Alla inlägg under juni 2024

Av maria tafvelin - Söndag 23 juni 09:54

Söndag förmiddag. 18 grader och nästan helt klarblå himmel. Ska tydligen mulna på lite säger appen... men vi får se hur det blir med det. Sol upp 1.47 och ner 23.29


Jag har raderat bilder friskt och vågat i mobilen, så jag har inte så många matbilder att bjuda på idag ... fniss. Den enda lunchbild jag har kvar sedan veckan som gått, är onsdagens pizza

 

På onsdagkväll hade vi aw - knytis i Kickis kammare på Bonnstan. Supermysigt! Mitt bidrag till knytiset var en lax/räktårta

 

Förra söndagen var jag med Pernilla och Sture ute i deras stuga. Jag passade Sture medans Pernilla planterade lite. 

I torsdags nattade jag Sture så att Pernilla och Pehr kunde åka iväg med ett flyttlass till stugan, de har gått på semester nu och flyttar ut till stugan. Förra sommaren hann de ju bara flytta dit, så var de tvungna att flytta hem ge, då jag bröt benet och behövde hjälp dagligen. I år ska jag vara ytterst försiktig, även om jag detta år får, som Hannah beskrev det - chans till revanch.... fniss. De åker till Tyskland så jag ska passa hundarna. Ska dock INTE klippa nåt gräs :)  Sixten har blivit stora killen förresten 

 


Han blir 4 månader den 2/7 <3


Fredag - midsommarafton. Jag hade en städ- och tvättdag. Ni vet, dra fram spisen och hela kitet :) Till middag blev det grillat - det är sen gammalt

  

Det blev en rätt tidig kväll, då jag kände mig trött och sliten... fast ... jag lägger mig ju rätt tidigt i vanliga fall åxå ... fniss


Lördag morgon vaknade jag av att Otto ringde facetime. Pernilla, Pehr, Sture och Otto var i Pehrs föräldrars stuga ute vid havet i Granholmssundet, och jag var ditbjuden. Klockan var 8 när Otto ringde, och jag fick på mig glasögonen hjälpligt, svarade.... såg Ottos lite bekymrade ansikte

- Mormor, är du sjuk? frågade han..

- Nä, bara lite trött, svarade jag .... fniss

- Ska du komma till oss idag?

- Jajamän, det ska jag 

Med det svaret nöjde han sig. Pratde lite med Pernilla innan vi la på och jag klev upp. Duschade, gick ut med Theo, åt frukost, sedan skulle jag iväg på Ica Maxi och handla lite till den sallad jag skulle ha med mig, samt åka till Boviken och ge Pehrs hundar mat. NÄr jag åkte från IcaMaxi såg jag att de hade poliskontroll för de som åkte in på Solbackens område. NÄr jag svängde av E4:an mot Boviken, var det en poliskontroll även där. STannade, fick ner rutan (inte som sist när jag blev stoppad och hade nyss köpt bilen ... var då tvungen att öppna bildörren då jag i hastigheten inte hitade knappen att öppna fönstret med)

- God morgon, du ska få blåsa lite här

- God morgon, japp, det går bra

Blåste, fick ok att köra vidare. Det tog ju inte många minuter att ge hundarna mat, sedan skulle jag ju åka tillbaka samma väg. Japp, blev stoppad på samma ställe igen, då av en annan polis

- Jag blåste alldeles nyss hos din kollega, och det gick bra, sa jag och tittade på den andra polisen som var på väg mot oss

Polismannen tittade på sin kollega

- Känner du igen den här?

- Jo, hon blåste nyss, så det är ok

- Jahapp, då är det bara att rulla vidare

Hahaa, det är ju inte ofta man blir stoppad, men att bli stoppad 2 gånger på samma ställe, inom loppet av 15 minuter.... DET händer kanske bara En gång :)


Hem, gick ut med Theo en gång till, sedan åkte jag iväg. Det tar lite drygt en timme att åka dit. Otto kom springande när jag rullade in på gården. Jag blev visad runt, sedan var det dags att äta lunch, och vilken lunch sen:


Laxpaj, räkcheesecake, räkor och lax vid sidan om, och sallad. 

 

Det fanns även sill, potatis och köttbullar.


Efter lunch blev det lite lek - jag, Pernilla, Otto och Pehrs bror Mattias, spelade typ sifferkubb. Superkul spel

   

Vädret var perfekt, inte gassande sol, utan helt lagom, så man kunde vara ute hela dagen utan att förgås. Det hoppades studsmatta åxå

 

Pernilla och Otto kastade frisbee

 

Sedan kom Pehrs syster med familj dit, så det blev fotboll och div. för barnen, sedan åkte Tomas (Pehrs pappa) iväg med sina barnbarn en sväng i båten... ja, Sture fick stanna på land

 

På det fotot sitter vi på altanen till Majken och Tomas stuga .... stugan bortanför är åxå deras, där huserade Pernilla, Pehr och pojkarna... och den lilla friggeboden man ser är åxå deras, där var jag erbjuden att sova över :)


Vi satt därute och bara njöt av lugnet (så lugnt det kan bli med Sture o co )  :)


   

 


Till middag grillades det kycklingburgare... det kom inte med på bild... och direkt efter maten åkte jag hem igen. Kom hem kring kl 20 efter en helt fantastisk dag. Även om jag njöt lugnet hela dagen, så tar det ju ett par timmar att varva ner, så det blev lite sent.... men, då sov jag till 8.45 i morse åxå  ..... fniss


Idag gör jag knappt några knop alls. Det är ju inte så himla varmt, så jag kan nog sätta mig på balkongen och ta en kopp kaffe


Hoppas du haft en härlig midsommarhelg du åxå!   Nu ska jag trycka på knappen till kaffemaskinen, ta mig en kopp och gå ut och sätta mig en stund. 


Tjing så länge 



Av maria tafvelin - Söndag 16 juni 17:23

Söndag afton. 14 grader och lätt regn. Sol upp 1.46 och ner 23.27  Det har varit ömsom kallt, ömsom varmt, snabba kast mellan sol och regn, även hagel. 


Den gångna veckan har inneburit bland annat följande

       

Har haft smörgåstårtsbeställningar åxå. Till Tisdag 20 bitar ost/skinka plus 2 bitar vegetariska. TIll fredag 50 bitar ost/skinka, 10 bitar vegansk/glutenfri, samt 1 bit fri från det mesta :)


Igår var jag på Solbacken med Pernila och Sture en sväng, och idag var jag med samma sällskap till Pernilla och Pehrs stuga. Igår hann jag även träffa Hannah, Robban och lille Sixten en stund <3

       

Det var strålande sol ända tills vi skulle åka hem, då mulnade det på :)


Jag fick en blomlåda av Pernilla, så jag har planterat mina örter ute på balkongen :)

 


NÄr jag kom hem ställde jag mig och gjorde 35 vårrullar som jag frusit in, och nu ska jag svänga ihop en kebabpizza till middag.


I morgon börjar en ny vecka att fylla med värda grejer :)

 

Tjing så länge :)       

Av maria tafvelin - Söndag 9 juni 14:18

Söndag eftermiddag. 16 grader och ... soligt skulle jag säga, men ser att moln är på väg in. Sol upp 1.56 och ner 23.14


En underbar vecka tar slut idag ... tur att nya underbara veckor tar vid :)  

       


Igår fyllde Pernilla 35 hela år. Helt sjukt vad åren gått fort!  Vi samlades naturligtvis för att fira!

     

Vilken underbar helg jag haft! Träffat barn och barnbarn... det är den största lyckan <3


Idag på förmiddagen åkte jag på cykelparken för att passa STure,medans Pernilla och Otto cyklade

   

Pehr och hans pappa Tomas jobbar fortfarande febrilt för att få iordning sovrummen på övervåningen, och det kommer att bli så sjuuuuukt bra :)


Har nu varit ute med Theo på lite aktivering... passar på när det inte är så himla varmt. Körde uppletande av leksak, och de första var oerhört jobbiga med högt gräs... å gud vad han jobbade! Avslutade med ett lättare

Han är så himla duktig!

         

Har inte hört nåt mer om Bella ..... hon skulle ringa mig igår, men meddelade att det kommit annat emellan, så hon hade inte tid att ringa, hon ska ringa mig inom kort. Det är allt jag vet just nu. 


Nu ska jag småfippla lite och sedan sjunka ner i soffan en stund och kolla på serier som jag börjat se. Återhämtning helt enkelt :)


Tacksamhet är vad jag känner. Tacksamhet och glädje genomsyrar mitt liv. Det är en sådan lyx att få leva som jag gör - barn och barnbarn nära, älskar mitt jobb, trivs i stort sett utomordentligt där jag bor, har en fantastisk hund... mina bröder gör det de älskar .... vad mer kan man önska?


Hoppas du har/haft en superbra helg som du kunnat fylla med värda grejer!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - Söndag 2 juni 13:34

Söndag eftermiddag. 24 grader och full sol. Sol upp 2.12 och ner 22.54   Det är verkligen högsommarvärme! Alla som känner mig vet att jag tycker att det är åt helvete för varmt!


Vilken vecka! Jag betar av maten först

       

Jo, eftersom de som lämnar Utflex för att gå vidare till förskoleklass, får önska mat innan de lämnar .... så blev det sushi i fredags till lunch :)  Det åts faktiskt mer än jag trodde :)


Har även gjort beställda smörgåstårtor som hämtades på fredagen

   

Igår åkte jag till Boviken för lunch hos Pernilla och Pehr ... det blev underbar sallad ute i skuggan ... Hannah och Robban kom förbi med lille Sixten, och han somnade i min famn <3 

 

Pernilla skulle delta i en löpartävling - Guldloppet, så jag skulle passa Sture (eftersom Pehr och hans pappa Tomas fortfarande bygger på att få till sovrum på övervåningen) några timmar. När STure vaknade efter lunch, där strax innan kl 14, tog jag honom i bilen och åkte ner på stan, där löpartävlingen hade sitt start och stopp. Pernilla sprang 12 km, vilket innebar att hon sprang 2 varv på en 6 km lång bana. Vi var på plats för att heja på henne när hon kom in för vätskedepå efter halva loppet

         

Det var varmt! typ 27 grader och strålande sol. Jobbigt att springa i den värmen! Under andra halvan av loppet, kom en rejäl störtskur!  Okul för oss som tittade, men behövligt för de som sprang :)


Stod vid målgången och hejade på de sista stegen innan målgång. Sjukt imponerad. 12 km löpning, första tävlingen ...   Heja dig Pernilla!

 


Hon hamnade dessutom bra till resultatmässigt!! 


Idag begav jag mig till Boviken igen, nu till Hannah, Robban och Sixten. Pernilla och Sture var där när jag kom, så jag hann träffa dem en stund åxå. Planen med dagens besök var att plocka ogräs i jordgubbslandet ... som jag lovat göra förra sommaren .... då jag bröt benet och inte plockade ett endaste ogräs :)  Så, precis som Hannah skämtsamt sa häromveckan - chans till revanch :) :)  Nu bar det sig inte bättre än att jag bara fixade att jobba där i solen typ 15-20 minuter, det var åt helvete för varmt.... så jag får ta den där revanchen en dag då det är lite mulet och svalare ..fniss


Hem, ner i tvättstugan... ska snart ner och kolla om allt är torrt... då blir det lite mangling mm. 


JO just ja ... det här med stora kostnader och stora beslut. 


Det är dags för service och kamremsbyte på min lilla fina plåtkompis. Det billigaste jag hittat är 13.500 så där bokar jag tid när det är dags (har hela sommaren på mig)  Ett stort beslut är att i september, om allt går som det ska, kommer lilla Bella att flytta in hos mig och Theo

 

Lilla Bella är en liten tjej från Rumänien, drygt 1 år gammal. Håller tummarna för att allt går vägen :)


Nu ska jag ner i tvättstugan, Tjing så länge :)


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards