Alla inlägg under februari 2022

Av maria tafvelin - 28 februari 2022 07:48

Måndag morgon. 3 minusgrader och soligt. Solen gick upp 6.45 och går ner 16.48  Det känns fantastiskt med såpass mycket dagsljus, och idag blir det soligt och vackert :)


Igår, efter morgonpromenad med hundarna, blev det lite flisjobb, då Hannah och Robban kom för att fylla fliseriet. Jag hjälpte till, och när vi nästan var färdiga, gick jag in och kokade kaffe åt oss. När de gick ut igen för att göra nåt annat här på gården, gjorde jag mig i ordning för att åka till Zehra och hennes familj. 


Kl 13 var jag hos dem, och blev kvar till 16.30  och vilka underbart trevliga timmar! Jag fick så mycket gott! serverat på helt otroligt porslin!  Först blev det turkiskt kaffe i en underbar liten kopp, tillsammans med en liten skål godis, ett vackert vattenglas och en chokladbit. Zehra och hennes mamma berättade mycket om turkiska traditioner, både kring giftemål, sjukdom, dödsfall,  och "helt vanliga" fika, hur det fungerar grannar emellan osv. Otroligt intressant. 


Efter mycket intressanta samtal om både jobb, liv och politik, både här och i Turkiet, blev jag bjuden på både mat och fika. Det var en rejäl pirog bakad på smördeg, en rejäl pirog bakad på deg, en rejäl bit efterrättskaka med krämig fyllning,vegerarisk köfte en skål med turkisk youghurt, kryddor ... och minns inte vad mer det var i den... men det var så otroligt gott alltihop. Till det här var det te. Å herregud så mätt jag blev, jag orkade inte äta upp allt, det gick bara inte. Men så otroligt gott, trevligt... ja helt enkelt fantastiskt det var. Zehra är en helt unik ung tjej, skallen på skaft, kunnig, engagerad. Jag har ju upptäckt allt det för länge sedan, men att sitta och samtala i flera timmar, både med henne och hennes mamma, gav mig mycket. Till slut var det då dags att åka hem, så jag kramade om Zehra och tackade henne och hennes mamma för att jag fick komma och hälsa på dem. Vi kommer ju att fortsätta ha kontakt naturligtvis :)


Vad händer idag då? Denna underbara måndag!

Jag ska ner i källaren och starta en tvätt för att ha rena arbetskläder den här veckan, sedan blir det att vara ute så mycket som möjligt faktiskt. Soloaktiviteter med hundarna planerar jag. I övrigt får vi se vad dagen fylls med. Vad gör Du idag? Gör nåt värt av den!


Gomorron

Av maria tafvelin - 27 februari 2022 08:56

Söndag morgon. 2 minusgrader och soligt. Det blir en vacker dag. Solen gick upp 6.49 och går ner 16.45


Igår hade jag en hel del att göra på jobbet innan vi öppnade. Eftersom det var fullsatt i fredags, gick ju mycket mat åt, så jag fick göra mycket nytt. Det gick dock superbra :)  Kring 17.30, alltså en halvtimme efter att vi öppnat, dök det upp ett känt ansikte i köksdörren. Direktör Nilsson. Om ni minns, så har jag skrivit om honom tidigare, en tjomme som dök upp en lördag kl 14..20 och ville boka bord till den aftonen. Han var bra dragen, och visste inte vilken restaurang han var på. Jag gissade att han INTE skulle komma den kvällen, med tanke på berusningsgraden. Mycket riktigt dök han inte upp. Igår däremot, kom han och hans thailändska "fru" som bara pratade engelska. 


- Ikväll vill jag ha nåt jävligt gott, sa han

- Jahapp, det ska vi försöka ordna

- Jag har kollat på menyn, men den var väl sådär

- Aj då, vad menar du då?

- För lite grädde

- För lite grädde?

- Ja ... min farmor jobbade som kokerska, hon hade mycket grädde. Mycket grädde ska det vara

- Jadu, alla såser är på grädde, det är grädde i soppan och i renskaven

- Vispgrädde?

- Ja, från Norrmejerier

- Give me five


Jag ropade in Miranda, serveringsansvarig nu när Anna är i Hemavan


- Håll ett öga på direktör Nilsson, han är rejält berusad. 


Vi fick in ett par beställningar innan direktör nilssons beställning kom in. En oxfilé och en älgytterfilé. Servitrisen som tagit emot beställningen kom in i köket

- Direktör Nilsson har tydliga önskemål kring köttet

- Yes, vad?

- Om älgköttet är från ett gammalt djur, vill han ha det välstekt, om det är från ett ungt djur, vill han ha det väldigt lättstekt. 

- Hahaha, ok


Miranda kom in med löpande info. Direktör Nilsson hade betett sig illa mot några andra gäster, fått köpa en öl, men tanken var att neka fortsatt alkoholinköp för honom. En av de andra servitriserna kom in och berättade att han kallat henne "älskling", och att alla servitriser var så himla snygga. 

- Snart avlägsnar vi honom, eller ringer vakterna, sa jag


När han och hans "fru" hade ätit, kom servitrisen in

- Älgen gick inte att äta. Skandal att vi bara har abborre som fisk, han vill ha lax. Då vi bara har abborre ville han ha en macka. Kvinnan var dock väldigt nöjd med sin oxfilé


- Vi har tyvärr inte macka på menyn, svarade servitrisen honom. 


Äntligen, där kring 19.30 kom det jag längtat efter

- Direktör Nilsson med sällskap har lämnat huset


Tankarna går till hans sällskap. Servitriserna berättade att han låtit rätt så barsk mot henne då hon tagit fram sin telefon

- Put that thing down now, hade han sagt


Hoppas han aldrig återkommer.


Idag är jag ju bjuden till Zehra och hennes familj. Jag ska vara där klockan 13, det ska bli superkul :)


Igår gick jag ner till stugorna på morgonrundan, blir nog samma sväng idag

       

Dags att glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hundarna har vaknat och väntar på sin frukost. 

Ha en superhärlig Söndag. Jag ska verkligen njuta av en ledig dag, DET är värt för mig. Gör nåt värt du åxå :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 26 februari 2022 07:41

Lördag morgon. 12 minusgrader och soligt. Solen gick upp 6.52 och går ner 16.41


Igår var det ju fullsatt på restaurangen men trots det så gick det riktigt bra. Skulle säga att för första gången var vi tillräckligt med personal. 4 servitriser, jag, Zehra och den nya tjejen Moa i köket, samt en duktig i disken. Ikväll är det inte riktigt fullsatt tycks jag minnas, men vi får se, det brukar ju komma några drop-in åxå. Ikväll blir Zehras sista kväll, sedan flyttar hon till Uppsala. I morgon ska jag hem till henne och hennes familj. Zehra berättade igår kväll att hennes mamma börjar idag med att tillaga mat och baka. Tydligen blir inte det inte bara fika, utan även mat :)


Jag börjar förstå hur andra känner (alltså de som jobbar mån-fre) när det blir fredag. Sista arbetsdagen på veckan, sedan äntligen helg. Jag har sagt ett flertal gånger, att känner man så, är det dags att byta jobb. 


Nä, klockan går, börjar vara dags att glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ha en fin lördag- gör nåt värt av dagen!


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 februari 2022 07:25

Fredag morgon. 4 minusgrader och halvklart. Solen gick upp 6.56 och går ner 16.38


Sitter och lyssnar på nyheterna. Helt förfärligt det som händer, så fasansfullt . Omkring 100 000 människor har måst lämna sina hem i Ukraina. Statsministern pratar om det värsta som hänt Europa sedan andra världskriget. 


Igårkväll skickade Jimmie Eriksson foto och recept på den efterrätt han skapat åt oss på Victoria. Meningen var ju att han skulle komma och laga den på plats tillsammans med mig, men pga corona så har han inte haft tid och möjlighet, så vi fick ta plan B istället. Nu ska jag tillaga den så att vi får provsmaka innan vi släpper den i restaurangen. 


Igår kom Pernilla, Hannah och Otto upp och åt lunch på Victoria. När jag slutade jobba åkte jag till Boviken där det skulle ätas mellis. Jag och Otto satt vid köksbordet när vi såg att Hannah backade ut fyrhjulingen för att skotta och jag sa till Otto att vi skulle klä på oss och gå ut, så kanske han kunde få åka med. Sagt och gjort. Hannah och Otto skötte skottandet med fyrhjulingen, jag greppade en spade och skottade för hand, medans Pernilla var inne och fixade fruktsallad. Efter mellis åkte jag hem och tog en promenad med hundarna. 


Oj, nu har jag suttit rätt länge och lyssnat på nyheter, tiden har lixom sprungit iväg lite. Ska gå upp och ta en dusch innan det är dags att väcka hundarna och gå ut. Ha en fin fredag, gör nåt värt av dagen!


Gomorron

Av maria tafvelin - 23 februari 2022 06:34

Onsdag morgon.20 minusgrader och molnigt. Solen går upp 7.07 och ner 16.32


Igår, en bra dag på jobbet. På tisdagar brukar jag ju ha städdag, diska upp fläktfilter, torka kylar och hyllor mm. Kontaktade även Stadsmissionen så att de kom och hämtade bröd och lite annat som vi skänker. Packade in varor som kom från svensk cater, samt preppade lite inför ikväll. 


Till middag gjorde jag en choritzogratäng, den blev riktigt god

 


Hannah och Robban var här igår afton för att fixa ena traktorn och flisa. Nu gick det inte som planerat, så Hannah ska nog iväg och köpa mer pellets att fylla ner i fliseriet

 


Idag ska jag iväg på lite spännande ärende, berättar mer om det sen. Ikväll är det inte fullbokat, eller var inte igår i alla fall, ca 30 pers som bokat då jag gick hem, men nu märker man att folk vågar sig ut igen, vi har bra bokat på helgerna framöver, ja, även onsdagar. Zehra jobbar sin sista vecka med mig i köket, på söndagkväll flyttar hon till Uppsala för att plugga. Hon ringde mig igår och ville fråga en sak

- Maria, vad gör du på söndag?

- Jag har inga planer för söndagen

- Jag och min mamma vill höra om du vill komma till oss och fika, jag vill säga hejdå och sådär innan jag åker.

- Men Jättegärna Zehra!


Så himla gullig tjej den här Zehra. 20 år gammal, så otroligt fin. Hon och hennes familj är från Turkiet, det ska bli jätteroligt att åka dit och fika :)


Jag brukar ju inte kliva upp såhär tidigt när jag jobbar kväll, men jag vaknade och kände att det skulle bli svårt att somna om... så det här blir en lång dag. 


Nä, dags att glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ska ut och sätta i motorvärmarsladden så fort som möjligt. Ha en bra onsdag, se till att göra nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 21 februari 2022 12:05

Måndag mitt på dagen. 9 minusgrader och snöfall säger appen. Fall och fall .... det är typ 100 snöflingor som faller en bit, sedan blåser de upp igen, för att falla neråt... och sen upp .... så... själva snöfallet är rätt så fjuttigt, om man säger så. Solen gick upp 7.10, samtidigt som mig  med andra ord...den går ner 16.25 


Igår hann jag bara publicera mitt blogginlägg så fick jag ett sms av Pehr. De har magsjuka. Pernilla var riktigt dålig. Ringde Hannah och fick veta att Robban åxå åkt dit. Själv mådde hon bra och var på jobbet. Eftersom de egentligen måste komma hit och flisa igår, bestämde vi att hon skulle komma själv, så skulle vi hjälpas åt, efter att hon slutat jobba. 


Jag åkte iväg på Moröhallen och postade telefonen som jag sålt, svängde sedan förbi IcaMaxi och handlade lite blåbärssoppa och isglass till Pernilla, Pehr och Otto. Lämnade över utan att andas in nästan, och begav mig sedan hem. Eftersom jag inte fick umgås med dem, gjorde jag en pizzadeg för att tröstäta. Hannah ringde mitt på dagen... hon började känna av magen. "champagnekänsla" som hon uttryckte det. Hon fick dit någon att jobba så att hon kunde åka hem tidigare. Hon ringde när hon var på väg hem

- Hoppas jag hinner hem. 

Ja ... att måsta stanna vid vägkanten, öppna bildörren för att spy, det kan väl funka i värsta fall ... men ... att måsta skita på sig i bilen.....


Det här innebar ju att det inte blev någon flisning igår. Jag var dit på kvällen och petade med en lång bräda, för att fösa ihop den lilla flis som fanns kvar. Pratade med Robban och sa att jag kan åka och köpa pellets så att jag klarar mig nån dag, så länge de ligger i magsjuka. 


Till middag blev det en pizza bianco med creme fraiche, päron, gräddädelost på tub som jag hade kvar sedan min födelsedagsmiddag, mozarella, honung och flingsalt. Satt fint

   

Klev upp rätt tidigt i morse. Det blev ingen dusch, då jag anade att flisen var slut och pannan stannat ... vilket betyder inget varmvatten. Skrev med Pernilla och Hannah igårkväll att jag kunde åka och handla åt dem ifall de behövde något. De skickade varsin lista så jag drog på IcaMaxi redan vid 8.30  , handlade åt dem, levererade i respektive hall, åkte sedan på Byggmax och köpte 15 säckar pellets, hem, tömde 10 säckar i fliseriet och lade 5 säckar bredvid, kan vara bra att ha :)  Fixade lite inställningar på flispannan som Robban instruerat, ringde facetime för kompletterande info.... Ska gå förbi där ikväll när jag går ut med hundarna, för att kolla hur mycket pellets som försvunnit. 


Tittar ut genom fönstret och studerar snöflingorna. När det snöar på det här sättet är det nästan som att titta på ett akvarium. Rogivande. I den här takten måste det nog snöa en vecka eller två innan man måste skotta. 


Vad är det Värda den här dagen?  Jo, jag har kunnat hjälpa min familj. Även om vi inte kunnat umgås, så har jag kunnat hjälpa dem. DET är värt. Att kunna fixa så att Hannah och Robban inte måste åka hit för att flisa när de har magsjuka, det känns så himla bra i hjärtat.... och det är bara lunchdags än. Hinner klämma in mycket mer på den här dagen, även om mycket går ut på att .. bara vara, på en ledig dag. Återhämtning.


Har plockat fram klickern och ska trickträna med hundarna lite, sedan blir det nog en sparktur med dem. Dusch och renbäddning ikväll, bra uppladdning för ny arbetsvecka. 


Ha en superfin fortsättning på dagen, fortsätt sätta saker i perspektiv, så att du verkligen förstår vad som kan räknas som värt. Äta själv, gå på toa själv, kunna använda armar och ben, uttrycka sig, skratta, gråta, prata, se, höra, kunna kommunicera....... HAR man de möjligheterna, så finns åtminstone DET som värda grejer. Sen kan man utgå därifrån, och bygga vidare på det. 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 20 februari 2022 07:28

Söndag morgon. 12 minusgrader och ... appen säger halvklart, men jag skulle inte säga att det ens är halvklart ... eller .. vad betyder egentligen halvklart? Tycker det är rätt så genommulet. Solen gick upp 7.14 och går ner 16.22


Igår efter morgonrunda med hundarna, blev det OS-frukost

 

Underbart väder blev det... hade tänkt ta en lång promenad men fastnade i curlingfinalen :)


Igår gick det bra på jobbet. Det bokades på och kom några drop-in, men alla kom inte på samma gång, utan utspritt över kvällen och det gör stoooor skillnad. När jag kom hem såg jag att jag fått (ytterligare) ett meddelande som frågade om "varan" dvs min gamla telefon, fanns kvar. Jag la ju ut den på fb för 2500 kr. 5-6 stycken har hört av sig och erbjudit 2000. Nä har jag svarat, 2500 kr kostar den. En tjomme blev stött och tjurig och avslutade konversationen 

- Jamen LYCKA TILL med försäljningen!

fniss

Igår som sagt, kom en förfrågan till och jag svarade kort och gott 

- Ja

- Kan du skicka den?

- Javisst

- 2500?

- Japp

- Swishnummer?

- 0706481861

*PLING*  så fick jag en swish på 2500 kr. 

- Tack, det var en snabb affär

- Jo, jag gillar snabba affärer, köpte en tesla igår, får hem den på tisdag.

- Jag skickar telefonen i morgon.

- Tack!


Tänk så smidigt det kan gå, det gäller bara att hitta den rätte köparen :


Hundarna sover i sängen... allt är tyst (eller ... kylskåpet lever om en del)  .. har nästan druckit upp hela koppen te. Läste förresten om prishöjningen på mat... kaffe bland annat. Tänk vilken ekonomisk vinst jag gjort genom att byta från kaffe till te :)  Det kan vara bra att vänja sig redan nu med att leva lite snålt ... kollade in pensionsprognosen häromdagen. Inte lär jag ha råd att gå i pension vid 65 i alla fall, hur mycket te jag än dricker.


Nu tror jag det är dags att glida ur tofflorna och hänga upp  morgonrocken. Ska ringa till Pernilla och höra hur landet ligger, ska ju dit och umgås lite idag :)  Hannah blev tvungen jobba i helgen så henne får jag inte träffa, tur hon och Robban är här lite då och då... även om det är pga flisning eller andra projekt på gården de kommer. 


Ha en fin Söndag. Tänk på det här med värda grejer. För egen del känns det här med att ha ledig dag, VÄLDIGT värt! 


Gomorron

Av maria tafvelin - 19 februari 2022 07:46

Lördag morgon.7 minusgrader och halvklart. Solen gick upp 7.17 och går ner 16.18

Hade tänkt lyssna på "Ring så spelar vi" men det var OS-sport....  så nu lyssnar jag på det istället ... känns som att jag behöver lyssna på nåt för att rensa hjärnan. Det mest värda med gårdagens arbetspass, var precis när jag skulle gå hem, det visade sig att föräldrar till barn på Utflex var där och åt, så jag språkade med dem en stund. De var mycket nöjda med maten :)   Tack och Lov att jag hade Zehra till hjälp igår. Hon lär upp den nya tjejen som ska vara tvåa i köket när Zehra flyttar. Ikväll är det inte fullbokat, men både Zehra och den nya ska jobba. 


I morgon åker jag till Boviken så att jag får träffa Otto. Det har inte varit så mycket Otto-tid på sistone så det känns bra att få umgås. 


Nä, nu har jag druckit en kopp te. Ska glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken, väcka hundarna och komma iväg ut på morgonrunda, sedan sätter jag mig och kollar på OS en stund. Ha en härlig lördag! Å du ... det här med värt. En del dagar måste man bryta ner det i minsta beståndsdel.... det kan vara Värt att åtminstone kunna äta och gå på toa utan hjälp. Kom ihåg det. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards