Alla inlägg under april 2023

Av maria tafvelin - 29 april 2023 13:33

Lördag typ mitt på dagen. 6 plusgrader och växlande molnighet. Sol upp 4.08 och ner 20.56


Ytterligare en vecka har passerat och mycket har hänt. Sture har varit nere på Karolinska tillsammans med sina föräldrar och aktiverat sina cochleaimplantat, så nu har han hörsel :) :) :) 

   

Det är ju helt fantastiskt att det fungerar!! Att det går att göra :)  De kom hem torsdag morgon, och på söndag åker de ner igen för återbesök och andra grejer. 


Matmässigt då? Ja, jag kan säga att den fransyska jag körde sous vide när jag bloggade senast, den blev så otroligt god!

 

tillsammans med potatisgratäng, kantarellsås och sallad. Mums!


På jobbet har det blivit både mat, bakning, smörgåstårtebeställning samt hämtpizzakväll

                 

Jag har varit på vårdcentralen och träffat läkare pga den här förbannade hostan som aldrig verkar ge sig. Fick utskrivet inhalator med luftrörsvidgande som jag skulle börja med, och om det inte hjälpte skulle jag hämta ut inhalator  med kortison åxå. Hämtade ut kortisonet nu idag, då hostan, som till en början blev lite bättre tyckte jag ... inatt var tillbaka med full kraft. Jag blir galen! På torsdag morgon har jag fått tid för hjärt/lungröntgen. Hoppas verkligen att jag inom kort känner mig helt frisk och får sova på nätterna. Det vore ju toppen :)


I morse gick jag ner i tvättstugan och drog igång två tvättar, gick upp och dammsugade och laddade för att torka golven. Då ringde Otto facetime och frågade om jag ville följa honom och Pernilla ner på stan. Klart jag ville :)  Hann inte köra in tvätten i torktumlare/torkskåp, så jag tog upp tvätten och hängde i lägenheten... det var väldigt lite, så det gick som smort. Hann torka golven innan jag blev hämtad :)


Vi gjorde några ärenden ... eller, Pernilla gjorde. Jag och Otto åkte rulltrappor och fastnade en bra stund på bottenvåningen på CK, där finns ju superkul grejer för barn :)

   

Vi åkte sedan på Solbacken, åt lunch på Ica Maxi, var in på Blomsterslottet, Rusta och Jysk. Efter det skjutsade de hem mig och jag drog iväg för att tvätta min bil och hämta ett paket. Nu är jag hemma igen och ska snart ta en längre promenad med Theo. Det har duggregnat lite till och från under förmiddagen men nu har det delvis spruckit upp och det är till och med glimtar av solen... betydligt ljusare än när jag började skriva för en liten stund sedan :)


Ni vet, ibland händer det grejer som gör att man undrar hur det hänger ihop ... det lixom .... ja .. snudd på övernaturligt....   Härom veckan blev det att jag satt och pratade med två av pedagogerna på jobbet, och av någon anledning kom jag in på att jag ju skrivit en bok. Det hade de ingen aning om, så den ena pedagogen tog upp sin telefon, gick in på biblioteket och reserverade boken. Bara nån dag efter det, så fick jag ett meddelande på messenger av en kvinna som ville ha kontakt med mig, just pga boken jag skrivit. Jag menar, boken kom ut 1995, så det är ju inte nyss precis... och just att det här hände inom loppet av några dagar, är inte det lite märkligt?


Nu ska jag ta med Theo ut på en promenad. Ha en fin fortsättning på lördagen. Snart är April månad slut, det gäller att hänga med och fylla dagarna med nåt som är värt att lägga i minnesbanken. 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 23 april 2023 11:19

Söndag förmiddag. 2 plusgrader och molnigt. Sol upp 4.30 och ner 20.36


En vecka går verkligen snabbt, och det gäller att ta varje dag för sig, att leva här och nu, fylla varenda dag med nåt värt, annars kutar livet lixom bara iväg. 


Den här veckan har jag fått träffa Otto flera gånger, lagat mat och bakat på jobbet, tagit promenader och aktiverat Theo, tvättat bilen, passat Sture medans Pernilla och Pehr var ute och fipplade på gården, ätit lunch hos dem. AVslutar veckan med att tvätta och städa :)  Har en älgfransyska på upptining i vatten, ska snart köra igång den sous vide för att äta gott ikväll. Men vi tar veckan lite dag för dag typ:

Måndag. Kokade hallonsylt när jag kom på jobbet. Det stod tunna pannkakor på menyn, och äldsta gruppen som drar på utflykt varje måndag, fick med sig tunna pannkakor att steka upp själva på muurikan. 

 

Tisdag - stekt korv och stuvade makaroner

 

 bakade även lite bröd på överbliven havregrynsgröt

 

Otto ringde facetime på förmiddagen och frågade om jag ville komma förbi efter jobbet. Jamen självklart. Skyndade mig dit när jag slutat, och Otto satt på bron och väntade på mig. 

- mommo, kolla, ja haj fått fotbollsskoj, ska vi spela fotboll?  

men klart vi ska spela fotboll :)


Onsdag - spagetti och supergod krämig fiskpastasås... den hamnade utanför bild... men bakade kanelbullar till försäljningsfrysen, som hamnade på bild :)

 

Torsdag gjorde jag panerade kycklingbitar.... jo jag skriver kyckling nuggets i menyn, men sanningen är ju att det är betydligt bättre än så :)

   

 

Svängde förbi i Boviken och hann träffa Pernilla, Otto och Sture några minuter innan jag vände hemåt.



Fredagen började med att jag tvärfixade en tårta att bjuda på till 9-fikat, då det var min tur att fixa fikat. 

 

till lunch bjöd jag på potatisbullar och lingonsylt - alltid poppis

 

Till fredagsmiddag stekte jag mig en hamburgare och friterade lite pommes

 

Igår lördag, drog jag iväg efter morgonpromenad och frukost, tvättade bilen, passade Sture, och när jag kom hem gjorde jag en pizzadeg som sedan fick bli en kebabpizza

             

I morse, efter morgonrunda och frulle, drog jag igång städning. Dammsugat, torkat golven, varit nere och startat 2 tvättar... ska strax ner och torka den, sedan är det dags att dra igång middagen... köttet ska tillagas sous vide i 5 timmar tänkte jag. 


Vilken härlig vecka jag haft. Hoppas du åxå haft det, och att du fyllt varje dag med något som är värt för Dig. 


Tjing så länge




Av maria tafvelin - 15 april 2023 13:39

Lördag, klockan har tickat förbi lunch. 3 plusgrader, strålande sol och klarblå himmel. Sol upp 4.59 och ner 20.11


Jahapp, då har det gått några dagar igen. Så konstigt det känns utan Alice. På ett sätt känns det som att hon varit borta jättelänge, samtidigt som jag nästan förväntar mig att hon kommer till dörren när jag kommer hem. Theo har kommit till ro och har slutat bära fram saker, utan är helt chill. Det känns skönt! Det blir ju fler och längre promenader, samt mer aktivering så klart. 

   

Tror ni inte på fan att jag blivit förkyld igen!!! HOstan, som faktiskt dämpades och nästan var helt borta, den är tillbaka med full kraft. Jag blir galen! Har slurpat cocciliana på kvällar och nätter, och varit som en zombie på morgnarna framför allt. Snorig, tät .... Så sjukt frustrerande!


Veckans luncher:

       

Tisdag - grönsakslasagne

Onsdag - blodpudding ... som jag fick skicka med barn och pedagogerna ut, då allihop drog iväg på skoterutflykt

Torsdag - fläskytterfilé med klyftpotatis och bea

Fredag- fiskpinnar med potatis och husets remouladsås. På fredag var flera pedagoger lediga, så jag fick rycka in i barngrupp mellan varven och det må jag säga - Herregud vad pedagogerna gör det bra! Jag var så slut  när jag kom hem igår.... är ju alltid slut på fredagar, men det här var i hästväg. Slumrade bort hela kvällen, orkade inte fixa middag ... 


Idag startade jag dagen med promenad i vanlig ordning, sedan har jag varit på Solbacken och köpt hundmat, dammsugit, kört lite godissök med Theo, pratat med Pernilla i telefon.... ska väl ta en längre promenad med Theo om en stund... i övrigt ska jag halvligga i soffan och titta på tv har jag tänkt. En hel dag i morgon att vila upp  mig på, men är jag inte pigg i morgonkväll så måste jag sjukskriva mig på måndag. Jag orkar inte vara förkyld och ha hosta hela tiden, man blir ju så slut


Jag har ju varit "trumpetskötare" åt en änglatrumpet, över förra sommaren och den här vintern. Det är en ättling efter den gigantiska änglatrumpet jag hade tidigare.  Nu har ägaren hämtat hem den så nu har jag bara "lillan" kvar (tog en stickling av skötetrumpeten)  Hade egentligen tänkt lägga ner det där med änglatrumpeter ... men blev sugen igen :)  Få se om jag kan få denna att bli lika stor och rikblommande som min gamla var :)

 

Nä, nu ska jag ta Theo på en promenad, sedan hoppas jag orka fixa middag i afton. Ska givetvis kolla på hockeyfinalmatch på tv!


Ha en fin fortsättning på lördagen, fyll den med nåt värt!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 10 april 2023 17:12

Annandag påsk, afton. 3 plusgrader och växlande molnighet, det har varit strålande sol hittills. Sol upp 5.17, ner 19.55


Dags att summera påskhelgen 2023


Långfredag... den var både lång och ledsam, men jag tog flera promenader med Theo. Lördag morgon, vaknade tidigt... Pernilla, Pehr och Sture skulle ju komma hem kring kl 10 från Karolinska, och jag hade förberett en påsksmörgåstårta att bjuda på till lunch. Fick ett sms av Pernilla strax före kl 10 att det blev ambulans direkt vid landning på Skellefteå flygplats, då det var nåt galet med Sture, nån form av anfall av något slag. 


Pratade med Hannah i telefon, hade kontakt med Pernilla ... det blev så att Mattias fick lämna Otto hos Hannah och Robban i avvaktan på vad som skulle hända. Jag blev så uppjagad att jag var tvungen börja städa. Kunde inte bara sitta och vänta på besked. Kring kl 14 kunde jag äntligen åka iväg till Boviken, då de fick åka hem med lille Sture. 

Det blev påsksmörgåstårta till (sen) lunch

 

Fin? Absolut, men god? .... jag gick helt efter receptet på påsksmörgåstårta från Polarbröd ... men säger som ungdomarna sa: Gillar din vanliga bättre. Ingen av oss gillar riktigt när det bara är röror, alltså bara "gisch" ... så det var väl ingen höjdare. Nu var det ju så att alla var så hungriga så det gick ner ändå. 


Igår söndag, fortsatte jag med att försöka få Theo att ta det lugnt. Det jag märkt på honom sedan Alice försvann, är att han har haft lite svårt att komma till ro dagtid. Han har hämtat mina tofflor, hämtat skor från hallen, hämtat mina strumpor när de legat på pallen i sovrummet. Fredag och lördag hoppade han upp direkt jag gjorde en tendens till att kliva upp ur soffan, och följde mig hack i häl. Igår gick det bättre, och idag har han verkligen varit cool. Så himla skönt!


Oj, måste ju visa ... till middag på lördagen, tillagade jag en älgbiffrad sous vide, 56 grader i 6 timmar. Till den en superkrämig potatisgratäng och en blandsallad. Men herregud så gott!!!!

 

Det blev kvar ett litet stycke av biffen, och den blir ju aldrig bra att bara värma igen, så igår gjorde jag en god pastarätt med strimlad biff, champinjoner och pasta

 

Igår kväll skrev jag till Pernilla och Hannah och frågade vad de hade för planer idag. 

- vad tänkte du, ska vi ses :)  fick jag till svar

- jag tänkte vi kunde äta frukost ihop eller nåt, om ni vill. Jag kan ta med nattjästa frallor, och lite annat ur kylen

- jamen gärna!


Så, igårkväll gjorde jag en deg som jag bakade av i morse, sedan packade jag ihop lite annat och drog iväg

    

Så himla mysigt att få äta frukost allihop - Jag, Hannah,Robban, Pernilla, Pehr, Otto och lille Sture


Efter frukost blev det lite surr, Hannah tog Sture i vagnen och gick ut och sövde honom, vi andra småfipplade lite innan vi klädde på oss och gick ut. Hannah och Robban gick hem till sig, Jag, Pernilla och Otto spelade fotboll ute på gården. När vi spelat ett tag drog Pernilla och Otto en sväng med skotern medans jag och Pehr satt ute på bron och filosoferade. När Pernilla och Otto kom tillbaka från skoterturen vaknade Sture i vagnen, så Pehr tog in honom. Jag, Pernilla och Otto drog iväg på Ica Maxi

 

Han är så himla härlig Otto. NÄr vi går runt bland leksakerna så pekar han på många saker, men det är inte att han ska ha dem Bums NU, utan han pekar, klämmer, kollar ... och säger: Det här ska jag önska mig. <3


När Pernilla handlat klart och vi gick ut till bilarna, var det dags för mig att åka hemåt till Theo. Kramade hejdå och åkte hem. Tog ut Theo på en härlig promenad

   

Jo just ja, direkt jag kom hem idag gjorde jag en pizzadeg. Brukar ju göra långjäst ... men .. idag blev det lite kortjäst. Har nyss ätit en capricciosa

 

Theo ligger i bädden nedanför soffan här bredvid. Jag tror att han kommer att fixa alldeles utmärkt att vara ensamhund. Jag får spotta upp mig lite igen kring aktivering bara, så kommer det att gå alldeles utmärkt. 


Nu ska jag diska efter middagen, sedan blir det nog tvsoffan fram tills det är dags för kvällsrunda. Har ni kunnat fylla påskhelgen med nåt värt? Ibland kan det Mest värda vara att se andras kärlek

 

Gokväll

Av maria tafvelin - 7 april 2023 12:36

Långfredag mitt på dagen. 4 plusgrader och lätt regn. Sol upp 5.28 och ner 19.45


I onsdags, tidigt på morgonen, åkte Pernilla, Pehr och Sture ner till Karolinska för att Sture skulle få sina cocleaimplantat inopererade. Jag har fått fortlöpande info, foton och filmsnuttar. Allt har gått bra :)  De kommer hem i morgon, då ska jag fixa lunch :)


Igår var en tung, jobbig och ledsam dag. Jag åkte och började jobba kl 5, för att hinna preppa inför lunchen. Kl 9 åkte jag hem igen. Jag hade tid på veterinärstationen kl 10.15 för att låta Alice vandra över regnbågsbron. 


Minns ni att jag tidigare berättat om märkliga ting som inträffat när jag släppt iväg hundar över regnbågsbron? På Kellys sista dag hade det varit pissväder en hel vecka. Det regnade på morgonpromenaden .... men sedan, när jag akut ringde veterinären ... då sprack det upp och blev helt underbart. Jag och Kelly tog en solorunda i skogen utanför Örviken, som vi älskade att vara i. Allt var så fint det kunde bli. När lille Milo gick över, blev det på kvällen en sånt otroligt starkt solsken precis över Hannah och Robbans hustak, som jag såg från mitt köksfönster. Jag vet att jag då sa, och fick på pränt - Kelly och Milo har hittat varandra. 


Igår, när jag kom hem för att hämta Alice, var hon den första att möta mig i hallen. Har aldrig hänt tidigare. Hon brukar ligga i soffan eller sängen, och komma till hallen först när hon hör att det är jag. Redan där kom tårarna. När vi gick till bilen kom nästa - hon hoppade in i bilen helt själv. Hon brukar alltid sätta upp framtassarna sedan får man lyfta in bakkroppen. Hon la sig direkt tillrätta. När vi kom fram till veterinärstationen var det några minuter kvar innan vår tid, och jag ville inte gå in och kanske måsta möta folk i väntrummet så jag körde lite korvsök i en snöhög. När jag sa att det var dags att gå in, DROG hon i kopplet, för att komma in!! Det satt en tjomme i soffan direkt innanför dörren, han sträckte fram handen mot Alice, och fick de största pussarna någonsin. Han blev nog lite kär tror jag <3


Alice var alltid helt bekväm med att vara hos veterinären. Bordet hinner knappt sänkas så hoppar hon upp själv och tycker det är rätt så självklart att få lite gott av veterinären. Här blev jag väl lite besviken, för när vi blev insläppta i rummet sa receptionisten - Då kommer Petra snart. Åh så bra, Petra tycker jag om!  När dörren öppnas, kommer den här snubben ... minns inte hans namn, men han hade jour när Molly blev riktigt dålig, och jag gillade inte hans bemötande. Nu var det ju några år sedan, så jag försökte svälja min   besvikelse. På engelska presenterade han en yngre snubbe som var med, tror han sa Miguel, den nye veterinären. SEn hoppade grodorna ur veterinärens mun. 

- This dog does not function in the family any more... and is not kind to the other dog in the house. 

 Va? våga dig inte ljuga om min Alice!!!

- Men vänta, sa jag... hon har fått otaliga knölar, ett flertal på juverdelarna som växer. Hon är inte alls aggressiv, men gillar inte när den andra hunden i leken vill bita tag i bakdelen/bakbenen (där flera knölar sitter) hon vill inte heller att man "håller på" kring juverdelarna. 


Tårarna rann, visst i helvete måste man åtminstone ögna igenom vad som står i journalen?


Alice fick sin lugnande spruta och hon reagerade precis som väntat - inte alls. När vi blev ensamma i rummet satte jag mig på golvet och Alice la sig bredvid mig, med huvudet i mitt knä. Så somnade hon efter bara några minuter. 


   

                 

   

   

 

 

     

 

Vila mjukt älskade Alice <3



Av maria tafvelin - 1 april 2023 09:42

Lördag förmiddag. 3 minusgrader, strålande sol, klarblå himmel. Sol upp 5.50 och ner 19.27


Jag börjar med det jobbiga, tråkiga och alltigenom jävliga....  Inatt vaknade jag och hade sjuk magknip och mådde illa. Somnade om, men vaknade med jämna mellanrum av att magen knep nåt fruktansvärt. Jag som skulle få ha Otto idag! Jag skulle hämta honom hos Mattias kl 9, vara utomhus fram till lunch, äta lunch ute (korv i mattermos med bröd)och sedan avsluta med några timmar på exploratoriet. Jag var ju tvungen skriva till Mattias att jag inte kunde hämta honom. Så fruktansvärt! Klev upp kl 8 och då var det bråttom på toa om vi säger så. Sedan har jag i princip suttit på toa fram till bara för en stund sedan. Trodde ett tag att jag inte skulle hinna ut med hundarna överhuvudtaget, men hann (precis) upp igen. Så förbannat irriterande, jobbigt och frustrerande! Hoppas det är snabbt övergående i alla fall. 


Nu till nåt roligare:


Idag fyller Theo 10 år. Han verkar inte ha förstått själv att han faktiskt är senior :)

 

   

 

 

   

Grattis på 10-årsdagen Theo. Tyvärr verkar mitt planerade firande inte bli av kanske... hade tänkt vara ute och träna nosework i afton, vi får se om jag kvicknar till såpass att det går att genomföra. 


Brukar ju visa vad jag åstadkommit i matväg på jobbet under veckan åxå:

         

Nu ska jag koka en kopp te och se hur magen reagerar på det. Att äta nåt är helt uteslutet i alla fall. Jädrar så ont det gör när det vrider till .... fan, har jag tarmvred eller vad är det frågan om? 


Ha en fin lördag, fyll den med nåt värt... och du .... det är inget aprilskämt det här inlägget :)


Tjing så länge

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards