Alla inlägg den 18 maj 2021

Av maria tafvelin - 18 maj 2021 16:45

Tisdag afton. 14 grader och strålande sol. Blåser en del ... å jädrar va gräset växer :)  Trots att alla grannar inte har fått bort all snö från sina gårdar, och det finns snö kvar på skogsrundan, så är det riktigt härligt :)  Det är precis den här tiden man ska fullkomligt  ABSORBERA allt som händer där ute. Björkarna börjar få musöron ... det här ljusgröna, helt fantastiskt vackra, som man längtat efter. Om bara ett litet ögonblick kommer all mygg .... fniss ... då känns det ett uns mindre najs :)


Vi börjar med gårdagen. Måndag. Jag studsade upp ur sängen vid 5.30-snåret, pigg och framför allt GLAD. Jag skulle ju få hämta Otto, och ha mommomåndag :) Efter att ha kammat till mig och varit ute med hundarna, åkte jag iväg till Önnesmark, var framme typ 7.15 och Otto hade nyss vaknat. Frukost, lite bus och lek, sedan kramade han mamma och Pehr hejdå och vi begav oss hit till Boviken. Han höll sig vaken hela vägen, och när vi passerade Leos lekland utbrast han 

- Leos lekland! 

Han var där med Pernilla och Pehr under helgen, och det hade han full koll på. Han har koll på ALLT, den här lille killen :)

Han berättade att han, mamma och Pehr, eller : Päh, som han säger, hade åkt ruchkana och ätit glass :)  


När vi kom hem hit så var vi ute en liten stund, men vädret var inte kanonbra, så det blev lite kort bara, sen gick vi in. Han lekte med bilar, körde fast i vanlig ordning ... fniss ... och hade långa utläggningar om vem som körde och hur fort det gick. Klockan var bara 9.30 när han frågade - 

-  ä maten klaj ällä?

- nä, det är ett tag kvar, jag har bara kokat broccoli nu.

- åkäjj


När det var dags för lunch, dukade jag fram en skål med majs, en skål med broccoli, en skål med kokt potatis, en skål med äggsås, och en skål med kokt fisk. När han klättrat upp i sin stol och satt sig utbrast han

- åhh, så lyxit de sej ut!

Alltså, vilken 2.5-åring säger så :) <3

 

Ja ..när jag fotade hade han redan tryckt i sig den potatis han tagit för sig ... fniss ... så han ville fylla på :)


Efter maten blev det lite mer lek, När han gjort nr 2 och jag bytte blöja sa jag :

- nu tror jag att det är dags att du får lägga dig i sängen en stund och vila. Jag la ner honom, bredde täcket över honom, la kaninen och nallen nära på kudden. Då sa han:

- vill lyssna på musik.


Jag plockade fram lugnande musik för barn på youtube.... 3 minuter hann jag spela, så sov han <3


När han vaknade så blev det mer lek, då i hans lekrum på övervåningen. Vi hann leka en hel del innan det var dags för mellis.Efter mellis gick vi ut, och hann vara ute en stund innan pappa Mattias kom och hämtade honom. 


- Har du lagat punkan på cykeln, frågade Mattias

- Nä ... jag fixar det inte, och Hannah och Robban har så helvetiskt mycket att göra, så jag vill inte be dem

- jag kan fixa det om du vill. 


Otto var som en liten chef när han stod på grusgången och såg pappa lyfta in mommos cykel i bilen

- Vi ska se om de funkaj


Cykeln är som ny igen, jag ska hämta den ikväll eller i morgon. Helt underbart att kunna ta cykelturer med hundarna igen! Tack Mattias!


På kvällen var det arbetsledarträff på Cajé Kajutan, där jag ska jobba i sommar. 17.30  började det och jag var hemma 20.00   Hannah kom över en stund när jag kommit hem. Tidigare på eftermiddagen hade cheferna på Utflex messat och frågat om jag kunde jobba i köket idag. 


Så, i morse studsade jag upp ur sängen kl 05.30 återigen. Pigg, Glad!! Fixade rotmos och stekt falukorv, som kocken Lisa hade på menyn. Njutit av dagen. Alltså, jag älskar att vara på Utflex. Det bara är så. Den känsla jag fick första gången jag satte min fot där, på anställningsintervjun ... den finns kvar. Den satte sig direkt inom mig, och den finns kvar. Jag antar att det är sådant som heter "kärlek vid första ögonkastet"  


Hoppas du haft en bra dag, att du kunnat fylla den med värda grejer. Förresten ... har du rett ut vad som är värt för Dig?



Tjing så länge

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards