Alla inlägg under augusti 2016

Av maria tafvelin - 30 augusti 2016 07:50

Tisdag morgon. Första koppen kaffe upphälld i koppen, hundarna ligger under täcket än ... 8 grader och mest soligt säger min pm. Idag ska jag in till optikern en sväng före jobbet ... skulle ju kolla trycket i vänsterögat när jag hämtade ut nya glasögonen, men det glömdes bort. 


Igår var det doftprov på eukalyptus för Molly och Milo. Samling i Bureå kl 18.30  Hannah hade kokat kaffe och hade med sig en termos, jag hade norpat lite fika från jobbet. Packade hundträningsryggan med Mollys jobb-sele, vatten, vaccinationsintyget, medlemsbeviset på nw-klubben, några korvbitar .... ja, sen var det bara att åka. Härligt väder med full sol, och ingen blåst. Där hade vi ju tur eftersom vi höll till utomhus. Hade det blåst lika mycket som häromdagen, då hade det blivit problem :)   Eftersom Hannah skulle delta i doftprovet bara för skojs skull, så fick hon gå ut först. När hon kom tillbaka såg hon kluven ut. Milo hade klarat det på några futtiga sekunder, men hon hade tappat en godisbit på marken så att de var tvungna att flytta hela banan. Gräm dig inte, sa jag. Det kommer att vara fler som tappar godis. 


Mycket riktigt, när några hade varit inne, en del kom tillbaka med godkänt-diplomet i handen, en del kom utan ... så kom en deltagare med diplomet i hand (och hunden i kopplet) och skrattade ... Hon hade tappat en hel drös korvbitar på doftkartongen ... så de fick byta kartong och rigga om igen. Tur för henne att det inte var tävling :)


Vi gick nästan sist, så jag och Hannah passade på att fika innan det var min tur. 


När det var vår tur kopplade jag fast Molly i selen, sen gick vi. Hannah hängde med för att filma. Molly gick med bestämda steg, hur taggad som helst. Hälsade på domaren, fick klartecken att starta:


  Gick ju bra det där :)  6.7 sekunder tog det, men det viktigaste kände jag, var att jag aldrig behövde känna någon som helst tvivel om vilken kartong hon markerade. Riktigt kul! Så, när jag kom hem, gick jag raka spåret till datorn och mailade iväg en anmälan till Nw-tävlingarna 24 och 25/9 här i Skellefteå. Lika bra att köra på, när det dyker upp en tävling där man inte behöver köra typ 30 mil för att kunna delta :)  


Snart är augusti månad slut. Dröjer inte länge innan jag måste plocka in änglatrumpeten i köket igen. Den hann ju blomma även ute i år, vilket var superkul. Den har flera knoppar åxå, så den kommer att blomma även inne :)  Orkideén har stått ute hela sommaren och blommat åxå, den har trivts därute :)


Nä, nu är det nog dags att ta sista klunken av kaffet, hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Morgonpromenaden väntar :)  Ha en riktigt Trevlig Tisdag! Var noga med att pytsa in skvättar av värda grejer mellan alla måsten som du tror att du har ;)


Gomorron

Av maria tafvelin - 29 augusti 2016 08:23

Varför säger många att vardagen är Grå? Varför hör man så ofta: njut av ledigheten, snart kommer den grå vardagen? Är det verkligen så att de flesta inte trivs med sitt liv, sin vardag? Trivs man inte på jobbet? Är dagarna bra, endast då man är ledig? Trivs man inte hemma, så det är enbart när man är ledig och bortrest man har det bra? 


Njut av ledigheten, snart kommer den Grå vardagen. 


Är man dålig på att fylla sin dag med värda grejer när man säger så? Förstår man inte innebörden av "värt"? Är det så att i själva verket är det inte vardagen det är fel på, det är ens egen oförmåga att fylla dagen med värda grejer? Otrivs man så på sitt jobb, att man bara kan njuta av livet när man är ledig, kanske man bör ta ansvar över sitt liv och byta jobb?


Har man problem av något slag som man inte kan lösa själv, kanske man bör be om hjälp? 


Jag är helt övertygad om att när man trivs med sig själv och sin vardag, då Lever man Fullt ut. 


Visst, många använder uttrycket "Grå vardag" mest som en jargong utan att lägga så mycket tyngd i orden, men jag tror att såna negativa uttryck faktiskt ger avtryck. Kanske den som lyssnar, tyngs av den negativa klangen?


Idag är det i alla fall Måndag, och dag 2 på min arbetsvecka :)  Pernilla och Mattias är tillbaka från sin semester och det ska bli kul att hinna prata ordentligt igen. Ikväll är det doftprov för Molly och Milo. Det ska bli kul att se hur det går. De har ju båda två varit stensäkra tidigare, men vem vet. Oavsett hur det går, kommer det att bli spännande :)


Nä, hög tid att väcka hundarna och gå ut. 8 grader och blå himmel .... några tunna moln med fiskbensmönster, ingen blåst .... Helt perfekt :)


Ha en Härlig Måndag, och fyll dagen med värda grejer!


Gomorron

Av maria tafvelin - 27 augusti 2016 08:55

Lördag morgon. Idag kastade jag mig ur sängen faktiskt. Vaknade, slog upp ögonen, tog på glasögonen, och kände direkt att något var fel. Det tog ett par sekunder innan jag insåg vad det var. - Min änglatrumpet, som täcker hela köksfönstret, syntes inte. Kastade mig upp och sprang ut på balkongen, den hade blåst omkull. Vad i hela friden, har det varit orkan inatt? Mina öronproppar är oerhört effektiva :)


Gårdagen var en fantastisk dag :)   Efter morgonrundan städade jag, sen åkte jag in till stan och hämtade Mollys vaccinationsintyg, hem, lastade hundarna och drog till skogs

   

Efter en timme i skogen åkte vi hem, då tog jag fram kartongerna och körde ett pass nosework med Molly. Hon sov rätt gott sedan kan jag säga :)  Ja, det gjorde de andra hundarna åxå. 


Till middag blev det grillat! å himmel så gott det var. Jag köpte några skivor färdigmarinerad karrékotlett, så det blir nog grillat ikväll igen :)

 

Jo just ja, jag färgade håret åxå. Det var alldeles för blont, så jag smackade i en förpackning ljusbrun, så NU är det en lagom färg. 


Jag vet inte riktigt vad vädret vill idag ....  Igårkväll var det rätt tufft ...

 

Jo, det var störtskur när vi gick ut för kvällspink, och det kan jag tala om ....  Hundarna pinkade rekordsnabbt, sen ville de IN, och det Omedelbart! 


Jag har lite ärenden att ta hand om idag, bokat tvättstugan har jag bland annat. I övrigt får vi se vad som hittas på. Beror ju lite vad vädergudarna har tänkt erbjuda åxå. Jag har alltså bara skissat upp dagen i grova penseldrag, så fyller jag på små skvättar med värda grejer, där det passar in, helt enkelt. 


Kaffet är drucket, dags att väcka hundarna och gå ut en sväng. Ha en riktigt Härlig dag allihop, fyll den med nåt värt! 


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 augusti 2016 08:00

Igår var det riktigt härligt på morgonpromenaden. Sol, men inte så himla varmt

 

Vi hann gå timmes-rundan, innan det var dags för frunch och iväg till jobbet. 


Efter jobbet hann jag inte så mycket, jag jobbade över lite, och var riktigt trött på kvällen, så det blev soffhäng med hundarna. Inatt kom den igen - tandlossningen ... fniss. Kanske är jag stressad eller så, för jag gick runt med en hink som var i princip smockfull med tänder jag tappat. Jisses .... jag gick och försökte hitta ett ställe att ställa undan hinken på, för Hannah hade kompisar hemma. Någon, som jag inte vet vem det var, såg hinken i min famn och sa: oj, du har flera hundra tänder. 

Hahahahahahahahaha, ja jisses ...  och ändå var jag inte HELT tandlös .. fniss


Idag är det torsdag, och det innebär att jag tar helg efter dagens arbetspass. Det har varit lite hit och dit, förut jobbade jag ju alla helger, både lördag och söndag. Nu jobbar jag bara söndagar, är ledig fredag och lördag ... vi får se hur det blir framöver :)


Det har flyttat in nya grannar i huset mittemot, och det verkar försigå en total renovering. Precis som de andra nya som flyttat in i slutet. Det är ju gamla människor som flyttat ut, och de har nog bott här sedan husen byggdes, och ingen av dem har renoverat så mycket direkt genom åren .... så jag gissar att det fanns en hel del pengar i repfonden. Den unga killen som flyttade in bredvid mig förra året eller när det var, han ska åxå sälja nu, så då får jag någon ny härintill. 


Nä, nu hag jag inte tid att stå och spekulera mera, ska väcka hundarna och gå ut. Det var helgrått när jag vaknade, men nu spricker det upp ser jag. 13 grader, helt perfekt :)


Ha en Härlig Dag, gör smarta val och fyll dagen med värda grejer!


Gomorron

Av maria tafvelin - 24 augusti 2016 08:58

Redan onsdag igen. Hyfsat soligt och 12 grader just nu. Riktigt riktigt härligt faktiskt. 


Igårkväll kollade jag på Idol. jag blir faktiskt full i skratt när jag tänker på hur svårt alla (jo, även jag) har för förändringar, eller åtminstone att se att det finns några fördelar med förändringar. Tänker nu på det här med nya Idol-juryn. Jag tycks minnas att det var samma negativa omdömen när Bard Bagge och Bagge började, men NU helt plötsligt, var den trion Bäst redan från start. Tror att många glömmer att om några veckor, när juryn fått "bo in sig" så kommer de att vara hur duktiga som helst. Precis som när det blir förändringar på nätet, tex när Norran bytte utseende, eller när facebook kommer med ändringar. Just när det bytts, utbryter i princip kaos, och många hävdar att det blivit sååå mycket sämre. Efter ett tag är det Ingen som ens kommer ihåg hur det var tidigare, och vet knappt vad de klagade på, för det fungerar alldeles utmärkt. 


Det finns ju för- och nackdelar med precis Allt, och Visst är det vettigt att se till att förändringar blir till det bättre ... men man kan ju vänta en stund innan man reagerar med Ramaskri. Lixom spana in om det till och med blir mycket Bättre än det som var tidigare. 


Vissa människor verkar göda sig själva med Hat, inte bara mot förändringar, utan  överhuvudtaget. De verkar leva för att vara oerhört negativa och hatiska. Skriver hatiska kommentarer och inlägg, och blir på nåt sätt större av att få andra att reagera på samma sätt. Ett exempel: Någon skriver ett inlägg i ett hundforum, där man ska svära över djurplågare. Den ena svär mer än den andra, och det finns alltid någon som går igång så kraftigt att man undrar om denne människa älskar att Hata. Jag tror ibland att det är så. Vissa Älskar Hat. Älskar att Hata. Det måste vara bedrövligt att leva så tänker jag. 


Nä, hög tid att väcka hundarna och gå ut. Hög tid att börja göra värda grejer :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 23 augusti 2016 08:08

Tisdag morgon, strålande sol. Det har ju varit lite ont om den varan de sista veckorna. Någon enstaka dag förstås, men i övrigt har det ju varit gummistövelväder mest hela tiden. Nåja, NU är det sol, 15 grader varmt, vilket är helt perfekt. 


Jag vaknade tidigt i morse av, vad jag trodde var ett stort jordskalv. Det tog mig några sekunder att inse att det föll sig så att tåget passerade samtidigt som Molly satte sig upp och kliade sig så att hela sängen skakade. Det var alltså inte värre än så :)  Somnade om en liten stund till innan det var dags att kliva upp.  Idag börjar jag jobba kl 10 så jag ska alldeles strax väcka hundarna och gå ut, så att vi hinner en timmes promenad innan det är dags att åka iväg. 


På måndag är det doftprov i Nosework, och då måste man ha med sig papper som styrker att hunden är vaccinerad. Jag tog fram pärmen igårkväll, där hundarnas pass och försäkringsbrev finns. Tänkte bara lägga i ordning i god tid. Eh ... nähäpp. Då fanns inte Mollys pass där. Bara Kellys och Paddys. Nämän vafan. Mest troligt tog jag med både pass och försäkringsbrev när hon skulle operera bort ögat, och sen har jag inte stoppat tillbaka papprena i pärmen. Frågan är: 

- Var i helvete har jag passet?  Det tar ju bara ett par minuter att vända upp och ner på hela lägenheten, så jag gjorde det. Nä ... hittar det inte ändå. 


Mailade djurkliniken nu på morgonen och bad om att få utskrivet ett intyg om vaccinationen, och fick svar direkt: 

- vi skriver ut ett nytt vaccinationskort som finns att hämta på kliniken. 


Tack. 


Nä, nu ska jag väcka hundarna och gå ut. Ha en Härlig dag!! Njut av solen och den perfekta temperaturen :)

Fyll den här dagen med värda grejer!


Gomorron

Av maria tafvelin - 22 augusti 2016 08:41

Läser att en åttaårig pojke avlidit efter att lägenheten där han bodde, blev sprängd. Polisen misstänker att det handlar om en hämndaktion. Man blir så förbannad så man nästan går av på mitten. Hur i helvete kan någon, överhuvudtaget, var som helst i världen, bete sig så? Fattar det inte. Det finns så mycket idioti i världen. 


Igår, söndag, åkte jag och jobbade några timmar efter morgonpromenaden. Efter jobbet - hem och gå ut med hundarna, sen blev det 25-årsmiddag hos Hannah och Robban. Hannah fyllde ju 25 i fredags, och hon hade kalas i går. På dagen hade hon smörgåstårtekalas med sin pappa m familj, samt farmor, farfar, faster Nina och Mikael, och kusin Markus. Jag hade dekorerat smörgåstårtan :)

 

Till middag blev det kött och potatisgratäng. Supersupergott!  Hannah hade dukat så fint, med linneduk och linneservietter. 

 


Idag börjar jag jobba kl 11, och det är hög tid att väcka hundarna och gå ut. Det är paraplyväder idag igen, men det är ju helt ok, när man nu har ett supersmart paraply :)


När man kikar ut genom köksfönstret blir man glad, min änglatrumpet har faktiskt hunnit slå ut. Förra sommaren blommade den först när jag tagit in den för vintern :) 

 


Nä, nu ska jag dra igång den här dagen. Ha en Riktigt Bra dag. Fyll den med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 20 augusti 2016 08:51

Lördag morgon, och jajjamän, jag är ledig även idag :)  Gårdagen gick så jädra snabbt, så jag måste göra några grejer idag, som jag hade planerat att göra igår egentligen :)  Efter kaffe, morgonpromenad och frukost, åkte jag in till stan och besökte optikern. Det är ju 1.5 år sedan jag bytte glasögon senast, och nu är det dags igen. Då hade jag ca 20 % syn på högra ögat, och det är nu nere på lite drygt 10 %, och det är svårt att med glas få det bättre än ca 50 %. Men, så är det. Tur att mitt vänstra öga fortfarande går att hjälpa med glas, så att det blir 100 %.  Starkare glas och större prisma, samt nya bågar blir det. Trycket i vänster öga var åxå lite högt, och ska tas om igen om 2 veckor. Som hon sa, optikern, vi måste vara väldigt försiktiga med det vänstra ögat. Jotack, gärna det!


Efter optikerbesöket blev det lunch på Tatung med Hannah och Robban. Eftersom Hannah fyllde år igår, så bjöd jag :) Efter maten åkte jag och Hannah och hämtade upp Milo, sen iväg hem till mig, hämtade Molly samt grejerna till Nosework. Vi stack till Wallins och använde garaget som övningsställe. Det var superkul :)

 

Vi körde både kartongsök och sök bland andra grejer. Gick superbra :) 

Skjutsade hem Hannah och Milo, sen bar det iväg hem för att ta ut de andra hundarna, gå och handla för middagen som jag bestämt skulle bli tacos. 

 

Efter maten blev det lite småfippel innan det var dags att klämma ner sig i soffan framför tvn. Molly hon var trött 

 

Jag försökte desperat att hålla mig vaken under hela fotbollsmatchen, men var tvungen att ge upp när det var 10 minuter kvar, då orkade jag inte längre. 


Nä, dags att väcka hundarna och gå ut. Sen iväg på div. ärenden. Ha en fin Lördag! Fyll den med nåt värt!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards