Alla inlägg under februari 2018

Av maria tafvelin - 28 februari 2018 08:57

Onsdag morgon. Oerhört soligt och vackert ute, men lite för kallt faktiskt

 

Inatt har jag drömt en massa konstiga drömmar, den ena värre än den andra, och jag var så sjukt trött när alarmet väckte mig kl 8. Känner mig fortfarande oerhört seg, men tack och lov är det ju inte ofta jag känner såhär på morgonen. Nu förstår jag hur alla morgontrötta känner sig, varenda morgon. Nån morgon nu och då får man stå ut med att både benen och ögonlocken känns som bly. Man torde piggna till när man kommer utanför ytterdörren ... fniss. 


Idag är det jobb 11-17, precis som igår. Hoppas på en dag med flyt :)  


Nä ... det är nog dags att försöka släpa sig iväg och hänga bort morgonrocken. Läser det Pernilla skickade till mig igårkväll, och känner mig genast piggare:

 

Så är det. :)


Idag ska jag nog försöka bestämma mig för vilken ny kyl/frys jag ska köpa, för ny behöver jag. Det känns spännande faktiskt. Nästa vecka ska jag plocka ner och köra iväg köksluckorna för lackering .... så snart blir mitt supersöta kök både snyggare och snyggare ... fniss. Supersnyggt gissar jag :)


Ha en bra dag, peta in några värda grejer här och där!


Gomorron

Av maria tafvelin - 27 februari 2018 18:29

Tisdag ... jag kallar det kväll. Har kommit hem från jobbet och varit ute med hundarna. 18 minusgrader gjorde att promenaden blev relativt kort.


Idag ringde läkaren på ögon. 

- Vi har kollat igenom röntgenbilderna på din ögonbotten. Jag är ledsen, men det finns inget vi kan göra för att rädda synen på ditt högra öga. 


Det blev så alltså. Det finns inget att göra. Jag hade ju väntat mig det, eftersom hon sa det redan vid undersökningen, innan röntgen. Nu är det lixom fastställt. Det finns inget att göra. Jag har ändå hela tiden TROTT att det går att åtgärda på något sätt. Herregud, man kan ju utföra underverk typ ...


- Nu måste du hålla noga koll på ditt vänstra öga. Kolla minst en gång i veckan, så att du är beredd om du får krokseende eller ser en suddig fläck mitt i synfältet. Blir det så, måste du skyndsamt kontakta oss. 

- va, finns det stor risk att det händer även på det andra ögat?

- ja. 


Tack och lov har jag vänner och bekanta ... eller .. ja ... det är två stycken .. med grava synnedsättningar. Båda heter Gunilla. Två olika ögonsjukdomar, men båda två ser uruselt. Tack vare dem, vet jag att det lixom går ändå. Men .... jag är inte redo. Ytterligare ett Tack och Lov, är att jag inte ser det minsta krokigt med vänsterögat. Jag ser spikrakt. Jag ska kolla jätteofta att allt är spikrakt. Vid minsta tendens till krokighet, kontaktar jag ögon. Ögonaböj ... fniss. ... visst var det lite humoristiskt ... 


Ska jag laga nån middag idag? Vet inte än ... vi får se. Nu ska jag ge hundarna mat, sen sjunka ner i soffan. Det är inte så att jag gräver ner mig, men ... lite ledsen måste man få bli en stund. Ledsen och lite rädd. Bara det inte tar överhanden, och det har jag inte tid att låta det göra. Inte lust heller. Det är så himla mycket kul på gång framöver, så ni anar inte. Jag har fått göra roliga, värda grejer, både på jobbet och annars. Jag fick äran att korrekturläsa ett manus, så himla skoj!!!!!   Nu håller jag på att lära upp två "tanter" på jobbet. Vi skrattar som galningar och kallar oss "tantmaffian". Jag är yngst i maffian med mina 52, och går allt enligt planerna, ansluter ytterligare en tant kring midsommar. Fatta!!!!  Skitfränt!!!!   Fniss


Nä , ha en Bra kväll, så hörs vi i morgon  :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 27 februari 2018 08:31

Tisdag morgon. 16 minusgrader och krispigt ljusblå himmel.  Står i mitt supersöta kontor och dricker kaffe, alla hundar sover, till och med Jokk. Han klev upp när jag kravlade mig ur sängen för att koka kaffe, men la sig igen när ingen av de andra orkade bry sig. 


Vet ni, på aftonen när jag kommer hem från jobbet, brukar jag sätta i motorvärmarkabeln i bilen, och sen bara hänga den över stolpen, det är så smidigt på morgonrundan med hundarna, att bara gå förbi och sätta in kontakten i stolpen. Igår morse när jag kom till bilen, så satt kontakten redan i. Jag är helt säker på att det är den här äldre grannen som skottar min parkering åxå. Så himla gulligt och omtänksamt, han trodde kanske att någon dragit ur den.  


Igår lät jag kabeln ligga kvar i bilen, vilket betyder att jag måste komma ihåg att ta med bilnyckeln ut på morgonrundan, så att jag får koppla bilen till stolpen :)   Jag jobbar 11-17 idag. 


Nu har det ordnat sig på jobbet, så vi blir full personalstyrka igen :)  Det känns fantastiskt bra, och lösningen blev toppen. Nu ska det inte behöva bli övertid och en massa stress :)


Nä, dags att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Ha en fin tisdag, fyll dagen med värda grejer!


Gomorron

Av maria tafvelin - 26 februari 2018 07:32

Måndag morgon. 10 minusgrader och oerhört lätt snöfall. Inatt har jag verkligen sovit uruselt. Vaknat hur många gånger som helst, haft svårt att somna om. Hoppas den här dagen blir lätt och lindrig på jobbet :)   


Kl 9 startar jobbdagen, med personalmöte. Det har ju varit rätt turbulent i slutet, mycket har hänt, men nu verkar det rikta upp sig :)   Skriver mer om det senare, när allt är spikat :)


Snart startar ju SM-veckan här i Skellefteå. Läste igår att några ungdomar på skoter, kört hejdlöst på de spår som anlagts för skidorienteringen, trots tillsägelser om att de inte får köra där. Visst är det hemskt när respekt, etik, moral och lagar, fullständigt pissas på. Dessa ungdomar hade kamera på hjälmarna, för att, förmodligen filma sina fantastiska åk, och lägga upp på sociala medier för att få gillamarkeringar. Hoppas verkligen att, när de lägger upp filmerna (om de nu vågar efter norrans artikel) får en helt annan respons än de var ute efter. 


Att det ska vara så svårt att lära sina barn, åtminstone hyfsat, vad som är rätt och fel, åtminstone vad som är ok, och vad som absolut inte är ok. Men ... sett till många föräldrar, så beter de sig exakt likadant själva, och vips har ju ungarna tagit efter. Inte konstigt, men jävligt irriterande. 


Nä, nu ska jag hänga bort morgonrocken och dra igång dagen på allvar. Morgonpromenad, sen jobbet. Ha en bra dag, fyll den med nåt värt.


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 februari 2018 08:18

Söndag morgon. 23 minusgrader och klar himmel. Supervackert. Jag står i mitt supersöta kontor och dricker kaffe, har slagit på tv:n och följer damernas 3-mil. Har inte hängt med i hela loppet, så jag vet inte varför Kalla inte ligger bättre till, men jag ska hänga med nu i slutet i alla fall. 


I onsdags började jag känna mig lite ... sådär. Visste inte riktigt om det var ostadighet, eller om det ligger nån förkylning i kroppen och pyr. Torsdag och fredag kändes det i princip likadant. Igår kändes det något mer som ostadighet, så jag tog det väldigt lugnt hela dagen. Efter morgonrunda blev det solorunda med Jokk, sedan solorunda med Theo .... men sen blev det inget mer. Idag är det ju jobb, och jag hoppas att maxdos mediciner och vila ska göra susen. 


Idag ska jag åka på Ica och hämta ut ett paket. Jag har beställt lite smågrejer, bland annat ett myggnät att ha för balkongdörren. Alltså, det är inte för myggen, utan för fåglarna, så att inte de ska kunna flyga in. Det har ju hänt några gånger, så jag kände att jag måste försöka se till att det inte händer igen. 


Oj, nu blir det så spännande i skidåkningen, så jag loggar ur och kollar på tv istället


Fyll dagen värt!

Gomorron

Av maria tafvelin - 23 februari 2018 13:00

Fredag, mitt på dagen. 12 minusgrader och mulet.   Nu har Jokk varit här en vecka, och för Theo har det varit oerhört nyttigt att ha Jokk här. Hans enorma stretande för att få leka med Jokk (och alla hundar vi möter) har mattats oerhört. Från att till en början ligga an som en idiot, har Theo helt enkelt fått nog av lek och bus verkar det. Han mer eller mindre undviker Jokk, och nu är det Jokk som står för lekinviterna. Theo är trött. Kanske är det till och med så att han fått sig en ögonöppnare, att han kan erkänna att Paddy, Molly och Kelly, haft rätt hela tiden - Det där med ett jävla stojande, är klart överskattat. 


I morse blev det i vanlig ordning en gemensam morgonrunda, där Molly gick med handbromsen åtdragen i princip hela vägen. Hem, lämna av alla utom Jokk, och en runda till. Hem, lämna Jokk, ta med Theo på solorunda. Nuförtiden får Theo springa lös på promenaderna (solo).  Det är aldrig några problem, möter vi någon så kallar jag in och kopplar honom, och det funkar hur bra som helst. Jag ser inga rörelsestörningar längre, men fortsätter träna enligt rehabtänket, bygga muskler, stretching och massage. 


Det är fredag, vilket av tradition betyder städdag. Så , jag har städat :)   Till middag har jag planerat att baka en kebabpizza. Jag vet knappt om jag gjort just kebabpizza tidigare, isåfall var det väldigt länge sedan. Ska snart göra degen och lägga den i kylen. 


Nä, nu ska jag sätta mig i soffan och kolla på OS en stund. Hoppas ni har en bra dag, att ni lyckas fylla dagen med värda grejer, och får en superhärlig fredagkväll :)

Tjing :)



Av maria tafvelin - 22 februari 2018 08:36

Torsdag morgon. 21 minusgrader och krispigt ljusblå, klar himmel. Morgonrutinerna har börjat stabilisera sig. De NYA morgonrutinerna alltså. 8.00-8.30 har Theo och Jokk brottningsmatch. Jag kan säga att det är brottning på hög nivå. Efter den halvtimmen är Theo helt slut ... fniss. 


Idag börjar jag jobba kl 12, hoppas temperaturen hinner stiga en aning, så att det funkar att ta nån längre promenad före jobbet. Igår blev det ju en kortare runda med hela gänget, och en solorunda med Jokk. Kan bli likadant idag. 


Idag hoppas jag få svar från röntgenundersökningen på ögat. Även om läkaren vid undersökningen sa att hon inte trodde att det skulle gå göra något åt synen, så kan man ju hoppas att faktiskt finns något att göra. 


Det blir lite kort idag, ska hänga bort morgonrocken, klä på mig och gå ut med hundarna. Ha en fin Torsdag, fyll den, i vanlig ordning, med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 21 februari 2018 07:44

Onsdag morgon. 23 minusgrader. Appen säger att det känns som -28. Jahapp.  Blir med andra ord oerhört korta promenader med hundarna. 


Igår var en superbra dag på jobbet. Vi hann otroligt mycket, och det känns bra inför i morgon, torsdag. Idag börjar jag jobba kl 11. Kl 10 ska jag vara på stan och träffa den här journalisten som ringde det där mycket luddiga samtalet jag berättade om. Det blir ett superspännande möte,  att höra vad han vill egentligen.


Det går fortsatt bra att ha Jokk här. Nu på morgonen, 5 minuter före alarmet startade, vaknade jag. Han noterade blixtsnabbt att jag vaknat, tog ett språng, hoppade upp i sängen .... och började leka med Theo. Hans oerhörda respekt för Molly gjorde dock att leken endast blev några sekunder lång, för Molly visade upp hela sin käft med ett avgrundsvrål, och vips var Jokk nere på golvet igen. Så .... mina morgnar har fått en mer ... vad ska vi säga ... turbulent start, än jag är van vid ... fniss. Men, när jag väl klivit upp, så lägger de sig allihop medans jag dricker mitt kaffe i lugn och ro, så det är ändå ok. 


Nä .... just så mycket mer har inte hänt faktiskt .... det är väl lika bra ta tjuren vid hornen och hänga bort morgonrocken, ge hundarna mat, och gå ut. Jag får  nog försöka ta en solorunda med Jokk innan jag åker iväg och stänger in honom i hallen. Han sköter sig dock oerhört bra. Jag har ju övervakningskameran, så jag kan höra och se honom under dagen. Jag kollar då och då, och det har alltid varit lugnt. Hoppas det fortsätter så :)


Ha en härlig dag, fyll den med något värt!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards