Alla inlägg under december 2022

Av maria tafvelin - 31 december 2022 13:44

Lördag eftermiddag. Nyårsafton. Temperaturen på nollan, dis ... möjligtvis har det slutat regna. Sol upp 9.38 och ner 13.41


Nyårsafton. Det är dags att summera 2022 och se fram emot 2023. Tänk så sjukt mycket som hinner hända på ett år! Det är smått ofattbart faktiskt. Tänkte försöka mig på att summera mitt år. 


Året började med att jag ju jobbade som köksansvarig kock på restaurang Victoria, restaurangen som jag startade upp. Det känns jätteroligt att ha det som erfarenhet, med allt vad det innebär av menyval, ensam kock...   Tyvärr har året inte varit med mig rent hälsomässigt. Jag ramlade i trappan på jobbet, fick gipsa foten och var sjukskriven. Kom tillbaka ... hann väl inte jobba alltför länge, så blev jag såpass sjuk att det blev ambulans och sjukhusvistelse. Sorkfeber med akut njursvikt. Låg inne och var väldigt illa däran i 10 dagar, sedan fick jag åka hem .... fortfarande rätt så sjuk. Utan mina ungdomar hade det inte gått det där. 


Jag sa upp mig från restaurangen. Var sjukskriven och arbetslös mars, april, maj, juni, juli och första veckan i augusti. Döm om min förvåning och lycka, när cheferna på Utflex hörde av sig. Lisa hade sagt upp sig, så jag var välkommen tillbaka. Jag jublade högt, detta hade jag drömt om. Min ork var inte tillbaka och läkaren har sagt att det kommer att ta ÅR... jag hade då svårt att tro det ... tänkte bevisa dem fel. 


När jag kom tillbaka från sjukhuset fick jag veta att Otto skulle få en lillebror - Pernilla och Pehr väntade barn. Vilken lycka!!<3  Jag har umgåtts med Otto så mycket jag orkat under senare halvan av året - vi har varit på exploratoriet, vi har varit på lekparker, vi har varit på Tobbe Trollkarls show .... men framför allt så har vi kastat kuddar :)  Han älskar den leken :)


Hips vips fick jag en lägenhet och flyttade från Söderbodan. Nu bor jag i en superfin 2:a på Morö Backe. Jag har varmgarage och superfin tvättstuga. Kände att jag inte orkade bo som jag gjorde i Söderbodan, orken räckte inte till. 


Oktober kom, så även lille Sture, Ottos lillebror. Så fantastiskt! En ny liten människa att älska. Pernilla gick över tiden även denna gång, och de satte igång henne. Jag fick träffa honom redan dagen då de kom från BB. <3


Jag har varit på NUS och träffat min läkare på Öron ... hörseln kollades och jag behöver hörapparater på båda öronen... men det är en fis i rymden motför vad som väntade Ottos lillebror Sture. Vid upprepade hörselkontroller visade det sig att han är gravt hörselskadad/döv. Perilla och Pehr låg inne på sjukhus med honom, inte bara för hörseln, utan även att ögonen "slog" okontrollerat. De började med att ligga här i stan, men blev förflyttade till neonatalintensiven på NUS. Det är fortfarande inte klarlagt vilka, och hur stora problem lille Sture har, men han får hörapparater och glasögon till att börja med, sedan ska han ner till Huddinge för att operera in cohclea-implantat. Just så mycket mer vet vi inte än. 


Den 8/8 tillträdde jag mitt älskade jobb i köket på Utflex. Vilken lycka!!! Dessvärre är mitt immunförsvar väldigt dåligt, så jag har fått förkylningar och magsjuka tätt inpå varandra. Det hela kulminerade när jag åkte på Covid. Pratat med läkare som sa att det nog borde tänkts på redan när jag kom ut från sjukhuset, att jag skulle vaccinerats mot influensa och lunginflammatin pga sjukdomshistoriken, så direkt jag är helt återställd, ska jag vaccineras. Har bara hosta kvar, så det dröjer inte länge nu. 


Julen - för första gången på många år, ställde jag in uppesittarkvällen med ungdomarna. Det är annars en tradition, men jag hade helt enkelt inte tillräckligt med ork. Jobbade på dagen, sedan åkte jag hem och förberedde för julbrunch på julaftonsmorgon. Gjorde köttbullar på renfärs, kokade risgrynsgröt, griljerade skinka, dukade bordet. 


8.30 på julaftonsmorgon kom ungdomarna, Otto och Sture. Vi åt, pratade, skrattade... jag och Otto lekte massor, sedan kom tomten förbi (Robban) och Otto hade ingen aning om att det var han :)  Mycket lyckat :)   Kl 12.30 hade jag mitt första uppdrag som tomte, sedan en lucka fram till 15.45, sedan var det full rulle på uppdragen tills jag kom hem kl 19.30 Värmde lite janssons som jag åt framför tvn. 


I mellandagarna har jag jobbat. Då det varit så få barn, har jag jobbat i barngruppen, och haft väldigt enkel mat att bara värma upp. I torsdags fick Otto följa mig till jobbet och vi besökte Skellefteå museum då det var så få barn. Vilken härlig dag!


Har inte spikat min nyårsmeny till 100% men det blir rådjurssadel till varmrätt. Det slutgiltiga kommer jag att dokumentera och skriva om i morgon :)


Jag ser fram emot 2023. Jag ser fram emot att jobba ihop ett bra immunförsvar, och hoppas få vara frisk hela året. 

Ha ett Riktigt GOTT NYTT ÅR allihopa!!


 

 

       

                   

       

       

 

   

       

     

             


Av maria tafvelin - 30 december 2022 17:04

Fredag eftermiddag. 1 plusgrad och växlande molnighet. Sol upp 9.39 och ner 13.39. 


Vilken vecka jag haft hittills! Tisdag och onsdag öppnade jag på förskolan, så jag började jobba kl 06. Upp 4.15 Inga problem. Eftersom det varit så få barn så har jag varit "fröken" och bara haft superenkel mat där jag inte lagt ner någon direkt tid på maten. Visst, en morgon när jag var där strax innan kl 06  och ETT barn skulle komma då, övriga kring 08 ... och det stackars lilla barnet blev sjukanmält, så det kom ingen ... jamen, då passade jag på att baka bröd. Mjukmackor serveras ju till mellis varje dag :)  Tisdag och onsdag var vi två vuxna som jobbade - jag och nya killen Albin. Det har gått hur bra som helst :)

 

Igår jobbade även Marie, så jag passade på att få ta med mig Otto till jobbet :)  så himla kul! Efter frukost och lek, han fann en kompis att leka med direkt efter frukosten, så åkte jag och Albin iväg direkt efter lunch med två av de äldre barnen som inte skulle sova efter lunch, till Skellefteå museum. Barnen hade verkligen superkul!

 

Vi var mest på "Barnsia" och jag lägger inte ut foton där de andra barnen var med, så det blir bara Ett foto :)


Tillbaka på förskolan för mellis, sedan gick jag ut med barnen på gården. Snöskottning, madrassåkning, klättring i snöhögen stod på schemat

   

På bilden är det Otto som drar en av de yngre barnen på stora madrassen <3


Idag tog jag med mig stålet och bjöd på pizza till lunch. Mycket uppskattat :) 


Men ... måste bara berätta vad som hände imorse när jag gick ut med hundarna. Kom ut genom dörren, klev över en hyfsat stor snövall vid entrén, vek höger i vanlig ordning, har ju gångvägen och skogen bara några steg bort. Jag kommenderar alltid hundarna "Här" så att de går bredvid mig tills vi kommer till gångvägen. I morse mötte vi en kvinna som drog på en pulka full med grejer. Alice blev hyfsat fundersam och drog mot henne en del, så jag kommenderade "stanna" för att släppa henne förbi mig, då hon skulle in på vår gård, från gångvägen. Theo tog det som ett tecken på att det var OK att pissa. 


Jag låter aldrig hundarna pissa eller skita förrän vi kommit förbi gångvägen. Jag har aldrig låtit mina hundar pissa mot lyktstolpar, brevlådor, andras gårdar. Jag ogillar skarpt alla pissmärken som finns alldels utanför entrédörren här där jag bor. Hade jag vetat att jag stannade för att släppa förbi en surkärring, hade jag inte stannat. 


- MAN RASTAR INTE SINA HUNDAR PÅ GÅRDEN!  ... sa hon, högt och surt. Jag förstår henne, hon hade rätt. Vad hon inte visste/vet, var ju omständigheterna, och hur Theo Aldrig hittills pinkat på gården. 

- Nej, det gör jag inte heller, sa jag... i ett försök att få till en kommunikation. Det var ju fel drag av mig bevisligen, för hon höjde rösten . ... så medans hon fortsatte gå, så gastade hon

- DET ÄR TAMIGFAN PISSFLÄCKAR ÖVERALLT!! DET STÅR I HYRESAVTALET ATT MAN INTE FÅR RASTA HUNDAR PÅ GÅRDEN!!!!

Ok ... här nånstans blev jag lite trött på att hon fortsatte gå, fastän hon tydligen ville framföra sin åsikt, utan att lyssna på någon annan. 

- Att vara trevlig kan vara gynnsamt, sa jag. 

Då hörde jag inte riktigt vad hon skrek, men orden "dina jävla hundar" fanns med i meningen. Jag avvägde mina ord ett par sekunder.... sedan ropade jag högt:

- God Morgon på Dig åxå!!!!!


Jag ogillar, till och med avskyr, pissfläckarna som börjar direkt vid entrédörren, efter en hund som lyfter benet, och jag misstänker ju starkt att det är shitbullhunden som bor i våningen ovanför min ... eftersom vi är de enda som har hund i det här huset. Det ser förjävligt ut, så jag kan förstå att den är surkärringen reagerar ... men ... det här med att dra alla över en kam...   Vad har JAG lärt mig av det här?

Ja, jag kommer aldrig mer att stanna för att släppa förbi någon när jag kommer ut med hundarna på morgonen, ja inte när jag kommer hem från jobbet heller... när jag tänker efter så slutar jag med det helt och hållet. Jag tar nog för mycket hänsyn till andra helt enkelt. Det är nog slut med det nu. Nu får andra tamigfan ta hänsyn till MIG och mina hundar. Kommer inte att finnas en enda liten pissfläck efter Mina hundar på den här gården från och med NU, men så kommer jag att hålla ett jävligt högt tempo från entrédörren åxå. Flytta på er, jag kommer INTE att att kommendera nåt jävla "stanna". Så, då är det klargjort. 


I morgon är det nyårsafton. Jag planerar menyn för fullt. Det enda jag vet säkert är att det blir rådjurssadel till varmrätt :)  


Nytt år .... spännande! 2022 var inte mitt bästa år, förutom på EN punkt - jag fick komma tillbaka på Utflex. Förutom Stures födelse och saker som hör samman med barnbarnen såklart .... och att jag fick en lägenhet ... och lite annat.  Årsammanfattningen skriver jag i morgon. 


Tjing så länge



Av maria tafvelin - 25 december 2022 09:56

Söndag morgon. Juldagen. 8 minusgrader och soligt, det blir en vacker dag. Sol upp 9.42 och ner 13.29


Håhåjaja, vilken vecka jag har haft, helt fantastisk :)  Började ju om att jobba i måndags, efter coviden. På onsdagen fixade jag julbord på Utflex

   

På fredagen klev jag upp kl 4, då jag skulle öppna på förskolan. Vi hade bara 6 barn, så det var jag och nya pedagogen Albin som jobbade. När jag gick ut med hundarna, där kring kvart över 4 på morgonen, låg ett paket utanför dörren. Det var min fina vän Kickan som skickat blommor på min födelsedag :) 

 

Efter att ha jobbat ett tag, ringde Otto och Pernilla facetime och sjöng för mig <3. Mina bröder ringde åxå och gratulerade, och Hannah givetvis. När jag kom hem från jobbet och varit ute med hundarna, griljerade jag julskinkan, gjorde köttbullar på renfärs,kokade risgrynsgröt samt skar prinskorv och dukade bordet inför julaftonsmorgonsbrunch

 

Julaftonsmorgon klev jag upp kl 6, gick ut med hundarna och påbörjade lite inför brunchen, det skulle ju värmas gröt, stekas korv, värma köttbullar och kokas potatis. Kring 8.30 dök de upp - Hannah och Robban, Pernilla, Pehr, Otto och Sture. Efter brunchen kom tomten förbi :)

     

Robban hade gått ut och köpt snus under tiden tomten var där .. fniss. 


Jag fick födelsedagspresent/julklapp av "hela gänget". De har köpt ekskivor och konsoller och ska sätta upp på väggen att ha som typ tv-möbel. Kommer att bli ursnyggt!

Vilken underbar frunch <3

         

När tjejerna diskat bort, jag och Otto lekt massor, så åkte de hemåt medans jag förberedde mig för första tomteuppdraget. 

 

12.30 hade jag mitt första uppdrag, kl 19 mitt sista. Kom hem kring 19.30

 

Nu har jag packat ner tomteutstyrseln tills nästa år. Då firar jag 10 år som tomte.... det var 2013, när jag flyttat till Ursviken, jag började åka runt och "tomta". Få se vad man hittar på för att fira det :)


Jag har varit ute med hundarna här på morgonen, snart blir det nog lite tomtegröt. Det blev ju över av all mat, så jag kör ett julbord senare idag. 


Ha en riktigt härlig juldag! Du som har sol ute - njut av ljuset! Gör nåt värt av dagen.


Tjing så länge


Av maria tafvelin - 17 december 2022 08:56

Lördag morgon. 13 minusgrader och växlande molnighet, halvklart väder förväntas från kl 11. Sol upp 9.37 och ner 13.26


Idag är det 13 dagar sedan det startade, det jag trodde var influensa. Det visade sig vara Covid, så nu har jag haft det åxå. När jag är helt återställd ska jag vaccinera mig mot influensa och lunginflammation. Min kropp är inte återställd ännu efter sorkfeber/njursvikt och det är nog det här läkarna menade när de sa att det skulle ta år. 


Igår afton kom lukt och smak tillbaka, som varit borta 10 dagar. Känns otroligt skönt, då man ju läst om coviddrabbade som inte ens återfått lukt och smak trots att de varit "friska" länge. Att vara utan lukt och smak är superjobbigt, att då jobba som kock och vara utan ... det är förödande. Så, jag är väldigt tacksam. Jag har så mycket att vara tacksam över. Tänk vad livet ändå innehåller många resor. Resor som bitvis går i kuperad terräng, vissa resor helt offroad i terräng som är i det närmaste oframkomlig ... resor till vackra platser i stillsam, njutbar terräng. Pernilla och Pehr genomgår en resa tillsammans med Sture... som är ömsom njutbar, ömsom oframkomlig och tuff. Älskade ... vi får se vilka resor som följer <3


En vecka till jul. Jag är förberedd, så gott det går. Jag har tagit på mig rekordmånga tomteuppdrag, 9 st. Det brukar vara max 6.... men i år brassar jag på för fullt. Första uppdraget kl 15.45 och sista kl 19. Snabba ryck för tomten :)


På onsdag är det julbord på Utflex och jag hinner inte göra allt jag tänkt själv, utan det blir att köpa mycket färdigt, men .. så blir det ibland. I år blir det ingen uppesittarkväll/födelsedagsfirande, och det är första gången på många år. Det var jag själv som sa att vi skippar det i år. Jag jobbar fredagen, och vill ta det lugnt/förbereda på kvällen inför julfrunch som jag bjudit in ungdomarna, Otto och Sture på. 


Idag blir det en lugn vilodag ... precis som de senaste 12 dagarna. Korta promenader, godissök inomhus för hundarna, de ska få gnaga lite ben.... själv ska jag placera mig i soffan och titta på tv hela dagen/kvällen. Ha en fin lördag, och se till att fylla dagen med nåt värt. Man kan se dagen som en resa - en dagstripp. Kan man styra resan till att bli dit man vill, så är det VÄRT! Vissa vill köra lite offpist, åka lite spontant och oplanerat, gärna lite äventyrligt... vissa vill hellre ha en lugn behaglig åktur. Välj den resa som är värd för Dig, om du har möjlighet. Annars - åk med och försök se det positiva i den resa du får. 


Dags att parkera tofflorna och hänga upp morgonrocken.

Gomorron

Av maria tafvelin - 12 december 2022 15:09

Måndag eftermiddag/afton. 13 minusgrader, halvklart. Sol upp 9.31 och ner 13.28


Jag har varit hemma i förkylning sedan tisdag förra veckan. Har fortfarande ingen smak/lukt (förutom en halvtimme i förrgår, där den plötsligt var tillbaka ... men sen försvann igen. Väldigt tät, hostig. 


I morse ringde Otto

- Mommo, ja tänkte komma till dig och ta hand om dig!


Kärleken bara bubblade upp inombords och förvandlades till tårar

- Men lillgubben, så himla gullig du är!


Nu är förkylningen av den arten att det inte var aktuellt att han skulle kunna "ta hand om mig" då en 4-årings "ta hand om" inte riktigt är i paritet med vad som krävs för en riktigt förkyld mommo, men ni kan ju gissa min känsla... särskilt som Pernilla blev lika förvånad som jag över hans uttalande, det var alltså inget inövat <3


Som tur var, hade han några grävmaskiner ute på vägen att fokusera på, och Pernilla sa åt honom att de skulle klä på sig och gå ut och titta på dem, samt skotta lite snö. 


Smak/lukt försvann alltså i tisdags, kom tillbaka tillfälligt under en dryg halvtimme i förrgår, försvann sedan igen. Under de första dagarna åt jag inget ... det är både värdelöst och lite äckligt att äta när det inte smakar ett enda smack ... men till slut blev jag tvungen att äta i alla fall. Jag kände ju att orken var helt borta, och förstod (jo faktiskt) att jag måste äta oavsett om det smakar eller inte. HOppas att lukt/smak återkommer inom kort, och självklart att jag blir frisk så att jag kan återvända till jobbet. Som jag påtalat ett antal gånger .... Det här året har inte varit mitt bästa - hälsomässigt.... hoppas verkligen att det vänder nu och att NÄSTA år, 2023 blir det bästa någonsin :)


Dags att gå ner i tvättstugan... Men hörrni .... gör nåt värt av varendaste dag... 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 7 december 2022 17:03

Onsdag afton.7 minusgrader. Sol upp 9.21 och ner 13.34


Flera gånger senaste veckan har jag tänkt sätta mig och blogga ... men det har helt enkelt inte blivit av. Massor händer, tro inget annat .. kanske det händer lite FÖR mycket... det blir svårt att sammanfatta. 


Det aktuella för tillfället är väl att jag ÅTERIGEN blivit sjuk. Influensa. Feber, ont i halsen, hosta... så gud förbannat irriterande. Jag har NOLL immunförsvar! Var det det HÄR läkarna menade när de inte trodde att jag skulle kunna arbeta heltid redan nu? Alltså, hjärnan vill, men kroppen är inte redo? Hela tiden blir jag sjuk och får alla möjliga baciller, hostar så revben går av, åker på magsjuka och nu det här. Blir så less!  


Jag har NOLL immunförsvar, NOLL smak och lukt ... och ni som hängt med ett tag och ni som känner mig, vet hur grinig jag brukar bli  när jag inte har lukt/smak .... men jag orkar inte bli grinig den här gången. Det är bara - jahapp. 


Det absolut värsta är ju att det inte är aktuellt att träffa Otto eller Sture så länge jag är sjuk. Det gör mest ont. Efter det här, visst borde jag jobbat upp någon form av immunförsvar då??


Körde nyss lite godissök inomhus med hundarna... och jag börjar tycka att de fått stå tillbaka alldeles för mycket det senaste året. Visst, de verkar inte otrivas... men ... hur länge ska det vara såhär?


Känner mig less och besviken, men försöker att inte bli bitter.. NÅN gång ska det väl vända?


Tjing så länge

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards