Alla inlägg under augusti 2014

Av maria tafvelin - 31 augusti 2014 20:59

Det blir mer och mer påtagligt att det stundar ett val.  Det blir mer och mer påtagligt att människor likt hjärntvättade robotar följer sin Messias i jakt på det ultimata. Det blir mer och mer påtagligt att samhället rusar vidare i allt snabbare takt, där man är glad att man fixar att använda både iPhone och gammeldags mangel, allt på samma dag. 


Jag vet att dagens ungdomar skrattar när vi som närmar oss 50, inte förstår oss på allt det senaste inom data eller telefoni. Men .... då skrattar väl vi lite åt att de inte förstår sig på det vi höll på med när vi växte upp. Tiderna förändras lixom, både på gott och ont. 


Vad ska jag rösta på? Vad tycker jag är viktigt? Jag har haft upp det i ett antal inlägg nu, och det drar ihop sig till att bestämma sig snart. Jag och min kompis Annica pratade en del under tiden vi tapetserade idag, om just politik, och valet.   Hur ser verkligheten ut för just MIG? Vad tycker JAG är prio? Hur ser MIN livssituation ut? Vad påverkar MIG MEST i vardagen? Vilket parti vill satsa jobb, pengar och engagemang för de frågor JAG ser som viktiga, utifrån den situation JAG har?


Nedsatt arbetsförmåga. Börjar närma mig 50. Anställningstrygghet. Vård och omsorg. Pension. Solidaritet. Lika lön för lika arete. Medmänsklighet. Valfrihet.   Det är saker som ligger Mig närmast hjärtat, och som JAG personligen bryr mig mycket om för EGEN del. Sen finns det ju saker som man tänker har betydelse, för sina barns del framförallt. Arbetstillfällen och företagande, är väl två viktiga saker jag ser, eftersom Hannah är ung och inte har heltids fast tjänst, och Pernilla är egen företagare. Alltså, frågor som handlar om deras situation just nu, och följande mandatperiod.   


På sikt?  Ja, vad händer på sikt?   Man måste blicka lite utanför Sveriges gränser åxå för att kunna tänka "på sikt" Vi är inte ensamma i världen, även om SD gärna skulle vilja att vi var det. Hur ska vi agera globalt? Import, export, samarbete med övriga världen?  Hur ska vi bete oss? 


Ska vi tänka lite vitt och brett, eller ska vi tänka smalt? Ska vi tänka på hela jordens befolkning, och hur vi alla mår , vilken framtid vi alla har? Eller ska vi fokusera på huruvida vi ska raka armhålorna eller inte?


Vi fokuserar på olika saker, och det är helt naturligt. Annars skulle vi inte ha olika partier heller :)  Om alla fokuserade på samma sak, skulle vi bara ha ETT parti :)    Vore ju lättare på Ett sätt  ;)


Nä, jag ska fundera vidare. Tidigare var jag medlem i ett parti, men gick ur när jag tyckte att ideologin försvann. Nu gäller det att hitta något parti som motsvarar mina viktiga punkter så gott det går. Fortstätter läsa och ta reda på, för det ska man ha klart för sig att det parti man röstade på för 30 år sedan, första gången man fick rösta, har inte riktigt samma punkter på agendan idag, som då. 


Nä, nu blir det strax kvällsrunda med hundarna, sen dusch. I morgon är det jobb, sedan en privatlektion med en hundägare. JÄttekul ska det bli :)  Har en privatlektion på tisdag åxå :)  På onsdag är det avslutning på vardagslydnadskursen, och på lördag startar en ny. 


Kanske skulle rösta på djurens parti ?!   Det mesta av min tid utanför jobbet, handlar ju om hundar :)


GOkväll



Av maria tafvelin - 30 augusti 2014 21:50

Vaknade kl 5 i morse och kände Meniére flåsande i nacken. Klev upp och tog maxdos tabletter, sen la jag mig igen, å vet ni på fan, det gav med sig såpass att jag kunde åka iväg och hjälpa min bästa kompis Annica att tapetsera hos hennes dotter Stina, och hennes sambo Jonas :)  


Nu är det dags att ta ut hundarna på kvällspink, sedan blir det en snabb dusch innan jag kliver isäng. Tapetsering på samma adress i morgon :)


Men .... trots att jag är jätteglad att jag kunde hjälpa till idag, så känns det lite ont i hjärtat för en annan kompis skull. Att hastigt måsta avliva sin hund ..... Å nej .... jag vill inte ens tänka tanken på hur ont det gör. Mina tankar finns hos dig, ända tills jag somnar. Jag önskar att det fanns något jag kunde göra. Det jag kan göra är att finnas här. Jag lider med dig. 


Kvällspink, dusch, säng. Så ser resten av kvällen ut. 


Gokväll

Av maria tafvelin - 28 augusti 2014 20:14

Efter jobbet hämtade jag upp lille Gullefjun, som ska vara här tills i morgon :)   Hem, ta ut hundarna på en promenad, ringa storebror som fyller 50 idag (han befinner sig i Ammarnäs, så jag åkte inte och uppvaktade honom)   Ner i tvättstugan för att tvätta. Jo, jag är fortfarande helt upprymd av tvättstugan, och känner ett lyckorus när jag manglar mina sängkläder :)


Hörrni .... det här med civilkurage. Har Ni det? Vågar NI gå fram och harkla er, eller till och med bli högljudd, om ni ser något galet? Om NI ser någon bli misshandlad, kränkt, mobbad .... går ni fram? Eller, gör ni som de flesta, sätter skygglapparna på och går vidare?  Om ni MISSTÄNKER att grannens barn far väldigt illa .... gör ni något åt det? 


Det mest civilkurageaktiga JAG har gjort, var när jag klev upp i flygplanet på väg till Gran Canaria för snart 4 år sedan, och tog till orda mot de fulla förläldrar, vars gråtande pojke i 6-årsåldern bad dem sluta dricka. 


Tanken kring civilkurage blev så aktuellt nu i och med domen.  Maria Larsson, Brännkälen .... HON visade STORT civilkurage. Jag känner henne inte. Hon känner inte mig. HON klev fram och gjorde sin röst hörd. Det gjorde även en Linnea, som jag inte har en aning om vem det är. DE visade tecken på civilkurage, där, utanför Ica Maxi den 16/4 i år.   Min advokat frågade mig - Kom det inte fram någon man? 


Nej. Inte en enda. 


Tror ni att det var så att det inte fanns en enda man/kille/karl där på Ica-maxi-parkeringen?   - självklart fanns det män där. Fast .... inga RIKTIGA män.   En riktig man skulle ha kastat sig fram och skrikit - Man ger sig inte på kvinnor! 


Nä, det var Maria och Linnea, som kom fram och gjorde sina röster hörda. Civilkurage. Kvinnor. 


Gokväll

Av maria tafvelin - 27 augusti 2014 22:09

I afton fick jag ett avhopp på vardagslydnadskursen som startar 6/9  Jag la ut på facebook att jag fått ett avhopp, och inom en timme fick jag ett meddelande av en tjej som vill gå kursen. Hon skrev: "har gått kurs för dig tidigare med min dvärgpinscher och det var helt underbart du är verkligen super på det du gör. Hela du är som ett lyckat koncept "

Hela du är som ett lyckat koncept.   Åh vad jag blev glad när jag läste det :)  Tänk att få vara en sådan som någon ser som ett lyckat koncept :) :)  


Med den tanken och känslan inom mig, ska jag ta ut hundarna, och sedan krypa isäng :)


Gokväll


Av maria tafvelin - 27 augusti 2014 13:36

Han åkte på misshandel! Domen kom idag. Ja alltså, han som tog strypgrepp på mig för att jag rullade in i hans bil. 


Han fick villkorlig dom (troligtvis pga ålder), dagsböter, måste betala skadestånd till mig, måste betala till brottsofferfonden, samt betala min advokat. Det viktigaste av allt var att han faktiskt blev dömd för misshandel.  Nu hamnar du i brottsregistret GUBBJÄVEL !!!!!!


Nu blir det iofs att vänta i tre veckor för att se om han överklagar, men det vet jag inte vad han skulle tjäna på. 


NU ska jag laga lunch. Har varit ute en timma med hundarna, och nu är jag svinhungrig. Glad och Svinhungrig!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 27 augusti 2014 06:35

Nu känns det att det varit lite för mycket under en period. Jag sa det väl redan häromdagen, och har kanske till och med sagt det flera gånger. Det är alltså dags att dra åt handbromsen en aning, så att jag inte hamnar i ett tillstånd där jag inte vill vara. 


I morgon fyller storebror 50 år och jag har inte köpt nåt åt honom. Bedrövligt. Jag har försökt komma på nåt vettigt att köpa, men har inte kommit på en endaste smart grej, fastän jag intervjuat både honom och hans dotter. Jag är funtad så att jag inte köper nåt bara för att köpa, dvs jag springer inte och lägger pengar på nåt som han varken behöver eller vill ha, så det kan hända att det bara blir nån lott eller nåt. 


Det småregnar ute. Hundarna sover under täcket ännu ... .kaffet är uppdrucket ....  Hög tid att gå ut på morgonpromenad. Det är dags att veva igång dagen med andra ord. Tänker lite på det här med politik nu inför valet. Läste igår på facebook någon som förfasar sig över att man sprider tex de små filmer som handlar om SD (som inte direkt visar något positivt om vi säger så, men det är ju SD:are som medverkar med .... ska vi säga .... korkade kommentarer)   Den här människan som förfasar sig, menar att man inte ska sprida sånt, utan fokusera på att sprida den politik man vill ha FRAM istället. Själv tycker jag att det kan vara nog så viktigt att kunna sålla BORT , dvs visa på hur vansinnig viss politik är, så att fler kan få upp ögonen, och välja annat. Det är för många (jo för mig åxå) att veta tvärsäkert vad man ska rösta på. Varje parti jag med säkerhet kan välja BORT, lämnar färre partier kvar. De flesta partier har ju NÅT bra , och ska man rösta på alla som säger nåt bra, så måste man ju rösta på allihop. Det funkar ju inte. 


Nä, jädrar, nu måste jag gå ut med hundarna! Får snacka vidare en annan gång :)


Ha en Bra dag!


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 augusti 2014 14:58

Måndag igen. Min bästa kompis Annica har precis varit här. Gu va hon är snäll :)  Hon kom med två byttor hallon som hon plockat, en bytta blåbär, en påse egenodlade morötter (herregud va egenodlade morötter luktar gott), hembakta blåbärsmuffins,  samt en bukett blommor! Gissa om jag blev glad :)


Jag kokade kaffe och vi satte oss på balkongen med kaffekopp och blåbärsmuffins. Jädrar så varmt det blev. Vi blev till och med tvungna att gå in :)


Jag är helt slut efter förra veckan, och efter den här helgen.  Det blir skönt med en helt vanlig vecka. Nästan helt vanlig i alla fall. Det blir väl onsdagen som blir lite annorlunda, men i övrigt ska det vara sig likt.  Efter jobbet idag, åkte jag och köpte hundfoder. Jag har hittat en annan sort som jag tänker prova. Det förra, Fodax, har jag använt i 1.5 år, och har väl i stort varit nöjd, men tycker att pälsen är lite matt, och att de mjälllar en aning ....  Det här nya innehåller inget spannmål alls, så det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad. 


I morgon ska jag åka iväg och köpa träolja och olja in potatislådorna jag har ute på balkongen. Men det är i morgon det. Nu ska jag ta itu med den här dagen, för det är ju mycket kvar av den :)   Jag ska börja med att vila en stund, för det känner jag att jag verkligen behöver. 


Ha en fortsatt bra måndag, och har du inte fyllt den med nåt värt hittills, så börja nu :)


Tjing

Av maria tafvelin - 24 augusti 2014 17:49

Jag kom nyss hem från en heldagskurs på Malå Brukshundsklubb. Så himla kul !!! Det var ett gäng trötta deltagare m sina hundar som åkte hem när dagen var slut. Vi har kört en halv dag Agility nybörjarkurs, och en halv dag Rallylydnad. 


I vanlig ordning när jag håller hundkurs, så är det bra väder :)  Här hemma har det visst varit skitväder hela dagen, och när jag åkte hemåt från Malå, så hann jag bara nån mil så började det regna .... och sen har det regnat hela vägen. Men i Malå kom inte en droppe, det var till och med lite sol ett tag :)   Så , gissa om jag har tur som en tok :)


Det var en liten 9-årig tjej som var med på kursen med sin lille hund. Han var en blandras lhasa Apso, papillion, och bischon. HUR söt som helst, ,och tjejen var så otroligt duktig så jag höll på att smälla av! Så himla roligt att se!!


Kelly, Paddy och Molly har ju varit hos Hannah och Robban idag .... och det märks att de inte är vana att vara hos hundvakt, även om de känner Hannah och Robban. De har varit lite stissiga under dagen, och Paddy har vankat runt en hel del ..... och nu då vi kom hem, kastade de sig ner på olika ställen och small av :)    Det passar bra ikväll, då jag känner mig rätt så mör. Vi tar en myskväll helt enkelt :)


Tjing så länge :)

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards