Alla inlägg under juli 2021

Av maria tafvelin - 28 juli 2021 09:22

Onsdag morgon,eller, förmiddag. Jag har redan varit ute med hundarna, det blev DEN ordningen idag. 26 grader varmt och klarblå himmel. Säger inte mer än att jag ser fram emot att det svalnar lite.


Måndag morgon lämnade jag bloggen med god tro om att åka på jobbet. Men, Meniere ville annat. Jag har ju känt ett tag att jag är inne i ett skov, men ... ville ju som tro att det skulle blåsa bort bara. Det gjorde det inte. Så, hela eftermiddagen och kvällen låg jag och ömsom toksvettades, ömsom frös som en galning, spydde aldrig, men det räckte till som det var. Trött igår... och helt galet mycket på jobbet. Nästan lika bra att det är åt helvete för varmt idag, för jag ska inte göra nåt alls mer än att vila, för jag jobbar ju ikväll åxå. Slutade kl 22 igårkväll, kom isäng kring 01 och låg nog inte vaken alltför länge ändå. Men ... trött idag ändå.  Känner fortfarande stort tryck i vänsterörat... så ... Meniere kanske kommer tillbaka rätt snart igen. Försvinn ur mitt liv!


Idag blir det nog inga större bravader för hundarna. Möjligtvis nåt godissök inomhus. I söndags kväll var vi ute en sväng så att de fick röja loss lite

     

Nä, nu ska jag ta mediciner och lägga mig i soffan en stund och hoppas att det bara går över helt. Det är åtminsone Värt att chansa :)

Ha en härlig onsdag,  Gör nåt värt!


Gomorron



Av maria tafvelin - 26 juli 2021 08:11

Måndag morgon. 21 grader och klarblå himmel. Nu kommer den extrema värmen tillbaka, åtminstone fram till torsdag vad jag förstår. Ungdomarna drar iväg till Haparanda på en liten tripp, och blir borta till torsdag. Jag jobbar eftermiddag/kväll nu idag, i morgon, på onsdag. Ledig torsdag, sedan blir det förmiddag fredag, lördag, söndag, måndag. ledig tisdag, sedan förmiddag onsdag, torsdag fredag. Ganska tungt schema ända fram till sista augusti. Hoppas jag blir av med några pass, eftersom jag ska börja på hotellet den 16:de


Igår efter morgonrunda i skogen, gick jag över till Hannah och Robban en sväng. Åkte på solbacken och småhandlade, sedan höll jag mig lugn. Maxdos medicin även igår.... ska köra det idag åxå. Till middag blev det korv stroganoff och ris

 

Klassiker som alltid funkar :)  På kvällen blev det att försöka skriva ihop vad jag VET kommer att behöva köpas in till hotellet, från Svensk cater. Eftersom allt är från scratch, så är det en hel del. Jag ska ringa Cater idag och prata lite priser, ska även kontakta ett par andra leverantörer för offerter. Rätt mycket jobb faktiskt, men spännande och superkul :)


Jag har bokat tid för andra dosen vaccin, det blir den 9/8. Hoppas på mindre huvudvärk efter den sprutan. 


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, bäst komma sig ut innan värmen blir fullständigt olidlig. Varför jag låg så länge idag är just för att jag jobbar ikväll, och brukar ha så svårt att somna efter jobbet. Ha en superfin måndag, och se till att göra nåt värt av den!


Gomorron

Av maria tafvelin - 24 juli 2021 08:11

Lördag morgon. 14 grader och mestadels molnigt. Från i morgon blir det upp mot 30 grader igen, fram till nästa helg, då svalnar det av igen och blir regn (förhoppningsvis)


Igår efter morgonrundan gick jag över till Hannah och Robban en stund. Efter det åkte jag iväg på hotellet en sväng där jag och Anna in i minsta detalj gick igenom menyn, gjorde några små ändringar. Vi vill satsa på lokalproducerat, norrländskt, vilket betyder att vi bytte ut några grejer. När allt är spikat och helt klart, ska jag delge er menyn :) På måndag blir det några telefonsamtal till leverantörer för offert och dialog :)


Åkte hem, gick ut med hundarna, sedan bar det av  till Önnesmark. När jag kom fram blev det mellis ute på gården på en filt. Keso och frukt. Otto satt och gungade när jag kom, han sken upp som en sol när jag svängde in på gården :)   Efter mellis blev det lite hopp i studsmattan, in och kolla på valparna... supersöta små korvar :) Sedan ville Otto ut och hoppa mer studsmatta med mamma och mojmoj. Efter ett tag kände jag att måste gå in, ostadigheten ökade. Har ju känt typ senaste veckan att det inte är helt hundra, och studsmatta blev lite too much. Vi gick in och satte oss i soffan och såg lite Pippi Långstrump :) När Otto inte orkade hålla sig vaken längre, fixade vi middag.. .eller, Pernilla fixade :) Jättegod gryta tillsammans med grönsallad, ärtskidor,morot och salladslök från trädgården.  Efter maten kände jag att det var läge att ta sig hemåt. Kom hem, tog medicin samt åksjuketablett och la mig i soffan. 


Jag känner av det idag åxå, så det blir maxdos mediciner och hålla tummarna för att det ger sig utan att det blir nåt mer. Tur jag är ledig i morgon åxå.


Nu ska jag glida ur tofflorna och hänga upp  morgonrocken. Strax dags för morgonrunda. Ska höra ifall Hannah och Robban vill haka på. Ha en fin lördag - fyll den värt!


Gomorron 

Av maria tafvelin - 23 juli 2021 08:23

Fredag morgon. 14 grader och blå himmel. Det verkar blåsa lite idag åxå, men inte lika frenestiskt som det gjort de senaste dagarna. Värmen, kring 27 grader, verkar ska återkomma på söndag. Unnar de som älskar värme, själv har jag gillat att det blev lite svalare ett tag. 


Igår efter morgonrunda, frukost och kaffe hos Hannah och Robban, lånade jag deras bil (kombi) för att åka med Theo på kurstimme hos Rackarungarnas hundskola. En intensiv, superkul timme som resulterade i en trött Theo när vi kom hem :)

 

Gillar den där torsdagstimmen, och när jag börjar mitt nya jobb kan jag haka på andra kurser som går dagtid, eller åtminstone morgontid :)


En rätt lugn kväll på jobbet, men det hjälps inte.... skallen tar tid på sig att varva ner, men jag tror att jag somnade före 01 i alla fall :)


Idag tänkte jag åka förbi hotellet en sväng, sedan  ska jag till Önnesmark på middag. Ska bli superkul :) 


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna (alltså, börja dagen med en kickstart) och hänga upp morgonrocken, ge hundarna mat och komma ut på morgonrunda. Ha en riktigt härlig fredag, gör nåt värt av den!


Gomorron

Av maria tafvelin - 22 juli 2021 07:22

Torsdag morgon. 14 grader och delvis soligt säger ena appen - den andra säger soligt, punkt. Vad ingen av dem avslöjar, men jag ser det ju, är att det blåser som tusan. 


Igår på morgonrundan, blev det en sväng i skogen

   

Lite gulligt, Lilly och Alice spanar hit och dit, men Theo, han släpper inte kameran med blicken, linslusen... fniss

Igår kom ungdomarna tillbaka från sin husvagnstripp, så Lilly återlämnades. Det är så lätt att vara hundvakt åt henne, de funkar bra ihop de tre. 


Imåndags var jag ju på hotellet och grejade. Jag och Anna var bland annat på Biboköp och Ingmar inredning, det ska köpas in nytt porslin mm. I morgon fredag, åker jag dit igen en sväng, fortfarande finns en hel del att göra i köket. Hade hoppats att Kajutan kunde släppa mig lite tidigare, men det verkar inte gå, så det gäller att vara på hotellet varje ledig dag, men  det blir ändå att jobba dubbelt de sista veckorna i augusti så att vi hinner öppna till 1:a september. Superspännande är det :)


Igår kände jag mig ostadig, men det blev inget större utav det, hoppas det stannar där. Ska ta lite medicin, som jag faktiskt slutade med för ett bra tag sedan, kände att jag ville testa ta bara vid behov om möjligt. Helt absurt att proppa i sig så mycket medicin om det inte absolut  behövs, och det har gått bra hittills. Tog några tabletter igår, och ska göra så idag åxå, och håller tummarna att Meniére håller sig borta.


Idag har jag kurstimme i Skelleftehamn med Theo, kl 10.15-11.15, typ samma sak som jag gjorde med Alice en torsdag för ett par veckor sedan. Kul att komma ut på lite kursande :) Sedan jobbar jag eftermiddag, dvs 14.30- 21.30 och ledig fredag, lördag söndag. 


Nä, tror jag ska sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken och ge mig i kast med dagen. Ha en fin torsdag, och du .... fyll dagen med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 19 juli 2021 08:04

Måndag morgon. 14 grader och inte riktigt klarblå himmel. Skönt  med lite svalare temperaturer!


Igår kom en tjomme från Piteå och köpte toyotan. Han kom med en biltransportbil kl 9 på morgonen. Vad är ditt sista pris, frågade han. Ja, sa jag ... det pris jag satte i annonsen. Det är 29 st som hört av sig, så jag kommer definitivt att få den såld, så det finns ingen anledning för mig att sänka priset.

 

Han halade upp pengarna kontant. Så, idag ska jag iväg och leta den insättningsautomat som ska finnas nere på stan, för att ha så många tusen i plånboken känns inte bra. Känns nästan snopet att bilen försvann så snabbt... fniss


Påmindes av facebook att det idag är 4 år sedan jag hittade den här unga tjejen i tunneln i Ursviken, hon var medvetslös och det blev ett fasligt polispådrag. Kommer ni ihåg? När polisen ringde mig och förhörde kring händelsen, tonade jag ner min insats och sa att jag gjorde bara det alla andra skulle gjort. Tvärtom, sa polisen. De allra flesta skulle tyvärr inte ha gjort någonting alls, utan bara gått förbi. Hemska tanke. 


Idag är jag ledig, och hundvakt åt Lilly sedan igår då ungdomarna åkte iväg på husvagnstripp. Hannah och Robban med sin husvagn, och Pernilla, Pehr och Otto i sin. De åkte till Luleå, hoppas de får fina dagar. DE hade nog hoppats på några grader varmare, men det ska ju vara kring 20 på dagarna, det borde räcka :)  De kommer hem på onsdag :)


Förutom att leta upp den där insättningsautomaten, ska jag  förbi på hotellet igen. Har skrivit ihop en liten inköpslista på saker jag vill ska köpas in till köket. Då det är sådär lagom varmt, tänkte jag lägga lite spår åt hundarna. Mer än så tänker jag inte planera för dagen, utan låter resten stå öppet. Får jag för mig att jag vill ligga i soffan och titta på film, så ska det finnas gott om tid för det åxå :)


Nu tänkte jag sparka av mig tofflorna och hänga upp  morgonrocken, ge hundarna mat och komma iväg ut på en runda. Ha en fin måndag - fyll den med nåt värt!


Gomorron




Av maria tafvelin - 17 juli 2021 07:52

Lördag morgon.18 grader och sol. Äntligen lite humanare temperaturer, och det verkar ska hålla i sig kommande vecka åxå. Tack för det! Orkar inte lyssna på "ring så sperlar vi" idag. Känner att jag vill ha tyst, och då Har jag tyst :)


     

Igår var det en riktigt bra arbetskväll. När  jag kom dit var det så bra förberett med allt, så man var hela tiden i fas. Det var för att Jenny jobbat förmiddag. Hon vet precis hur eftermiddag/kväll blir om det är för dåligt förberett, man kommer aldrig ikapp, utan måste släcka bränder i panik hela tiden. 


Nu blir det skönt att vara ledig lördag, söndag och måndag. På måndag drar jag iväg på hotellet och fortsätter fixa i köket. Idag tänkte jag åka och tvätta upp toyotan och lägga ut den till försäljning. Det kan ju finnas någon händig som själv vill fixa till felen, alt. någon som gärna lämnar in den och får det åtgärdat. På tal om att åtgärda... ska fixa ett litet överkast till Ottos säng .... "någon" har börjat använda den som bädd .... tänker att jag inte vill ha så mycket hundhår i den "bädden"

   


Åh gud vad det står stilla i skallen. Jag lixom sitter bara och stirrar rakt ut. Lika bra att sparka av tofflorna, hänga upp morgonrocken, ge hundarna mat och komma iväg ut på morgonpromenad, det brukar ju få lite fart på verksamheten däruppe. Ha en superfin lördag och du ... vare sig du jobbar eller är ledig - fyll dagen med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 16 juli 2021 09:10

Fredag morgon. 18 grader och i det närmaste klar himmel, bara några små tunna moln sådär glest utplacerade. 


Igår, efter morgonrundan, blev det lite tvätt och städning, sedan åkte jag iväg på hotellet för att fortsätta rensa upp i köket. Det går framåt, men är rätt mycket jobb kvar

   

utsikten från köket är det inget fel på

 

åtminstone inte om man är imponerad av stadsmiljö. Själv tycker jag väl att utsikten från köksfönstret på Utflex förskola var mer i min smak, men man kan inte få allt :) 


Jag blev kvar några timmar, först var jag ensam, sedan dök Anna upp och vi hjälptes åt. Troligtvis blir det att fortsätta på måndag, då är jag ledig :)  


Kökschef på Hotell Victoria, restaurang 6:e våningen. Det blir min nya titel. Det är stort. Om jag känner mig stressad över det? .. Nä   Fick frågan av en vän på facebook, ifall jag är nervös, det är ju ett rätt stort ansvar. Svarade henne 

- Nej, jag är inte nervös. Vad ska jag vara nervös över? Självklart kommer det att bli fel någon gång, men ... det vore ju ytterst märkligt ifall ALLT blev perfekt ALLTID. Visst strävar man mot det, men jag gräver inte ner mig om det tokar till sig ibland. Det värsta som kan hända är ju att cheferna inte är nöjda med mig, och då lär jag ju sluta jobba där, det kan ju inte bli värre än så... och händer det, så lär jag nog överleva det åxå :)


Sjukt varmt och kvavt på aftonen när jag kom hem. Fixade nudelwok till middag

     

Framåt kvällen blev det plötsligt svalare ute, 18 grader! Jag blev superlycklig och drog genast iväg på en cykeltur med hundarna :)

       

Lite tv-tittande efter det, sedan hopp isäng. Vaknade strax innan kl 6, men vägrade kliva upp. Somnade så småningom om, och vaknade 8.20  :)  Bra, för jag jobbar eftermiddag idag, eller kväll borde man kalla det, då det är 14.30 - 21.30 (minst) 


Nu ska jag sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ha en superfin fredag, se till att göra nåt värt av dagen!


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards