar. De gjorde jag vegetariska med morot, vitkål, färska champinjoner, ingefära och salt. Rullade i filodeg

Fetaostknyten. Blandade äggula, fetaost, persilja och gjorde små knyten i filodeg.

Halloumifrites. Här gjorde jag en klassisk panering - vetemjöl, uppvispat ägg och panko. 

Det gick snabbt och smidigt när jag använde båda maskinerna, den nya är redigt stor :)


 

Till detta var det ris, sallad och tillbehör som jag serverade i olika skålar. Det fanns fetaost, sockerärtor, gurka, blandsallad, solroskärnor och rostad lök. Några röror hade jag givetvis vevat ihop .. .fniss. Det var den vanliga med turkisk yoghurt, lime och honung, sedan gjorde jag en stark variant med creme fraiche, finhackad jalapeno och chilisås. Jag kokade även en egen sötsur sås :)


Middagen avrundades med kaffe och en variant på äppelpaj jag gjorde efter ett recept som skulle göras i airfryern. Ja, inte vet jag vad jag gjorde för fel, men den blev inte bara ful, den blev inte god heller. Den får inte ens vara med på bild. Till det vaniljglass.


Kring 19.30 hade Otto fått på pymmen och hade legat bredvid Hannah på soffan en stund. 

- Välling i bilen, vill jag ..sa Otto


Det var dags att säga hej då. Jag satte mig i soffan och såg tv, Let´s dance. Tycker det var superbra :)


När tvn stängts av, satt jag i tystnaden en stund

   


Igår jobbade jag som vanligt 7.30-16.00 och det är skönt att hinna hem medans det fortfarande är ljust. Nu blåste det ju så förbannat, men ... ljuset!  Kvällen gick i lugnets tecken, åtminstone för mig. Det var farmenfinal på tv :) Hundarna fick köra godissök inne som aktivitet

 

Nu är det dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Det här ljuvliga vädret borgar för morgonpromenad på skoterspåret. Vårvintern är helt underbar!


Ha en fin måndag, hitta nåt värt att fylla dagen med!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards