Alla inlägg under mars 2022

Av maria tafvelin - 30 mars 2022 08:01

Onsdag morgon. 3 minusgrader, rätt så molnigt. Solen gick upp 05.56 och går ner 19.21 Jisses va långa dagar vi har nu! 


Igår sov jag  i princip hela dagen, men orkade prata i telefon åxå. "syrran" Eva ringde på morgonen, sedan naturligtvis ett gruppsamtal med Pernilla och Hannah, ett kort samtal med chefen Anna, sedan ett samtal med bästa kåmpis Annica innan det var dags att göra kväll. Jag är fortfarande väldigt matt, och  kommer att sova mest hela dagen idag åxå. I morgon har jag tid bokad för kontroller på Vårdcentralen kl 11. Hoppas kunna köra dit själv.


Igårkväll tog jag hundarna upp till brevlådan på kvällspink. Kände mig stolt och nöjd, men hundarna behöver lite mer än så i motionsväg, så om jag inte piggar på mig hastigt, får jag be Pernilla/Hannah komma hit och ta en längre promenad med dem. 


Nu har det rullat in lite bilar på gården... de håller på med nåt häruppe på vägen, ska försöka smyga ut med hundarna utan att någon ser mig, sedan smyga in igen och äta frukost. Jag är lite lätt illamående ... det var jag hela dagen igår åxå... hoppas det går över nu på morgonen, ska inte klaga alltför mycket, men det är lite halvtrögt att må illa. 


Nä, bäst jag, tillfälligt, byter från tofflor till vinterkängor och tar ut hundarna. Ha en bra onsdag - se till att göra nåt värt av dagen!


Gomorron 

Av maria tafvelin - 29 mars 2022 07:43

Tisdag morgon. 12 minusgrader och soligt. Solen gick upp 06.00 och går ner19.18  Det har varit rätt så många sol upp- och nergångar sedan sist jag skrev. Ser att det sista, korta blogginlägget var från lördag den 12:e om att jag mådde sjukt dåligt. Ja ... det gjorde jag, och det har sina förklaringar. Det var inte bara vätskebrist. Torsdag 17:e blev det ambulans och hela bibban, Pernilla och Hannah var så oroliga, så de ringde ambulans. Väl framme på akuten, efter ett antal prover mm fick jag diagnosen "Akut njursvikt"  och sedan dess är det mesta väldigt dimmigt. Jag har varit väldigt sjuk, och efter ett par dagar stod det klart - jag hade sorkfeber. 


Dagarna, och nätterna, har runnit ihop i en rörig massa. Har inte orkat se tv, lyssna på radio, prata i telefon, ens fippla med telefonen... har sovit, fått hjälp att gå på toa, varenda kissdroppe har vägts och noterats....när kisseriet väl kom igång alltså. Det har varit dropp, oändligt många blodprover.... och de hade ett helvete att få ut blod ur mig, kärlen bara brast. Jag mådde så dåligt så jag brydde mig inte så mycket, men en av sköterskorna som gav upp efter typ 40 minuter, gick och hämtade mig en kopp te och ett ballerinakex, hon tyckte så synd om mig... småfniss.  Jag fick åka på IVA för att sätta in en "port" vid nyckelbenet, så att det skulle gå smidigt att ta blodprover. Men ... det funkade inte heller. 

   

Det här var de foton jag tog på lassa... vet inte om jag inte orkade ta fler, eller vad det berodde på, men det är bara på hur Ena armen såg ut i alla fall ... tyckte väl att det räckte. 


I söndags kom läkaren in efter frukost. 

- Hur mår du, du ser betydligt piggare ut

- Jo.. jag mår bättre

- Du kan kissa och dricka själv, jag tänkte du får åka hem på permission till i morgonbitti

- Tack!


Perilla, Hannah och Robban kom och hämtade mig. Något stapplig, matt, ... men skönt att få åka hem över dagen och natten. De hade köpt blommor, en stor låda jordgubbar, grädde och lite godis.Det blev alltså jordgubbar, grädde och socker till lunch. Mums! På aftonen kom Hannah och Robban med en hämtpizza till  middag :)


Igår kom Hannah och hämtade mig på morgonen, för att åka in på avdelningen och ta prover. Jag blev kvar några timmar för provtagning och lunch, sedan fick Hannah hämta mig och skjutsa hem mig - jag var utskriven!  Vi åkte förbi icaMaxi en sväng - för första gången  i mitt liv typ, har jag köpt färdigmat för en vecka, olika drycker , och två paket glasspinnar. Nödkit :) På hemgångspapperet stod bland annat att jag ska hålla koll på vätskeintaget och inte bara dricka vatten. Mellan raderna läste jag att glass  är bra att äta när man är sjuk, det gäller från 2 år och uppåt :)


Jag har inte mycket krafter att stoltsera med. Igår när Hannah skjutsat hem mig, sov jag några timmar, var uppe och pinkade några gånger, stekte lite pannkaka, stapplade ut med hundarna, sedan sov jag lite till, innan det var dags att göra kväll där kring 20. Upp varannan timme för att pinka och dricka, sedan isäng igen. 


Nu ska jag tillfälligt byta tofflorna mot vinterskorna, och gå ut med hundarna. Måste ju börja fixa promenader, men är inte där ännu, så det får bli en runda på gården bara. När jag kommer in igen ska jag äta frukost, sedan lägga mig igen. 


Jo just ja, jag har sagt upp mig åxå. Direkt jag piggar på mig lite, ska jag på en anställningsintervju - kock på förskola :) DET ser jag fram emot. 


Det finns så mycket värt, det finns SÅ mycket värt!!!! Jag kan dricka och kissa själv. !


Gomorron

Av maria tafvelin - 16 mars 2022 08:35

Men nu vet åtminstone vad det är -akut vätskebrist

Av maria tafvelin - 12 mars 2022 10:31

Lördagförmiddag.5 plusgraderoch strålande sol. Solen gick upp 6.02 och går ner17.26


Igår blev jag riktigt fundersam faktiskt. Kring 14 fick jag sjukt ont i huvudet. Tog en ipren och fortsatte jobba.Kring15 var jag tvungen sätta mig ..... svetten rann på ryggen, jag kände mig helt slut. Servitriserna som jobbade, trodde inte sina ögon, jag brukar ju Aldrig sitta ner. Under kvällen satt jag väldigt mycket på en IKEA-pall i köket, herregud, vad är det som händer? Orkade inte stå vid stekbordet hela tiden, utan instruerade Moa, min tvåa i köket hur hon skulle steka fisken mm. När jag åkte hem från jobbet ringde jag till Anna och sa att det inte blir nåt jobb för mig idag lördag.


Vaknat till och från under natten... ont i skallen. Klev upp 9.30 gav hundarna mat...stapplade ner till fliseriet, släppte hundarna så att de fick röja runt lite därnere, medans jag uppbådade den ork jag hade, till att fösa fram den sista flisen.Svetten rann...alltså, vad?  Jo, tät i näsan är jag åxå förstås, så det är väl endera en vanlig förkylning, eller så är det covid. Hur som, så är jag så oerhört trött och slut i kroppen...ont. Kändes som om fotleden gått av...herregud så läskigt det här känns.


Nu ska jag gå och lägga mig i soffan, där blir jag nog kvar resten av dagen. Det känns som det mest värda jag kan komma på för idag. Ha en fin lördag - gör nåt värt!


Tjing

Av maria tafvelin - 11 mars 2022 07:56

Fredag morgon. 2 plusgrader och växlande molnighet. Solen gick upp 6.06 och går ner 17.23 


Snart är vi i mitten på mars, det går undan :)


I onsdags blev det absolut fullsatt i restaurangen. 2 servitriser. Kassasystemet lade ner så det gick inte ta betalt. Olivia, en av servitriserna, som drar ett tungt lass nu när Anna är borta, gjorde ett absolut hästjobb! Hon blev kvar till midnatt stackarn. 


Igår började jag ju jobba kl 8. Hann vara i fliseriet en stund och skotta fram lite flis. Hundarna fick springa runt och leka, samt köra lite godissök medans jag fipplade med det. När jag slutade jobba åkte jag förbi Boviken. Pernilla är hemma med Otto, som är lite förkyld. Hannah kom precis från jobbet, så hon kom åxå över. Det blev kaffe och mellis :) Lite lek och bus med Otto hann jag med innan jag styrde kosan hemåt för att gå ut med hundarna. 


Till middag blev det tacotårta. Hade kvar lite tacofärs i kylen, en halv burk creme fraiche... rörde ner lite philadelphiaost och riven ost, samt lite tacosås. Tog fram några tortillabröd ur frysen, och vips :)

 

Efter maten blev det soffhäng med hundarna resten av kvällen. 


Ikväll är det inte fullbokat, eller, var åtminstone inte igår när jag åkte hem .... men det kan snabbt ändras, och gör förmodligen åxå det. Några med allergier och specialkost kommer , DET vet jag i alla fall. 


Nä, nu vaknade hundarna och kom in. Hög tid att glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken med andra ord. Ha en superfin fredag, och se i vanlig ordning till att leva NU, göra nåt Värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 9 mars 2022 09:00

Onsdag morgon. 4 minusgrader och molnigt. Solen gick upp 6.13 och går ner 17.16  Själv gick jag upp 6.30 :)


Minns ni att på min gamla telefon hade jag ett helt underbart ljud på alarmet. Det var härligt vacker fågelsång.. sådär som det låter utomhus på sommarmorgnar. Har försökt hitta nåt liknande på min nya telefon, men har definitivt inte hittat rätt. Tyckte igårkväll att jag hittade "fågelsång", så jag bockade för den, ställde alarmet på 6.30 när jag gick och la mig. Men dra åt helvete när alarmet startade i morse, jag flög rakt upp. Fågelsång?  Isåfall en totalt galen trana, eller två påfåglar som råkat i luven på varandra! Det SKREK!!!! Herregud, man kan ju få hjärtattack för mindre! Med ögon stora som tefat var jag på benen inom 3 sekunder. Upptäckte då att ljudet var "syrsor", inte "fågelsång"


Varför jag ställt alarmet så tidigt var för att jag hade en plan. Den planen är nu genomförd, så jag har redan varit ute med hundarna, skottat lite i fliseriet, samt bakat mjukkaka :)

     

Tänker svänga förbi i Boviken och lämna i frysboxen åt ungdomarna :)


Igår blev det tacos till middag

 

Intogs framför tvn :)  


Morgonrundan idag blev ner till stugorna, sedan foledstränarvägen tillbaka. Hundarna lösa i vanlig ordning, lite korvsök på vägen hem. Nu sover de en stund, sedan ska vi ta en promenad till innan jag åker på jobbet. Inte fullsatt ikväll, kring 30 pers. men det brukar dyka upp drop-in på onsdagar. Igår skrev jag sms till han på stadsmissionen att det fanns matlådor och bröd att hämta idag på morgonen. De delar ut matkassar måndagar och onsdagar till behövande. Ja, det är inte bara mat, utan annat som doneras från lokala butiker mm. Känns bra att kunna skänka det vi inte säljer ut. 


Nä, nu ska jag sätta mig och skicka beställning till Svensk cater, sedan kan det bli en kopp kaffe och en ostmacka på nybakad mjukkaka. Ha en fin onsdag. Gör nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 8 mars 2022 06:53

Tisdag morgon. 4 minusgrader och molnigt. Solen gick upp 6.17 och går ner 17.13  


Idag känner jag mig faktiskt utvilad, det var länge sedan. Så himla skönt! Skönt även att jobba 8-14.30, hinner återhämta mig ännu mer då :)


Igår efter morgonrunda och lite allmänt fippel, åkte jag in till stan. Kilade in på Granngården och köpte kompostströ, åkte sedan ner på söder och gick in på Jacks. Var ute efter ugnsformar i bra storlek. De jag har är snäppet för små eller alldeles för stora. Hittade 2 jättefina som jag slog till på :)


 

När jag gick ut från Jacks, ringde Pernilla. Klockan var 15 och det var dags att mötas upp på förskolan. Otto blev först lite arg... de var nämligen precis på väg ut, och han ville så gärna vara ute och leka. 

- Men Otto, du och jag kan vara ute när vi kommer hem till Boviken, sa jag

- Du får välja vilken bil du vill åka, mammas eller mommos, sa Pernilla. 

- Mommos, svarade han... fortfarande lite trumpen. 


Den trumpigheten gick sedan snabbt över, och han hade sitt allra bästa humör. Jag lånade skor, mössa och vantar av Pernilla, och stannade ute med Otto medans Pernilla fixade mat. Det blev bob-åkning, klättra i snöhögen, samt .. kanske det roligaste av allt - att få loss sparken som frusit fast. 

- Den sittej fast

- Ja ... vi kanske ska hämta lite varmt vatten och hälla över medarna

Otto gick genast upp på bron, öppnade ytterdörren och ropade:

- Mamma, vi måste ha lite vajmt vatten och hälla övej 

Pernilla fixade varmt vatten åt oss, vi gick ut och hällde över medarna. Och 

- Jippie, vi vann, ropade Otto

SEdan ville han naturligtvis hämta varmt vatten några gånger till ... för att hälla på snön :)  Faschinerande att se snö och is bara försvinna, och bli till vatten :)


Vi hann in och lekte, skrattade, kittlades en stund innan maten åxå

Till middag blev det lasagne, supergott, sedan blev det lite mer bus, innan det var dags för mig att åka hem. 


Nu ska jag rappa på lite ... glida ur tofflorna, hänga upp morgonrocken, väcka hundarna och komma iväg ut på morgonpromenad. Ha en superfin tisdag. Vad blir det för värt idag, tro?


Gomorron

Av maria tafvelin - 7 mars 2022 07:43

Måndag morgon. 5 minusgrader och molnigt. Solen gick upp 6.20 och går ner 17.10 


Efter morgonpromenaden igår drog jag igång tvättmaskinen, sedan åkte jag till Kåge och handlade lite. Det blev en del hundträning och flera promenader under dagen/aftonen

         

Ungdomarna och Otto åkte till Burträsk igår, så jag hann inte träffa dem, men i afton är jag bjuden på middag i Boviken :)  Plus att jag ska med och hämta Otto från förskolan :)


Det snöar pyttesmå snöflingor... appen säger att det förväntas snöigt väder kring kl 12 .. men det kom lite snabbare än beräknat... ska visst snöa hela dagen. Onödigt ... fniss. 


Nä, jag ska glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa in hundarna från sovrummet och ge dem mat, sedan komma iväg ut. Ha en fin måndag. Gör nåt värt av den!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards