Alla inlägg under december 2021

Av maria tafvelin - 31 december 2021 12:15

Nyårsafton. Den dagen man summerar året som gått, för att lägga det bakom sig och blicka framåt mot det nya. 


Precis för ett år sedan satt jag med tårar i ögonen efter att ha lämnat Utflex. Minns att jag jobbade mellandagarna, och sista dagen jobbade jag själv, då det bara var... typ 4 barn.  Jag var alltså både pedagog och kock den dagen. De barn som var där fick oxfilé med hasselbackspotatis till lunch.... Oj ... får tårar i ögonen bara jag tänker på det. 


Hur har då 2021 varit? VAd har det innehållit?  Ja, massor, naturligtvis.   Sjukt mycket snö i början av året. 

   

Mycket Otto <3

           

         

Från Januari till sista mars, jobbade jag på bageriet. Sedan fick jag jobb som arbetsledare på Kajutan. Jobbade hela sommaren, och i Augusti jobbade jag dubbelt, då jag fått jobb som köksansvarig kock på Hotell & Restaurang Victoria. 


Min älskade Hannah fyllde 30 i Augusti, före det fyllde Pernilla 32 i juni. Otto fyllde hela 3 år i November. Själv fyllde jag 56 dagen före julafton. 


Jag flyttade från Boviken 231 till Söderbodan 26 i mitten av november. Nu bor jag RIKTIGT stort. Från en etta på 35 kvadrat i Ursviken, till ett hus på 130 kvadrat med stor gård inom loppet av 3 år ... fniss..... jodå, jag fortsätter att leva som i en film. 

En del tråkiga saker har givetvis hänt under året, och nu i slutet ramlade jag ju och slog mig rätt illa ... men... jag tycker att det känns helt ok nu. 


Jag är så lyckligt lottad i livet. Jag har Hannah och Pernilla, deras respektiven samt Otto. 

Hundarna <3 Mina livskamrater

   

         

       

Nä, nu bråkar bloggen såpass mycket att jag inte har tid att sitta vid datorn längre. 


Året har innehållit så himla mycket, det är kontentan. Ny plåtkompis åxå :)


Kalle har precis varit hit med traktorn och skottat, nyårsmenyn är i det närmaste spikad. Vet att barn och barnbarn har en rolig dag/kväll tillsammans med respektiven och goda vänner. Jag har det så himla bra. Strax ut med hundarna, sedan dra igång med förberedelser inför nyårsfirandet. Vad önskar Du för det nya året? 

Jag har en dröm, om den förvekligas redan under 2022 det vet jag inte... men NÅN gång! 


Det är 11 timmar kvar av 2021 .... man hinner med rätt mycket värt på den tiden. 


GOTT NYTT ÅR på er, alla mina bloggläsare!

Av maria tafvelin - 30 december 2021 16:20

Torsdag eftermiddag. Temperaturen runt nollan. Var nyss ute med hundarna, och det är mer regn än snö som faller, skulle jag säga. 


Igår hade jag en underbar dag tillsammans med Pernilla och Otto. Vi var på Vitberget, och deras pulkabacke. Otto premiäråkte sina slalomskidor, förutom att åka bob då :)


         

Idag fick jag vara med Otto medans Pernilla tränade inne i stan.Helt underbart!


Jag har varit och handlat lite inför morgondagens middag :)  Oxfilé blir det till varmrätt...i övrigt ska jag snickra lite :)


Det är ju lite spännande att bo på ett nytt ställe såhär till nyår .... Förekommer det fyrverkerier och smällare här? Eller ... är byborna smartare än så, och skonar djuren, både vilda och tama? Blir intressant att få veta .


Nä, nu blir det middag. Värmer kroppkaka :)


Tjing så länge


Av maria tafvelin - 30 december 2021 15:59

Torsdag eftermiddag. Temperaturen runt nollan. Var nyss ute med hundarna, och det är mer regn än snö som faller, skulle jag säga. 


Igår hade jag en underbar dag tillsammans med Pernilla och Otto. Vi var på Vitberget, och deras pulkabacke. Otto premiäråkte sina slalomskidor, förutom att åka bob då :)


         

Idag fick jag vara med Otto medans Pernilla tränade inne i stan.Helt underbart!


Jag har varit och handlat lite inför morgondagens middag :)  Oxfilé blir det till varmrätt...i övrigt ska jag snickra lite :)


Det är ju lite spännande att bo på ett nytt ställe såhär till nyår .... Förekommer det fyrverkerier och smällare här? Eller ... är byborna smartare än så, och skonar djuren, både vilda och tama? Blir intressant att få veta .


Nä, nu blir det middag. Värmer kroppkaka :)


Tjing så länge


Av maria tafvelin - 29 december 2021 07:46

Onsdag morgon. Temperaturen ligger på 2 minusgrader. Solen går upp 9.44 och ner 13.32


Rörmokaren dök aldrig upp igår, varken på morgonen eller senare under dagen. De ringde mig igår afton och meddelade att de kommer idag kl 7.30, så snart rullar det väl in en bil på gården. Jag är redo :)


Igår gick jag en lite längre sväng med hundarna. Det finns en väg där jag upptäckt att det är ytterst lite trafik, nära nog ingen alls. Där kan hundarna vara lösa

     

När vi kom in igen kokade jag kroppkakor på de kokta kalla potatisarna som var över efter julbordet. Fyllningen gjorde jag av några överblivna prinskorvar och lite lök. Gott!

     

Efter lunchen städade jag lite, sedan drog jag iväg in till Kåge för att handla några grejer. Kom hem, satte en pizzadeg på färdig surdeg. Den fick jäsa 2 timmar, sedan bollade jag och satte i kylen. Det blev 2 bollar, den ena  bakade jag ut igår till middag, den andra står kvar i kylen

     

Jag gjorde en pizza som jag kallar "Norrlandspizza" som jag toppade med lite rökt skinka, gravat lättrökt reninnanlår, samt trattkantareller. Riktigt gott!


Idag ska jag åka iväg till Boviken. Jag, Pernilla och Otto ska åka till Vitberget där Otto ska få prova sina slalomskidor, vi tar även med boben. Perfekt att det blev mildare ute :)


Nä, nu tror jag att jag ska ropa in hundarna. Tofflor och morgonrock är redan återbördade till sina respektive ställen, jag var lite snabb att klä på mig i morse. Ingen har dykt upp än, men det ska väl inte dröja alltför länge. Ger hundarna mat och går ut så länge. 


Ha en fin onsdag, kom ihåg att göra nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 29 december 2021 07:21

Onsdag morgon. Temperaturen ligger på 2 minusgrader. Solen går upp 9.44 och ner 13.32


Rörmokaren dök aldrig upp igår, varken på morgonen eller senare under dagen. De ringde mig igår afton och meddelade att de kommer idag kl 7.30, så snart rullar det väl in en bil på gården. Jag är redo :)


Igår gick jag en lite längre sväng med hundarna. Det finns en väg där jag upptäckt att det är ytterst lite trafik, nära nog ingen alls. Där kan hundarna vara lösa

     

När vi kom in igen kokade jag kroppkakor på de kokta kalla potatisarna som var över efter julbordet. Fyllningen gjorde jag av några överblivna prinskorvar och lite lök. Gott!

     

Efter lunchen städade jag lite, sedan drog jag iväg in till Kåge för att handla några grejer. Kom hem, satte en pizzadeg på färdig surdeg. Den fick jäsa 2 timmar, sedan bollade jag och satte i kylen. Det blev 2 bollar, den ena  bakade jag ut igår till middag, den andra står kvar i kylen

     

Jag gjorde en pizza som jag kallar "Norrlandspizza" som jag toppade med lite rökt skinka, gravat lättrökt reninnanlår, samt trattkantareller. Riktigt gott!


Idag ska jag åka iväg till Boviken. Jag, Pernilla och Otto ska åka till Vitberget där Otto ska få prova sina slalomskidor, vi tar även med boben. Perfekt att det blev mildare ute :)


Nä, nu tror jag att jag ska ropa in hundarna. Tofflor och morgonrock är redan återbördade till sina respektive ställen, jag var lite snabb att klä på mig i morse. Ingen har dykt upp än, men det ska väl inte dröja alltför länge. Ger hundarna mat och går ut så länge. 


Ha en fin onsdag, kom ihåg att göra nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 28 december 2021 07:13

Tisdag morgon. 14 minusgrader. Solen går upp 9.44 och ner 13.31  ... Det blir ljusare igen :)


Idag hade jag ställt alarmet på 6.45, då jag väntar att rörmokaren ska komma och färdigställa arbetet uppe i toa/duschen. Det som är kvar att göra, är handdukstorken. Flytta den från toan här nere, och sätta den däruppe istället. 


Igår kom Hannah och Robban hit för att fixa lite. Robban fyllde flis i fliseriet och Hannah fogade stänkskivorna

kolla före- och efterbilder. Blev så sjukt snyggt

         

Jag bjöd på lunch - kycklinggryta m ris :)  Det var så gulligt när de båda gick ut och jobbade igen efter maten - Hannah skottade med lilltraktorn, och Robban med stortraktorn

   

Det var kring 20 grader hela dagen, så det blev bara korta svängar med hundarna. 


Foten känns ok att gå på nu, det är bara när man vrider den som det gör ont. Knät känns åxå bra att gå på, men är fortfarande ömt, och det känns att det är vätska i knät som inte absorberats än. Baken, gör jädrigt ont fortfarande, men hoppas jag känner mig tiptop den 4:e när jag börjar om att jobba igen. Restaurangen håller stängt till den 5:e :)


Nä, nu ska jag glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken och få på mig kläder. Gissar att rörmokaren kommer när som helst. Ha en fin dag, se till att fylla den med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 december 2021 08:44

Juldagsmorgon. 8 minusgrader. Solen går upp 9.45 och ner 13.27 Igår var det mildare, men då blåste det så rackarns istället. 


Tomtandet gick superbra, jag fick träffa oerhört fina familjer. Det blir alltid en massa fniss innanför skägget när man träffar barn. I år berättade jag för alla barn att tomten åxå önskar saker på julafton. Tomten önskar samma tre saker varje år

- Att alla ska vara snälla mot varandra

- Att alla ska vara snälla mot djuren

- Att alla ska vara snälla mot naturen

Barnen lyssnade noga och nickade... och en pojke i en familj tittade på sin lillebror och sa:

- ja .. på julafton är vi snälla mot varandra, andra dagar bråkar vi


Efter att ha kvävt ett fniss gav jag pojkarna i uppdrag att träna på att vara snälla mot varandra. 


Jag parkerar alltid en liten bit ifrån, så att barnen kan se mig komma gåendes. På ett ställe flög det ut en ung kvinna med asiatiskt utseende, och pratade i telefon

- oh my god, are you santa claus?

- Yes I am, sa jag med min mörka tomtestämma

- Oh, Can I take a picture of us?

- Yes of course


Hon skrattade,fotade, knäppte säkert 10 kort och pratde i telefon. Jag tror jag gjorde hennes dag :)


När jag kom hem efter 7 uppdrag, hann jag värma en tallrik janssons (som jag längtat efter hela dagen) och sätta mig i soffan innan "Karl-Bertils julafton" började. Efter en sådan dag, känner man både glädje och tacksamhet. Idag blir åxå en välsignad dag, då jag ska äta lunch i Boviken, och då få träffa Otto och ge han de julklappar jag skaffat till honom. 


Nu ska jag glida ur tofflorna och hänga upp morgonrocken, väcka hundarna och så smått komma igång med dagen. Ha en fin dag, gör nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 24 december 2021 11:32

Julafton, klockan tickar mot lunch och jag har precis kommit hem från frukost i Boviken. Vi har ju som tradition, förutom uppesittarkväll för att fira min födelsedag, även att äta frukost tillsammans på julafton. 


Igår åkte jag åxå till Boviken för att äta frukost, då för att hinna träffa Otto innan han skulle över till pappa Mattias. När Otto åkt, drog jag iväg på lite ärenden, sedan förbi på IcaMaxi för att handla det sista till julbordet, sedan hem för att börja förbereda. När ungdomarna kom började vi med glöggmingel, sedan blev det julbord. Precis innan maten fick jag en present - en vinöppnare. Jag hade bett Pernilla ta med en, för jag tänkte vi kunde dela på vinflaska, men jag har ingen vinöppnare   :)


   

Efter maten fick jag ytterligare en present - salt och pepparkvarn. Det har jag länge funderat på att köpa, men tyckt det varit för dyrt, så det blev en perfekt present. Sedan bänkade vi oss i soffan för Bingolotto. Vi orkade dock inte hela vägen till slutet, utan strax innan kl 22 åkte ungdomarna hemåt och jag satte igång att slå in julklappar


I morse hade vi bestämt att äta frukost hos Pernilla och Pehr kl 9, så jag tog med skinka, prinskorv och köttbullar som var över från julbordet. Hannah hade kokat gröt, Robban tog fram nån svindyr skinka han köpt... 

 

 

Mycket trevligt att äta frukost ihop :)  När vi ätit, hade vi lite julklappsutdelning. Jag fick en elvisp :)  Det har jag faktiskt saknat de senaste åren .... jag har väl blivit lite bekväm ... fniss


Strax dags för en runda med hundarna, sedan ska jag dra på mig tomteutstyrseln och åka på uppdrag. Tänk .. jag har hållit på med det här sedan 2013... hoppade över 2016 .... och  2018 då Otto var med på julafton, men annars har jag åkt runt och tomtat. I år har jag 7 uppdrag, med start kl 14.00


Ha en riktigt God Jul allihopa. Kom ihåg att vara snälla - mot varandra, mot djuren och naturen. Gör nåt värt i Jul.


 

Ho Ho Ho



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards