Alla inlägg under januari 2019

Av maria tafvelin - 31 januari 2019 09:34

Torsdag morgon. 23 minusgrader och det ser ut att klarna upp och bli ytterligare en vacker dag. Gårdagen var ju helt magnifik!

 

Men, om vi börjar redan i måndags .... efter morgonpromenaden gick jag iväg till Pernilla och Otto. Mattias åkte till Hemavan i söndags, så jag skulle hjälpa Pernilla lite extra mycket i veckan. Vi skulle bland annat åka in till stan och köpa lite grejer och planera inför dopet. Hon släppte av mig här hemma, jag hoppade ur bilen .... skulle fiska upp nyckeln ur jackfickan och gå in .... Hoppsan, då har jag tappat nyckeln. Jahapp. ... det var bara att promenera iväg till Pernilla igen och hoppas att nyckeln ramlat ur fickan inne i bilen .... nej det hade den inte. Ok .... Hannah jobbar sent ... men Robban skulle komma hem kring 16 och de har ju nyckel åxå. Bra, för 16.30 skulle jag tillbaka till Pernilla och sköta Otto medans hon stack iväg och tränade på Friskvårdskompaniet. Robban plockade upp mig och jag kom mig in för att ta ut hundarna. Sedan gick jag iväg igen .... fniss. Jag sa till Pernilla när jag kom dit: jag har gått Hit tre gånger idag, men inte Gått hem en enda gång .... fniss. 


När Pernilla åkt iväg så spydde Otto ner sig så jag spolade upp ett bad åt honom. Så mysigt :)

   

Tänk att få bo så nära att man knallar över flera gånger per dag :)


Tisdag var det dags igen - Vi tog en promenad runt byn med barnvagn och hundar, jag lämnade hundarna hemma och gick över för att sköta medans Pernilla åkte på mamma-träning. 

 

Igår var det onsdag, och japp, jag knallade dit efter morgonrundan så att Pernilla kunde åka på ett träningspass :)  Helt underbart väder, strålande sol 16 grader kallt ....  tog hundarna på en promenad innan jag gick in och fixade en sen lunch. 


I afton ska vi träffas tillsammans med Hannah, för att gå till bönhuset och reka lite. Det är där dopet ska vara, inte förrän i mars, men vi vill ju kunna lägga upp en tidsplan för saker som ska göras. 


Jag har ju sökt några jobb, men inte fått något napp. Nu känner jag iofs ingen större panik .... jag menar ... jag har ett väldigt värdefullt jobb som mormor, som jag gärna lägger mycket tid på. Vilken underbar känsla att få träffa Otto varje dag. ATt få skapa en fin kontakt med honom redan nu. Tänk i sommar .... som jag sagt till Pernilla - man kan ju packa med fika i ryggan och vara ute med hundarna och Otto hela dagar och bara gå. Stanna nånstans och fika, sen bara gå igen. 


Jag ser fram emot lite mildare temperaturer för Alice skull. Men .... hips vips är det vår och det hinner hända mycket roligt innan dess åxå :)


I morse vaknade jag kl 7, men låg kvar i sängen till kl 9. Varför inte lixom. Då hann hundarna komma igång ordentligt innan jag gick ner och kokade kaffe. Just Nu ligger de i soffan och sover och väntar på att jag ska ställa kaffekoppen på diskbänken. 



 

Ha en fantastisk dag!


Gomorron

Av maria tafvelin - 27 januari 2019 09:14

Söndag morgon. 21 minusgrader och mulet. Idag blir en lugn dag fylld med söndagsfrid :)


Igår efter morgonrunda och lite snöskottning, begav jag mig in till stan. Pernilla och Hannah var redan där så vi möttes upp mitt på stan. När jag gick över torget och skulle gå över vägen var det ytterst nära att jag blev påkörd. Bilen saktade in, men precis när jag tog ett steg, gasade han på. Hans backspegel kan inte ha varit mer än 5 mm från min arm. Sedan drog han iväg med värsta farten, hade jag hunnit skulle jag hivat upp telefonen och fotat registreringsskylten. Jag blev faktiskt så rädd att jag senare blev illamående. 


Nåja, jag samlade mig och vi gick nåt varv på stan. Det märktes att det är löningshelg och många bra erbjudanden i butikerna, för det var MYCKET folk. Mitt mission var att hitta ett par handskar, och kolla på ett par icebugs. 30 % på Sportcity :)   Japp, hittade både handskar och ett par icebugs :)  Mycket nöjd!


Till  middag blev det karré, potatisgratäng och grönpepparsås. Sjukt gott!

 

Nä ... kaffet är uppdrucket, det är dags att sparka av tofflorna och hänga bort morgonrocken. Dagen har börjat och det gäller att hänga på :)


Ha en fin och fridfull söndag! Fin, Fridfull och Värdefull!


Gomorron

Av maria tafvelin - 24 januari 2019 09:37

Torsdag morgon. 20 minusgrader och mulet, eller, halvklart som appen säger ... fniss. Det virvlar pyttesmå snöflingor därute ... inte större än mjälll typ. Sitter i mitt superfina kök och dricker kaffe, hundarna sover, radion spelar och pratar för mig. 


Igår var det bara 14 minusgrader och det kändes rent "varmt" på den dagliga promenaden runt byn med Pernilla och Otto. När vi kom tillbaka lämnade jag hundarna hemma och hängde med Pernilla hem en stund för att umgås med Otto lite. Han är så underbar! Ler, ger ifrån sig många olika små ljud ... man blir så lycklig av honom :)


Hem, lasta Alice för att åka till veterinären för en enkel genomgång. Vill ju lixom veta att hon är frisk, speciellt hjärta och lungor. När vi skulle gå in på undersökningsrummet började veterinär Emma sänka bordet. Alice tog sats och hoppade upp innan jag hann vara med. Jädrar va Emma skrattade, hahaha. Hjärta och lungor lät bra, Alice var helt underbar att undersöka, och Emma blev kär, det är jag säker på. 


Att det var meningen att Alice skulle hamna just Här, det är jag helt övertygad om. Att jag mist Cornelis, Kelly, Paddy och Molly, har inget med otur att göra. Jag har haft en sån otrolig tur som fått ha dem i mitt liv. De var hundar som verkligen fyllde mina dagar med lycka, och nu gör Theo och Alice samma jobb. De är fantastiska <3


 

Åkte och handlade lite på väg hem från veterinären, ut med hundarna en kort sväng, sedan blev det matlagning. Torskrygg (extrapris på Coop Erikslid) , potatis/blomkålspuré, smörstekta champinjoner, sidfläsk och basilikakräm. Jo just det, några gröna sparrisar åxå, men jag hann börja äta innan jag kom ihåg att jag glömt lägga dem på tallriken ... fniss

Jag ska prova några nya ideér, hitta på nåt kul recept på piroger och pajer .... börjar i afton får vi se vad jag får fram :)


Nä, nu är det nog dags att sparka av tofflorna och hänga bort morgonrocken. Ha en fin torsdag. Har du hunnit tänka till på vad som är Värt för just Dig? Jag och Pernilla såg ett avsnitt av "Mandelmanns" igår, och jag slogs verkligen av tanken att De verkligen ser nåt värt i precis allt, allt ifrån minsta lilla blomma, till att ett djur föds. Kan man uppskatta och se den allra lilla minsta sak som något Värt .... då blir man lyckligare, det är jag säker på. 


Gomorron



Av maria tafvelin - 22 januari 2019 10:06

Tisdag morgon. 22 minusgrader och strålande sol. Senaste veckan har vädret verkligen varit helt underbart. Jo, något kallt, det har legat på 22-26 minusgrader på dagarna, men solen har stått som spön i backen. 

   

Helt otroligt!


Idag ska jag ut på några ärenden, ner på stan och hämta en tavla som en vän i Bygdsiljum har målat. När hon la ut bilder på den då hon började måla den, skrev jag till henne och lixom ställde mig på kö ifall hon skulle sälja den. Nu är tavlan klar och jag har fått köpa den. Den är helt underbar, jag ska fota och lägga ut så ni får se. Hon har skickat tavlan med en tjej som jobbar inne i stan, så jag ska dit och hämta den. Efter det drar jag en sväng till Ursviken och hämtar upp lite bäbiskläder jag fyndat på facebook till Otto :)


I övrigt har jag inte planerat upp dagen, promenad med hundarna givetvis. Det kan faktiskt bli lite nosework. Nu kan jag ju ha hela övervåningen som sökområde :)


Sitter i mitt superfina kök och dricker kaffe. Lyssnar på radio åxå. Nu när jag HAR en radio, kan jag ju lika gärna LYSSNA på radio ... fniss. Nyss var det "Grymmare än Gry" där man ska lyssna på korta intron till låtar, och säga vilken låt det är innan nästa intro börjar spelas. Herregud, jag har typ klarat 5 låtar på 4 veckor totalt ... och jag lyssnar varje dag ... fniss. 


Såhär såg det ut uppe i sovrummet när jag gick ner för att koka kaffe:

 

Alice kom ner för en liten stund sedan, hoppade upp i soffan och somnade om. Theo ligger fortfarande kvar där uppe. Han kommer ner när jag ställer kaffekoppen på diskbänken, det är som en startsignal  :)


Nä, nu ska jag ställa koppen på bänken, sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Dagen har börjat (jo, jag låg länge idag) och det är läge att haka på så att jag får in en massa värda grejer. Förresten, har ni funderat på vad som är Värt för just DIG? Alltså, sådär VardagsVärt menar jag. Fundera på det!


Gomorron

Av maria tafvelin - 19 januari 2019 09:09

Lördag morgon. 26 minusgrader och klart. Hyfsat kallt med andra ord ... fniss. 


Igår efter kort  morgonrunda med hundarna, gick jag över till Pernilla och Mattias för att få sköta Otto medans Pernilla åkte iväg och tränade. När hon kom tillbaka åt vi lunch, sen hjälpte hon mig att färga utväxten :)  Blev superbra :)  Hem, ut med hundarna, sen var det bara att börja kratta till sig, för 18.00 hade vi bord på Carl-Viktor. Hannah skjutsade dit mig och på vägen plockade vi upp Carina. När vi kom fram var Anki och Kickan redan på plats. Så himla kul att träffas igen! Vi åt en sjukt god buffé, rekommenderar den verkligen! och till det ett glas öl

 

Å herregud va mätt jag blev. Ja, det blev vi allihop när vi efter att ha ätit klart, undrade hur i friden vi skulle få ner nån drink eller så ... fniss.  Skrattade gjorde vi en hel del kan jag säga, inte minst när vi äntligen fått ner maten en bit så att vi skulle köpa nåt mer att dricka. Jag valde en smirnoff ice, Anki tog en drink, Carina och Kickan tog var sin Mariestad. Här började det köra ihop sig lite. Killen i baren, som även tog emot oss, hade lite småjobbigt med svenska språket, men det var ingen fara. Värre blev det när han skulle ta betalt av Kickan .... då påstod han att hennes kort inte fungerade. Efter nån stunds förvirring ropade han åt en annan snubbe i baren som kom och försökte hjälpa ... nej, det gick inte. 

- Vi har problem med din bank, sa han till Kickan. 

- Vilken bank har du, frågade vi andra

- Handelsbanken. 

oj då .... jag har åxå handelsbanken, och hade bara kortet med mig, inga kontanter. Konstigt nog så gick det bra med Min handelsbank ... fniss. Nåja .... med flaskan i näven gick jag till bordet .... fick inget glas men det brydde jag mig inte om. Kickan fick ett fint glas på fot ... Ankis drink kom i ett glas som såg ut som ett vanligt dricksglas man har i köket själv ... och Carina fick inget glas alls först till sin Mariestad, så hon fick säga till ..... då kunde man ju tänka att hon skulle få ett likadant som Kickan, men nope, det fick hon inte. Jag kan säga så mycket att det blev många skratt kring det där med glasen, hahahahaha


Kl 22 dimmades ljusen och musikvolymen höjdes, och 3 ordningsvakter kom in. Med tanke på hur lite folk det var därinne kändes det märkligt att det var såpass många vakter, men .... det har väl med regler att göra tänker jag. Vi var ändå på väg därifrån då. Kickans dotter Anna kom och hämtade oss och skjutsade hem oss allihop :)   


Åhh ... inatt drömde jag att jag och Molly skulle tävla i agility. Vaknade ur drömmen och blev tårögd. Tävlingen startade kl 16 och vi skulle starta kl 19. Vi hann dock aldrig till start så vaknade jag. <3


Idag blir det nog mest en innedag då det är såpass kallt, och det är inte fy skam det heller. Det är två veckor sedan Alice flyttade in och hon har verkligen bara glidit in i "familjen". Det finns inte ens en endaste liten Gnutta av osäkerhet kring henne, hon känns så självklar här hemma. Så vansinnigt mysig, trevlig, underbar på alla möjliga sätt. 


Nä, dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Solen kikar över trädtopparna, det är helt vindstilla ... så vackert! Ha en underbar lördag! Gör nåt värt av dagen!!


Gomorron

Av maria tafvelin - 17 januari 2019 14:48

Torsdag eftermiddag. 22 grader och klart. Det blev en supervacker dag även idag :)


Igår ruckade vi lite på rutinerna jag och Pernilla, då vi i stället för att promenera runt byn, gick ut till Boviksön, stugområdet ute vid havet. Eller, det finns även åretruntboende där, och vet ni vad, det är ett underbart ställe :) Det var 22 grader även igår, solen sken ... det var hur vackert som helst och när man promenerat raskt ett par km så blir man såpass varm att det var bara att slita av sig vantarna ...en stund i alla fall ... fniss. 


   

6.5 km underbar promenad!! Hem, hundarna knorrade ihop sig i soffan, nöjda. Själv fipplade jag lite med tvätt och städ innan det var dags för middag. SEdan fick jag för mig att baka ... fniss. Så ... jag bakade en Sverigekaka, eller, Lenas gokaka som jag kallar den eftersom jag fick receptet av en som heter Lena. Smakade, den var fantastiskt god. Frös in hela, så att jag inte skulle äta upp alltihop ... fniss.  Varför jag ens bakade, var för att börja provbaka inför Ottos dop. Pernilla vill att det ska vara bakverk som min mamma gjorde, så det gäller att få till det som Hon. Det känns så himla kul, och jag ska fortsätta med bla biskvier. 


I morse efter kort pinkrunda med hundarna ... eller .... ärligt talat så har Alice lite svårt att pinka i koppel. Så ... efter kort runda där Theo gjorde både 1 och 2, släppte jag Alice lös så att hon åxå fick göra det. Sedan fipplade jag bort gransiset och ljusslingorna från broräcket, satte motorvärmarkabeln i plåtkompisen, åt frukost och inväntade Pernilla för dagens promenad. När hon var redo startade jag projekt klä hundarna och mötte upp. Dagens walk blev runt byn, och jo .... de första 2 km var rätt kalla .... frös om fingrarna ... men tror ni inte att efter 2 km fick jag ta av åtminstone Ena vanten .... fniss. 


När vi kom hem släppte jag in hundarna, sedan begav jag mig iväg in till stan för att hämta upp de bäbiskläder jag fyndat på facebook. Alltså. 30 fantastiska plagg, HUR underbart fina som helst, för 280 kr !!!!! Typ 9 kr/plagg. Helt sjukt egentligen! Facebook och swish måste ju vara det bästa som hänt de senaste åren. 


Järnet hem till Pernilla för att gå igenom alla kläder och vi blev båda helt betagna, såååå fina!!!! Man blev rent tårögd, bland annat en body som ser ut som en fin vitskjorta med krage, och ett par mörkblå mysiga byxor som ser ut som kostymbyxor. Pernilla hade ett par mörkblå hängslen och en mörkblå fluga sedan tidigare. DET ska Otto ha på sig på lördag, när de ska fira Pernillas farfar som fyller 85 :) <3


Pernilla skulle iväg till Burträsk, så jag fick ta hand om Otto medans hon tog en tvärdusch, sedan fick jag äran att bada lillkillen <3 alltså .... det här som sägs att barnbarn är livets efterrätt ... jag har som aldrig förstått vad det riktigt inneburit förrän nu. Alltså ... att få hålla det här lilla underverket. Titta på honom. Göra ljud, ta hans små fötter och händer i mina ... till och med lyssna när han skriker .... byta blöja .... ja allt som har med honom att göra. Det är ju helt fantastiskt!


Nu är jag hemma igen. Möttes i dörren av mina fantastiska hundar Theo och Alice. Jag har ett liv få förunnat att leva. Jag har haft de allra mest fantastiska hundar i mitt liv. Tro aldrig att jag glömmer Cornelis, Kelly, Paddy eller Molly. Jag tänker på dem alla varje dag faktiskt, och jag är så tacksam att jag haft dem i mitt liv. Vi har delat så mycket och det kommer jag alltid att vara tacksam och glad över. Nu njuter jag av varje dag jag har med dem jag har i mitt liv just NU. 


Jag har köpt posters och till och med en Riktig tavla, målad av en vän. De här ska upp på väggarna och ni skulle bara VETA hur mycket JAG det är, alltihop. Ska visa er sedan, när jag ramat in och fått upp dem på väggarna. 


Take a walk. Alltså på allvar. Inte bara ta en promenad, utan ... .take a walk. I ditt inre, i ditt minne, take a walk bland allt du har, som är värt något. 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 16 januari 2019 09:07

Onsdag morgon. 21 minusgrader och klart. Det HÄR blir en supervacker dag! Jag måste dock åka iväg på Björkis och köpa fleecetossor till Alice, för hon får svårt med tassarna i kylan, hon är ju inte van de här temperaturerna direkt. 


Igår gick jag över till Pernilla direkt efter en kort morgonrunda. Jag fick vara barnvakt medans hon drog iväg in till stan och tränade på Friskvårdskompaniet. Hon har längtat så himla länge på att få börja träna igen, och igår gick hon på mammaträning, även om hon inte varit på efterkontroll ännu. Jag blir ju överlycklig när jag får sköta lille Otto <3


På morgonen innan jag gick, fyndade jag lite bäbiskläder på facebook, och när Pernilla var tillbaka från träningen så åkte vi ner på stan och fixade lite ärenden, bland annat hämta bäbiskläder och handla på IcaMaxi. Hem, ut med hundarna, sedan drog jag igång lite matlagning. Köttfärsbiffar på 1.5 kg köttfärs, samt 10 paltar blev det. Det är ju så himla kul att laga mat, och nu blir det ju oftare att man kan bjuda hem barnen på middag. I Ursviken funkade det ju inte riktigt så bra. Jag skrev till Pernilla och Hannah igårkväll att jag planerar att ha pizzabuffé någon fredag eller lördag framöver :)


När jag varit ute med hundarna igårkväll på kvällspink, gick jag över till Hannah och Robban med några köttfärsbiffar. 

- Men Gud vad du håller på med mat och ska bjuda, sa hon .... fniss. Jo ... jag gör det för att jag KAN och VILL :)  Simple as that!


På fredag ska jag faktiskt ut och äta på Bishops. Jo, tro det eller ej! 18.00 är bord bokat och det ska bli superkul faktiskt!  Det är jag, Carina, Anki och Kickan. Vi har ju alla jobbat på Wallins, nu är det bara Carina kvar. Vi ska äta, dricka, fnissa, gapskratta och ha superkul :)  


Men, nu är det Onsdag och det gäller att ta vara på den här dagen först. Har egentligen hur mycket som helst jag kan göra ...  städa på kontoret ..... blir full i fniss när jag tänker på hur  mitt tidigare kontor var ... nu är det ju ett helt rum ... fniss. 


Kaffet är uppdrucket, nu ska jag sparka av mig tofflorna, hänga upp morgonrocken och ropa på hundarna. Har på känn att Alice inte kommer att ha så bråttom .... fniss. 


Ha en fin onsdag. Fyll den med nåt minnesVÄRT. Om inte annat, öppna ytterdörren och ta ett foto när solen kommit ovanför hustaken. Åtminstone om ni bor så att ni har så sagolikt vackert som jag har det. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 14 januari 2019 09:19

Måndag morgon. 6 minusgrader och snöfall. OCH .... det har varit snöfall sedan igår afton. Så ... när jag tittade ut var det typ: Hoppsan .... en vägg! Helvete va snö det har kommit. Laddar med tre koppar starkt kaffe, sedan blir det att pulsa ut med hundarna en kort sväng, sedan SKOTTA SNÖ :)   Det blir superbra, lite träning sådär. 


Igår hade jag ju brunch, det var helt fantastiskt :)

   

Vi satt länge och åt, och när vi ätit klart satte jag mig i soffan med Otto i famnen, medans Pernilla och Hannah började skruva ihop min nya fina vitrinskåp, med Robban som "kartläsare", dvs han skötte själva bruksanvisningen (som var i det närmaste helt omöjlig att förstå) fniss.   När skåpet var uppe satte de upp mina nya fina lampor ovanför matsalsbordet. Så sjuuuukt snyggt det blev!

   

Jag hade intagit ipren och nässpray med jämna mellanrum, och gjorde inte ett endaste smack medans de jobbade, mer än att hålla i Otto :)


Korta rastningar med hundarna, i övrigt en VÄLDIGT lugn kväll. Jag och Pernilla planerade att åka in till stan idag för div. ärenden, få se om vi får oss dit pga snön. 


Nä ... nu är det bara att sparka av tofflorna, hänga bort morgonrocken, väcka hundarna och ge sig ut i snömassorna. Ha en underbar måndag! Vet ni att det bästa sättet att förutspå framtiden, är att skapa den. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards