Alla inlägg under oktober 2021

Av maria tafvelin - 29 oktober 2021 08:29

Fredag morgon. 3 plusgrader och .. rätt så grått. Jag har insett en sak - när jag bara bloggar en gång i veckan, är det svårt att hålla reda på vilken dag jag gjorde vad ... fniss. Bloggar jag varje dag, går jag ju liksom igenom det som hände dagen innan. Nu blir det lite mer hejkon bejkon med dagarna ... fniss.


Till middag i måndags vet jag i alla fall att jag gjorde fiskgratäng

         

Fiskgratäng är på allvar gott!

Tisdag ... ja, då jobbade jag från kl 8 .... slutade kring 15 då jag och Hannah gick på färgcity för att välja matta till det nya duschrum som i detta nu färdigställs i Östanbäck, dit jag flyttar inom kort :)

Till middag blev det fiskgratäng som var över. Lika gott då :)


Onsdag ... hann en sväng offroad med hundarna innan det var dags att åka till jobbet

     

Vi har tur att snön nästan helt smält bort ... vi ska ju flytta min hundgård, eller, vi och vi ... det blir Pehr och hans pappa som tagit på sig det projektet. På söndag ska Robban hjälpa mig att göra nån form av ritning på var hundgården ska byggas. Hannah och Robban har jobbat stenhårt därborta, för att göra det inflyttningsklart för mig. Jag är så himla tacksam över all hjälp jag får med allting. <3


Ikväll är det nästan helt fullbokat i restaurangen, och jag fick nyss ett sms av den nya som provjobbade i onsdags, och skulle jobba med mig i köket i helgen. Hon har blivit förkyld och stannar hemma. 


Igår jobbade jag 8-16, hade bland annat ett möte med Skellefteås egen #21 Jimmie Eriksson. Jag har bett honom skapa en dessert till menyn, och det tog han på sig med ett stort leende. 1:a December har han fått som deadline :) Ska bli så himla kul :)


Till middag igår blev det grillad hamburgare med sötpotatispommes. Alltså ... jag har ju verkligen gillat sötpotatispommes tidigare ... nu känns det ... för sött. I-landsproblem på hög nivå.


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hundarna ligger kvar på övervåningen och trynar. Ha en superfin fredag - gör nåt värt av dagen!


Gomorron


Av maria tafvelin - 25 oktober 2021 09:43

Måndag förmiddag,1 plusgrad, ledig dag :) Klev upp strax före 8, har hunnit vara ute med hundarna, ätit frukost, kokat morotsmarmelad. Vet inte om jag ska göra så mycket mer idag .. fniss


Jag var ju ledig igår åxå, och efter att ha varit ut med hundarna på morgonen, gick jag över till Hannah, där Pernilla sovit över efter en utekväll med kompis. Robban var ute och jagade. Pernilla åkte iväg vid9.30,för att möta upp kompisar för promenad, själv tänkte jag iväg och handla lite. Hannah passade på att skicka en liten lista så jag handlade åt henne åxå.


Till middag blev det grillad karrékotlett med kantarellsås och sötpotatispommes. Satt fint kan jag lova

 

De senaste dagarna har jag varit rätt mycket nedanför Olles, så att hundarna får röja loss lite

           

Kvällen blev stillsam

 

Den här dagen ska jag verkligen vila. Kika på tv... bara ta det lugnt. Ser att solen börjar titta fram, blir en längre promenad med hundarna frampå dagen.  Bara värda grejer alltså. 


Ha en bra måndag, fyll den värt, du åxå.


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 22 oktober 2021 07:36

Fredag morgon. 1 plusgrad, det snöar... och verkar ha gjort det ett bra tag under natten... nya fina plåtkompisen är helt täckt av av snö. Så himla skönt att stå i garage på jobbet i alla fall :)


Igår var det preppdag på jobbet, men vi hann åxå diskutera och prova lite idéer inför julbordet.

 

Hem, ut med hundarna, en lugn kväll framför tvn. Hundarna fick aktivera sig med korvsök :)

   


Har sovit riktigt bra inatt, vaknade  naturligtvis ett par gånger under natten, men somnade snabbt om. När Alice strax efter kl 7 högljutt basunerade ut att det rördes ute på gården hos Hannah och Robban... ja, då blev jag klarvaken och klev upp. 


När jag kollade telefonen så hade jag fått sms av #21 - hyfsat känd hockeyspelare i stan. Spännande grejer framöver vill jag lova :)


Nu ska jag sparka av tofflorna, hänga upp morgonrocken, ge hundarna mat, och gå ut. Ha en fin fredag  - fyll den med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 20 oktober 2021 05:13

Onsdag morgon. 1 plusgrad och .. ja, kolsvart är det. Vaknade 4.30 och kunde inte somna om.


Idag kl 7.30 har jag fått tid att skifta däck och äntligen få på vinterdäcken. Skulle behövt vinterdäck på cykeln åxå :)

 

Å gud va trött jag är ... snuddar vid tanken att  lägga mig en stund till. Tror fasen jag sparkar av mig tofflorna, hänger upp morgonrocken, går upp och kryper under täcket en timme till... jag helt enkelt ångrar mig, jag kliver inte upp än .... Det känns värt.


Hur tänker Du kring värda saker idag?


Gomorron

Av maria tafvelin - 16 oktober 2021 09:08

Lördag morgon. Temperaturen på nollan, och det snöar. Inget "ring så spelar vi" för jag vill ha tyst.


Ja hörrni, jag har inte skrivit något sedan i måndags, dagarna rullar verkligen iväg, och det är fullt upp. I måndags hade jag ju Otto här, på tisdagen åkte jag till Önnes på eftermiddagen en sväng, gjorde en tacotårta till middag när jag kom hem. Det blev supergott :)

        

Jag tog en bit,ringde sedan till Hannah och frågade om de ätit. Det hade de inte, så jag sprang över med pannan å allt, det var ju fortfarande varmt :)  När jag kvällspinkade hundarna var det norrsken

 


Onsdag, rätt så lugn kväll på jobbet, torsdag - preppdag, jobbade 8-16.15 Igår hade vi ca 30 bokade platser, men det kom drop-in-gäster åxå, så det var fullsatt. Ikväll är det fullbokat, och jag måste åka in lite tidigare, för jag har mycket att göra, då det mesta nästan tog slut igår. 


Jag hade hoppats att vinterdäcken till min nya plåtkompis skulle hinna komma innan snön .... men det är för sent. Igår satte det igång, så jag körde väldigt sakta när jag skulle hem igårkväll

   

Det snöar även idag

   

Så .... det blir buss idag. Vågar inte ge mig ut på sommardäcken. I morgon och måndag är jag ju ledig. Hoppas däcken kommer på måndag så att jag får på dem då.


Nä, finns ingen tid att spilla, bara att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, ge hundarna mat och gå ut. Får gå upp och leta åt några mer vinteraktiga skor bara. 


Ha en fin lördag - fyll den med nåt värt. Sitta inne och virka, kan vara nåt värt, en sån här dag :)


Gomorron


Av maria tafvelin - 11 oktober 2021 12:07

Måndag, mitt på dagen. 8 grader och strålande vackert ute. Härlig ledig dag :)  Jag var ju ledig igår åxå, när hände det senast att jag var ledig 2 dagar på raken?


I fredags var det fullsatt på restaurangen, men det flöt på riktigt bra i köket. Hade väntat hela veckan på att bilfirman skulle höra av sig om att jag kunde hämta min nya plåtkompis, och på fredag eftermiddag ringde de. Eftersom jag jobbade då, så fick jag vänta till lördag morgon innan jag hämtade den, men nu står den på gården :)

 

Supernöjd!!!


Så, lördag hämtade jag bilen, sedan åkte jag på jobbet. Det var något mindre gäster på lördagen, men fullt upp ändå. Kunde dock åka hem redan kl 21.15, då var köket färdigstädat. Igår var jag över till Hannah på morgonen efter att ha varit ute med hundarna, sedan åkte jag en sväng till Östanbäck dit det är tänkt att jag ska flytta. Hem, fixade lunch till mig, Pernilla, Hannah och Robban. Det blev oxfilépasta

 

Efter lunch hängde jag med Pernilla ut till hennes stuga för att lasta lite skrot och köra det på Degermyran. Herregud vad vi skrattade... anledningarna var många, och det är ju alltid kul att skratta :)


Jädrar, när vi kom på Degermyran, vilken kö det var! Alltså, vi köade i 20 minuter innan vi ens var inne på området. Det skulle verkligen behövas utökade öppettider på det där stället. 


Pernilla skjutsade hem mig, jag tog ut hundarna en sväng, sedan blev det middag. Det blev oxfilé även till middag ... fniss. 

 

Otroligt gott :)


Höll mig vaken rätt så länge, bara för att. Tog en rejäl sovmorgon i  morse och klev inte upp förrän 8.30 9.30 ringde Pernilla. De hade ringt från förskolan att Otto var snorig och jag hämtade honom såå gärna :) Han gillade min nya bil :) Han satt och tittade upp genom glastaket och utbrast: Mojmoj, det häj äj så joligt föj mäj :) Gullunge!


Vi svängde förbi IcaMaxi och handlade lite innan vi åkte hit. 

- Vad tror du vi ska äta till lunch Otto? Kött och potatis? (som han älskar)

- jågut å macka, i soffan, svarade han.

- Yoghurt och macka?

- Ja

Ja, varför inte, tänkte jag, så ... yoghurt och macka i soffan blev det. När han ätit klart blev det en sväng på toa, sedan la han sig i soffan

 

Det dröjde inte många minuter så sov han. <3


När han vaknar vet jag vad han vill göra. Gå ut och sitta i min nya bil :)

- ja kan tjussa dig till mamma, du kan sitta bak, sa han

- jaha, så du ska köra?

- Ja

Antar att han minns det.


Ska ta och starta en tvätt och fixa lite innan han vaknar.  Ha en bra fortsättning på dagen :)  Mycket dag kvar att fylla med nåt värt!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 8 oktober 2021 08:13

Fredag morgon. 8 grader och dimmigt.  Ska tydligen vara pissregn en hel vecka framöver. Äh, skitsamma, det blir bra ändå :)  Nu blir det ändrat schema - Jag kommer att vara ledig söndagar och måndagar framöver :)  Preppdagar tisdagar och torsdagar, vi ska ändra öppettiderna till onsdag, fredag lördag. Känns fantastiskt bra :)


Igår jobbade jag till kl 13, då ringde Pernilla och frågade om jag ville komma på mellis, hon vabbade så Otto var hemma. Men självklart! Jag åkte dit i min lånebil, för vet ni ... det har fortfarande inte löst sig med min nya plåtkompis, strular fortfarande med ägarbytet, men nu har jag fått en tjusig lånebil att ha fram tills att min egen är redo att rulla ut genom dörrarna på bilfirman.


Jag stannade på mellis, och en liten stund till, så att vi hann dansa och dega med degarna, sedan styrde jag kosan hemåt. Till middag blev det biffwok

 

Satt riktigt fint :)


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, ge hundarna mat och komma ut på morgonrunda. Några dagar på rad har det blivit en sväng nedanför Olles


  Vi får se vart fötterna styr när vi kommer ut :)


Ha en superfin fredag - fyll den med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 5 oktober 2021 07:38

Tisdag morgon. 10 grader och ... skulle vilja kalla det Uppklarnande :)


Igår morse blev morgonrutten där nedanför Olles

Lite frukost på det, sedan åkte jag på jobbet några timmar och preppade inför ikväll. I lördags hade jag ju en kille till hjälp i köket, han är utbildad köksbiträde och han kom och var med igår, för att lära sig mer i köket. Nu hoppas jag att jag slipper ha fler olika, det är ju bäst att få ha en och samma.


Jag ringde bilfirman där jag köpt min nya fina plåtkompis. Hade förväntat mig att höra av dem redan under helgen, för att hämta hem den, men då de inte ringt mitt på dagen igår, ringde jag dit. Nä, då visar det sig att det är nåt strul med ägarbytet. Tydligen var ägarbytet skrivet på fel bilfirma, så därifrån jag köpt bilen, stod inte som ägare. Nu jagar de registreringsuppgifterna så att ägarbytet kan göras. Han trodde att jag skulle kunna hämta bilen i eftermiddag... men då jobbar jag ju, så det blir nog inte förrän i morgon. 


När jag kom hem från jobbet fick hundarna köra lite godissök härute på gården. Änglatrumpeterna har NU först insett att de ska producera blommor.. fniss

   

Tanken var att inte övervintra dem ett år till .... men vi får se. Jag ska ju snart flytta, kanske de får hänga med ändå :)


Det får nog bli längre rundan idag, runt byn alltså. Det blir nästan 5 km, och känns härligt att ha startat dagen med den promenaden för hundarna. Eller, ja, de tackar inte nej till att röja runt nedanför Olles heller... fniss


Dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och bege sig ut på morgonpromenad. Ha en fin dag, fyll den med nåt värt!


Gomorron
 

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards