Alla inlägg under juni 2023

Av maria tafvelin - 26 juni 2023 20:21

Måndag kväll. 20 grader... appen säger växlande molnighet... ser mer blå himmel än moln, om vi säger så. Sol upp 01.50 och ner 23.27


Oj, nu är det många tankar som susar runt i skallen ... försöker bena upp det och börja NÅNSTANS, så att det blir nån form av ordning :)


Vi börjar med jobbet. Vi har en pappa, jägare.. som lite då och då dyker upp med djur han skjutit, för att visa barnen, och lära dem om djuret han har med sig. Han är helt fantantisk! Han har haft med sig bäver, hare, säkert många andra djur åxå, som jag nu för tillfället inte har i skallen. Idag hade han med sig säl. Jag kan säga såhär: JAG har lärt mig MASSOR om sälar, på den korta tid han var här och visade barnen och oss vuxna. Jag är helt imponerad av hans kunskap, och hans sätt att delge sin kunskap 


     

Jag blev så till mig att jag inte kom mig för att fota lunchen :)


När jag kom hem från jobbet, då jädrar var det full fart på målandet i trappuppgången! Nu händer det grejer vill jag lova. HIssen funkade åxå! Ringde och felanmälde den igår, då den stod helt still, och mitt hjärta ömmar för mina grannar med rullator. 


Jag hade inte planerat någon middag... men så helt plötsligt fick jag för mig att prova göra ugnspannkaka i airfryern. Har ingen aning om varifrån den tanken kom från, den bara dök upp... men så är det ju ofta med mat, det bara lixom poppar till i skallen :)  Nåja ... provade ... och vet ni hur sjukt bra det blev???!!!!

 

180 grader, 15 minuter, Pang, en helt perfekt ugnspannkaka!!!!


Sitter framför tvn och kolla på "Lotta på Liseberg". Gillar det programmet. Gillar åxå "Allsång på Skansen"  ska bli spännande att se hur Pernilla Wahlgren tacklar den uppgiften. Kan inte undgå att läsa kommentarer och inlägg kring tex nu Lotta på liseberg. .... ser att någon skriver: HOn kommer att blåsa av scenen när Bruce och hans band drar igång kl 20 .... Nu är klockan 20.35 och hon har inte blåst av scenen ännu :)  


Bruce Springsteen ... jag VET att många närmast dyrkar honom, och ser honom som det störtsta som går i ett par skor. Jag är faktiskt knappt ens imponerad. Jag har aldrig tyckt att han är nåt särskilt himla bra. Jag har fått skit för det, tro mig..... hade väl att göra med folk där kring 2008 som ansåg att man var fullständigt korkad om man inte dyrkade honom... men ... fniss .... skit ner er! 


Oj, nu är pausen över för Lotta på Liseberg, dags att logga ut :)


Tjing så länge


Av maria tafvelin - 24 juni 2023 11:30

Midsommardagen. 17 grader och ... uppehåll. Väderappen i telefonen säger att det regnar och att det ska sluta kring 16. Datorns väderprognos sa för en stund sedan att det ska börja regna om 31 minuter, men har ändrat sig och säger att det är 13 grader och övervägande soligt. Inget stämmer med andra ord :)  Sol upp 01.47 och ner 23.29


Från att ha bloggat 2 ggr/dag , till att nu blogga typ en gång i veckan, gör att det blir lite komprimerat. Egentligen tycker jag att det är tråkigt att inte skriva varje dag, men .... det har bara fallit sig så. Snart är det ju dock semester ,så då kan det ju bli varje dag igen :)


Under veckan som gått har det ju varit så oerhört jävla varmt. Mot 30 grader mån, tis och ons. På måndagen började jag tidigare för att hinna baka limpa innan det blev för varmt. Jag bar ut vattenmelon mellan frukost och lunch, då alla var utomhus. Till lunch blev det kall pastasallad med köttbullar

 

Tisdagen var lika varm. Alla barn fick isglass att svalka sig med därute på gården. Till lunch blev det ljummen ost/skinkpaj

 

På tisdagkväll var det middag ute med jobbet.

 

Vi hade bord på "Meat Us" kl 19.15  Ca kl 20.40 fick vi in den beställda maten. Jag älskar lamm, men det blir ju inte ofta man köper det, då det är rätt dyrt, så när jag såg att de hade lamm på menyn så valde jag det. (jo, jobbet betalade :) )  Blev oerhört besviken. Köttet fullständigt smaklöst, vitlökssmöret var en sorglig form av såsig smet som skiktat sig och varken smakade smör eller vitlök

 

Vad limeklyftan hade där att göra, vet jag inte. Upplägget var tragiskt, och vad som var i den lilla svarta skålen vet jag inte ... smakade typ bara creme fraiche? Majsen var större än köttbiten. Hade jag betalat ur egen ficka hade jag definitivt inte betalat fullt pris. Men, sällskapet var ju superbra :)



Onsdag - fortfarande åt helvete för varmt. Vattenmelon och isglass även denna dag. Till lunch blev det panerad fisk, potatis och min kalla sås gjord på fil,majonnäs, bostongurka, dill och lite honung

 

Torsdag morgon skulle jag öppna, dvs börja kl 6 och ta emot de första barnen. Klev upp kl 04, gick på toa, sedan var det dags att ge Theo mat och gå ut med honom. När jag öppnade dörren till kapprummet/förrådet där hundmaten finns ... rasade hyllorna ner från väggen med ett sjuhelvetes brak. Där hade jag bland en massa annat, glasburkar och glasvaser. Min första tanke var: Helvete, nu väcker jag alla grannar!

 

Till lunch blev det lite rester, det är ju dags såhär inför semestern att göra kyl- och frysrensning. Jag hittade en låda korv stroganoff i frysen, och hade lite överblivna köttbullar... tillsatte krossade tomater och döpte alltihop till "skojiga grytan" Till det makaroner. Barnen tyckte det var så skojigt att de åt upp alltihop :)

 

Till mellis blev det, förutom mackor med pålägg, glass och jordgubbar, som vi åt utomhus allihopa 

 

Igår regnade det hela dagen. Det började redan på natten. Tajmingen kanske var lite oturlig just eftersom det var midsommarafton, men regnet behövdes verkligen. Regnjacka på både mig och Theo när vi gick morgonpromenad, sedan åkte jag på IcaMaxi för att småhandla lite inför midsommarmaten. Sprang även över på Willys för att köpa lite snittblommor. Min erfarenhet är att Willys alltid har bättre blommor :)

   

Jag hade tagit ut ett stycke innanlår av älg ur frysen på torsdagen, så igår körde jag igång sous viden på 56 grader.

 

Köttet, som var 7 cm tjockt, körde jag i 3 timmar. Delikatesspotatis körd i airfryern, och en supergod kantarellsås till köttet som btw blev HELT perfekt, gjorde min middag så himla god!

 

just ja, till förrätt gjorde jag fyllda champinjoner, det var åxå gott :)

 


Efterrätt - jordgubbar med vaniljglass

 

Till kvällsrundan hade det slutat regna. Jag var så himla trött så jag kände att jag kommer att somna bums där kl 22, och det gjorde jag åxå ... men det var lite stökigt härute under natten, så jag vaknade ett par gånger... men, eftersom jag är ledig både idag och i morgon, ska det nog reda upp sig tänker jag. 


Förresten, kapprummet/förrådet är åtgärdat :)

 

Den här dagen ska jag bara "vara". Har dammsugat, både ute på balkongen och härinne, men det är ungefär vad jag har planerat att åstadkomma. Halvligga i soffan och kolla på tv, äta den mat som blev över från igår... ungefär så :)


Fyll den här dagen med nåt NI tycker är värt! och hörrni ....

Glad midsommar!

 


https://youtu.be/OJ9z1vDBaBM


Av maria tafvelin - 17 juni 2023 09:26

Lördag förmiddag. 18 grader och klarblå himmel. Sol upp 01.43 och ner 23.27


Vilken värme vi haft den senaste veckan! Jag har fortfarande världens bästa jobb, men jag kan inte förneka att det blir olidligt varmt i köket. Så, vad har då hänt sedan förra fredagen? Ja, naturligtvis mer än jag kommer att skriva... mest för att man knappt kommer ihåg :)


I lördags var jag iväg till Pernilla och Pehrs stuga i Tåme, där vi åt lunch och sedan åkte jag, Pernilla och pojkarna iväg till Byske havsbad medans Pehr jobbade ute vid stugan. Det blåste nåt kopiöst, men där det var lä, var det riktigt skönt

   

På söndagen åkte jag på jobbet och färdigställde de examenstårtor som var beställda. 

   

Under veckan har jag haft önskevecka för de som lämnar förskolan och går vidare till förskoleklass. Det har varit tunna pannkakor, ugnspannkaka och våfflor (måndag)

Korv stroganoff (tisdag)

Pizza (onsdag)

Spagetti, köttbullar, köttfärssås och tacos (torsdag)

panerad kyckling och pommes (fredag)

     

Till torsdagen hade jag beställningar på smörgåstårtor och jordgubbstårtor

       

Det har naturligtvis varit promenader och div aktivering med Theo åxå :)

       

Nu på morgonen, efter morgonpromenad, blev det frulle på balkongen

 

Har även hunnit dammsuga både ute och inne, samt vattnat blommorna här på balkongen. Nu ska jag tvärt iväg på några ärenden, sedan blir det att städa, putsa fönster och tvätta. 


Ha en fin lördag - se till att fylla den med något värt!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 9 juni 2023 18:35

Fredag afton, mot kväll. 13 grader och klarblå himmel. Synd att det blåser så mycket. Sol upp 01.57 och ner 23.12


I morse började jag jobba lite tidigare, redan strax före kl 06. Jag skulle hinna fixa fram frukost, samt preppa ordentligt inför lunch, då jag skulle vara ledig 09.15 - 12.00 På MITT jobb, behöver man inte fundera i termerna ifall man har rätt att vara ledig för att gå på en väns begravning. På MITT jobb ställer alla upp, så att det är en självklarhet. 


Kl 10.00 idag började begravningen efter min fina vän Carina. Kring 9.45 parkerade jag bilen vid Alhems kyrka, och gick mot dörrarna. Precis nedanför trappan stod prästen och tog emot alla, frågade hur man kände henne och med, vad jag tycker, stort intresse för svaren han fick. Jag kände mig välkommen och viktig. 

-var hämtar jag handrosen jag beställt, frågade jag

- om du går in här, så direkt till vänster, sa den fine prästen, och inte bara pekade, utan följde mig hela vägen uppför trappan, fast han inte behövt


Direkt innanför dörrarna stod en ung kvinna med varmt, omhändertagande leende. Hon hade hört mig efterfråga rosen, så hon pekade mot ett bord där handrosorna låg. Flera rosor låg där. Vita och Röda rosor, ungefär lika många av varje skulle jag tippa. En ros i avvikande färg. Det var min. 


Jag frågade lite tyst den unga kvinnan med det varma leendet

- på vilken sida ska jag sitta?

- är du en kompis?

- ja

- Då kan du sätta dig till vänster, sa hon och tog mig på armen. Det kändes tryggt. 


Jag gick in och satte mig på bänkrad... 5 tror jag, bredvid en ensam kvinna. Vi nickade mot varandra när jag satte mig ner. Tittade på tavlan därframme. Vi skulle sjunga psalm 249 "Blott en dag" och psalm 190 "Bred dina vida vingar"  Tog upp psalmboken och markerade dem med banden. Tittade på Roger, Carinas sambo, som satt längst fram till vänster.... och tårarna kom. 


Efter lite prat från prästen, vet nu att han heter Adam, så var det dags för psalmsång. Jag vill så gärna, har alltid velat, sjunga med i psalmer i kyrkan ... men tonarten är ju alltid helt bisarr. Min förkylningsröst, tillsammans med gråt och helt galen tonart.... gjorde att det nog för min bänkgranne var smärtsamt att lyssna till .... 

Blott en dag, ett ögonblick i sänder. Ja, det är ju så vi alla lever faktiskt. Det enda vi VET är NU. 


Jag måste få veta vem kvinnan var som sjöng under ceremonin. Hennes röst var magisk, och skänkte en sådan otrolig stämning. Först sjöng hon - "Utan dina andetag"... och tårarna bara rann när jag sneglade på Roger. Lite bön... och ett helt otroligt tal av prästen, så himla personligt och vackert, med engagemang och känsla... så var det dags att gå fram för den som ville, och lämna en blomma. Rad på rad gick fram och lämnade sina vita och röda rosor... hörde någon säga: vila i frid. Så himla fint!


Jag och min bänkgranne gick fram tillsammans vi två. Hon lade ner sin vita ros och stod kvar när jag med rösten fylld av gråt och tårar brännande bakom ögonlocken kände att jag ville säga något. Jag började med att säga:

- Carina, min vän....


Sedan berättade jag för alla hur vi lärde känna varandra, och hur vi blev goda vänner. Carina var den största djurvän jag någonsin mött. Jag avslutade mitt lilla tal med att säga att jag har med mig Carinas otroliga fniss. Hon kunde fnissa hysteriskt en kvart, utan att det kom nåt ljud. Hon fnissade med hela kroppen, och det gjorde hon ofta. Hela tiden när jag pratade, satt Roger och nickade igenkännande. Jag avslutade med att säga: Vila i frid min vän, och lade ner min ros i avvikande färg. När jag gick förbi första bänkraden visade jag min respekt till Roger, Carinas mamma och syskon, genom att hålla mina båda händer för hjärtat. 


Tillbaka i bänkraden nickade min bänkgranne mot mig, jag tog det som ett tyst och stilla tack. 


Kvinnan som med sin magiska röst sjungit tidigare, stämde upp igen. Redan vid introt förstod jag vilken låt det var. Carinas största idol var Prince. Nu hörde jag hur det bara bubblade fram text och en underbar version av "purple rain"


Den ros jag beställde som handros, redan dagarna efter att Carina somnade in... var Lila. 

 

Av maria tafvelin - 1 juni 2023 13:20

Torsdag strax efter lunch. 8 grader och molnigt. Det snöade och haglade i morse... inte mycket, men tillräckligt.  Sol upp 02.17 och ner 22.49


Från söndagen har jag varit förkyld. Hemma från jobbet hela veckan. Idag försvann smak och lukt. Inatt har hostan tagit sig till nya nivåer. När ska detta sluta? Men nu skulle det här blogginlägget inte handla om gnäll. Tvärtom. 


Jag såg i morse att jag fått en meddelandeförfrågan. Helt okänd människa som ville ha kontakt. Jag blev både rörd och glad, samt lite beklämd på samma gång. 


" Det känns som om jag förlorat min vän"

"Det blev så tyst och tomt"

"Jag saknar dig så oerhört"

"Snälla, kom tillbaka"


Det här handlar om att jag bloggar såpass lite nuförtiden. Den här människan har följt mig sedan jag började blogga, och det har jag varit helt omedveten om... ja... väldigt många av de som läser min blogg, har jag ju ingen aning om vilka de är. Den här människan beskrev  i ett långt meddelande hur hon, jo, det är en Hon, varje dag i alla dessa år, läst mina inlägg och känt stor hjälp av dem. Hon har blivit peppad framförallt, och känt att jag pushat henne framåt, samtidigt som hon "lärt känna mig". Hon har förfasat sig (ffa från de första åren jag bloggade) hon har varit förbannad å mina vägnar, hon har skrattat, gråtit, känt glädje för min skull många gånger, känt sorg för min skull ... hon skrivet åxå att hon lärt sig mycket av mig och mitt sätt att resonera. 


Det här fick mig att nästan tappa andan faktiskt. Att främmande människor läser det jag skriver, ja , det har jag ju fattat ... men att min blogg fått så stor innebörd i någons liv, det kunde jag faktiskt inte ana. Meddelandet är som sagt långt, och efter att ha svarat henne så har vi skrivit flera meddelanden under dagen, och jag har fått en förståelse för vad det är jag egentligen har gjort under dessa år som jag bloggat. 


"snälla kan du inte gå in varje morgon och skriva - jag ska sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken"


DEN meningen, tillsammans med - Gör nåt värt av dagen!, har alltså förgyllt en människas dag. DÅ förstår man, hur lite som faktiskt behövs, för att kunna finnas där för någon annan, hur lite det behövs för att hjälpa en annan människa att få upp ansiktet ovanför vattenytan, åtminstone för Den dagen. Naturligtvis tillsammans med annan text, och andra funderingar. 


Efter att ha funderat på det här massor, så kommer ju självklart tanken och känslan - Förstår vi hur mycket det betyder, det vi säger (och skriver)?  Ja, här känner jag att det är viktigt att tänka på, kanske framför allt när man skriver.... hur det tas emot, vilka man påverkar och hur. 


Jag är ju, som många andra, med i flertalet grupper på facebook. Det är hundgrupper av olika slag, samt matlagning på olika nivåer. I samtliga grupper finns personer som beter sig helt vedervärdigt . Eller ja, i hela "skärmvärlden" finns ju de här människorna som bakom skärmen tar sig rätten att skriva precis hur jävla korkat som helst, som trycker ner och mobbar... tänk ... det finns människor som faktiskt far ordentligt ILLA av dessa åxå, likväl som det finns människor som faktiskt "blir vän" med de som skriver på annat sätt. 


Till dig "vän" som kontaktade mig i  morse, som jag skrev till dig, så är det ju omständigheter av naturligt slag som gör att jag inte bloggar varje morgon. Nu har jag ett jobb (mitt drömjobb) som gör att jag börjar jobba tidigt på morgonen, och inte tagit mig den tiden helt enkelt, att sätta mig vid datorn på morgonen. Eller rättare sagt så beror det väl på att jag slutat dricka kaffe direkt jag kliver upp ... Jag vaknar, går på toa, tvättar mig, borstar tänderna, gör mig klar, går ut med Theo, sedan åker jag på jobbet. Så ser rutinen ut. Det senaste året har jag ju inte heller "sparkat av mig" tofflorna, utan på sin höjd "glidit ur" :)  Skämt åsido.... 


Kommer jag framöver att börja blogga varje dag igen?


Förmodligen inte, då jag lixom har nya rutiner, men jag ska absolut ha i åtanke att jag påverkar andra människor genom det jag skriver. Jag älskar ju att skriva :)


Nåt värt den här dagen är att målarna är här ute i trappuppgången och målar, jag som gett upp hoppet :)


Tjing så länge

         

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards