Direktlänk till inlägg 1 juni 2023

Snälla, kom tillbaka

Av maria tafvelin - 1 juni 2023 13:20

Torsdag strax efter lunch. 8 grader och molnigt. Det snöade och haglade i morse... inte mycket, men tillräckligt.  Sol upp 02.17 och ner 22.49


Från söndagen har jag varit förkyld. Hemma från jobbet hela veckan. Idag försvann smak och lukt. Inatt har hostan tagit sig till nya nivåer. När ska detta sluta? Men nu skulle det här blogginlägget inte handla om gnäll. Tvärtom. 


Jag såg i morse att jag fått en meddelandeförfrågan. Helt okänd människa som ville ha kontakt. Jag blev både rörd och glad, samt lite beklämd på samma gång. 


" Det känns som om jag förlorat min vän"

"Det blev så tyst och tomt"

"Jag saknar dig så oerhört"

"Snälla, kom tillbaka"


Det här handlar om att jag bloggar såpass lite nuförtiden. Den här människan har följt mig sedan jag började blogga, och det har jag varit helt omedveten om... ja... väldigt många av de som läser min blogg, har jag ju ingen aning om vilka de är. Den här människan beskrev  i ett långt meddelande hur hon, jo, det är en Hon, varje dag i alla dessa år, läst mina inlägg och känt stor hjälp av dem. Hon har blivit peppad framförallt, och känt att jag pushat henne framåt, samtidigt som hon "lärt känna mig". Hon har förfasat sig (ffa från de första åren jag bloggade) hon har varit förbannad å mina vägnar, hon har skrattat, gråtit, känt glädje för min skull många gånger, känt sorg för min skull ... hon skrivet åxå att hon lärt sig mycket av mig och mitt sätt att resonera. 


Det här fick mig att nästan tappa andan faktiskt. Att främmande människor läser det jag skriver, ja , det har jag ju fattat ... men att min blogg fått så stor innebörd i någons liv, det kunde jag faktiskt inte ana. Meddelandet är som sagt långt, och efter att ha svarat henne så har vi skrivit flera meddelanden under dagen, och jag har fått en förståelse för vad det är jag egentligen har gjort under dessa år som jag bloggat. 


"snälla kan du inte gå in varje morgon och skriva - jag ska sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken"


DEN meningen, tillsammans med - Gör nåt värt av dagen!, har alltså förgyllt en människas dag. DÅ förstår man, hur lite som faktiskt behövs, för att kunna finnas där för någon annan, hur lite det behövs för att hjälpa en annan människa att få upp ansiktet ovanför vattenytan, åtminstone för Den dagen. Naturligtvis tillsammans med annan text, och andra funderingar. 


Efter att ha funderat på det här massor, så kommer ju självklart tanken och känslan - Förstår vi hur mycket det betyder, det vi säger (och skriver)?  Ja, här känner jag att det är viktigt att tänka på, kanske framför allt när man skriver.... hur det tas emot, vilka man påverkar och hur. 


Jag är ju, som många andra, med i flertalet grupper på facebook. Det är hundgrupper av olika slag, samt matlagning på olika nivåer. I samtliga grupper finns personer som beter sig helt vedervärdigt . Eller ja, i hela "skärmvärlden" finns ju de här människorna som bakom skärmen tar sig rätten att skriva precis hur jävla korkat som helst, som trycker ner och mobbar... tänk ... det finns människor som faktiskt far ordentligt ILLA av dessa åxå, likväl som det finns människor som faktiskt "blir vän" med de som skriver på annat sätt. 


Till dig "vän" som kontaktade mig i  morse, som jag skrev till dig, så är det ju omständigheter av naturligt slag som gör att jag inte bloggar varje morgon. Nu har jag ett jobb (mitt drömjobb) som gör att jag börjar jobba tidigt på morgonen, och inte tagit mig den tiden helt enkelt, att sätta mig vid datorn på morgonen. Eller rättare sagt så beror det väl på att jag slutat dricka kaffe direkt jag kliver upp ... Jag vaknar, går på toa, tvättar mig, borstar tänderna, gör mig klar, går ut med Theo, sedan åker jag på jobbet. Så ser rutinen ut. Det senaste året har jag ju inte heller "sparkat av mig" tofflorna, utan på sin höjd "glidit ur" :)  Skämt åsido.... 


Kommer jag framöver att börja blogga varje dag igen?


Förmodligen inte, då jag lixom har nya rutiner, men jag ska absolut ha i åtanke att jag påverkar andra människor genom det jag skriver. Jag älskar ju att skriva :)


Nåt värt den här dagen är att målarna är här ute i trappuppgången och målar, jag som gett upp hoppet :)


Tjing så länge

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards