Alla inlägg under december 2020

Av maria tafvelin - 31 december 2020 18:00

Årets sista dag. Nyårsafton. Klockan är 18.00 . Dags för årsberättelse, då resten av kvällen kommer att handla om mat och firande :)


Året började väldigt, väldigt tufft, då Pernilla och Mattias separerade. En separation är alltid otroligt jobbig. Men,för min egen del, har 2020 varit ett helt fantastiskt år. Måste kanske tillägga att jag absolut har respekt för Covid, och tycker att det är förfärligt ... men .... för min egen del, har året varit fantastiskt. 


Jag har fått jobba med det jag verkligen vill göra, på en arbetsplats som , från första stund - anställningsintervjun, varit min dröm. Varenda dag, har jag sett fram emot att åka på jobbet. Jag har fått umgås med Pernilla, Hannah, och Otto , massor. Vilken otrolig förmån, som inte alla har. Helt magiskt.


I morse skrev jag att det var en hel dag kvar, som kanke behövde komma in i min årsberättelse. Mycket riktigt. Jag hann bara gå ifrån datorn, så ringde telefonen. Det var Pernilla och Otto, på facetime.Åhhh !!!!Jag fick då höra att Otto badat, och att de skulle packa väskorna för att komma till Boviken :)  Jag gick ut med hundarna en halvtimme, sedan skottade jag , eftersom det snöat en hel del. Hannah kom ut och jag följde henne bakom gården för att knipsa granris till deras bordsdekoration. Bara en sån sak- Att ha förmånen att få se sin dotter mer eller mindre varje dag - hon är helt fantastisk. När hon kliver ut på bron med typ varseljacka och storstövlar, sekatör i handen, beslutsamheti blicken - hon är verkligen bilden av en ängel. En nutida ängel. Arbetsam, bestlutsam, vacker, Jag är så imponerad av henne.  Efter det dök Pernilla och Otto upp.Pernilla, min förstfödda, som utfört stordåd. Ingen kan vara stoltare än jag.  Kärlek, säger jag bara. 


Åter till årsberättelsen. Det här kan vara det bästa året i mitt liv, faktiskt. Sett över hela året. Det har förvisso slutat i fullständig gråt, då jag måste sluta på Utflex, eftersom mitt vikariat gick ut igår.... men.... jag kan inte låta EN dag på hela året, kasta skugga på allt fantastiskt som hänt. ja ... mycket handlar ju förstås om Otto, men ... så mycket annat positivt har året fört med sig , att jag vågar säga att ...jo , 2020 har varit , om man lägger samman allt, väldigt positivt. 


Hannah och Robban står fortfarande ut med att ha mig som hyresgäst/närmsta granne, Pehr har kommit in i familjen genom att ha fångat Pernillas (och Ottos) hjärta ... ja... faktiskt även mitt. Jag har så många människor i mitt hjärta, och alla, precis ALLA, har gott om utrymme där. Även Du. 


Självklart finns det mindre positiva händelser. Louise, kämpa! Även om cancern spridit sig i din kropp...kämpa för att fylla varje dag med värda grejer! Ingen av oss vet hur länge vi blir kvar, hur många år vi får fylla, hur många dagar vi har kvar, att fylla med värt. 


Fyll 2021 med massors av Värda Grejer. 


Gott Nytt År Allihopa!


Av maria tafvelin - 31 december 2020 08:40

Torsdag morgon. Nyårsafton. 4 minusgrader, och det har snöat en del inatt, även igår, så det blir snöskottning idag. Det vore ju najs om solen visade sig idag, men vi får se hur det blir med den saken :)


Den här dagen, nyårsafton, är ju dagen när man summerar hela det gågna året. Det kommer jag att göra ikväll, för det är ju hela den här dagen kvar på året, och mycket kan ju hinna hända, värt att få in i årsberättelsen :)  Planen är att städa och tvätta, hämta in rådjursfilén från frysboxen... ner på stan för att köpa hundmat.... svänga förbi på rinken och se om jag kan släppa hundarna där en stund. Vill inte ha dem lösa nere på lägdorna, ifall någon dåre får för sig att dra iväg smällare och fyrverkerier. Igårkväll öppnade jag dörren och släppte ut Theo som ville pinka en skvätt, då öppnade Robban och Hannah sin ytterdörr och frågade om jag hört smällarna, de hade hört flera smällar. Hade nog lite tur, för inget small medans Theo pinkade. 


Nä, om jag skulle ta och sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, och vispa igång dagen. Ha en superfin nyårsafton. Uppdaterar bloggen ikväll med min årsberättelse :) Jag ska göra nåt värt att fylla dagen med, som ska ingå i den berättelsen.Gör det du åxå :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 30 december 2020 20:04

Onsdag kväll. 1 minusgrad ... appen säger att det snöar ... jag orkar inte kolla ut genom fönstret för att se om det stämmer. Det är över nu. Jag är bortplockad från Utflex appar. Det är slut. Jo, självklart ska jag tas bort, och ...cheferna ringde precis när jag skulle åka hem idag .. för att bland annat säga att jag ju måste tas bort. De mår inte bra i det här heller, det hör jag. De ville lixom försäkra sig om att jag ..... inser att jag blir bortplockad,och bara ville prata om det. 


Det är lixom över nu. Hips vips har 1.5 år passerat. Vikariatet är slut. Igårkväll grät jag i princip hela kvällen. I morse när jag klev upp och såg mig i spegeln ... ja ... då insåg jag att det här kommer att synas hela dagen. Då var det skönt att veta att jag var ensam vuxen på förskolan. Det var jag och 4 barn. 


Gick väl bra,ända tills en mamma kom in för att lämna sitt barn, och överräckte en blomma. Då brast det och tårarna kom. 

 

Dagen blev superbra, tillsammans med de barn som var där. Vi (jag) skottade fram en snögrotta i stora snöhögen, det byggdes lego, lades pussel ... till lunch lagade jag oxfilé med hasselbackspotatis

 

Luften har gått ur ... Jag måste bara gråta färdigt, sedan kommer jag tillbaka. Men vet ni..Utflex, OJ, vad jagkommer att sakna Er. <3 /M

Av maria tafvelin - 29 december 2020 18:21

Tisdag afton. Kring nollan och kolsvart. Jofan,alltså, milda temperaturer ....och jo, jag har inte bott under en sten de senaste åren, jag hänger med i utvecklingen, i sverige, världen, klimatet..... Klimatet både naturmässigt, och klimatet mellan människor. Men, förstår du ... när man skriver en blogg, MÅSTE man inte NÖDVÄNDIGTVIS skriva, varken korrekt eller speciellt smart. Man skriver lite som man vill :) Eller, åtminstone jag :)


Jag tror redan nu att jag kommer att ha lite svårt att sova inatt. Varför? Jo, jag vill förhala morgondagen. I morgon blir min sista dag på Utflex, och det känns helt absurt. Det känns inte Rätt. Det känns helt enkelt inte rätt. 


Men, hur det än känns, så kommer jag att göra precis som jag sagt hela tiden - jag kommer att njuta varje minut. Till lunch i morgon blir det oxfilé med hasselbackspotatis. Till mellis ska jag göra bananglass med chokladsås. Så vill jag avsluta. Lite sådär på topp.


Jag har ju pratat mycket med de barn som varit där igår och idag, och berättat att jag ska sluta, och att Lisa ska komma istället. Det har varit så bra att Lisa kunnat vara där igår och idag. Tyvärr har det ju varit så oerhört få barn, så de flesta ser ju bara när de kommer tillbaka efter julledigheten, att det är en ny i köket. Det känns lite tufft. Jag menar, själv har jag ju separationsångest, och jag har ju trots allt skapat relationer med alla barn, en del lite mindre, men många desto mer.


Barn har ju sina egna,fullt logiska tankar kring allt. Idag blev jag omkramad av en liten krabat

- Men, vaffö ska du sluta, sa han och strök mig över håret.

- Jomen du vet, det är Ju Lisa som ska jobba här nu. (sa jag pedagogiskt ... trots att jag ville skrika och gråta) 

- Menvaffö?

- Ja, så kan man undra, men det kommer att bli jättebra ändå 


Varför säger man sånt? "Det kommer att bli jättebra ändå" När hjärtat skriker - NEJ, det kommer INTE att bli jättebra!!!!!! Fast ... tur att jag ändå försökte vara pedagogisk, och svarade som jag gjorde. 


Lite senare , vid mellis tror jag att det var, sa ett annat barn när vi pratade om att jag ska sluta

- När man blir vit i håret, då är det dags att byta jobb. 


Jo, jag har ju slutat färga håret, och barnen, som är vana att se mig med huvudbonad i köket, ser mig nu utan, och det är klart att de reagerar. 


"när man blir vit i håret, då är det dags att byta jobb" 

Hahahaha... men älskade barn!


I nästa minut säger barnet: Nästa gång jag kommer och du jobbar, då kan vi göra det här igen. Jag kan ju inte gärna skrika- MEN JAG KOMMER INTE IGEN!!!!


I morgon gör jag min sista dag på Utflex. FÖR DEN HÄR GÅNGEN! Jag har sagt till cheferna och pedagogerna, säger det till er åxå - Jag kommer tillbaka. Det är lixom inte möjligt att man ska hitta sin drömarbetsplats, för att efter knappt 1.5 år, bara sluta. Nej, det funkar inte så. Omöjligt. 


Måndag efter nyår, börjar jag jobba på mitt nygamla jobb. Jag kommer att ge mitt yttersta, även där. Det finns lixom inget annat. Där jag jobbar, där jobbar jag. Det som blir grädde på moset är att jag jobbar söndag-torsdag, blir ledig fredagar, och därmed har jag möjlighet att få umgås med Otto fredagar, så han inte behöver vara på förskolan lika mycket. 


Försöker tänka positivt och värt, även idag. Det är FRAMÅT vi ska.Alltid

 

Tjing så länge

Av maria tafvelin - 26 december 2020 07:52

Lördag morgon. 6 minusgrader och appen säger att det ska snöa frampå dagen. "Ring så spelar vi"är i full gång.


Igår, efter morgonrundan(som blev något sen pga sovmorgon) fixade jag lunch och bjöd Pernilla, Hannah och Robban.Det blev pasta med vegetarisk pastasås. Efter maten bjöd Hannah på rocky road som hon fixat på morgonen. Mätta och glada satt vi kvar vid bordet och surrade, ända fram tills det var dags för mig att dra på mig tomteutstyrseln för att dra iväg på årets sista tomteuppdrag. 


Idag har jag inga direkta planer, så himla skönt att bara ägna sig åt återhämtning :) Pernilla, Hannah, Otto, Robban och Pehr åker till Burträsk för att grilla korv ute, och ha lite jul. 


Nä, nu tror jag att jag ska sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ha en riktigt härlig lördag, annandag jul. Kom ihåg att "värt" är något oerhört personligt. "värt" är åxå något som varierar. Just IDAG kan det mest värda vara att ligga i soffan och se tv. I morgon kan det mest värda vara att ta en lång promenad, träna eller ta itu med det där man planerat länge, men aldrig kommit till skott. Fyll din dag med nåt värt.


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 december 2020 10:03

Juldagsmorgon. 4 minusgrader och molnigt. Hoppas solen vill visa sig snart igen, igår när jag och Pernilla tog promenaden med hundarna och vagnen, såg vi åtminstone en tillstymmelse till ljus, det var härligt :)


Oj så kul det var med tomteuppdragen igår :) På ena stället skulle jag ta en säck ur bagaget på en bil, och bära den till huset de bodde, där de skulle stå på balkongen på trejde våningen. Fasen, jag fick inte upp bagaet ... fniss. Fick skriva ett sms att jag inte fick upp det ... och gick en extrasväng medans jag väntade. Folk vinkar och skrattar,ffa äldre människor  knackar på rutorna för att få kontakt. På ett annat ställe, där jag parkerade bilen en bit från hustet, för att kunna synas längre för familjen, ropade några barn, som var ute och lekte på en annan gård

- Men Herregud, det är tomten! Kom, Kom, det är tomten!!  HEJ Tomten!

 - Hej på er barn!God Jul!

- God Jul tomten!!Herregud det ÄR ju tomten!


Trots att jag gått ut med att det inte kostar något, isf möjligvis ett kaffepaket, så bjuder alla på mer än så. På sista uppdraget, där Pernilla, Otto och Pehr var, fick jag med mig julmat. Hann precis hem för att duka fram och se Karl-Bertiljs julafton, det vill jag inte missa


 

De hade gjort egen sill, en chilisill och en currysill, det var så sjukt gott! Efter den kalla tallriken(stor som en pizzatallrik) var jag proppmätt, så det varma får jag ta idag till lunch :) Så himla lyckad dag :)

 

Hannah kom ut på bron och fotade innan jag skulle åka iväg på sista uppdraget. Idag kl 16 har jag julens sista , sedan packarjag ner tomtekläderna i påsen igen, och tar fram den nästa år :)


Jag har idag tagit en rejäl sovmorgon, klockan är snart 10.30 fniss ... men så var jag vaken länge igår åxå :) Kring lunch kommer Pernilla hit till Boviken, hon skjutsar Otto till Mattias nu, sedan ska hon iväg på Friskvårdskompaniet och sticka in och se om det är nå folk där. Om det är lite, ska hon träna, är det många där, så kommer hon hit direkt. Det blir trevligt :)


Bäst sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, och komma sig ut med hundarna. Det har snöat ännu mer, så det är vitt och vackert, blir nog en sparktur idag :)  Ha en God Fortsättning på julhelgen, Gör nåt värt av den!


Gomorron

Av maria tafvelin - 24 december 2020 14:59

Julaftons- afton:)  Det har inte direkt stått stilla sedan jag skrev senast :)


Gårdagen kan vi ta till en början. Jag öppnade på förskolan kl 06.00, och när första pedagogen kom, 7.30, så gick jag in och fixade frukost, som vi åt ute i grillstugan. Jag tänkte att dagen skulle fyllas av lyx, då det var min födelsedag :) så jag rostade mackor och tog ut, förutom det vanliga. Till lunch blev det plättar med hallonsylt, blåbärssylt och grädde.Det blev väldigt uppskattat

 

Tyckte att det skulle vara lite speciellt, så jag spritsade grädden :)  Till mellis blev det, först en macka, sedan lussebullar, pepparkaka och skumtomte :)  Det blev åxå uppskattat :)


När jag kom hem, gick jag ut en sväng med hundarna, kammade till mig, dukade bordet och väntade på gästerna

 

Hannah, Robban, Pernilla, Otto och Pehr var på ingång. Vi backade Skellefteå och köpte mat på The Corner. Otroligt väl tilltagna portioner

     

Otto åt musslor med god aptit :) Efter maten, och rutchkaneåkning för Otto, gick vi över till Hannah och Robban för att spela bingolotto och äta efterrätt. En supertrevlig kväll, och jag fick så oerhört fina presenter!

 

fick även en massa kött - rådjur och kalv(älg),samt en västerbottensost. Blommor och en fantastisk dikt av min kåmpis Annica, en amaryllis av Maria på jobbet

 

Jag orkade inte vara vaken hela uppesittarkvällen, utan gick hem och la mig. Upp 6.15 , drack kaffe, hade tänkt blogga, men det var omöjligt att ta sig in på bloggen .... tog en promenad med hundarna, sedan gick jag över till Hannah och Robban ,där vi skulle äta frukost kl 8. Efter frukost blev det julklappsutdelning

 

Efter julklappsutdelningen gick vi ut en stund, tog 4-hjulingen på en sväng

   

Efter det var det dags för Otto att äta lunch och lägga sig i vagnen. Jag tog hundarna och hängde med Pernilla på en promenad, sedan var det dags att byta till tomtedress för att åka på första tomteuppdraget. Nu ska jag strax åka iväg på  mitt andra, sedan följer tredje och fjärde tätt på varandra.Det femte och sista, har jag ingen tid på ännu, det blir där Pernilla, Otto och Pehr befinner sig :)


Nä, nu måste jag dra på lite, ska pinka hundarna innan jag åker. Jag önskar er en riktigt God Jul! trots att det för många är så långt ifrån hur de vanligen firar jul. Hoppas du lyckas göra NÅT värt av julafton i alla fall.


Tomtekramar

Nu.

Av maria tafvelin - 21 december 2020 17:07

Måndag afton.3 plusgrader och molnigt. Var är vintern? Solen? Kylan? Vad i helvete är det som händer?  Hade jag velat ha slask, plusgrader, regn och blåst, hade jag väl flyttat till Skåne, typ?


Nu är det bestämt. Efter nyår börjar jag jobba på bageriet igen. När ska jag lära mig att det heter Dahlgrens numera, och inte Walles? Dahlgrens köpte upp Wallins, så det är nya ägare. Jag är oerhört glad över att inte behöva bli arbetslös, även om jag in i det sista hoppades på ett mirakel - att Lisa, som jag vikarierat för, inte skulle komma... men ... just den här gången skedde inget mirakel. Inte på DET sättet i alla fall. Nu är det bara att gilla läget, och att ge fullt fokus på nya arbetsgivaren. Det är ju så jag funkar lixom. Jag ger mitt ALLT på jobbet, oavsett... MEN ... fram till nyår jobbar jag på Utflex, det är flera dagar kvar som jag ska fylla maximalt. 


Nä vet du vad ... jag känner mig lite ...tom. Hade velat skriva ett inlägg fullt med både det ena och det andra, men ... nä ... det finns lixom inte. Ledsen, glad, tacksam ... alltiett ...men .. nä, det får nog räcka för nu. 


Tjing så länge

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards