Alla inlägg under oktober 2015

Av maria tafvelin - 31 oktober 2015 09:49

Då var det sista dagen på oktober månad. Lördag. Ser ut att bli sol idag åxå, och minusgraderna har bytts ut till plusgrader. 6 plus närmare bestämt. 


Igår, efter morgonpromenad och frukost, åkte jag in till stan för att klippa mig lite hos Stina. När det var klart, tog jag ett varv på stan. Jag hade egentligen tänkt unna mig en kupévärmare ... för jag har blivit aningen bekväm senaste året .... och isen som suttit på vindrutan de senaste dagarna, har varit sjukt tuff att skrapa bort. Nu blev det så att jag unnade mig en ny tröja och en ny bh istället. Jag jobbar ju eftermiddag till veckan, så jag behöver nog inte skrapa rutorna då ... fniss


När jag kom hem, riggade jag lite nw till Cornelis. Jag satte möbeltass med en droppe eucalyptus på ett par magneter, gick sedan och satte fast dem på element i trapphuset. En på bottenvåningen, och en på första våningen. Det tog inte många sekunder för Cornelis att hitta dem. Då satte jag dem på ledstången. Gick lika snabbt. Han har verkligen fattat vilken doft han ska söka. Däremot blir han så otroligt exalterad att det kommer lite kiss här och där. Fick ta skurmoppen en vända i trappen när vi var klara. Idag ska jag köra en sväng till, ja alltså inte med skurmoppen, utan med Cornelis, och då blir det fordonssök, plus tomsök. 


Efter en längre promenad med hela ligan blev det lite fippel. Jag har länge tänkt sätta upp ytterligare en hylla i köket. Hyllan har legat under sängen både länge och väl, och nu var det dags. Fram med hiltin. Borra, borra, skruva skruva .... Nu bar det sig inte bättre än att jag använt fel plugg till en början, så när jag skulle kolla hållfastheten genom att belasta hyllan lite, så kom hela historian ut från väggen. Jag blev så paff, och dessutom höll jag ju hiltin i ena handen, så jag hade som inget att ta emot med. Försökte parera med högerbenet, men det slutade med att hyllan ramlade på köksbordet, där jag ställt en porslinskruka, en oöppnad Morberg glögg och mina vinglas. Ett vinglas klarade sig, det andra gick sönder. Fick alltså avbryta för att plocka glas och torka golv. Nåja, så småningom kunde jag ju hitta rätt plugg, göra om, och göra rätt. Det blev riktigt bra :)

 

Efter detta blev det middag och tv-soffa. Till förrätt färsk egengjord pasta med ädelostsås

 

Till varmrätt blev det entrecote med vitlökssmör och balsamico

 


Kollade på Idol, gick kvällsrunda, och sen var fredagen slut. Fyllde den riktigt bra, med värda grejer :)


Idag ska jag promenera hundar, jobba med Nw, laga lite matlådor, och ikväll ska jag och Hannah gå på hockey. Det var länge sedan jag såg en match, det ska bli riktgit kul :)


Nä hörrni, nu ska jag sparka igång min Lördag. Ha en Fin dag, fyll den med nåt värt!


Gomorron


Av maria tafvelin - 30 oktober 2015 08:45

Fredag morgon. När jag vaknade var taket på huset mittemot, alldeles vitt. Har det snöat, tänkte jag. Nej, det hade det inte, men det är frostigt och vackert. Det är 4 minus och lite dimma, men det hörs ska klarna upp och bli ...... *trumvirvel* ..... SOL :) :) :) 


Jag ska lite snabbt klunka i mig sista koppen kaffe, väcka mina sömntutor och ta en promenad. SEn ska jag iväg in till stan och klippa mig. Stina jobbar på drop-in idag, så jag tänkte försöka fräscha till luggen lite :)


sedan blir det nosework-jobb för hundarna :)


Vet ni vad fördelen med minusgrader är? 

- JAG KAN ANVÄNDA MIN NYA FINA MÖSSA !!!!!


 


Nä, nu ska jag elda igång min fredag :)


Ha en superhärlig dag!!! Fyll den med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 29 oktober 2015 06:16

Torsdag morgon. 6 minusgrader, klar himmel. Tror ni inte på fan att det ska bli sol idag åxå :)


Igårkväll var det NoseWork-kurs med Cornelis igen. Han skrek inte lika mycket den här gången, men han blir så taggad att det är inte klokt. Igår började vi med fordonssök, där två doftkällor fanns. Det gick bra. Inomhus hade Susanne sen gjort 6 olika stationer. På 5 av dem fanns två doftkällor, och på En av dem, fanns endast en doftkälla. Det var superroliga stationer, med helt olika miljöer. De tre första stationerna var Cornelis mest bara stressad och formligen KASTADE sig fram, nästan helt utan att andas in. Nosen jobbade inte så mycket, det var mest flåset som var igång. På den fjärde stationen gick nosen igång :)  Station 5 och 6 funkade klockrent.  Som avslutning fick vi, en och en, gå in i ett rum Fullt med kartonger och bråte. Vi fick veta att det fanns 2 doftkällor, men vi fick inte veta var de fanns. Det tog inte speciellt lång tid för Cornelis att hitta de två.


När vi kom hem var Cornelis helt slut

 


Det var väl jag åxå, men eftersom kursen slutar 21.00, och vi var hemma typ 21.20, så är det inte så lätt att varva ner och gå isäng den tid man brukar ... fniss.  Så, klockan var nog 23.30 innan jag var redo för sängen. Hög tid, tyckte Paddy

 


Strax dags att hänga upp morgonrocken och väcka sömntutorna. Torsdag innebär ju att efter jobbet idag, tar jag helg tills på söndag, precis som vanligt.  Jag funderar på att träna Kelly i nosework åxå, och börja med det i helgen. den 22 nov. har vi doftprov, och jag skulle vilja ha med Kelly åxå. Egentligen även Molly. 


I förrgår släpptes del 2, i distansutbildningen jag går.  Jag är redan godkänd på kunskapstestet och diskussionsinlägget i den delen, så nu kan jag bara hänga med i diskussionerna och glida runt bland andras inlägg fram tills del 3 släpps den 10/11   


Nä, nu måste jag nog glida iväg och hänga av mig morgonrocken och väcka hundarna och ge dem den brutala nyheten att det är dags att gå ut :)


Gör nåt bra av den här Torsdagen. Valen är dina.


Gomorron

Av maria tafvelin - 28 oktober 2015 06:47

Onsdag morgon. 4 minusgrader, himlen talar om att det kommer att bli YTTERLIGARE en solig dag. Ska jag ta någon semester nästa år, så ska det bli i oktober månad :)


Här började dagen lite annorlunda. När jag klev ur sängen, hann jag inte ens in i köket förrän Paddy hoppade ner och kom efter mig. Förstod ju direkt att det var nåt galet och mycket riktigt, han behövde spy. Torkade upp medans Paddy gick och la sig igen. Hann bara dra igång perkon så hörde jag hulkande igen, den här gången Molly. Hon hoppade dock inte ner på golvet, utan la iväg en kaskad i sängen. Jag lyfte ner henne och  hon drog en spya till. Vad hon spydde upp vet jag inte riktigt, men det var såpass stort att jag fattar inte hur hon lyckats svälja det överhuvudtaget. Det var något hon blixtsnabbt hittade vid gångvägen på promenad igår. Det var typ en trasig boll med mjuka piggar på, eller nåt. Herregud Molly!!! Du måste ju se dig för vad du stoppar i dig!!!  Hon är hopplös den där Molly, på att äta lite allt möjligt hon hittar ute. 


Å jädrar va klockan går snabbt idag. Eller, den går ju exakt lika snabbt Varje dag, och det märks att det blev lite annorlunda start, med spytorkning och byte av sängkläder ... De minuterna brukar jag använda till att läsa Norran och Aftonbladet. 


Ikväll är det nosework-kurs med Cornelis igen :)  Någon dag framöver ska jag börja träna det med de andra hundarna åxå. Egentligen tror jag att Kelly kommer att bli den bästa på det, för hon snusar reda på det mesta, och arbetar lugnt och systematiskt. Ska bli kul att prova med alla :)


Nä, dags att vispa igång dagen. Ha en riktigt bra onsdag, och kom ihåg att fylla den med värda grejer!


Gomorron

Av maria tafvelin - 27 oktober 2015 21:59

Den här dagen blev desto mer händelserik :) 


Efter jobbet tog jag ut alla hundarna på kissrunda. Efter detta blev det träning för Cornelis. Korv å calyptusträning. Har jobbat med att han måste sansa sig lite .... och har haft honom att ligga, sitta, ibland båda delarna, ibland nåt av det, innan han får gå iväg och söka. 

 

Taggad är han ALLTID när han ska jobba, inget snack om saken. Det jag vill att han ska göra, är att koncentrera sig på uppgiften, och inte bara köra fullt blås. Idag gick det superbra!


Efter nosarbete blev det fys

 

Hem, lämnade Cornelis och Molly hemma, tog Kelly och Paddy till skog och hav

         

Molly ... hon har haft vila i hemmet. 


Sen blev det att koka köttsoppa. Jädrar så gott!

 

Åkte iväg in till stan, levererade lite köttsoppematlådot till Pernilla och Mattias, de jobbar så fruktansvärt långa dagar nu igen ... först på Wallins, och sen på Fridas, för att få allt i ordning inför öppningen ....   Jag och barnen hjälps åt, och den här gången var det lämpligt att jag lämnade matlådor. 


Sen iväg till Hannah och Robban, som åxå fick en liten slurk köttsoppa. Det var ju dags att hämta hundmat, och jag tänkte mig att jag åkte iväg den tid frysbilen ungefär skulle komma in till stan. Men nej! Fick sms av Pondus när klockan var 19, att de skulle komma till stan 20.55  


Det slutade så att jag åkte hem, och Hannah och Robban tog hand om att hämta hundmaten. TACK SNÄLLA NI !!!


Nu har jag suttit och sett Cancergalan. 


Flera i släkten har dött i cancer. Mamma fick både bröst- och levercancer. Pappa fick njur-skelett-lungcancer, och tumörer i hjärnan. Tänk så vansinnigt många som, både FÅR, och dör i cancer. En tanke till Er alla som fått diagnosen!!! 


Nu ska jag ta ut hundarna på kvällspink och sedan krypa isäng. Tacksam för att jag fått uppleva ytterligare en härlig dag. Tacksam över att jag fått överleva ytterligare en dag överhuvudtaget. 


Gokväll

Av maria tafvelin - 26 oktober 2015 21:47

Seriöst! .... Det har varit bra väder idag åxå :)


Känner att jag har en förkylning i kroppen ... kände det igår åxå. Det har till och med varit så att jag hade jacka på mig ett tag på jobbet. Det är inte vanligt att jag kan jobba i långärmat överhuvudtaget.


Klockan är strax 22, och jag är så oerhört trött. Det ska bli så himla skönt att krypa isäng. I övrigt har det faktiskt inte hänt så stora saker, varken igår eller idag. Skönt med sådana dagar ibland åxå :)


Nä hörrni ... mer än så blir det inte ikväll. Hoppas dagen varit bra :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 24 oktober 2015 23:37

Åh, idag fick jag på vinterskorna på bilen! Så himla skönt! Det tog inte ens speciellt lång tid ... så sjukt bra domkraft!  ok .. jag fick hjärtat i halsgropen ett tag där, när hålen försvann ... men med telefonsupport av Robban, så fixade jag det :)  Nä, jag är ingen bilmekaniker ÄNNU, men ... fniss


Hat föder Hat ... men kärlek föder åxå kärlek. Jag försöker sprida så mycket glädje och kärlek som jag bara kan ... och jo, det föder kärlek :)    Det är såå många som följer och stöttar mig och mina hundar ... jag är djupt rörd över er omtanke, det ska ni veta. Idag när jag kom hem och hade skiftat däck, så hängde en blombukett på dörren. Åh, waow .. har jag fått blommor, tänkte jag .... nej ... det var Ulla Lundmark i Bygdsiljum, som skickat en bukett till Molly. Alltså, ... Ulla. Jag är så fantastiskt GLAD och tacksam över att du gjorde detta, så det kan du aldrig ana. Tänk, att någon , genuint, bryr sig så mycket om mina hundar .... jag finner inga ord. Stort, stort TACK till dig Ulla. Din omtanke värmer så sjukt mycket!!!! 


Tänk så mycket en människas omtanke kan betyda! Tänk så mycket glädje en människa kan sprida till andra!  Tänk vilka storheter vi kan göra, när vi inte är egoistiska, utan bryr oss om andra, och faktiskt kan kliva ut ur vår bekvämlighetszon för att glädja någon annan. 


En av mina drömmar har ju varit det här med Tomtepoolen. Jag trodde faktiskt att det skulle fungera. Jag hade en vision om att ensamma människor skulle anmäla sig till att vara tomte , och besöka familjer som Vill ha tomte. Utan betalning, ska jag tillägga. Klart det finns de som tjänar pengar på att klä ut sig och tomta hos andra .... men min tanke och önskan var, att man skulle ställa upp för någon annan, utan vinstsyfte. 


Det ser bistert ut för i år, kan man säga. Jag känner mig lite nedstämd pga det faktiskt. Jag TRODDE att det fanns fler som tänkte som jag ... och jag är övertygad om att de finns ... VI finns ... jag har bara inte nått dem ...


Nä, nu är det dags att kliva isäng, och jag vill försöka fokusera på det positiva för den här dagen. Behöver bara vinkla huvudet åt höger en liten aning för att se den här blombuketten som Ulla faktiskt gjort sig besväret att blommografera till Molly. Tänk ... så mycket glädje den buketten ger mig ...  omtanken ....   Jo, det faller en tår nu ... och det är pga den kärlek som ändå finns. Den kärleken får mig att FORTSÄTTA nära drömmen ... en dröm om att vi hjälps åt. Hjälper varandra. 


what about dreams?

- lets make them real


Gokväll

Av maria tafvelin - 24 oktober 2015 09:51

Lördag. Tamigfan, det verkar ska bli kanonväder idag igen! Det här är helt sanslöst :)   Det är en minusgrad i skrivande stund, och jag måste nog komma till skott och skifta däck idag. I morgon jobbar jag, och det ska regna .... så det känns som att det är idag det måste ske. 


Igår var jag ju på lunch på Nygatan 57. Första gången jag var där och åt, och jädrar vilket flott ställe :)  Jag var bjuden för att jag är rådgivare till ett UF-företag, så vi var 20 stycken som åt lunch och pratade. Jättetrevligt faktiskt :)


Efter lunchen åkte jag hem och tog en rejäl promenad med hundarna, sen åkte jag en sväng till Byske och hälpte Pernilla och Mattias i lokalen. Hem, ut med hundarna igen, sen var det tv-soffan som hägrade, och Idol. Ringde och röstade på Martin gjorde jag åxå :)


Sovmorgon blev det. Vaknade 8.30 med en enögd trattmaja på min arm, precis som igår

 

I vanliga fall ligger ju Molly i knävecken, men efter operationen så vill hon ligga på axeln/armen. Det märks att hon mår bättre, men det är klart att hon är sliten ännu efter operationen, så hon vill ju sova mycket, och det får hon :)


Nä, nu ska jag suga i  mig sista klunkarna kaffe, hänga av mig morgonrocken och öppna sinnena för den här dagen. Ha en riktigt Bra Lördag, fyll den med värda grejer och gör saker du mår bra av!


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards