Alla inlägg under december 2014

Av maria tafvelin - 30 december 2014 14:52

Ok. Från 27 minus igårkväll, till 2 plus och regn idag. Vad är det frågan om? Tur vi har rätt mycket snö att ta av, men det känns  ju bara för trist. Fast, det finns säkert en och annan som tycker att det är positivt, så att snön sätter sig :)


Idag var vi få på jobbet, någon är ledig och Pernilla älskade gumman är sjuk. Hon ligger hemma i , vad jag tror är bihåleinflammation. INTE kul!  Efter jobbet åkte jag på apoteket och köpte lite medikament till henne som ska hjälpa till. Hoppas hon får känna sig bättre snabbt. Hoppas även att hon verkligen är hemma och vilar så länge som kroppen behöver ... men det där kan jag nog titta i stjärnorna efter ... hon är nog tillbaka snabbare än så.   Jag åkte på Solbackens apotek, för jag tänkte att det var nog trångt om parkeringar på stan ... men vet ni .... det var sjukt mycket folk på Solbacken åxå. det var kö från rödljusen vid ok, hela vägen ner till solbacken .... jisses! 


När jag varit förbi hemma hos Pernilla och lämnat medikament, åkte jag hem i regnet och gick ut med hundarna. I morse när vi skulle gå ut, var det bara Paddy som var taggad. Kelly brukar aldrig låtsassova för att slippa gå ut, men hon hade nog i färskt minne hur kallt det var igårkväll, så hon låg orörlig och hoppades att jag inte skulle se henne. Nåväl, när vi väl kom ut och de insåg att det bara var 4 minus, gick det bra. Så, nu när jag kom hem från jobbet var de lite mer sugna på att gå ut ... ända tills de kom ner och insåg att det regnade. Nä, varken kyla eller regn är något som uppskattas hos de här. 


När vi promenerat ett tag, hamnade vi bakom en kvinna med barnvagn, och en liten dotter på några år som gick bredvid. Precis när vi passerade dem sa flickan : Mamma, vad är det för gråt som kommer från himlen, är det molnen som gråter? - Ja, sa mamman , det kan man kanske säga. Jag vet egentligen inte, men det låter som att det kan vara så. - Men, varför är molnen ledsna? Jag hörde inte vad mamman svarade där, vi hade hunnit för långt ... men jag tänkte: Ibland blir det bara besvärligt att linda in saker i något som är så långt från sanningen. Man behöver kanske inte gå in på djupet av hur regn bildas, men ... att enkelt svara: Nej, det är inte molnen som gråter, det är regn, du vet, vatten. Jag kan tänka mig att den här lilla flickan kände sig bedrövad av att molnen var så ledsna att de var tvungna att gråta .... 


Gråta ... ibland vill man faktiskt gråta . Ja alltså, jag gråter rätt så ofta, men ibland vill man gråta pga att människor beter sig så illvilligt. Jag är medlem i flera hundforum på facebook. Jag har fått veta att det finns medlemmar i ett av dem, som gått med i falskt namn, för att ta skärmdumpar på det vi pratar om i gruppen, och sedan raljerar och gör sig dumma över vad vi säger. Att det finns såna människor, det visste jag, men att det finns såpass många att det mer eller mindre håller igång en grupp, det visste jag inte. VAd drivs såna människor av? Har de inte tillräckligt viktiga saker att prata om? Eller, bevisligen inte. Men ... jag tror på karma. Och karma kommer att bita dessa idioter i arslet :)  


Hundarna tuggar märgben och jag ska småfippla lite med detektivarbete .... men ha en bra fortsättning på dagen, och en bra kväll :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 29 december 2014 06:50

I morse var det -26 grader, och jag är väldigt glad över att jag plötsligt kom ihåg var jag lagt hundarnas fleece-sockar :)  Med denna mundering kunde vi vara ute i 20  minuter med viftande svansar och alla fyra tassar i marken :)

 

När det är såhär kallt så är det verkligen tyst ute. Är man bra klädd så är det magiskt härligt att vara ute och gå.

   

Jag sneglade upp på min bil och höll nästan andan .... måtte allt ha fungerat så att inte jordfelsbrytaren i stolpen slagit av inatt .... men phu, den ser varm och skön ut :)


Om ett par dagar är det dags att summera året 2014, tur att man har ett par dagar till på sig att gå igenom alla höjdpunkter, för de har varit många, och fler hinner det bli. 


Idag efter jobbet ska jag ner på stan och fixa en grej :)  Mattias fyllde år igår, och jag har en så himla kul grej han ska få. 


Nä, nu ska jag fixa frukost, det blir omelett idag. Ha en härlig Måndag, och fyll dagen med värda grejer!

 

Gomorron!

Av maria tafvelin - 28 december 2014 21:16

Helvete ..... jag är med i en sån där undersökningspanel där man då och då får mail om undersökningar, åsså får man en liten peng för varje undersökning man deltar i. Idag ljög jag på en fråga. Men inte medvetet. Frågan var: 

- Hur gammal är du?

Jag svarade automatiskt 48 .... men  .... jag är ju 49 ... och det kom jag inte på förrän alldeles nyss, ja , att jag svarade felaktigt alltså .....   fniss


Idag blev det kallare, och det innebär oändligt korta promenader för hundarna. Alltså, jag hittar inte fleecesockarna så jag måste ner på stan i morgon och köpa nya. Till hundarna alltså.   Nu är det 23 minus, så att kunna gå längre än runt huset på kvällspinket, det är bara att glömma. Tänk att de här spanska och portugisiska tassarna aldrig vänjer sig vid kyla. 


Efter kort morgonrunda och en god frunch, åkte jag till jobbet där Pernilla slöt upp så vi hjälptes åt. Hem, kort sväng med hundarna igen, god middag (kycklingpanna med vitlök och färsk ingefära) och eftersom det är söndag så blev det efterrätt åxå. Jag har jordgubbar i frysen, så det blev jordgubbar med grädde. Fantastiskt gott! :) 


Nu dricker jag en kopp te. Jag fick ett supergott te i julklapp av Åse, bjässens matte. Kanske passar det bättre EFTER kvällsrundan, men då ska jag ta en varm dusch istället, innan jag kryper till kojs. 


Jahapp, jag lämnade bloggandet och gick ut en sväng :) Nu är det hög tid för dusch och sen är det gonatt. Hoppas du haft en riktigt bra söndag, och att du kunnat fylla den med nåt värt :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 27 december 2014 13:38

Det är lördag och det är snart dags för två-kaffe. Fast det får bli utan kaffe, för jag dricker ju sällan kaffe på dagarna, bara på  morgonen :)


Idag har jag äntligen tagit premiärturen med den fina sparken jag köpte av Moa. 

 

Vi tog 3km-rundan :)  När jag kom hem stoppade jag in sparken i cykelåsparkförrådet igen och tog ut Kelly och Molly på en 45 minuters promenad. Det är 10 minus och något grått, men skönt :)


Kl 15 har jag bokat tvättstugan, och fram tills dess ska jag fippla lite med smått och gott. Ja alltså, förbereda kvällens meny :)  Jag tänkte laga något gott :)


Kanhända blir det spakväll åxå, jag vet inte än. Isåfall utan det där glaset vin ... fniss.  Det blev ju en del alkohol under jul, och det får räcka så. Jag fortsätter nog den här alkoholfria banan trots allt, åtminstone fram till nyårsafton :)


Nä, nu ska jag gå i köket och småfippla. HOppas du haft en bra dag såhär långt, och att den fortsätter så :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 26 december 2014 09:41

Oj, det är knappt  man håller koll på vilken veckodag det är ... men har nu listat ut att det är fredag :)   Jag tog sovmorgon till kl 9, fast vaknade kl 7 först ... hade nästan lite småsvårt att somna om, men gav mig inte, och till slut gick det :) 


Nu står jag i mitt supersöta lilla kontor och dricker kaffe medans hundarna snarkar vidare en stund. Idag ska jag jobba, börjar kl 12. Jag börjar känna mig riktigt sugen på att prova den julklapp jag köpte åt mig själv - en spark. Jag har ställt in den i sparkåcykelförrådet här i huset, och ska märka den ordentligt åxå. 


Igår var det superfint väder och det verkar ska bli lika vackert idag. Det var lite kallare igår, -18 tror jag vi landade på, och idag är det -8, så det passar nog bättre med en sparktur idag. Om jag hinner vill säga. 

 


Nä, dags att ta sig an den här fredagen. Lite frunch efter morgonpromenaden, sedan iväg till jobbet. Ha en riktigt bra dag!


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 december 2014 11:08

Vaknade 10.30 och tankarna gick tillbaka till gårdagsaftonen och kvällen, då jag var ute på mina tomteuppdrag. Första anhalten hos Malin och Peter, gamla goda vänner och deras underbara familj. Många skratt, och en liten flicka som till en början var rädd, men sedan tinade upp och ville ge tomten allt möjligt, hon till och med plockade ner en boll från julgranen och gav mig :)


Familj nummer två, känner ingen av dem, hjärtlig stämning och glada människor :)

Familj nummer tre , där lille Hugo, som förra året skulle döda tomten med ett svärd, var betydligt mer charmant i år :) Den lille söte krabaten kunde nästan inte sluta prata. 

- Vad du har fina skor!

- Så fina vantar du har!

- Är det här strumpor, frågade han när rocken glidit isär så att man såg mina tomteröda underställsbyxor.

- Jag ska lägga ägg i ditt skägg ... hahahahahahahaha, jo han sa så

- Jag vill krama dig ... och jag fick en bamsekram av en späd liten kille :) 

- Alla barn är snälla, sa han åxå, och fick medhåll av sin lika söta storasyster. Ja, sa hon, vi kramas, sen kramades de två för att visa så snälla de är mot varandra. jojo ... mamman viskade att jag borde varit där för en timme sedan .... hahahahaha.   Jag skrattade med mitt bullriga HO HO HO så att hela kudden på magen hoppade. Hugo sa

- Kan du skratta Ho Ho HO igen   :)   När jag gick sa han : Kommer du ett annat år? 

- Ja Hugo, jag kommer ett annat år. 


Familj nr fyra, samma personer som förra året, härliga barn som tycktes ha fått jättemycket när de fått två paket var. Lille Malve sa: Jag vet var du bor! - åh, vet du det? - Ja, Nordpolen! :) :) :)    Jag sa att han är välkommen att hälsa på, om han har vägarna förbi :)


Familj nr fem,  flicka som är jätterädd för tomten, men tog mod till sig efter klapputdelningen, och ställde sig bredvid tomten och la armen om tomten, för fotografering. 


När jag kom hem efter sista uppdraget var klockan 19.30 och jag var rätt så mör. Hämtade hundarna och gick en liten runda, i full tomteutstyrsel. Vinkade åt några som var ute  och gick, åt en bil som signalerade ... summerade dagen och kvällen. 


Efter promenaden blev det viloläge i soffan, och där slumrade jag till. Vaknade 23.30 och tog ut hundarna igen, la mig och somnade direkt ... sov hela natten och vaknade som sagt 10.30 Nu börjar den här dagen, hoppas du kan fylla den med värda grejer. Det ska jag :)


 

Av maria tafvelin - 24 december 2014 15:12

Det är julafton, jag tittar ut på den vackraste himmel man kan tänka sig. Längst upp på himlen är den mörkblå för att sedan bli ljusare och ljusare och till slut går den över i orange. Om en halvtimme ska jag, iförd tomteutstyrsel åka iväg på mina tomteuppdrag. 


Jag måste bara få berätta om gårdagen, min födelsedag. Åkte till Hannah och Robert där jag lastade ur julklapparna, sedan tog vi en promenad till Pernilla och Mattias. Det har snöat en hel del, men slutade snöa under promenaden. När vi kom fram fick vi en jättegod välkomstdrink, och jättegoda tilltugg. Till förrätt på min födelsedagsmeny, var det västerbottenostpaj med rödlöksröra och löjrom. Fantastiskt Gott!  Till varmrätt blev det älgkött som Robert stekte alldeles perfekt. Till det en god sallad, samt  suverän potatisgratäng. Efterrätten som Hannah gjorde, var åxå den helt fantastisk!


Efter maten laddade vi för bingolotto, men först skulle jag få min födelsedagspresent. Jag hade väntat mig att få en tillbringare, för det var det enda jag önskat, blev dock lite förvånad när de allihop stängde in sig i sovrummet. Det var väldigt hemlighetsfullt. När de kom ut ställde de sig allihop framför mig där jag satt i soffan, sedan läste de en vers de diktat ihop, som var helt underbar, men jag kunde inte lista ut vad det var. Såhär i efterhand var det så klockrent diktat:

 

Jag brast helt ut i gråt när jag öppnade paketet. 

 

Nu förstår jag varför Hannah ville att vi skulle följas till min optiker och prova bågar, för skojs skull. Hon sa att hon vill köpa nya glasögon, så att det var hon som skulle prova, men hon ville promt att jag skulle prova alla bågar som Hon provade, och jag ställde ju upp. Jag provade ett par som jag sa att jag skulle välja, den dag jag sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa nya glasögon. Jag har ju sagt rätt ofta här i slutet, att jag verkligen behöver starkare glas, men det fattas många tusenlappar innan jag har råd. Nåja, efter provandet så skjutsade jag hem Hannah, nu berättade hon att direkt jag lämnat av henne, hade hon åkt ner på stan igen och köpt bågarna jag hade provat. Det slutar inte där heller. De gav mig i present att åka och få de nya glas jag behöver, och de betalar alltihop. Helt sanslös så glad jag blev!!!  Underbara Underbara Ni !!!!


Med den lyckan i ryggen, gjorde det inte ett smack att jag inget vann på bingolotten, men vi hade så himla kul där vi skrek, duttade, stressade ... hahahahahaha


Det blev, i vanlig ordning på min födelsedag, musiktävlingar åxå. Hannah, Pernilla och Mattias hade varsin musiktävling, och det här är första året där jag faktiskt inte ens kom sist :) :) :) Hur kul som helst :)


Det blev förutom en del vin även Irish Coffe, som jag hade önskat :)   Helt underbar kväll, som tog slut där kring kl 2, då jag och hundarna tillsammans med Hannah och Robert, promenerade tillbaka till dem för att sova. 

I morse vaknade jag kl 9, och det kändes att det var fest igår kan jag säga. Kl 10 kom Pernilla och Mattias och vi drog igång julaftonsfrukost. Det blev frukost på lunchtid, och det var gott att få något i magen då. Sedan följde julklappsutdelning. 


Sammanfattningsvis min bästa födelsedag, och en underbar julafton, åtminstone såhär långt. Nu ska jag klä mig i tomtekläderna och göra mig klar för avfärd. 


God Jul!

                           

Av maria tafvelin - 23 december 2014 07:13

Åh, det snöar, och har nog gjort hela natten, för det har kommit en hel del :)  Så underbart att vi får ha snö till jul :)

 

De hade nyss skottat gångvägen nere vid vattnet, och det var tur :)


Idag är det min födelsedag, och det har redan ramlat in många grattishälsningar. Sånt värmer :)  Efter jobbet ska jag fixa en del grejer, och sen ska jag iväg till Hannah och Robert. Där lastar jag ur julklapparna och sovaöversakerna, sen promenerar vi iväg till Pernilla och Mattias, där vi ska äta gott och spela bingolotto. Det har blivit en tradition att vi umgås på min födelsedag, spelar bingolotto, äter, dricker, har kul, och på julaftons morgon äter vi julfrukost ihop. 


Jag ser så mycket fram emot kvällen :)


Nä, bäst jag roterar så att det inte blir stressigt här på morgonen :)  Ha en riktigt bra dag!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards