Alla inlägg under november 2020

Av maria tafvelin - 30 november 2020 05:16

Måndag morgon. 3 minusgrader och molnigt. Alltså .... sista dagen på november månad. November brukar ju vara mörk, seg, lång .... och jo, mörk har den sannerligen varit ... men jädrar så snabbt den har gått! I  morgon går vi in i december månad. Min sista månad på jobbet. Jag ska ta tillvara på varje minut. 


Igår, efter morgonrunda i skogen, åkte jag och Hannah iväg på lite ärenden. Min varma vinterjacka, eller, kappa snarare, har trilskats ett längre tag med dragkedjan .. och en av tryckknapparna funkade inte ... så till slut blev jag lite trött på det och tänkte att jag behövde köpa en ny. Det var lixom mitt mission för dagen, samt att åka på 4H-gården och återlämna nyckeln. Japp, jag har hoppat av styrelseuppdraget, liksom kassören och en ledamot. Det var alldeles för mycket, både tjafs och energikrävande uppgifter som inte gav någonting alls. Skönt att ha fattat beslutet. Nåja, Jag och Hannah var in på Rusta, Jula och Arken zoo, sedan bar det iväg hem, efter en sväng på 4H. Jo visstja, vi började ju på Preem i Kåge, där jag hämtade ut ett paket. 


När jag kom hem gick jag upp och hämtade ner kartongen med julgrejer.... fast .... jag insåg att jag måste ha ytterligare en kartong någonstans. Men var?  Konstigt att inte allt var på samma ställe.... 


Nåja, har fått upp julgardiner, adventsstaken i köket, och uppe i lilla fönstret. Men ... var har jag julstjärnorna? Får fortsätta utreda det ....


Idag ska jag bjuda på kokt fisk, äggsås och potatis på förskolan. Fisk äter de alltid bra av, så det borde funka nu åxå :)    


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och veva igång dagen. Ha en superhärlig måndag, se till att fylla dagen med nåt värt!


Gomorron








Av maria tafvelin - 29 november 2020 08:15

Söndag morgon. 2 minusgrader och molnigt. 


Igår på morgonrundan, gick jag ner bakom Olles där hundarna kan springa lösa. Det var 10 minus, och Alice tyckte det blev kallt om tassarna en stund ... men det gick över när hon sprungit lite. När vi kom hem var det bara att lasta paketen i bilen och åka till Önnesmark. Hannah åkte med mig, en jättetrevlig bilresa då man får sitta och surra hela vägen :)  När vi kom fram lastade jag in mina paket, ropade till Otto - 

- Kom får mommo en kram

Otto kom springande, jag lyfte upp honom

-Otto ge mommo bamsekram

åhh... lille prinsen <3


Pernilla, Hannah och Otto hade gjort ett pepparkakshus i tisdags, det togs fram för dekoration.

     

     

Det blev ett antal 

- Otto maka godis .... fniss


När pepparkakshuset var färdigt, blev det till att öppna paket. Han fick sin lilla verktygsbänk med tillbehör, och ett bord med stolar att ha i sitt lekrum, samt en docka som han döpte till Bosse

 

Efter lite (mycket) lek, blev det lunch. Pernilla lagade en jättegod wok. Otto hade stojat, skrattat, busat, lekt, med oss alla tre, så han var oerhört lättsövd efter maten. Vi la honom i vagnen, jag gick ut ... hann väl gå 50 meter så sov han. 


Pehr och Robban kom tillbaka från jakten och fick värma lite mat. Otto sov i 1.5 timmar, sen vaknade han och det var dags för tårta :)  Pernilla är en riktig tårtkonstnär


   


Efter tårtan var det dags för ett stort paket från Hannah och Robban. Det var en el-motorcykel :)  Bosse skulle med tyckte han :)


 

Vi turades om att gå bakom och hålla koll på svängarna, styrde till lite i köket så att han kunde köra runt matbordet. Jag vet inte hur länge han höll på igår att köra, jag åkte hem till hundarna innan middag, medans Hannah och Robban stannade kvar. Jag vaknade i morse och fick en filmsnutt från nu på morgonen


  Lillgubben <3


Idag blir det lite tvätt och städning ... skulle varit iväg och tvättat bilen åxå,vi får se om jag gör så. 


Nu ska jag i alla fall sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken och vispa igång dagen på allvar. Ha en riktigt fin söndag, se till att göra nåt värt av den!


Gomorron


Av maria tafvelin - 28 november 2020 07:10

Lördag morgon. 10 minusgrader och enligt appen, klart. Kul :)  Sov jag länge förra lördagen, så klev jag upp desto tidigare idag :)  "Ring så spelar vi" ljuder från högtalarna och jag känner mig pigg. Det gjorde jag inte kl 4.30 när alarmet ringde ... fniss. Igårkväll ställde jag alarmet på 7.00, men tydligen råkade jag vispa i även 4.30 ... jag minns att jag sa högt - Men vafan! när jag upptäckte vad klockan var ... fniss


Igår slog jag lite på stort på jobbet och friterade fläsk, zucchini, vitkål.... hade köpt färdiga vårrullar som tillagades i ugnen... samt värmde köttbullar och sås som var över sedan måndagen. Till detta kokade jag ris och bjöd 2 olika slags såser. Det blev väldigt uppskattat :)


I

  torsdags bakade jag pepparkakslimpa som barnen (och pedagogerna) fick till eftermiddagsmellis. DET blev så uppskattat, och när jag skulle gå hem, kom några av barnen från den äldsta gruppen

- Maria, har du lagt några pepparkakslimpor i frysen, vi vill köpa

- Oj, nej, man jag kan baka mer i morgon så ni får säga till era föräldrar att det finns i frysen


Igår, när jag gick in i rummet där äldre gruppen satt och pysslade, frågade de om jag lagt in några limpor. 

- Jag går genast och bakar, sa jag


Så, jag gjorde en laddning pepparkakslimpa. En av pedagogerna köpte på torsdagen, en annan ville köpa igår, resten la jag i försäljningsfrysen 


Under hela dagen höll jag på så smått med förberedelser inför hämtpizza. Pizzasallad, tsatziki, tomatsås, stekte lök som någon ville ha på sin capricciosa i stället för skinka.... ja. lite sådär smått. Pizzadegen hade jag gjort på torsdagen, så den stod i kylen på kalljäsning. 


Det blev 36 pizzor mellan 16 och 18, sedan diskade jag bort och tog helg. 

   


Väl hemma släppte jag ut hundarna på gården en sväng, sedan slog jag in paket. Idag åker jag och firar Otto :)

 

Hannah följer med mig, Robban ansluter senare... han ska väl ut och jaga först tror jag. 


Nä, nu ska jag dra på lite. Kaffet är uppdrucket, så jag ska sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och gå ut. Ha en superfin lördag, fyll dagen med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 27 november 2020 06:19

Testar blogga från mobilen, då datorn är så vanvettigt seg.

Fredag morgon. 5 minusgrader och bakom det kolsvarta ska det tydligen vara, mestadels klart. Igår bjöd jag på vegetariska burgare med pommes, det funkade riktigt bra.

Idag ska jag fritera lite olika saker och koka ris till. Ikväll har jag den sista hämtpizzakväll en, vilket känns lite tråkigt. 36 pizzor beställda.

Nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och gå ut. Ha en fin fredag, kom ihåg att fylla den värt!

Gomorron

Av maria tafvelin - 22 november 2020 09:24

Söndag morgon.3 minusgrader och solen skiner faktiskt, inte riktigt från en klarblå himmel, men ändå :)


Jag sov länge idag åxå, till kl 9. Jo, har varit vaken åtminstone 3 gånger inatt, men att sova en hel natt utan att vakna, det har jag gett upp för länge sedan. Gissar att Robban åkte iväg och jagade i morse, för Alice skällde några skall, hon brukar göra det när han drar iväg.Kanske för att tala om att andra är uppe nu ... fniss  


VAd göra idag då?  Inget är spikat, men gissningsvis blir det inte så stora projekt i alla fall. Laddar för en längre morgonpromenad, sedan får vi se. 


Läser Norran och Aftonbladet medans jag sörplar i mig mitt morgonkaffe. Läser att en liten pojke i USA mist båda sina föräldrar i Covid-19, en man död i fyrhjulingsolycka kring Örebro, en man skjuten till döds i Stockholm. Sverige är sämst i världen på att hantera Corona. Vi är sämst på att minska smittspridningen, och sämst på att isolera oss. OECD:s rapport kring utvecklingen i världens länder, visar att Sverige sticker ut på ett flertal punkter, och det är inte på ett bra sätt. Vad gör DU för att minska smittspridningen?



Nä, nu är det hög tid att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, ge hundarna mat och gå ut. Blir en längre promenad, sedan tror jag att jag går direkt på lunch när jag kommer in :)  Ha en SuperSkön Söndag. Gör nåt värt av den!


Gomorron

Av maria tafvelin - 21 november 2020 11:10

Lördag förmiddag. 2 plusgrader och molnigt. Vet ni... jag missade "ring så spelar vi" ... jag försov mig ... fniss. Har i vanlig ordning vaknat ett par gånger under natten, men har ju sett att det varit kolsvart, så jag har somnat om, utan att bry mig om att kolla vad klockan var. Spela roll, typ. Vaknade och såg att det var hyfsat ljust ändå, tog på glasögonen och kollade telefonen What!!?? Klockan var 10.00 !!!   Jag tittade på hundarna och sa: Alltså, ni FÅR väcka mig, om det verkar gå överstyr...fniss


Ja, det blev ju en hastig uppstigning om  man säger så. Ner, på toa, klä på mig, ge hundarna mat, sedan ut. Vi gick ner bakanför Olles, där någon verkar haft bråttom att köra upp skoterleden :)

 

Har kommit in nu, och drog igång perkolatorn, så kaffet blev precis klart :)


Jamen, om vi backar bandet lite. Igår tillagade jag en "restgryta" på korv som var över från i måndags, lite färdigstekt kyckling som jag hittade i frysen, samt några lådor fryst currysås. Till det blev det ris och makaroner.Det blev väldigt uppskattat!Jag bakade även lite mjukt bröd, på rester av den vegetariska soppan från i torsdags. Det gäller att ta tillvara på så mycket som möjligt, för att minska matsvinnet :)


 

På fredag kommer jag att ha den sista hämtpizzakvällen. Det känns väldigt vemodigt.


Idag ska jag städa och tvätta, det är ju som en mysig lördagssysselsättning tycker jag. Blir ju lite aktivering av hundarna åxå ... plockade fram urvalsbanan häromkvällen så de fick jobba, ska ta fram den idag åxå

   

Jag ska fokusera på att Theo ska bli tydligare i sin markering. Jag har varit för slarvig med det. Borde nog lära dem markera på kantareller istället för eukalyptus och lagerblad .... för själv verkar jag ju inte hitta kantareller, jag behöver hjälp :)


Nä, om jag skulle slurpa i mig det sista kaffet, och komma igång med dagens göromål. Känns ju märkligt att inte haft på sig tofflorna och morgonrocken, men det blev ju lite hastigt om vi säger så ... fniss. Ha en fin lördag, fyll dagen med nåt värt!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 19 november 2020 16:32

Torsdag afton.4 minusgrader, och ÄNTLIGEN har det komit lite snö!

 

ok, blir ju inte superbra bild när man tar genom fönstret ... men nu får det bli så :)


I morse började jag kl 06.00, då jag hade en beställning på 10 fyllda baguetter som skulle hämtas 06.45  Brödet bakade jag igår, så jag gjorde dem bara färdiga i morse. 5 st med kebabfyllning, och 5 med ost och skinka.Hur det kommer sig att jag glömde fota, det fattar jag inte .... jag tänkte på det nästan hela tiden, men lika förbannat glömde jag ... fniss. Säg inte att minnet börjat svikta....fniss


Till lunch bjöd jag på en vegetarisk soppa, tillsammans med nybakt mjukt bröd

 

Soppan var verkligen ett hittepå - tog grejer ur kylen och skafferiet som jag tänkte kunde passa ihop, en slatt av det, en stump av det ... lite överbliven jordärtskockspuré...lite blandade bönor .... ja ni vet :) Det blev poppis :)


Hörrni, äntligen har hostan blivit bättre.Stämbanden är fortfarande lite slitna, så jag har vissa problem att prata med normal röst, men ... snart sjunger jag nog igen :) Sov riktigt bra inatt ... la mig före 21, eftersom jag skulle upp tidigt. Somnade direkt, men vaknade första gången kl 22. Det är ju rätt najs ändå, att se att man får sova drygt 6 timmar till :)  


Äntligen kom snön! Det var så himla kul att slå upp ögonen i morse, och inse att det faktiskt kommit en del. Ljust, fint, precis som det ska vara i november, kan jag tycka. 


I morgon är det fredag, vilket nästan kom som en chock på nåt sätt .... redan?  


Igår hörde han av sig, chefen på städfirman där jag jobbade innan jag började på Utflex.

- Hej, har du fått nåt nytt jobb efter nyår?

- Jo ... det har jag. 

- Tur för dem, synd för mig. 


Alltså, det känns ju helt fantastiskt att ha ett nytt jobb ... och ytterligare en arbetsgivare  som gärna anställer mig .... men ... det kan inte hjälpas att jag gråter lite .... att förlora det jobb jag har nu, det gör ont. Väldigt, väldigt ont. Jag brukar vara den som säger till andra - Vet du, allt blir till det bästa.... den här gången tror jag inte på det själv. 


Samtidigt vill jag inte ge upp om framtiden.Jag ska fan tillbaka. Förbanne mig, jag SKA tillbaka!!!!


Nu ska jag köra lite nosework inomhus med hundarna. Tänkte ta fram urvalsbanan och jobba med den, det var länge sedan. Ha en härlig, snöig torsdagkväll, och till er som längtar efter helg - snart kommer den :)


Tjing så länge


Av maria tafvelin - 17 november 2020 17:43

Tisdag afton. 7 plusgrader och pissregn. Om jag velat ha detta väder, hade jag flyttat söderut. Var fan är snön och minusgraderna?


Hostan har gjort att jag sovit pissdåligt på nätterna, inte riktigt orkat kliva upp och blogga ... det har mest blivit att kliva upp, gå på toa, klä på sig och gå ut med hundarna. Har till och med hoppat över kaffet. Men, en liten sammanfattning-


Lördagen, spontan och helt underbar, trots hostan. Efter att ha varit nedanför Olles med hundarna, gick jag över till Hannah en sväng. Robban var och jagade i vanlig ordning. Medans jag var hos Hannah, dök Pernilla och Otto upp :)  Helt underbart! Pernilla, Otto och Hannah samlade. Älskar det! Kaffe och surr blev det, sedan gick vi över till mig så att Otto äntligen fick träffa Alice igen. Varje gång vi videopratar, vill han se Allice <3   Hur många varv han åkte i ruchkanan, det vet jag inte, jag tappade räkningen .. :)


Söndag morgon hade jag ställt alarmet på 6.00, då jag ville komma iväg tidigt till Önnesmark för att baka med Pernilla och Otto. HOstade dock så helvetiskt mycket, att jag flyttade fram alarmet till 8.00 Klev upp, gick på toa, gick ut med hundarna... skippade kaffet och drog iväg. Lillprinsen Otto hade förberett inför att jag kom, med att dra fram 2 små stolar till köksbänken. En stol som Han skulle stå på, och en där jag skulle stå .. vi skulle ju baka <3

     

Alltså, vilken oerhörd koncentration, vilket tålamod ... helt enormt. Vi bakade både saffransbullar och pepparkakslimpa, och inte för ett ögonblick var han less och ville göra annat. Han var hängiven till att baka. Punkt. 


Efter lunch gick jag ut med honom i vagnen, hann bara ett par hundra meter så sov han. Lillgubben <3


Efter mellis (saffransbulle och pepparkakslimpemacka) åkte jag hem till hundarna och tog en sväng med dem. Kvällen blev, i sedvanlig ordning, lugn. 


Måndag morgon - hostat på natten så jag ställde fram alarmet, men kom iväg på jobbet. Jag hade längtat dit, så det var med glädje jag åkte iväg. Till lunch bjöd jag på korvtårta, det blev oerhört uppskattat :)

 

Inatt har jag sovit väldigt mycket bättre, vaknade inte förrän 2.30 av hostan, så jag tänker att nu inatt får jag nog sova riktigt bra :)


Idag bjöd jag på fläskpannkaka, men det hann jag inte ens fota, så var det slut. 

Härlig dag på jobbet, hem, ut med hundarna .... nu blir det tv-soffan, och sedan tänkte jag köra lite godissök inomhus för hundarna var för sig, innan det är dags att göra kväll. Hoppas du haft några bra dagar sedan sist, och att du kunnat fylla dagarna med värda grejer, trots att corona gör att vardagen inte är sig lik. 


Ta hand om dig, ta hand om andra, visa hänsyn och ha respekt för Covid-19. 


Tjing så länge

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards